Kültürel Tarihsel Kuram

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Buluş Yoluyla Öğrenme.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Oyunun Özellikleri ve Önemi
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Doğal Çocuk/Çevre (ortam)
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SOSYO-KÜLTÜREL YAKLAŞIM
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
BİREYSEL FARKLILIKLAR
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Sosyo-Kültürel Gelişim Kuramı Lev Semyonovich Vygotsky
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Kültürel Tarihsel Kuram Lev Vygotsky (1896-1934) Kültürel Tarihsel Kuram

Gelişim Nedir? Basit zihinsel işlevlerden ileri düzey işlevlere geçiştir.

Düşük Düzey Zihinsel İşlevler: İnsanlar ve gelişmiş hayvanlar ile ortaktır Hissetme, tepkisel dikkat, anlık bellek, duyu motor zeka. Çevreden gelen uyaranlara verilen ani tepkilerdir Algı, bellek, dikkat gibi bilişsel işlevlerin ilkel, kendiliğinden meydana gelen ilk biçimleridir. Örn: refleksif dikkat

Öğretmen, sınıf büyük grup halinde otururken üstünde sarı renk olanların elini kaldırmasını ister. 4 yaşındaki Armağan üstüne bakar ve büyük kahverengi bir kedicik görür. O anda üzerindeki “sarı” rengi bulması gerektiğini unutur ve elini kaldırır.

5 yaşındaki Ceren başka bir arkadaşı konuşurken söz almak için elini kaldırması ve öğretmenin ona söz vermesini beklemesi gerektiğini bilmektedir. Ancak sırasını beklemeden konuşmaktan kendini alıkoyamamaktadır. Sorulduğunda ise kuralı söyleyebilmektedir. Aslında, her ne kadar cevabı ağzından kaçırsa da diğer çocuklara bu kuralı her zaman hatırlatmaktadır.

İleri düzey işlevler Sadece insanlara özgüdür. Odaklanmış dikkat, bilinçli bellek, mantıksal düşünme. Bilinçlidir Birey tarafından kontrol edilir Amaçlıdır Kullanımı düşünce ve tercihe dayanır

Bilinç ve Etkinlik Pratik etkinliğin örgütlenme biçimi değiştikçe bilinç de değişir. Bu değişim nasıl saptanır? GENETİK ANALİZ

GENETİK ANALİZ, herhangi bir olguyu eylem boyunca inceleme olarak tanımlanabilir. Bu davranışı “tarihsel” olarak ele almadır

gelişiminizi tarihsel olarak incelemek için nelere bakarsınız???

Psikolojik süreçlerin gelişimi tek bir etmenle değil, “çoklu güçler” ile açıklanır. Çoklu güçler Evrimsel (filogenetik) , Tarihsel ve Kişiye özgü (ontogenetik) gelişim alanlarıdır

Evrimsel gelişim özellikleri, insanın diğer türlerle paylaştığı tüm ortak biyolojik gelişim özelliklerini içermektedir. İlkel insan ile diğer türlerin davranışsal özelliklerindeki benzerlik, evrimsel alandır.

Tarihsel gelişim alanı, insanın genel tarihi içerisinde kazandığı becerilerdir. Bu beceriler tek başına biyolojik evrimin bir sonucu değildir. Davranış gelişiminin kültürel yönleri ile bağlantılı maddi (işaretler ve araçlar) özellikleri de içermektedir.

Vygotsky, kuramında daha çok kişiye özgü tarih/ontogen üzerinde durmaktadır. Ontogenesis, genel tarihten farklı olarak davranışın kişiye özgü biricik yönlerini içermektedir.

Biyolojik yasalar, çocuğun kültürel gelişimini açıklamada tek başına yeterli değildir. Bu nedenle gelişimin biyolojik ve kültürel yönlerini ayırmak gerekmektedir. Biyolojik süreçler büyüme olgunlaşma ile ilgili iken; toplumsal ve kültürel süreçler psikolojik işlevlerde kültüre bağlı gelişimi yansıtmaktadır.

İleri psikolojik işlevler nasıl kazanılır İleri psikolojik işlevler birey (çocuk) tarafından diğerleri ile girdiği etkileşimler sonucu oluşur. İleri psikolojik işlevler, basit işlevlerin dönüşümüne dayanır.

Kültürel gelişimin Genel Yasası: davranışın toplumsal olarak düzenlenmesi ile düşünmenin bireysel düzenlenmesi arasındaki bağlantıdır.

Vygotsky’e göre insanlık tarafından yapay olarak geliştirilen tüm araçlar kültürün elemanlarıdır. Toplumsal etkileşimler de eyleme aracılık eden bu araçları içerir.

Teknik araçlar ve Sembolik araçlar

Psikolojik araçlar ya da sembolik araçlar, bilişsel gelişimin en önemli itici gücüdür. Psikolojik araçlar, dikkatimizi toplamamıza, hatırlamamıza ve daha iyi düşünmemize yardımcı olurlar. Örneğin ezberleme stratejileri var olan doğal yeteneği arttırarak ezberlenecek materyalin sayısını artırır.

Sayma sistemleri, bellek teknikleri, matematiksel semboller, şemalar, sanatsal işler, grafikler, haritalar ve en önemlisi dil psikolojik araçlardır.

Psikolojik araçlar, hem bilginin karşılıklı olarak yapılandırılmasına hem de gelecekteki problem çözme davranışlarına yardımcı olmayı sağlayan içselleştirilmiş yapılardır.

ARACILI OLAN VE OLMAYAN DAVRANIŞ ÖRNEKLERİ Çocuğun yeni izlemiş olduğu karmaşık bir dans hareketini hatırlamaya çalışması

Çocuğun, dans adımlarını kendi kendine “iki sağa, üç sola, vur vur” şeklinde söylemesi

Parçaların sayısını görsel olarak tahmin etmeye çalışır.

Parçaları sayar

Öğretmenin sorusundan hemen sonra sorunun cevabını ağzından kaçırır

Soruya cevap vermeye hazır olduğunu göstermek için elini kaldırır.

Psikolojik araçların kazanılmasında etkileşimin rolü Yetkin akran ve yetişkin: çocuklar zihinsel bir süreci diğerleri ile etkileşim halinde iken veya paylaşarak kazanır ya da öğrenir.

Ayhan, bir oyunun kurallarını unutmuştur Ayhan, bir oyunun kurallarını unutmuştur. Bilgi belleğinde bir yerde saklıdır fakat bu bilgiye kendi kendine erişememektedir. Öğretmen bu bilgileri hatırlamak için birtakım stratejiler bilmekte ancak oyunu bilmemektedir. Oyunun kurallarını hatırlama iki kişinin katılımını gerektirmektedir.

Öğretmen: Zarları ne yaparsın? Çocuk: Zarları atarsan sana kaç tane ilerlemen gerektiğini gösterir. Paylaşılan strateji: oyunun kurallarını sormak

Öğrenme ve gelişim arasındaki ilişki

Bugün Çocuğun İşbirliği İle Yapabildikleri Yarın Bağımsız Olarak Yapabilecekleridir. Yakınsak Gelişim Alanı: Yakınsak gelişim alanı, bağımsız sorun çözme becerisinin belirlediği mevcut gelişim seviyesi ile daha becerikli bir akranla işbirliği ya da bir yetişkinin gözetimi altında sorun çözme becerisinin belirlediği potansiyel gelişim seviyesi arasındaki mesafedir (Vygotsky, 1978)

Olgunlaşma Doğrudan ve dolaylı etki Bireysel farklılıklar Alan farklılıkları

Kısaca Vygotsky’nin sistemini oluşturan temel ilkeler şu şekilde özetlenebilir; Çocuk bilgiyi yapılandırır Gelişim toplumsal bağlamdan ayrı düşünülemez Öğrenme gelişime öncülük eder Dil zihinsel gelişimde önemli bir yere sahiptir.