Aile Hukuku-28. Hafta.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN
Advertisements

AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
İCRA TAKİBİNİN ESASLARI
İLAMSIZ İCRA Prof. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
TACİR YARDIMCILARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
TACİR Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
ÖNEMLİ NİTELİKTEKİ İŞLEMLER
MEDENİ HUKUK ve PSİKİYATRİ Dr
İstemsiz Yatış Ülkemizde ruh sağlığı yasası olmaması nedeniyle, istemsiz yatışlar hekimlerin inisiyatifi ile olmaktaydı. Son yıllarda, ruh sağlığı bölge.
EVLİLİĞİN GENEL HÜKÜMLERİ
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
AA1. Ölüm ve bedensel zarar
Ticari İş ve Ticari Yargı
TAM YARGI DAVALARI.
ACİL PSİKİYATRİ; YASAL İLKELER, GÜVENLİK VE HEKİMİN GENEL TUTUMU
KİŞİNİN EHLİYETLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
ANONİM ŞİRKETLER (PAY)
İbrahim KAYADEMİR Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Denetçisi
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
Miras ortaklığı Mirasın geçmesiyle birlikte mirasçılar arasında terekedeki bütün hak ve borçları kapsayan bir ortaklık meydana gelir. Soru: Miras ortaklığı.
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
ÖLÜME BAĞLI TASARRUFLAR (İradi Mirasçılık)
Temsil eden(temsilci)
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
İŞ SÖZLEŞMESİNİN YAPILMASI
BM EHS 12.maddesi ve Türkiye Bir paradigma değişikliği; yardıma muhtaç kişiden, haklara, onura ve özerkliğe sahip eşit yurttaşa.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
VESAYET VE KISITLAMA.
İDARİ DAVALAR Tam Yargı Davaları.
Madde 282- Çocuk ile ana arasında soybağı doğumla kurulur. Çocuk ile baba arasında soybağı, ana ile evlilik, tanıma veya hakim hükmüyle kurulur. Soybağı.
DAVA İŞLEMLERİ 17 – 21 EKİM 2016.
EBEVEYN VE VELAYET HUKUKU III
EBEVEYN VE VELAYET HUKUKU II
FİİL EHLİYETİ.
EVLENME EVLENMENİN HUKUKİ NİTELİĞİ
VESAYET VESAYET İLE VELAYET ARASINDAKİ FARKLAR VESAYET ORGANLARI
ÇOCUĞUN HUKUKİ KİMLİK ÖZELLİKLERİ
VELAYET VELAYET, VELAYETE SAHİP OLANLAR VE VELAYET ALTINDA BULUNANLAR
SOYBAĞININ KURULMASI KAN BAĞINA DAYANAN SOYBAĞININ KURULMASI
EBEVEYN VE VELAYET HUKUKU III
AİLE DANIŞMANLIĞI PROGRAMI AİLE HUKUKU DERSİ
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
İdari Davaların Açılması
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
DERNEĞİN KENDİLİĞİNDEN SONA ERMESİ (İNFİSAH)
KİŞİLER HUKUKU Kişiler hukukuna hakim olan temel ilkeler şunlardır:
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
Sendikaların Faaliyetleri
Aile Hukuku-27. Hafta.
Kişiler Hukuku-12. Hafta.
MÜLKİYET HAKKI
MEDENİ HUKUKTA SORUMLULUK
Kişiler Hukuku-10. Hafta.
DÜRÜSTLÜK KURALI-GENEL OLARAK
Kişiler Hukuku-11. Hafta.
4483 MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVA İŞLEMLERİ 12 – 16 ARALIK 2016.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
Aile Hukuku-20. Hafta.
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

Aile Hukuku-28. Hafta

Koruma Amaçlı Özgürlüğün Kısıtlanması: Akıl hastalığı, akıl zayıflığı, alkol veya uyuşturucu madde bağımlılığı, ağır tehlike arz eden bulaşıcı hastalık veya serserilik sebeplerinden biriyle toplum için tehlike oluşturan her ergin kişi, kişisel korunmasının başka şekilde sağlanamaması hâlinde, tedavisi, eğitimi veya ıslahı için elverişli bir kuruma yerleştirilir veya alıkonulabilir. Görevlerini yaparlarken bu sebeplerden birinin varlığını öğrenen kamu görevlileri, bu durumu hemen yetkili vesayet makamına bildirmek zorundadırlar. Bu konuda kişinin çevresine getirdiği külfet de göz önünde tutulur. İlgili kişi durumu elverir elvermez kurumdan çıkarılır. (MK 432)

Yerleştirme veya alıkoymaya karar verme yetkisi, Yetkili Mahkeme:(MK 433) Yerleştirme veya alıkoymaya karar verme yetkisi, ilgilinin /yerleşim yeri veya \(gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde) bulunduğu yer vesayet makamına aittir. Yerleştirme veya alıkoymaya karar veren vesayet makamı, kurumdan çıkarmaya da yetkilidir.

Bildirim Yükümlülüğü: (MK 434) /Kişi bir kuruma yerleştirildiği veya alıkonulduğu ya da \ergin bir kişi hakkında vesayete ilişkin diğer önlemlerin alınmasına gerek görüldüğü takdirde /kişinin bulunduğu yer vesayet makamı veya \özel kanunlarda öngörülen ilgililer (=nüfus memurları, idari makamlar, noterler, mahkemeler) durumu yerleşim yeri vesayet makamına bildirmekle yükümlüdürler.

İtiraz: (MK 435) Kuruma yerleştirilen kişi veya yakınları, verilen karara karşı kararın kendilerine bildirilmesi + 10 gün içinde denetim makamına itiraz edebilirler. Bu hak, kurumdan çıkarılma isteminin reddi hâlinde de kullanılabilir.

Vesayet Altındaki Kişiler Bakımından Özel Düzenleme: (Vesayet altındaki) küçüklerin koruma amacıyla bir kuruma yerleştirilmesine /vasinin başvurusu üzerine vesayet makamı veya \gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde bizzat vasi karar verir ve durumu derhâl vesayet makamına bildirir. Bunun dışında usul ve yetkiyle ilgili konularda kısıtlı olsun veya olmasın erginlerin korunması amacıyla özgürlüklerinin kısıtlanmasına ilişkin hükümler uygulanır. (MK 446) Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde vasi, koruma amacıyla özgürlüğün kısıtlanmasına ilişkin hükümlere göre (vesayet altındaki) kısıtlıyı bir kuruma yerleştirebilir veya orada alıkoyabilir ve durumu derhal vesayet makamına bildirir. (MK 447 f. 2)

KAYYIMLIK: Kayyım, vesayet organlarından biridir. (MK 396) Sadece /kendisine verilen işi görmek veya \belirli bir malı ya da malvarlığını yönetmekle görevlidir. Kendisine atanmış olduğu kişinin genel temsil yetkisine sahip yasal temsilcisi durumunda değildir. Kişiye kayyım atanması onun fiil ehliyeti durumunda değişiklik yaratmaz. (MK 458) 3 türlü kayyımlık vardır: temsil kayyımlığı yönetim kayyımlığı isteğe bağlı kayyımlık

Kayyımlık Türleri: 1- Temsil Kayyımlığı: (MK 426) Vesayet makamı, aşağıda yazılı olan veya kanunda gösterilen diğer hâllerde ilgilisinin isteği üzerine veya re'sen temsil kayyımı atar: 1. Ergin bir kişi, hastalığı, başka bir yerde bulunması veya benzeri bir sebeple ivedi bir işini kendisi görebilecek veya bir temsilci atayabilecek durumda değilse, 2. Bir işte yasal temsilcinin menfaati ile küçüğün veya kısıtlının menfaati çatışıyorsa, 3. Yasal temsilcinin görevini yerine getirmesine bir engel varsa.

2- Yönetim Kayyımlığı (MK 427) Vesayet makamı, yönetimi kimseye ait olmayan mallar için gereken önlemleri alır ve özellikle aşağıdaki hâllerde bir yönetim kayyımı atar: 1. Bir kimse uzun süreden beri bulunamaz ve oturduğu yer de bilinemezse, 2. Vesayet altına alınması için yeterli bir sebep bulunmamakla beraber, bir kişi malvarlığını kendi başına yönetmek veya bunun için temsilci atamak gücünden yoksunsa, 3. Bir terekede mirasçılık hakları henüz belli değilse veya ceninin menfaatleri gerekli kılarsa, 4. Bir tüzel kişi gerekli organlardan yoksun kalmış ve yönetimi başka yoldan sağlanamamışsa, 5. Bir hayır işi veya genel yarar amacı güden başka bir iş için halktan toplanan para ve sair yardımı yönetme veya harcama yolu sağlanamamışsa.

3- İsteğe Bağlı Kayyımlık (MK 428) İsteğe bağlı kısıtlama sebeplerinden biri varsa, ergin bir kişiye kendi isteği üzerine bir kayyım atanabilir. Yaşlılığı, sakatlığı, deneyimsizliği veya ağır hastalığı sebebiyle işlerini gerektiği gibi yönetemediğinin ispatı gerekli (MK 40

Atama Usulü: Vasinin atanması usulüne ilişkin kurallar, kayyım atanmasında da uygulanır. (MK 431) Kayyımın görev süresi ve ücreti vesayet makamı tarafından belirlenir.(MK 458 f. 2)

Kayyımlığın Sona Ermesi (MK 477) Temsil kayyımlığı, kayyımın yapmakla görevlendirildiği işin bitirilmesiyle sona erer. Yönetim kayyımlığı, kayyımın atanmasını gerektiren sebebin ortadan kalkması veya kayyımın görevden alınmasıyla sona erer. Görevden alma kararını vesayet makamı verir.

YASAL DANIŞMANLIK: Bir vesayet kurumudur. Kısıtlanmaları için yeterli sebep olmayan, ancak ekonomik menfaatlerine yönelik korunma ihtiyacı içinde olan ergin kişiye yasal danışman atanır. Kendisine yasal danışman atanan kişi, “sınırlı ehliyetli” kategorisine girer. 3 türü vardır: Oy (=katılım) danışmanlığı Yönetim danışmanlığı Karma danışmanlık

1- Oy (=Katılım) Danışmanlığı (MK 429 f. 1) Kısıtlanması için yeterli sebep bulunmamakla beraber korunması bakımından fiil ehliyetinin sınırlanması gerekli görülen ergin bir kişiye aşağıdaki işlerde görüşü alınmak üzere bir yasal danışman atanır: 1. Dava açma ve sulh olma, 2. Taşınmazların alımı, satımı, rehnedilmesi ve bunlar üzerinde başka bir aynî hak kurulması, 3. Kıymetli evrakın alımı, satımı ve rehnedilmesi, 4. Olağan yönetim sınırları dışında kalan yapı işleri, 5. Ödünç verme ve alma, 6. Ana parayı alma, 7. Bağışlama, 8. Kambiyo taahhüdü altına girme, 9. Kefil olma.

2- Yönetim Danışmanlığı (MK 429 f. 2) Aynı koşullar altında (=Erginin kişinin kısıtlanması için yeterli sebep bulunmamakla birlikte, korunması için ehliyetinin sınırlanması gerekli ise) bir kimsenin malvarlığını yönetme yetkisi, gelirlerinde dilediği gibi tasarruf hakkı saklı kalmak üzere kaldırılabilir. Yönetim danışmanı yasal temsilcidir (oy danışmanı) 3- Karma Danışmanlık MK’da düzenlenmemiştir. Vesayet makamının yasal danışmanı hem oy danışmanı, hem de yönetim danışmanı olarak ataması mümkün.

Yasal Danışmanlığın Sona Ermesi: Atanma Usulü: Vasinin atanması usulüne ilişkin kurallar, yasal danışmanın atanmasında da uygulanır. (MK 431 f. 1) Yasal Danışmanlığın Sona Ermesi: Yasal danışmanlık, vesayetin kaldırılmasına ilişkin hükümler uyarınca vesayet makamının kararıyla sona erer.(MK 477 f. 3)

Vesayet Organlarının Sorumluluğu: Özen Yükümlülüğü Vesayet organları ve vesayet işleriyle görevlendirilmiş olan diğer kişiler, (=Vesayet daireleri, vasi, kayyım, yasal danışman) bu görevlerini yerine getirirlerken iyi bir yönetimin gerektirdiği özeni göstermekle yükümlüdürler. (MK 466)

Vasinin Sorumluluğu Vasi, görevini yerine getirirken kusurlu davranışıyla vesayet altındaki kişiye verdiği zarardan sorumludur. Kayyım ve yasal danışmanlar hakkında da aynı hüküm uygulanır. (MK 467)

Sorumluluk Devletin Sorumluluğu Devlet, vesayet dairelerinde görevli olanların (=Vesayet Makamında ve Denetim Makamında görev yapan hakimlerin) hukuka aykırı olarak sebebiyet verdikleri zararlardan doğrudan doğruya sorumlu olduğu gibi; ((Buradaki sorumluluk aslîdir. Zarara uğrayan hakime karşı değil, doğrudan devlete (hazineye) karşı tazminat davası açacak.)) vasi, kayyım ve yasal danışmanlara tazmin ettirilemeyen zararlardan da sorumludur. ((Buradaki sorumluluk talîdir. Zarara uğrayan kişi önce kusurlu görevliye karşı tazminat davası açacak)) Zararı tazmin eden Devlet, zararın meydana gelmesinde kusurlu olanlara rücu eder. Zararın doğmasına kusurları ile sebep olanlar, rücu hakkını kullanan Devlete karşı müteselsilen sorumludurlar. (MK 468)

Sorumluluk Davasında Zamanaşımı: Olağan Zamanaşımı (MK 492) Sorumlu vasi ve kayyıma karşı açılacak tazminat davası: Kesin hesabın tebliği + 1 yıl Tazmin ettirilemeyen zararlar için Devlete karşı açılacak tazminat davası: Zararın vasi, kayyım ve yasal danışmana tazmin ettirilemeyeceğinin anlaşılması + 1 yıl Vesayet dairelerinde görevli olanların sebep olduğu zararlardan dolayı Devlete karşı açılacak davalar: Genel hükümlere tâbi  BK 72’ye göre 2 ve 10 yıl Devletin rücu davası: Rücu hakkının doğumu + 1 yıl

Olağanüstü Zamanaşımı (MK 493) Olağan zamanaşımı süresi işlemeye başlamadan önce zarar gören tarafından bilinmesi veya anlaşılması olanağı bulunmayan bir hesap yanlışlığına veya bir sorumluluk sebebine dayanan tazminat davası: hesap yanlışlığının veya sorumluluk sebebinin öğrenilmesi + 1 yıl içinde açılabilir. Vesayetten doğan tazminat davaları: her hâlde: kesin hesabın tebliği + 10 yıl geçmekle zamanaşımına uğrar.