HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Ebû Hüreyre -radıyallahu anh-dan rivâyet olunduğuna göre Resûl-i Ekrem -sallallahu aleyhi ve sellem-Efendimiz Hazretleri buyurmuşlardır ki: “Cum’a gününde.
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
MÜMİNLERİN BİRBİRLERİNE OLAN SEVGİLERİ
İSLAM DİNİNE GÖRE MEZAR İNŞA ETTİRMEK. Ulemanın çoğu tesnim in, yani kabrin üstünün deve hörgücü gibi yapılıp yerden bir karış kadar yükseltilmesinin.
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
İBÂDET Tapmak, kulluk yapmak, itaat etmek, boyun eğmek.
Hazırlayan: Mustafa YILMAZ Tantavi İÖO DKAB Öğretmeni Eyüp/İstanbul
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Sıhhat Derecesine Göre
4. İbadetlere Devamlılığı
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
HADİS İLİMLERİ.
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem -devam 10. Ders.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Sunabihi (Rah Aly.) anlatıyor: Ölüm döşeğinde yatmakta olan Ubade b. Samit'i (R.A.) ziyarete gittim. Onu gürünce ağladım. Ubade, "Dur biraz! Neden ağlıyorsun?
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
Kur’an-ı Kerim’i Anlama Yolları
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Cuma günü ve önemi. Müslümanlar için Cuma niçin önemlidir?  Toplanma ve cemaat olma anlamına gelen cuma, Müslümanların haftalık bayramıdır.  Cuma günü.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İSTİŞARE VE ÖNEMİ.
HAZRET MUHAMMED (SAV).
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
VATAN SEVGİSİ VE ŞEHİTLİK
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
İLK EMRİ ‘OKU’ OLAN BİR DİNİN MENSUPLARIYIZ
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
İNSAN NİÇİN YARATILDI?.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?.
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
İlk Çağrı ve İlk Müslümanlar
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
İ slamda ibadetin amacı ve önemi. İ badetin insanlar için önemi nedir?  Kur’an-ı Kerim’in temel konularından biri de ibadettir. İbadet; Allah’a sevgi,
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Sunum transkripti:

HADİS Mİ DEĞİL Mİ?

“Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı bilakis manası doğru olan bir söz olduğu yer alır. Nitekim Aclûni, İmam Sâğâni’den bu sözün uydurma olduğunu nakleder. İmam Sehâvi ise, “böyle bir söze hadis olarak rastlamadım ama manası sahihtir.” der. Mana olarak doğruluğu üzerinde bazı hadisleri dile getirir ve Peygamberimizin Mekke’ye olan sevgisinden bahseder. Son olarak, Ali el- Kâri: “Hadis hafızlarına göre (bu sözün hadis olarak bir) aslı yoktur.” der. Manasının doğruluğunun kabul edilebilmesi için de kişinin vatan sevgisini toprağındaki akrabalarına sıla-i rahim, fakir ve yetimlerine yardım arzusu şartına bağlar.

“Bir Müslüman’ın kalbini kırmak yedi Beytullah yıkmaktan kötüdür.” Hadis olarak bu lafızlarla herhangi bir söze rastlayamadım. Buna yakın olarak kaynaklarda “Kâbe’yi taş taş yıkmak bir Müslüman’ı öldürmekten evladır” şeklinde bir söze açıklama düşülmüştür. Şöyle ki: Bir muhaddis olarak Sehâvi bu sözün bu lafızlarla sahih hadis olmadığını söyler ve içerdiği mana hakkında birçok hadisin mevcut olduğunu belirtir. Ardından halkımız arasında hadis olarak meşhur olana, mânen daha çok yakınlık arz eden “her kim bir Müslüman’a eziyet ederse Kâbe’yi yıkmış gibi olur” şeklinde Rasulullah Aleyhisselam’dan başka bir hadis nakleder. (Taberânî’nin Mu’cemu’s Sağır’i kaynak olarak gösterilmiştir.)

“Temizlik imanın yarısıdır.” Bu ifade “Temizlik imanın yarısıdır. Elhamdülillah kelimesi (nin sevabı) mizanı doldurur. Subhanellah ve’l- hamdülillah kelimesi (nin sevabı) yer ile gök arasını doldurur. Namaz nurdur. Sadaka (kıyamette) delildir. Sabır aydınlıktır…” Şeklindeki Rasulüllah Efendimizin ifade buyurduğu sahih bir hadisin ilk kelimesi olarak kaynaklarda aktarılmıştır. Müslim, Tirmizi, Ahmet bin Hanbel’in Müsnedi, Musannef İbn Ebi Şeybe gibi birçok Müsned, Sünen, Musannef gibi hadis kaynaklarında mevcuttur. Ve sahih olduğunda görüş birliği sağlanan bir hadis-i şeriftir.

“Ölmeden önce ölünüz.” Sehâvi, Molla Ali el- Kâri ve Aclûni gibi imamların aktardığına göre İbn Hacer bu sözün hadis olarak bir aslının sabit olmadığını söylemiştir. Buna ilaveten Ali el- Kâri “ölmeden önce ölünüz” sözünün sûfilere ait bir kelam olarak bilindiğini de belirtmiştir. Sûfiler, “hakiki ölümle mecburen ölmeden evvel, nefse hoş gelen şeyleri terk etmek suretiyle iradenizle (mecazen) ölün” manasında kullanmışlardır bunu.

“Dünya müminin hapsi, kâfirin cennetidir.” Ebû Hureyre’nin Hz. Peygamberden naklettiği bu söz Sahih Müslim de mevcuttur. Müsnedi Bezzar adlı hadis kitabında Hz. Ömer’în oğlu İbn Ömer’den rivayet edilmiştir. Hadis âlimlerinden Tâberâni ve Ebû Nuaym’ın İbn Ömer’den merfu olarak rivayeti de kaynaklarda şu şekilde yerini almıştır: “ Ey Ebû Zer! Dünya müminin hapsi, kabir emniyeti, cennet ise varacağı yerdir. Ey Ebû Zer! Dünya kâfirin cenneti, kabir azabı, cehennem ise varacağı yerdir…” Hâkim Nisâbûri ise bu hadisi sahih kabul etmiştir.

“Çin’de dahi olsa ilmi talep edin!” Bu sözün kendisinden nakledildiği sahabe ravisi Hz. Enes’tir. Ulemadan İbn Abdi’l-Ber, Hatip el-Bağdâdi ve Beyhaki eserlerinde bu sözü aktarmışlardır. Ancak İbn Hibban, bu kelam hakkında “aslı yoktur ve batıldır” der. Hz. Enes’den aktarılan, kendisinde “ilim Çin’de olsa bile onu talep edin” kaydı bulunan hadislerin tamamı sened yönünden illetlidir. Bezzar, bu söz Hz. Enes’den vâhi (işe yaramaz) senetlerle rivayet edilmiştir der. İbn Cevzi’den öğreniyoruz ki Ahmet bin Hanbel, İshak bin Râhuveyh ve Ebû Ali en-Nisâbûri bu sözün konusu hakkında hadislerde sabit bir şey yoktur der. Yani bu sözün Hz. Peygambere nispetinde kendisine itimad edebileceğimiz sahih, sağlam bir sened yoktur. Hicri 5. asrın âlimlerinden Beyhaki kendi döneminde bu sözün pek meşhur olduğunu söylemiştir ki biz de 15. asırda halen bu şöhretinden hiçbir şey kaybetmediğini ekleyelim. Ve yukarıda aktarmaya çalıştığımız sözlerin bir neticesi olarak bu sözün Hz. Peygamber Aleyhisselam’a ait bir kelam olmadığını ona ait bir kelamın başına sonradan eklendiğini belirtelim.

“Ben bilinmeyen gizli bir hazine idim. Ne zaman ki bilinmek istedim. Mahlûkatı yarattım, kendimi anlattım ve beni bildiler.” Sûfiler nezdinde pek meşhur bir sözdür ve hadis olduğuna inanılır! Fakat hakikat böyle değildir. Kitaplara inildiğinde imamların, bu sözün Peygambere ait bir hadis olmadığı hakkındaki görüşü nettir. İbn Teymiyye der ki: Bu Peygamber a.s’ın kelamı değildir. Ve bu sözün ne sahih ne de zayıf bir senedi bile mevcut değildir. Zerkeşi, İbn Hacer ve başkaları da bu görüşünde İbn Teymiye’ye katılmışlardır. (el- Mekâsıdü’l-Hasene, 386.)

“Ben bilinmeyen gizli bir hazine idim. Ne zaman ki bilinmek istedim. Mahlûkatı yarattım, kendimi anlattım ve beni bildiler.” Alûsi: “ ‘Ben cinleri ve insanları ancak bana ibadet etsinler diye yarattım’ (Zâriyât/51, 56) ayetinin tefsirinde yukarıdaki sözü verir ve Said el-Fergânî ile Muhyiddin İbn Arabî’nin kitaplarında bu sözü naklettiklerini söyler. Ve der ki: İbn Teymiye bunları eleştirir. İbn Hacer, Zerkeşi ve başkaları da İbn Teymiyye’ye tabi olurlar. Sufilerden bu sözü rivayet edenler de bunun naklinin sabit olmadığını itiraf ederler. Fakat bu sözün keşif yoluyla sabit olduğunu söylerler. İbn Arabî bunu açıkça anlatır. Keşif yoluyla bir hadisin sahih olduğunu kabul etmek ise sûfilerin âdetidir ya!”

“Ben bilinmeyen gizli bir hazine idim. Ne zaman ki bilinmek istedim. Mahlûkatı yarattım, kendimi anlattım ve beni bildiler.” Alûsi’nin bu sözlerini Abdulfettah Ebû Ğudde rahmetullahi aleyh nakleder ve ardından der ki: “Alûsi bu sözleriyle muhaddislere göre keşif yoluyla hadisi sahih kabul etmenin muteber olmadığına işaret eder ki: el-hak bu böyledir. Hadis ilmini bilen muhaddis hafız imamların sözlerine fazlasıyla bağlılık gerekir. Bir hadisin sahih ya da zayıflığı hususunda kendilerine güvenilen, tabi olunan hak ehli onlardır. Zira onlar Efendimize ait olmayan bir sözün ona ait olanlara karışmaması için koydukları kural ve kaidelere uyan kimselerdir.” (el-Masnu’, 141,142/2 Nolu dipnot.)

“Kendini bilen Rabbini bilmiş olur.” Yahyâ bin Muaz er-Râzi’nin sözüdür. Âlim Sehâvi, İmam Semâni’den naklen der ki: “Merfu olarak (Peygamber a.s’a ait) bilinen bir hadis değildir. İmam Nevevî bunun (hadis olarak) sabit olmadığını söyler. İbn Teymiyye uydurma olduğunu söyler. (el- Mekâsıdü’l- Hasene, 490. Keşfü’l-Hafâ, 2/309.) İbn Arabî’nin, bu sözü rivayet yoluyla sahih görmemekle birlikte keşf yoluyla sahih bir hadis olarak kabul ettiği, sûfi bazı âlimlerden menkuldür. (A.g.e ) Sûfiler nezdinde keşf yoluyla hadisleri sahih kabul etme gibi adetler vardır ki bu, ümmetin muhaddis ve cumhuru uleması tarafından hoş karşılanmamış ve asla da benimsenmemiştir. (Nüzhetü’n- Nazar’ın Mevzu hadis bölümüne bakılabilir.)

“Beyaz gül Peygamber Aleyhisselam’ın, kırmızı gül Cebrail Aleyhisselam’ın, sarı gül ise Burak’ın terinden yaratılmıştır.” Müsnedü’l-Firdevs adlı eserde yer bulan bu rivayet hakkında İmam Nevevi sahih değildir derken, İbn Hacer Mevzu/uydurma hadis olduğunu söylemiştir. İbn Asâkir de bu görüştedir. Bu rivayetin senedinde Mekki bin Bündâr ez- Zencâni adlı bir ravi vardır ki bu rivayette teferrüd etmiş olmakla birlikte Dârekutnî tarafından hadis uydurmakla itham edilmiştir. el-Mekâsıdü’l-Hasene adlı eserin sahibi bu sözü işlerken “Her kim kokumu koklamak isterse kırmızı gül koklasın” rivayetini söz konusu eder ki yazdıklarından anlaşılan bu sözü de uydurma hadis olarak gördüğüdür. (el- Mekâsıdü’l-Hasene, 159.) Nitekim Mahmut Sabbağ, Suyûti’nin “Hüsnü’l-Muhadara” da bu rivayetin mevzu/uydurma olduğunu söylediğini nakleder. (Bknz. el- Esrârü’l-Merfûa, 152/ 2.dipnot.)