Psikolojik yapılar ve özellikler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psik.Dan.&Reh. Yusuf ŞARLAK KPSS 2010
Advertisements

PSİKOTEKNİK TEST UYGULAMALARI
Spor Pedagojisi.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
İstatistikte Temel Kavramlar
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
9.Sınıf Psikoloji 4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
ERK İSG&İK –
Öğretim Durumlarını Planlama
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
ÖLÇME TÜRLERİ Feyza DEREKÖY. Ölçme doğa bilimlerinde çok eskiden beri yapılmakta, fakat sosyal bilimlerde bu oldukça yenidir Ölçme doğa bilimlerinde çok.
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mesleki Rehberlik.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BÖLÜM 13 SOSYAL PSİKOLOJİNİN KÖKENLERİ Bilimsel psikoloji yaklaşık 100 yıllık bir girişimdir Sosyal psikolojideki ilginç ve karmaşık olguların incelendiği.
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
1.Sınıfımızdaki arkadaşlarımızla benzerlikleriniz veya farklılıklarınız nelerdir ? Söyleyiniz.
Doç. Dr. Ali Arslan.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
Ölçme ve Değerlendirme
Çapraz Geçerlilik (Cross Validation) Nedir?*
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
PSİKOLOJİK TESTLER.
Sağlık Psikolojisi Doç.Dr. Gonca POLAT.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Test Geliştirme Süreci
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bireyi tanıma ve teknikleri
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
Anket ve Likert Ölçekler
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Karşılaştırmalı Hukukun Tarihçesi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

Psikolojik yapılar ve özellikler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Psikoloji ve Ölçme Bireylerin kabiliyet ve yeteneklerine göre ölçülmesi ve seçilmesi işi, antik Çin’deki asker seçimi ve devlet memuru alımı süreçlerinde gözlenebilir. Ancak psikolojinin sistemli ve bilimsel olarak çalışılması 100 yıl öncesinden eski değildir (Erkuş, 2003). Psikoloji önceleri felsefenin alt dalı olarak görülmekte ve çalışılmaktaydı. Bunun sebebi toplumların o anki sosyo-kültürel özelliklerinde aranabilir.

Psikolojinin bilimsel olarak çalışılmasına ancak psikoloji bilimi insan davranışlarıyla ilişkilendirilmesiyle başlanmıştır. Bu ilişkilendirme, insan davranışlarına şekil veren tutumların, yeteneklerin ve düşüncelerin ölçülmesine duyulan gereksinimden kaynaklanmıştır. Tüm bu psikolojik özelliklerin bilimsel olarak çalışması ancak onların ölçülmesiyle mümkün olacaktır; bu anlamda psikolojinin bağımsız bir bilim dalı olmasında ölçmenin etkisi büyüktür.

Psikolojik Yapılar ve Özellikler Eğitim ve psikolojide başarı, yetenek, ilgi, tutum ve kişilik gibi ölçülmesi oldukça zor olan özelliklerle ilgilenilmektedir. Söz konusu özellikler bireyde var olduğu bilinen fakat doğrudan ölçülemeyen özelliklerdir. Crocker ve Algina (1986) bu özellikleri psikolojik yapı olarak tanımlamış ve bu yapıların varlığının hiçbir zaman kesin olarak doğrulanamayacağını belirtmişlerdir.

Psikolojik yapıların bireyde ne derece bulunduğunun ancak bireyin davranışlarının gözlenmesiyle kestirilebileceğini öne sürmüşlerdir. Psikolojik değişkenlere ilişkin ölçüm, bireylere ölçülecek ilgili özelliği uyaracak maddelerin sunulmasıyla, bireylerin de bu uyarıcılara verdikleri tepkilerden hareketle dolaylı bir şekilde gerçekleştirilmektedir (Erkuş, 2012).

Farklı psikolojik yapılara (zekâ, güdü, kişilik, tutum, ilgi, algı gibi) ilişkin özelliklerin ölçülmesinde, çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu araçların geliştirilmesi sürecinde benzerlikler olsa da yapıları bakımından farklılıklar olduğu bilinmektedir.

Bireysel farkların ölçülmesi; işe personel seçme, üniversite öğrenci seçme gibi alanlarda en nitelikli kişinin seçilmesi arzusuyla ilişkilendirilebilir. Genel ve özel yetenekler ile zekanın çalışılması işleri de bu kapsamdadır.

Özetle, bireye ait doğrudan gözlenemeyen özelliklerin ölçülmesi amacı psikolojide ölçme çalışmalarını hızlandırmıştır. Bu özelliklerin ölçülebilmesi için ise vuruk tanımlarının yapılması ve alan yazın kullanılarak ölçülebilir göstergelerinin belirlenmesi gerekmektedir.

KAYNAKLAR Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction classical and modern test theory. USA: CBS College Publishing Company. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yazıları. Erkuş, A. (2012). Varolan ölçek geliştirme yöntemleri ve ölçme kuramları psikolojik ölçek geliştirmede ne kadar işlevsel: yeni bir öneri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2), 279-290.