DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
OYUN ve OYUNCAK.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
Drama etkinlikleri planlanırken;
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitim Anabilim Dalı

Dil Gelişimi Kuramları Davranışçı Yaklaşım Etkileşimci Yaklaşım Bilgiyi İşleme Kuramı ve Dil Pragmatik Yaklaşım ve Sosyal Etkileşim Kuramları Önoluşumcu Yaklaşım

Davranışçı Yaklaşımlar Davranışçı kuramların hepsi dil davranışının ölçülebilir ve gözlenebilir özelliklerine odaklanmıştır. Dil terimi yerine “sözel davranış” terimi kullanılır.

Davranışçıların dil gelişimi yorumunda belli başlı iki kuram öne çıkar. Klasik koşullama Edimsel koşullama

Klasik Koşullama Sözcük öğrenme dil öğrenmenin temelini oluşturur. Belli bir tepkinin belli bir uyaran varlığında ortaya çıkmasıdır. Bir sözcük bir kere koşullu tepki olarak öğrenildikten sonra yeni öğrenmeler için doğal bir uyarıcı olarak kullanılabilir.

Edimsel Koşullama Edimsel koşullama ilkelerini öne süren Skinner’dır. Skinner, sözel davranışın çevresel uyarıcıların kontrolünde oluştuğunu ifade etmektedir.

Skinner sözel davranışların 5 işlevi olduğunu ifade etmiştir. 1 Skinner sözel davranışların 5 işlevi olduğunu ifade etmiştir. 1. Bu davranışların en basiti ses taklidi yoluyla yapılan sözcüklerdir. Örneğin, ebeveyn çocuğa bisküvi verirken “bisküvi” der. Çocuk ebeveyni taklit ederek bisküvi benzeri sesler çıkarır. Sonunda çocuk sözcük ile nesneyi ilişkilendirerek bisküviyi işaret etmek için sözcüğü kullanacaktır. 7

2. Çocuk nesne ile nesneyi temsil eden sözcüğü ilişkilendirdiğinde, basit taklitler çağrışıma dayalı kavramları oluştururlar. 3. “Ben su istiyorum” gibi tümceler bir istek ifade ederler. Eğer istek yerine getirilirse, içeceği elde etmede kullanılan tümce pekiştirilmiş olur. 8

4. Bazen bir bağlamda sözce ile doğrudan ilişkisi olmayan ürünler ortaya çıkar. Anne, “Baba işe gitti” diyebilir. Çocuk, “Dışarıya gidip oyun oynayacağım” diye yanıtlayabilir. Bu iki cümle arasında doğrudan ilişki yok gibi görünebilir; fakat çocuk babası işe gittikten sonra dışarıya gidip oyun oynamaya şartlandığından, bunu kullanmış olabilir. 9

Davranışçılara göre genel olarak çocuk, dili ebeveynler tarafından sağlanan pekiştireçler yoluyla öğrenir. Ebeveynler çocuklara model olur.

Etkileşimci Yaklaşım

İki yaşında olaylar, insanlar ve durumlarla ses bağlantısı kurar. Duyu motor dönemde ses uyarıcısının bebekte ses üretmeyi doğurması, sesle yapılan taklidin başlangıcıdır. Bebek ses şemaları üretir. Bundan hoşlanır. İki yaşında olaylar, insanlar ve durumlarla ses bağlantısı kurar. İnsanları ve nesneleri temsil eden bir semboller sistemi geliştirir.

Piaget, çocukların konuşmasının bir dinleyici için anlamlı olup olmamasının önemli olmadığını, daha çok “kendileri için konuştuklarını” belirtmiştir. Bunu da benmerkezci konuşma olarak tanımlamaktadır.

Pragmatik Yaklaşım ve Sosyal Etkileşim Kuramları Pragmatik Yaklaşım ve Sosyal Etkileşim Kuramları Dil, iletişim amacı ile kullanılan bir araçtır. Pragmatik model dil kullanımı ve dilin iletişim işlevlerine odaklanmıştır. Sosyal etkileşimciler dilbilimciler gibi, dilin doğasının yani yapısı ve kurallarının onu diğer davranışlardan farklı kıldığını kabul ederler.

Vygotsky ve Bruner dil, düşünce gelişimini araştırırken sosyal etkileşimi temel almışlardır.

Dil kullanım yeterliliği üç boyuta dayandırılmaktadır. Evren Bilinci Geliştirme Dilin İşlevi Etkileşime Katılanların Duyarlılığı

Evren Bilinci Geliştirme: İletişime katılan çocuk/ bireyin evren bilgisini kullanarak süregiden, olup biten olayların farkında olma, bunlardan anlam çıkarıp gerektiği gibi tepki vermesini içermektedir.

Dilin İşlevi: Çocuklar olaylar içine katılarak hareket ederler Dilin İşlevi: Çocuklar olaylar içine katılarak hareket ederler. Her olay belli bir amacı başarmaya yönelik işlev görür. Dolayısıyla bireylerin belirli istekleri, niyetleri vardır ve bu doğrultuda yaptıkları eylemler “iletişim amacı” olarak tanımlanır. İşte dil, bu iletişim amaçlarına hizmet eder.

Etkileşime Katılanların Duyarlılığı: Dil kullanımı etkileşimi zorunlu kıldığına göre bu eyleme katılan bireylerin de birbirlerinin gereksinmelerini, evren bilgilerini dikkate alması ve birbirini anlaması gerekir.