YAKUP CEYLAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR HOŞGELDİNİZ YAKUP CEYLAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI SUNU KONULARI MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA BULUNABİLECEKLER VERGİ TÜRÜ VERGİLENDİRME DÖNEMİ 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 takvim yılları 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 hesap dönemleri 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 takvim yıllarına ilişkin tüm vergilendirme dönemleri 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 hesap dönemlerine ilişkin verilecek beyannameler 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 yıllarına ilişkin tüm dönemler GELİR VERGİSİ KURUMLAR VERGİSİ GELİR VERGİSİ STOPAJI (GVK 94/1,2,3,5,11,13) KURUMLAR VERGİSİ STOPAJI (KVK Md. 15/1-a,b 30/1-a ) KATMA DEĞER VERGİSİ HESAPLANA KDV ARTIRIMI
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA BULUNMANIN AVANTAJLARI Matrah/Vergi Artırımından yararlanan mükellefler nezdinde matrah/vergi artırımı talebinde bulundukları vergilendirme dönemleri ve vergi türleri itibariyle daha sonraki dönemlerde vergi incelemesi ve tarhiyat yapılamayacaktır.
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ YÖNÜNDEN KATMA DEĞER VERGİSİ YÖNÜNDEN MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA İNCELEME VE TARHİYAT YAPILABİLECEK DURUMLAR GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ YÖNÜNDEN KATMA DEĞER VERGİSİ YÖNÜNDEN Matrah ve vergi artırımında bulunan mükelleflerin, artırımda bulundukları yıllarla ilgili olarak yıllık gelir veya kurumlar vergisine mahsuben daha önce tevkif yoluyla Ödemiş oldukları vergilerin, iadesine ilişkin taleplerinin bulunması hâlinde bu talepleri, 252 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. Bu nedenle, bu mükellefler hakkında tevkif yoluyla ödenen vergilerin iadesiyle ilgili talepleri ile sınırlı kalmak üzere inceleme ve tarhiyat yapılabilecektir. Artırımda bulunulan dönemler için iade hakkı doğuran işlemlerden ya da ihraç kaydıyla teslimlerden doğan iade ve terkin taleplerine ilişkin olarak vergi incelemesi yapılabilecektir. İnceleme sonunda artırımda bulunulan dönemler için terkin ve iade işlemleri ile sınırlı olmak üzere tarhiyat yapılabilecektir. 6736 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin yedinci fıkrasında düzenlenen 1 aylık inceleme süresi şartı aranmaksızın, inceleme ve tarhiyat yapılabilecektir.
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ YÖNÜNDEN KATMA DEĞER VERGİSİ YÖNÜNDEN MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA İNCELEME VE TARHİYAT YAPILABİLECEK DURUMLAR GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ YÖNÜNDEN KATMA DEĞER VERGİSİ YÖNÜNDEN -Tasfiye halinde bulunan kurumların tasfiye dönemlerine ilişkin yıllar için matrah artırımında bulunmaları, tasfiye bitiş beyannamesinin verilmesi üzerine 5520 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin sekizinci fıkrası hükmüne göre yapılacak olan, inceleme ve tarhiyat hakkı saklıdır. -Artırımda bulunulan yılları izleyen dönemlerde yapılacak vergi incelemelerine ilişkin olarak artırımda bulunulan dönemler için “Sonraki Dönemlere Devreden KDV” yönünden vergi incelemesi yapılabilecektir. - Bu incelemelerde artırımda bulunulan dönemler için tarhiyat önerilemeyecek, elde edilen bulgular artırımda bulunulmayan dönemlerdeki tarhiyatlar için kullanılabilecektir. -6736 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin yedinci fıkrasında düzenlenen 1 aylık inceleme süresi şartı aranmaksızın, inceleme ve tarhiyat yapılabilecektir.
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA ÖZELLİKLİ DURUMLAR Vergi matrahlarının takdiri için takdir komisyonlarına sevk edilmiş bulunan mükellefler ile haklarında vergi incelemesine başlanılmış olan mükellefler de matrah artırımından faydalanabileceklerdir. Vergiye tabi faaliyet ve gelirleri bulunduğu halde mükellefiyet tesis ettirmemiş ve dolayısıyla hiç beyanname vermemiş olanlar da matrah artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir. Adi ortaklıklar ve kollektif şirketlerde ortaklar, komandit şirketlerde komandite ortaklar, adi komandit şirketlerde komanditer ortaklar, yıllık gelir vergisi beyannamesi vermek zorunda bulunduklarından, bu mükellefler de anılan yıllar için matrah artırımından yararlanabileceklerdir. Zarar Beyan Eden Mükellefler Matrah Artırımı Yapabilecektir. 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (b) fıkrasındaki “defter, kayıt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler”, matrah artırımı hükümlerinden yararlanamazlar.
MATRAH VE VERGİ ARTIRIM BAŞVURUSUNA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR Matrah artırımında bulunacak olan mükelleflerin, yıllık gelir vergisi, kurumlar vergisi ve katma değer vergisi beyannameleri ile vergi stopajlarına ilişkin muhtasar beyannamelerini vermiş oldukları vergi dairelerine 31 EKİM 2016 tarihine kadar dilekçe ile başvurmaları gerekmektedir. Beyannamelerini elektronik ortamda verme zorunluluğu olan mükellefler matrah ve vergi artırımı başvurularını da elektronik ortamda yapacaklardır. Bu Kanuna ilişkin Tebliğin yayımlanmasından önce mükellefiyeti sona erenler ile hakkında mükellefiyet tesis edilmemiş olanların, Bu Kanun kapsamında verilecek söz konusu bildirimleri elektronik ortamda gönderme zorunlulukları bulunmamaktadır. Bu Kanun kapsamındaki 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında gelir, kurumlar veya katma değer vergileri ile muhtasar beyanname yönünden değişik vergi dairelerinin mükellefi olanlarca, matrah ve vergi artırımına ilişkin bildirimlerin, en son mükellefiyetleri bulunan vergi dairelerine verilmesi gerekmekte olup, bu bildirimlere dayanılarak tarh edilecek vergiler hakkında söz konusu vergi daireleri tarha yetkili kılınmıştır. Öte yandan, vergi artırımı kapsamına giren dönemler için muhtasar beyanname yönünden merkez veya şubeleri için ayrı ayrı mükellefiyetleri bulunan ve vergi artırımından yararlanmak isteyen mükelleflerin, merkez ve her bir şube için ayrı ayrı vergi artırımında bulunmaları gerekmektedir.
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI
GELİR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI Gelir vergisi mükelleflerince, 2011-2015 takvim yıllarına ilişkin olarak verilen yıllık gelir vergisi beyannamelerinde beyan edilen vergiye tabi gelir (matrah)’ in asgari olarak tabloda belirtilen oranlarda artırılması gerekir. YILLAR ARTIRIM ORANI 2011 %35 2012 %30 2013 %25 2014 %20 2015 %15
ZARAR BEYANI DURUMUNDA MATRAH ARTIRIMI İlgili yıllarda zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması yada hiç beyanname verilmemiş olması halleri de dahil olmak üzere anılan yıllara ilişkin artırılan matrahların asgari tutarları aşağıdaki gibi olmalıdır. YILLAR BİLANÇO ESASI & SERBEST MESLEK ERBABI İŞLETME HESABI ESASI GELİRİ SADECE BASİT USUL (Bilanço * 1/10) GELİRİ SAEECE GMSİ (Bilanço* 1/5) ÜCRET& MSİ& SAİR KAZANÇ VE İRAT = İŞLETME 2011 14.000 9.500 1.400 2.800 2012 14.820 9.890 1.482 2.964 2013 15.740 10.490 1.574 3.148 2014 16.740 11.160 1.674 3.348 2015 18.970 12.650 1.897 3.794
MATRAH ARTIRIMINDAN YARARLANILACAK YILLAR EK-5 : GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNDE MATRAH ARTIRIM BİLDİRİMİ (Madde 5/1-a, b) MATRAH ARTIRIMINDAN YARARLANILACAK YILLAR Ticari veya Zirai Kazancı Bilanço Esasına Göre Tespit Edilen Gelir Vergisi Mükellefiyim. (Beyana tabi diğer gelir unsurları bulunanlar dahil) Ticari veya Zirai Kazancı İşletme Hesabı Esasına Göre Tespit Edilen Gelir Vergisi Mükellefiyim. Serbest Meslek Erbabıyım. (Beyana tabi diğer gelir unsurları bulunanlar dahil) Geliri Sadece Basit Usulde Tespit Edilen Ticari Kazançtan İbaret Olan Gelir Vergisi Mükellefiyim. Geliri Sadece GMSİ’den Oluşan Gelir Vergisi Mükellefiyim. Diğer Gelir Unsurlarının Biri veya Birkaçı Nedeniyle Beyanname Veren Gelir Vergisi Mükellefiyim. (Diğer Gelir Unsurları İle Birlikte Basit Usulde Ticari Kazanç veya GMSİ Elde Eden Mükellefler Dahil) 2011 2012 2013 2014 2015
EK-5 : GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNDE MATRAH ARTIRIM BİLDİRİMİ (Madde 5/1-a, b) Yıllar Kıst Dönem (İlgili Yılda Faaliyette Bulunulan Ay Sayısı) Beyan Edilen Matrah (1) Artırım Oranı (%) (2) Beyana Göre Artırılan Matrah (3) Asgari Matrah (4) Hesaplamaya Esas Matrah (3 veya 4 fazla olan) (5) Vergi Oranı (%20 v eya %15) (6) Hesaplanan Gelir Vergisi (5 x 6) (7) 2011 2012 2013 2014 2015 2016
EK-5 : GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNDE MATRAH ARTIRIM BİLDİRİMİ ÖDEME ŞEKLİ BEYANI (Madde 5/1-a, b) 6736 sayılı Kanunun matrah artırımı ile ilgili 5/1-a, b maddesi hükmünden yararlanmak istiyorum. Yararlanmak istediğim yıllar ve artırılan matrahlara ilişkin bilgiler aşağıda gösterilmiştir. Bu kapsamda tahakkuk edecek vergiyi, defaten ödemek istiyorum. Bu kapsamda tahakkuk edecek vergiyi, (yazıyla)……… taksitle (*) ödemek istiyorum. x 6 Taksit x 9 Taksit x12 Taksit x18 Taksit Gereğinin yapılmasını arz ederim. ... / ... / 2016 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Uygulanacak vergi oranı %20’dir. Ancak, artırımda bulunulan yılda vergilerini kanuni süresinde beyan edip süresinde ödeyen ve bu vergi türleri için 6736 sayılı Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddelerinden yararlanmayan mükellefler için bu oran %15 olarak uygulanacaktır. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mükellefin tercihte bulunduğu taksit tutarlarını süresinde ödememesi, matrah artırımı hükümlerinden yararlanmasına engel teşkil etmemekle birlikte, süresinde ödenmeyen taksitler 6183 sayılı kanunun 51.nci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında gecikme zammı tatbik edilmek suretiyle takip ve tahsil edilecektir.
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMINDA ÖZELLİKLİ DURUMLAR Ticari veya zirai kazancı bilanço esasına veya işletme hesabı esasına göre tespit edilen gelir vergisi mükellefleri ile serbest meslek erbabının, beyannamelerinde diğer gelir unsurlarının bulunması halinde söz konusu mükelleflerin durumlarına göre kendileri için belirlenmiş asgari matrahları dikkate almak suretiyle matrah artırımında bulunmaları yeterli olup, diğer gelir unsurları için ilave yapmayacaklardır. Ticari kazancı basit usulde tespit edilmekle birlikte, bu kazancının yanında beyannamelerinde vergiye tabi başka gelir unsurları beyan eden mükellefler de işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenen asgari matrahları esas alacaklardır. Verdikleri yıllık gelir vergisi beyannamesinde birden fazla gelir unsuru bulunan mükellefler, matrah artırımlarını yıllık beyannamelerinde yer alan toplam matrah üzerinden yapacaklar, gelir unsurlarının bir kısmı itibarıyla artırımda bulunmayacaklardır. İstisna ve indirimler nedeniyle gelecek yıllarda matrahtan indirim konusu yapılabilecek tutarlar ile geçmiş yıl zararları bu fıkra hükmüne göre artırılan matrahlardan indirilemez.
Bu verilere göre mükellefin ilgili yıllarda artırması gereken gelir vergisi matrah tutarları aşağıdaki tablodaki gibidir: Artırılan matrahlar üzerinden Kanunda belirtilen oranda hesaplanan verginin, yine Kanunda belirtilen süre ve şekillerde ödenmesi gerekmektedir. Örnek: İşletme hesabı esasında vergilendirilen Bay (A)’nın 2011 -2015 dönemlerine ilişkin beyan durumu aşağıdaki gibidir. YILLAR ARTIRIM ORANI ARTIRILAN MATRAH 2011 %35 100.000 X %35: 35.000 2012 %30 20.000 X %30: 6.000 9.890 (Asgari) 2013 %25 10.490 (Asgari) 2014 %20 60.000 X %20: 12.000 2015 %15 90.000 X %15 : 13.500 YILLAR BEYAN EDİLEN GELİR 2011 100.000TL Kar 2012 20.000 TL Kar 2013 100.000TL(Zarar) 2014 60.000TL Kar 2015 90.000TL Kar
KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI YATIRIM İNDİRİMİ STOPAJINDA VERGİ ARTIRIMI VE MATRAH BEYANI
KURUMLAR VERGİSİNDE MATRAH ARTIRIMI DÖNEM MATRAH ARTIRIM ORANLARI ASGARİ MATRAH TUTARLARI 2011 %35 28.000 2012 %30 29.650 2013 %25 31.490 2014 %20 33.470 2015 %15 37.940 Bu Kanunun Matrah Artırımına İlişkin hükümlerinden yararlanmak isteyen kurumlar vergisi mükelleflerin 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 takvim yıllarına ilişkin olarak verdikleri yıllık kurumlar vergisi beyannamelerinde beyan ettikleri matrahlarını tabloda belirtilen asgari matrah tutarlarından az olmamak üzere belirlenen oranlarda artırmaları gerekmektedir. Bu yıllarda zarar beyan eden veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrahı oluşmayan ya da hiç beyanname vermeyen mükelleflerde matrahlarını anılan yıllara ilişkin olarak belirlenen asgari tutarlarda artırarak uygulamadan yararlanabilecektir.
EK-6: KURUMLAR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNDE MATRAH ARTIRIM BİLDİRİMİ (Madde 5/1-a, c) Yıllar Kıst Dönem (İlgili Yılda Faaliyette Bulunulan Ay Sayısı) Beyan Edilen Matrah (TL) (1) Artırım Oranı (%) (2) Beyana Göre Artırılan Matrah (TL) (1x2) (3) Asgari Matrah (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4) (Fazla Olan) (5) Vergi Oranı (%20 veya %15) (6) Hesaplanan Kurumlar Vergisi (TL) (5 x 6) (7) 2011 28.000 2012 29.650 2013 31.490 2014 33.470 2015 37.940 TOPLAM
TASFİYE , DEVİR VE TAM BÖLÜNME NEDENİYLE İNFİSAH EDEN KURUMLARIN MATRAH ARTIRIMI Tasfiye hâlinde bulunan kurumların tasfiye dönemlerine ilişkin yıllar için matrah artırımında bulunmaları, tasfiye bitiş beyannamesinin verilmesi üzerine 5520 sayılı Kanunun 17 İnci maddesinin sekizinci fıkrası hükmüne göre yapılacak olan incelemelere engel teşkil etmemektedir. Ancak, matrah artırımı sonucu ödenen vergiler, tasfiye karı üzerinden hesaplanan vergilerden mahsup edilebilecektir. Tasfiye edilerek tüzel kişiliği ticaret sicilinden silinmiş olan şirket adına tasfiye öncesi dönemler için, kanuni temsilciler hep birlikte; tasfiye dönemleri için, tasfiye memuru veya birden fazla tasfiye memuru varsa tüm tasfiye memurları birlikte matrah artırımında bulunabilecektir. Devir suretiyle infisah eden ve ticaret sicilinden silinerek mükellefiyet kayıtları kapatılan kurumlar adına devir alan kurumlar tarafından matrah artırımında bulunulması mümkündür. Aynı şekilde, anılan Kanun uyarınca gerçekleştirilen tam bölünme işlemlerinde bölünen kurumun varlıklarını devralan kurumlar birlikte, bölünen kurum adına matrah artırımında bulunulabilecektir.
YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASI TEVKİFATINDA VERGİ ARTIRIMI VE MATRAH BEYANI Kurumlar Vergisi mükelleflerinin 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında vermiş oldukları kurumlar vergisi beyannamelerinde kurumlar vergisine tabi matrah beyan eden, matrah beyan etmeyen veya zarar beyan eden mükelleflerin, bu dönemlere ilişkin olarak 193 sayılı Kanunun geçici 61 inci maddesine göre, vergi tevkifatına tabi kazançları ile ilgili olarak vergi artırımı veya matrah beyanında bulunabilmeleri için, kurumlar vergisi matrahlarını da artırmaları zorunludur. Buna göre, yukarıda belirtilen her iki duruma uygun artırımda bulunmayan mükelleflerin 6736 sayılı Kanunun 5 inci maddesi hükmünden yararlanmaları mümkün değildir.
EK-7 : KURUMLAR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIM BİLDİRİMİ (GVK Geç.Md.61) MUHTASAR BEYANNAME VERENLER İÇİN MUHTASAR BEYANNAME VERMEYENLER İÇİN YILLAR TEVKİF EDİLEN VERGİ (1) VERGİ ARTIRIM ORANI (%) (2) HESAPLANAN KURUMLAR (STOPAJ) VERGİSİ (1X2) (3) 35 30 25 20 15 TOPLAM YILLAR KIST DÖNEM ASGARİ MATRAH MÜKELLEFİN BEYANI VERGİ ORANI (%) HESAPLANAN KURUMLAR (STOPAJ) VERGİSİ 14.000 15 14.825 15.745 16.735 18.970 TOPLAM
ÖRNEK YIL BEYAN EDİLEN MATRAH TUTARI ARTIRIM ORANI ARTIRILAN MATRAH TUTARI ARTIRILAN MATRAHA UYGULANACAK VERGİ ORANI ÖDENECEK VERGİ 2013 400.000 %25 100.000 %20 20.000 DAHA ÖNCE BEYAN EDİLEN GELİR(STOPAJ) VERGİSİ TUTARI 79.200 19.800 (K) A.Ş.’nin 2013 yılına ilişkin olarak vermiş olduğu kurumlar vergisi beyannamesinde beyan ettiği kazanç 800.000 TL’dir. Kurum aynı yılda, 400.000 TL yatırım indirimi istisnasından yararlanmış olduğundan kurumlar vergisi matrahı olarak 400.000 TL beyan etmiştir. Şirket, 193 sayılı Kanunun geçici 61 inci maddesine göre de tevkif ettiği (400.000 x %19,8=) 79.200 TL vergiyi, muhtasar beyanname ile beyan ederek zamanında ödemiştir. Bu Şirketin 2013 yılına ilişkin kurumlar vergisi ve gelir (stopaj) vergisi yönünden başvuru süresi içinde matrah artırımında bulunmak istemesi hâlinde, artırım dolayısıyla ödeyeceği vergiler tablodaki gibi hesaplanacaktır.
ÖRNEK: (Y) Limited Şirketi 2011-2015 dönemlerine ilişkin beyan durumu aşağıdaki tabloda görüldüğü gibidir. Mükellef şirket ilgili yıllara ait kurumlar vergisi beyannamesini süresinde vermiş ve hesaplanan vergiyi süresinde ödemiştir. YILLAR ARTIRIM (%) ARTIRILAN MATRAH (TL) ÖDENECEK VERGİ (TL) 2011 35 350.000 52.500 2012 30 29.650 (ASGARİ) 4.447,50 2013 25 31.490 (ASGARİ) 4.732,50 2014 20 240.000 36.000 2015 15 37.940 (ASGARİ) 5.691, YILLAR KURUMLAR VERGİSİ MATRAHI 2011 1.000.000 Kar 2012 500.000 Zarar 2013 600.000 Zarar 2014 1.200.000 Kar 2015 200.000 Kar
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA ÖZELLİKLİ KONULAR
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİNDE ARTIRILAN MATRAHLAR ÜZERİNDEN HESAPLANACAK VERGİNİN ORANI (% 20 & %15 ) Gelir ve Kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulunmak istedikleri yıllara ilişkin yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerini kanuni süresinde vermiş ve bu beyannameler üzerinden, anılan beyannamelere ilişkin damga vergisi de dahil olmak üzere tahakkuk eden vergilerin tamamını süresinde ödemiş bulunan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu vergi türlerine ilişkin olarak herhangi bir dönem için bu Kanunun 2 ve 3 üncü maddeleri hükümlerinden yararlanmamış olmaları şartıyla, artırdıkları matrahlara % 20 yerine %15 vergi oranı uygulanmak suretiyle ödenecek vergi tutarı hesaplanacaktır. % 15 oranının belirlenmesinde, maddede öngörülen şartların her yıl için ayrı ayrı dikkate alınması gerekmektedir. Mükellefin gelir ve kurumlar vergisi beyannamesini kanuni süresinden sonra pişmanlık hükümlerine göre veya kendiliğinden düzeltme beyannamesi vermesi de artırılan matraha %15 oranının uygulanmasına engel teşkil etmeyecektir. Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin süresinde vermiş oldukları yıllık beyannamelerde, zarar beyan edilmiş olması veya ilgili kanunlarında yer alan istisna uygulaması, indirim ve mahsuplar nedeniyle ödenecek vergi çıkmamış olması durumunda da bu mükelleflerce artırılan matrahlara da % 15 vergi oranı uygulanmak suretiyle ödenecek vergi hesaplanacaktır.
KIST DÖNEM FAALİYETTE BULUNAN MÜKELLEFLERİN BU DÖNEMLERE İLİŞKİN OLARAK ARTIRACAKLARI MATRAHLARIN TESPİTİ Kanun kapsamında matrah artırımında veya beyanında bulunacak mükelleflerin, matrah artırımında veya beyanında bulundukları yıllarda (işe başlama ve işi bırakma gibi nedenlerle) kıst dönemde faaliyette bulunmuş olmaları halinde, ilgili yıllar için belirlenen ve bundan önceki formatlarda belirtilen asgari matrahlar faaliyette bulunulan ay sayısı (ay kesirleri tam ay olarak) dikkate alınarak hesaplanacaktır.
GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNİN MATRAH ARTIRIMINDA BULUNDUKLARI YILLARA AİT ZARARLARIN İZLEYEN YIL KARLARINDAN MAHSUP EDİLMESİ MÜMKÜN MÜDÜR? “Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların %50’si, 2016 ve izleyen yıl karlarından mahsup edilmez.” Bu hükme göre, mükellefler, matrah artırımında bulundukları yıllara ait olup indirim konusu yapılamamış geçmiş yıl zararlarının yarısını, 2016 ve müteakip yıl karlarından mahsup edemeyeceklerdir. Söz konusu zararların diğer yarısı ise, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanununun ilgili maddelerinde yer alan esaslar çerçevesinde mahsup edilmeye devam edilecektir.
ÖRNEK YILLAR MALİ KAR/ZARAR (TL) 2011 10.000 (ZARAR) 2012 2013 21.000 (KAR) 2014 15.000 (ZARAR) 2015 40.000 (ZARAR) Kurumlar vergisi mükellefi (A) A.Ş., 2011-2015 yılları faaliyet sonuçları tabloda görüldüğü gibidir. Mükellef, 2013 yılında beyan ettiği kar tutarından 2011 ve 2012 yıllarından devreden geçmiş yıl zararlarını mahsup etmiştir. Söz konusu mükellefin 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yılları için matrah artırımından yararlandığı durumda 2016 ve müteakip yıllarda mahsup edebileceği geçmiş yıl zarar tutarı 2012 yılından devreden (1.000 / 2 =) 500 TL, 2014 yılından devreden (15.000 / 2 =) 7.500 TL 2015 yılından devreden (40.000 / 2 =) 20.000 TL olmak üzere toplam 28.000 TL olacaktır.
MÜKELLEFLER ARTIRDIKLARI MATRAHLAR ÜZERİNDEN, DAHA ÖNCE TEVKİF SURETİYLE ÖDEMİŞ OLDUKLARI VERGİLERİ MAHSUP EDEBİLECEKLERMİ? Mükelleflerin matrah veya vergi artırımında bulundukları yıllara ilişkin olarak daha önce tevkif yoluyla ödemiş oldukları vergileri, matrah ve vergi artırımı nedeniyle ödeyecekleri vergilerden mahsup etmeleri mümkün değildir. Örneğin; bu kapsamda, gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yıllarına ilişkin olarak verdikleri yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde beyan ettikleri yıllara sari inşaat ve onarma işine ait istihkaklarından kesilen vergilerin beyannamede mahsubu sonucu vergi iade haklarının doğması ve bu mükelleflerin de anılan yıllarla ilgili olarak matrah ve vergi artırımında bulunmaları halinde, iadesi gereken bu vergilerin, mükelleflerin matrah ve vergi artırımı nedeniyle ödeyecekleri vergilerden mahsubu mümkün değildir.
YILLARA SARİ İNŞAAT VE ONARIM İŞİ YAPAN MÜKELLEFLERİN DURUMU Yıllara sari inşaat ve onarım işi yapan gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri, bu faaliyetleri dolayısıyla 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yılları için bu Kanunun matrah ve vergi artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir. Yıllara sari inşaat ve onarım işi bulunan mükellefler, her bir inşaat itibarıyla işin bittiği yıl esas alınmak suretiyle bu Kanuna göre matrah ve vergi artırımında bulunabileceklerdir. Öte yandan, önceki yıllarda başlayan, ancak 2016 yılında bitmiş veya halen devam etmekte olan, yıllara sari inşaat ve onarım işleri için gelir vergisi mükellefleri Mart 2017, kurumlar vergisi mükellefleri Nisan 2017 ve müteakip yıllarda beyanda bulunması gerektiğinden bu iş için Kanunun matrah ve vergi artırımı hükümlerinden yararlanma imkanı bulunmamaktadır.
KATMA DEĞER VERGİSİNDE HESAPLANAN KDV ARTIRIMI
KATMA DEĞER VERGİSİNDE ARTIRIM Kanunun 5/3 üncü maddesinde; katma değer vergisi mükelleflerinin 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yılları için maddede belirtildiği şekilde vergi artırımında bulunmayı kabul etmeleri halinde, artırımda bulundukları dönemler için haklarında vergi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacağı hükme bağlanmıştır. Vergi artırımında bulunulan yıla ait vergilendirme dönemlerinin tamamında katma değer vergisi beyannamesini vermiş olan katma değer vergisi mükellefleri, ilgili yıllarda her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri (ihtirazı kayıtla verilenler dahil) Katma Değer Vergisi beyannamelerinde hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı üzerinden; tabloda belirtilen oranlarda hesaplanacak katma değer vergisini, ödemeyi kabul etmeleri halinde vergi artırımı hükümlerinden faydalanabileceklerdir. YILLAR ORAN (%) 2011 3,5 2012 3 2o13 2,5 2014 2 2015 1,5
KDV ARTIRIMINDA ÖZELLİKLİ KONULAR Kanunun yayımlandığı tarihten önce yapılıp kesinleşen İkmalen, re’sen veya idarece tarhiyatlar, ilgili dönem beyanı ile birlikte dikkate alınacaktır. Mükelleflerin, artırıma esas alınan ilgili yılların vergilendirme dönemlerinin tamamı için artırımda bulunmaları gerekmektedir. Seçimlik hak sadece artırımda bulunulacak yılın seçiminde söz konusudur. Yani bir yıla ilişkin olarak katma değer vergisi yönünden vergi artırımına karar verilmiş olması halinde bu yıla ait tüm vergilendirme dönemleri itibariyle artırımında bulunulması gerekmekte olup, kısmi bir artırıma gidilemeyecektir. 2 No.lu KDV beyannameleri için vergi artırımı uygulamasından yararlanılması mümkün değildir. Bu çerçevede, 2 No.lu KDV Beyannamesi ile sorumlu sıfatıyla beyan edilen vergiler, satıcılar tarafından yıllık toplama dahil edilmeyeceği gibi, alıcılar tarafından da yıllık toplama dahil edilmeyecektir.
Hesaplanan Vergi Toplamı YILLAR Dönemler Hesaplanan Vergi Toplamı Toplam Hesaplanan Vergi (1) Tecil Edilebilir Vergi (2) Artırıma Esas Tutar (1-2) Oran 2011 Ocak-Aralık 3,5 2012 3 2013 2,5 2014 2 2015 1,5 EK-14: Yıl İçinde Tüm Dönemlere Ait Beyannameleri Veren ve Tüm Dönemlerde Hesaplanan KDV bulunan Mükellefler İçin KDV Artırım Bildirimi ------------------------------------------------------------------ Hesaplanan Vergi Toplamına, ilgili döneme ilişkin 1 No.lu KDV Beyannamesinin “Hesaplanan Katma Değer Vergisi” satırındaki tutar ile varsa ilgili döneme ait kesinleşmiş tarhiyatlara ilişkin hesaplanan verginin toplamı yazılacaktır. Toplam Hesaplanan Vergi Sütununa “Hesaplanan Vergi” sütununda yer alan tutarların toplamı yazılacaktır. Tecil Edilebilir Vergi sütununa,artırımda bulunulacak yıl içindeki dönemlere ait 1 No.lu KDV Beyannamelerinin “İhraç Kayıtlı Teslimler” bölümünde yer alan “Tecil Edilebilir KDV” satırındaki tutarların yıllık toplamı yazılacaktır.
Dönemi Hesaplanan KDV Tecil Edilebilir KDV Fark OCAK 14.000 - ŞUBAT 12.500 2.500 10.000 MART 16.000 NİSAN 10.500 3.000 7.500 MAYIS 10.750 8.250 HAZİRAN 8.500 TEMMUZ AĞUSTOS 21.000 EYLÜL 22.000 EKİM 30.000 6.000 24.000 KASIM 23.500 ARALIK 2.750 18.250 TOPLAM 183.000 ÖRNEK: (A) Ltd.Şti. 2012 takvim yılı için KDV artırımı yapmış olup, tabloda görüldüğü gibi bütün dönemlerde beyannameler verilmiştir. Mükellef Şirketin tablodaki verilere göre KDV artırım tutarı (18 taksit imkanından yararlandığı varsayıldığında) aşağıdaki tabloda hesaplanmıştır. 2012 Yılı KDV Artırım Tutarı 183.000 x %3 = 5.490 Taksit Tutarı 5490x(1,15) /18 350,75
1 No.lu KDV Beyannamelerinin Tamamını Vermemiş veya Bir Kısmını Vermiş Olan Mükelleflerde Artırım KDV Beyannamelerinin Verilme Durumu Gelir veya Kurumlar Vergisi Yönünden Matrah Artırımı Zorunluluğu Esas Alınan Matrah 2011 Art.Oranı 2012 Art.Oranı 2013Artı.Oranı 2014 Art.Oranı 2015ArOranı En Az Üç Döneme Ait KDV Bey. Verilmiş Olanlar Yok Hesaplanan KDV Toplamı /Beyanname Verilen Dönem Sayısı : Ortalama Tutar Ortalama Tutar x 12 : Yıllık Hesaplanan KDV 3,5 3 2,5 2 1,5 Hiç Beyanname Verilmemiş veya En Fazla İki Dön. Bey. Verilmiş Olanlar Var Artırılan Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrahı %18
1 No.lu KDV Beyannamelerinin Bir Kısmı veya Tamamı Verilmemiş Olan Mükelleflere Örnekler ÖRNEK: Mükellef 2012 yılı içinde sadece 5 vergilendirme dönemine ilişkin olarak KDV beyannamesi vermiştir. Verilen Beyannamelerde ,” Hesaplana KDV “ TOPLAMI 45.000 TL.’dir. Mükellef 9 taksit seçeneğini kabul etmiştir. ÖRNEK : Mükellef (A) 2012 Yılı için sadece iki vergilendirme dönemi için KDV beyannamesi vermiştir. Mükellef aynı takvim yılı ile ilgili olarak 80.000 TL kurumlar vergisi matrah artırımında bulunmuştur. Mükellef 12 taksit imkanından yararlanmıştır. Her Bir Dönem İçin Dikkate Alınacak Hesaplanan KDV 45.000/5 = 9.000 TL 2012 Yılı KDV Artırımına Esas Tutar 9.000 x 12 108.000 TL 2012 Yılı KDV Artırım Tutarı 108.000 x %3 3.240 TL Taksit Tutarı (3.240 x 1,083) /9 389.88 TL 2012 Yılı KDV Artırım Tutarı 80.000 x %18 = 14.400 TL Taksit Tutarı (14.400 x 1,105) /12 1.326 TL
1 Nolu KDV Beyannamelerinin Verilme Durumuna İlişkin Bilgiler 1 NOLU KDV BEYANNAMELERİNDE HESAPLANA KDV BULUNMAYAN VEYA HESAPLANAN KDV BEYANLARI TECİL-TERKİN UYGULAMASI KAPSAMINDAKİ TESLİMLERE İLİŞKİN OLANLARDA KDV ARTIRIMI 1 Nolu KDV Beyannamelerinin Verilme Durumuna İlişkin Bilgiler 1 Nolu KDV Beyannamesinde Hesaplanan KDV Bilgileri Gelir veya Kurumlar Vergisi Yönünden Matrah Artırım Zorunluluğu KDV Artırımı Yönünden Ödenecek KDV Hesabı Yıl İçinde En Az Üç Dönemde KDV Beyannamesi Verilmiş Olanlar İşlemlerin Tamamı İstisna veya tecil-terkin kapsamındaki işlemler Var Gelir veya Kurumlar Verg isi Artırılan Matrah x %18 = Ödenecek KDV Yıl İçinde Beyannamelerin Tamamı Verilmiş Olanlar Beyannamelerin Bir Kısmında Hesaplanan Vergi Yer Almaktadır. (A) : Hesaplanan Vergiler Toplamı x İlgili yıl için Artırım Oranı = Artırım Tutarı (B) : Gelir veya Kurumlar Vergisi Matrah Artırım Tutarı x %18 (A) Ve (B) Büyük olan
HESAPLANAN KDV BULUNMAYAN VEYA TECİL-TERKİN KAPSAMINDA İŞLEMLERİ BULUNANLARA ÖRNEKLER ÖRNEK : Gelir vergisi mükellefi (A), 2015 yılı için KDV yönünden artırımda bulunmak istemektedir. Söz konusu yılda, KDV’den istisna işlemlerin yanı sıra bazı dönemlerde (şubat, Nisan, Mayıs ve Eylül/2015 dönemlerinde) vergiye tabi (KDV beyanını gerektiren) ve toplam tutarı 148.500 TL olan işlemler de bulunmaktadır. Mükellef, aynı takvim yılı ile ilgili olarak 30.000 TL gelir vergisi matrah artırımında bulunmuştur. ÖRNEK : (A) AŞ 2013 yılı içim KDV artırımında bulunmuş olup, söz konusu yıldaki işlemleri KDV’den müstesna olan ve tecil-terkin kapsamındaki işlemlerden oluşmaktadır. Üç dönem hesaplanan KDV bulunmakla birlikte bu beyanlar tecil terkin uygulaması kapsamındaki işlemlerden kaynaklanmaktadır. Mükellef aynı takvim yılı ile ilgili olarak 90.000 TL kurumlar vergisi matrah artırımında bulunmuştur. 1) 148.500x%1,5= 2.227,50 TL 2) 30.000 X %18 = 5.400 TL KDV Artırım Tutarı bu tutarlardan büyük olan 5.400 TL Taksit Tutarı:5.400x1,15/18 = 345 2013 Yılı KDV Artırım Tutarı 90.000 x %18 = 16.200 TL Taksit Tutarı (16.200 x 1,045)/6 2.821,50
VERGİLENDİRME DÖNEMLERİ ÜÇ AYLIK OLAN KDV MÜKELLEFLERİNİN VERGİ ARTIRIMI Beyanname Verilen Dönem Sayısı Artırıma Esas Alınan Tutarın Hesaplanması 2011 Oran 2012 Oran 2013 Oran 2014 Oran 2015 Oran 1 Dönem Hesaplanan KDV Satırındaki Tutar x 4 %3,5 %3 %2,5 %2 %1,5 2 Dönem Hesaplanan KDV Satırlarındaki Tutarlar Toplamı x 2 3 Dönem Hesaplanan KDV Satırlarındaki Tutarlar Toplamına, bu tutarın 1/3 ilave edilecek 4 Dönem Hesaplanan KDV Toplamı Beyanname Verilmemiş Gelir veya Kurumlar Vergisi Artırılan Matrah %18
ÖRNEK Çözüm: Aylık Ortalama Hesaplanan Katma Değer Vergisi : (270.000 TL/3) = 90.000 TL Yıllık Hesaplanan Katma Değer Vergisi : (90.000 TL X 12) 1.080.000 TL Katma Değer Vergisi Artırımı : 1.080.000 TL X % 2 Ödenecek katma değer vergisi : 21.600 TL Mükellef (A) 2014 yılında Haziran, Temmuz ve Kasım aylarında katma değer vergisi beyannamesi vermiş diğer aylarda beyanname vermemiştir. Söz konusu beyannamelerde yer alan hesaplanan katma değer vergileri aşağıdaki gibidir. DÖNEM HESAPLANAN KDV HAZİRAN/2014 75.000 TL TEMMUZ/2014 160.000 TL KASIM/2014 35.000 TL TOPLAM 270.000 TL
ÖRNEK Çözüm: Kurumlar Vergisi Matrah Artırımı : 400.000 TL X % 15 (2015 yılı artırım oranı) = 60.000 TL Ödenecek Kurumlar Vergisi : 60.000 TL X % 20 = 12.000 TL Katma Değer Vergisi Artırımı : 60.000 TL X % 18 Ödenecek katma değer vergisi = 10.800 TL Mükellef yukarıda hesaplanan 12.000 TL kurumlar vergisi ile 10.800 TL katma değer vergisini bu Kanun kapsamında beyan edip ödediği takdirde bu Kanun maddesinden yararlanmış olacaktır. Örnek : (B) Ltd. Şti. 2015 yılında Temmuz ve Aralık aylarında katma değer vergisi beyannamesi vermiş diğer aylarda beyanname vermemiştir. Mükellef kurumun 2015 yılı kurumlar vergisi beyannamesinde beyan ettiği matrahı 400.000 TL’dir.
(A) Kur. Vergisi As. Mat.Art.Tutarı YIL (A) Kur. Vergisi As. Mat.Art.Tutarı (B) Artırım Nedeniyle Ödenecek K.V. ( C) Artırım Nedeniyle Ödenecek İnd. KV (C=A*%15) (D) KDV Vergi Artırımı D= A * %18 2011 28.000 5.600 4.200 5.040 2012 29.650 5.930 4.447,50 5.337 2013 31.490 6.298 4.723,50 5.668,20 2014 33.470 6.694 5.020,50 6.024,60 2015 37.940 7.588 5.691 6.829,20 TOPLAM 160.550 32.110 24.082,50 28.899 Örnek: (A) Anonim Şirketi’nin 2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında yapmış olduğu tüm işlemleri Katma Değer Vergisinden istisna edilen teslim ve hizmetlerden oluşmakta ve bu nedenle de beyannamelerinde Hesaplanan KDV tutarı bulunmamaktadır. (A) Anonim Şirketi’nin söz konusu yılların tamamında Kurumlar Vergisi matrahının oluşmadığı varsayımıyla Katma Değer Vergisi artırım tutarları aşağıdaki gibi hesaplanacaktır.
GELİR VERGİSİ STOPAJI (GVK Md. 94/(1), (2), (3), (5), (11), (13) KURUMLAR VERGİSİ STOPAJI KVK Md.15/(a), (b) Md.30/(a) VERGİ ARTIRIMI
TEVKİFAT TÜRÜ 2011 2012 2013 2014 2015 Ücret Ödemeleri (GVK md. 94/1), %6 %5 %4 %3 %2 Serbest Meslek Erbabına Yapılan Ödemeler (GVK md. 94/2), Yıllara Sari İnşaat Onarım İşlerine İlişkin Ödemeler (GVK md. 94/3, KVK md. 15/1-a, KVK md. 30/1-a), %1 Kira Ödemeleri (GVK md. 94/5, KVK md. 15/1-b). Çiftçilere Yapılan Ödemeler (GVK md. 94/11) (İlgili yıl için Geçerli oranın %25’i oranında) Vergiden Muaf Esnafa Yapılan Ödemeler (GVK md.94/13) MUHTASAR BEYANNAMELERİN VERİLMİŞ OLMASI HALİNDE GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ STOPAJI ARTIRIM ORANLARI
Ortalama İşçi Sayısı x Asgari Ücretin Brüt Tutarı x 12 %6 10.044 %5 ÜCRET ÖDEMELERİNE İLİŞKİN MUHTASAR BEYANNAMELERİN VERİLMEMİŞ OLMASI DURUMUNDA ARTIRIM AYLIK PRİM VE HİZMET BELGELERİNE İLİŞKİN BİLGİLER ESAS ALINAN MATRAH 2011 Oran ve As.Üc.Brüt.Tut. 2012 Oran As.Üc.Brüt.Tut. 2013 2014 Oran 2015 Oran AYLIK PRİM VE HİZMET BELGELERİ VERİLMİŞ Ortalama İşçi Sayısı x Asgari Ücretin Brüt Tutarı x 12 %6 10.044 %5 11.286 %4 12.258 %3 13.608 %2 15.282 AYLIK PRİM VE HİZMET BELGELERİ VERİLMEMİŞ Vergi Artırımı Yapılan Yılı İzleyen Vergilendirme Dönemlerinde Verilen İlk Aylık Prim ve Hizmet Belgesindeki İşçi Sayısı x Asgari Ücretin Brüt Tutarı x 12 2011-2015 YILLARININ TAMAMINDA AYLIK PRİM VE HİZMET BELGELERİ VERİLMEMİŞ En Az İki İşçi x Asgari Ücretin Brüt Tutarı x 12
ÜCRET ÖDEMELERİNE İLİŞKİN MUHTASAR BEYANNAMELERİN EKSİK VERİLMİŞ OLMASI DURUMUNDA ARTIRIM MUHTASAR BEYANNAME BİLGİLERİ ESAS ALINAN MATRAH 2011 Oran 2012 2013 2014 2015 EN AZ BİR DÖNEMDE MUHTASAR BEYANNAME VERİLMİŞ Ücret Ödemelerinin Gayri Safi Tutarı x 12 %6 %5 %4 %3 %2 BİRDEN FAZLA DÖNEMDE MUHTASAR BEYANNAME VERİLMİŞ Ücret Ödemelerinin Gayri Safi Tutarı / Verilen Beyanname Dönemi Sayısı : Ortalama Tutar Ortalama Tutar x 12 : Gelir (Stopaj) Vergisi Matrahı
DİĞER ÖDEMELERDE MUHTASAR BEYANNAMELERİN VERİLMEMİŞ OLMASI DURUMUNDA ARTIRIM ÖDEMELERİN TÜRÜ ESAS ALINACAK MATRAH 2011 MATRAH VE ORAN 2012 MATRAH VE ORAN 2013 MATRAH VE ORAN 2014 MATRAH VE ORAN 2015 MATRAH VE ORAN SERBEST MESLEK ÖDEMELERİ Bilanço Esası Asgari Tutarın %50’ si 7.000 %15 7.410 7.870 8.370 9.485 KİRA ÖDEMELERİ Beyana Tabi Geliri Sadece GMSİ Asgari Matrah 2.800 2.964 3.148 3.348 3.794 YILLARA SARİ İNŞAAT VE ONARMA İŞİ HAKEDİŞLER Bilanço Esası Asgari Tutar 14.000 %3 14.820 15.740 16.740 18.970 ÇİFTÇİLERE YAPILAN ÖDEMELER %2 VERGİDEN MUAF ESNAFA YAPILAN ÖDEMELER
Örnek : (S) A.Ş. 2013 yılı vergilendirme dönemlerinin hiçbirinde hizmet erbabına ödemiş olduğu ücretler için muhtasar beyanname ve aylık prim ve hizmet belgesini vermemiştir. (S) A.Ş., 2014 yılına ilişkin Sosyal Güvenlik Kurumuna vermiş olduğu ilk aylık prim ve hizmet belgesinde 10 işçi için prim ödemesinde bulunmuştur. Bu durumda, 2013 yılında ödenen ücretlere ilişkin vergi artırımı yan tarafta hesaplanmıştır. (2013 yılının son vergilendirme dönemi olan Aralık ayında 16 yaşından büyük isçiler için geçerli olan asgari ücretin yıllık brüt tutarı bir iççi için 12.258 TL’dir.) -2013 yılı ücret ödemelerine ilişkin gelir (stopaj) vergisi matrahı(12.258x10=)…………: 122.580,00 TL -Gelir (stopaj) vergisi (122.58%4=)……: 4.903,20 TL Mükellef 2013 yılına ilişkin olarak gelir stopaj vergisi artırım tutarı olan 4.903,20 TL’yi Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar idareye başvurarak Kanunda öngörülen Şekilde ödemeyi kabul etmesi hâlinde, bu yıla ilişkin ücretler yönünden gelir (stopaj) vergisi incelemesine ve tarhiyata muhatap tutulmayacaktır. Söz konusu vergi peşin ödenebileceği gibi taksitler hâlinde de ödenebilecektir.
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINDA ORTAK HÜKÜMLER
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI SONUCUNDA TAHAKKUK EDEN VERGİLERİN ÖDENMESİ Bu Kanun hükümlerine göre tarh ve tahakkuk ettirilen vergiyi, ilk taksiti Kanunun yayımını izleyen 3 üncü aydan ( Kasım 2016) başlamak üzere, Taksitle yapılacak ödemelerinde ilgili maddelere göre belirlenen tutar; 1) Altı eşit taksit için (1,045), 2) Dokuz eşit taksit için (1,083), 3) Oniki eşit taksit için (1,105), 4) Onsekiz eşit taksit için (1,15), ödeme imkanına sahiptirler.
TAKSİTLERİN ZAMANINDA ÖDENMEMESİ HALİNDE MATRAH ARTIRIMI HÜKÜMLERİNDEN YARARLANMA HAKKI ORTADAN KALKACAK MIDIR? (Madde 5/4a) Hesaplanan veya artırılan gelir, kurumlar ve katma değer vergilerinin bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi şarttır. Bu vergilerin bu Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, Kanunun 5 uni maddesinin (4.a) bendine göre, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında (%2,80) uygulanacak gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam olunacaktır. Dolayısıyla, hesaplanan vergilerin süresinde ödenmemesi, matrah artırımı hükümlerinden yararlanılmasına engel olmayacak, ancak ödemesi geciktirilen tutarların arttırılmış gecikme zammı ile takip ve tahsiline devam olunacaktır.
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMINA İLİŞKİN DİĞER ORTAK HÜKÜMLER Artırılan matrahlar için ayrıca geçici vergi hesaplanmayacaktır. Mükellefler artırımda bulunulan dönemlerle ilgili defter ve belgeleri muhafaza ve istendiğinde ibraza mecburdurlar. Matrah veya vergi artırımı dolayısıyla mükelleflerce verilen yıllık, muhtasar ve katma değer vergisi beyannameleri ve diğer beyannameler için damga vergisi alınmaz. Matrah/vergi artırımında bulunulan yıllarda verilmeyen beyannameler için usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları kesilmeyecektir. Daha önce nezdinde vergi incelemesi yapılmış olan mükellefler, vergi incelemesi yapılan yıllar için de artırımda bulunabilirler. Ödenen vergiler, gider veya maliyet kabul edilmeyecek, indirim, mahsup ve iade konusu yapılmayacaktır. Bu Kanuna göre matrah ve vergi artırımında bulunan mükelleflerin ilgili vergi dairelerine vermiş oldukları bildirim veya yaptıkları beyanlarda yer alan bilgiler herhangi bir vergi türü incelemesi için done olarak kullanılmayacaktır.
KANUNUN YAYIM TARİHİ İTİBARİYLE İNCELEMEDE OLAN MÜKELLEFLER YÖNÜNDEN MATRAH ARTIRIMI Matrah veya vergi artırımında bulunulması, Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanılmış olan vergi incelemeleri ile takdir işlemlerine engel teşkil etmez. Ancak, artırımda bulunan mükellefler hakkında başlanılan vergi incelemeleri ve takdir işlemlerinin, bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ayın başından itibaren bir ay içerisinde (30 Eylül 2016 tarihine kadar) sonuçlandırılamaması halinde, bu işlemlere devam edilmez. Bu süre içerisinde sonuçlandırılan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi uzlaşma talepleri dikkate alınmaz. İnceleme ve takdir işlemlerinin sonuçlandırılmasından maksat, inceleme raporları ve takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettirilmesidir. Matrah artırımında bulunan mükellefler nezdinde 30 Eylül 2016 tarihinden önce sonuçlandırılan İnceleme veya takdir sonucu tarhiyata konu matrah veya vergi farkı tespit edilmesi halinde, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce artırımda bulunulmuş olması şartıyla inceleme ve takdir sonucu bulunan fark, bu maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkra hükümleri ile birlikte değerlendirilir.
KANUNUN YAYIM TARİHİ İTİBARİYLE İNCELEMEDE OLAN ve İNCELEMESİ 30 EYLÜL 2016’DAN ÖNCE SONUÇLANAN MÜKELLEFLERİN DURUMU Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanılmış söz konusu vergi incelemeleri ile takdir işlemlerinin (a) bölümünde belirtilen sürede sonuçlandırılması ve tarhiyata konu matrah farkı tespit edilmesi halinde ise; a) Mükellef, inceleme raporları ile takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce matrah artırımında bulunmuş ise, mükellefin ilgili yıllarda artırılan matrah tutarlarının, vergi incelemeleri veya takdir komisyonu kararlarına göre o yıl için belirlenen matrah farkından fazla veya bu tutar kadar olması durumunda mükellef hakkında ayrıca vergi incelemeleri ve takdir komisyonu kararlarına göre vergi tarhiyatı yapılmaz ve ceza uygulanmaz. b) Vergi incelemeleri ve takdir sonucu belirlenen tarhiyata konu matrah farkının, mükellefin ilgili yıl için artırdığı matrah tutarından fazla olması halinde, aradaki fark tutar kadar matrah farkı üzerinden mükellef hakkında gerekli vergi tarhiyatı yapılacak ve ceza uygulanacaktır. Ancak mükellef, bu fark tutar üzerinden tarh edilen vergiler ile uygulanan gecikme faizi ve cezalar için 6736/4’e göre ödemede bulunabilecektir.
İŞLETME KAYITLARININ FİİLİ VE GERÇEK DURUMA UYGUN HALE GETİRİLMESİ 1-İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR 2-KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYA N MALLAR 3- KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN KASA MEVCUDU VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR
İŞLETMEDE BULUNDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN MALLAR TÜRÜ KAYDA ALINACAK DEĞER SORUMLU SIFATIYLA ÖDENECEK KDV KDV İNDİRİMİ BEYAN VE ÖDEME ZAMANI EMTİA RAYİÇ BEDEL -GENEL ORANA TABİ İSE: %10 -İNDİRİMLİ ORANA TABİ İSE YARISI YAPILIR KASIM AYI SONUNA KADAR MAKİNE TEÇHİZAT DEMİRBAŞ YAPILMAZ
BELGESİZ EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞ BİLDİRİMİNDE BULUNMANIN AVANTAJLARI KDV VE ÖTV YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRME BELGESİZ ALIŞIN VUK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ KDV Md. 9/2 Vergi Sorumlusu : Fiili ya da kaydi envanter sırasında belgesiz mal bulundurulduğunun tespiti halinde, bu alışlar nedeniyle, ziyaa uğratılan KDV’nin , belgesiz mal bulunduran mükelleften aranacağı, yapılan tarhiyata vergi ziyaı cezası uygulanacağı hüküm altına alınmıştır. ÖTV Md. 4/3 Mükellef ve Vergi Sorumlusu : Aynı hüküm ÖTV’ nin ilgili maddesinde düzenlenmiştir. VUK Md. 30/1-4 Resen Takdir Nedeni ve resen tarhiyat VUK Md. 352/1-3 1. derecede Usulsüzlük Cezası (VUK 336) 353/1-1 Özel Usulsüzlük Cezası
ÖTV’ye TABİ MALLAR (ı) SAYILI LİSTE (II) SAYILI LİSTE (III) SAYILI LİSTE (IV) SAYILI LİSTE (A) Cetveli Akaryakıt Ürünleri Petrol Türevleri Doğalgaz Kayıt ve Tescile Tabi Araçlar Kara taşıtları için trafik tescil kuruluşlarınca, Deniz taşıtları için belediyeler veya liman başkanlıklarınca, Hava taşıtları için Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce, tescil edilmesi zorunlu olan araçlar Kolalı gazoz Alkollü içkiler ( Bira , şarap , içkiler…) Sigara puro gibi tütün mamulleri ……… Lüks Mallar ve elektronik eşyalar Parfüm , saç spreyi , güneş kremi , saç boyası , havyar , kristal sofra ve mutfak eşyaları , inci , elmas , kıymetli taşlar ve bunlardan mamul ziynet eşyalarI….. (B) CETVELİ Temelde sanayi girdisi olan solvent ve benzeri ürünler ile bunların türevleri Kayıt ve Tescile Tabi Olmayan Araçlar Golf sahalarında insan taşımada kullanılan golf arabaları ve benzerleri Kar üzerinde hareket eden motorlu taşıtlar Jet-ski ve benzeri kayıt ve tescile tabi olmayan deniz taşıtları
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR Bu imkândan yararlanan mükelleflerin uygulama kapsamına giren mallarını daha sonra satmaları halinde, defterlere kaydedilecek satış bedeli kayıtlı değerinden düşük olamayacaktır. Gerçek satış bedelinin kayda alınan bedelden düşük olması halinde, kazancın tespitinde kayıtlı bedel dikkate alınacaktır. Bir başka deyişle bu şekilde kayıtlara alınan malların satışından zarar doğamayacaktır. Örneğin; 10.000 TL bedelle kayıtlara alınan bir demirbaşın, daha sonra 7.000 TL’ye satılması halinde, satış kazancının tespitinde satış bedeli olarak 7.000 TL yerine 10.000 TL dikkate alınacaktır.
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR DEĞERLEME FARKLARININ MUHASEBELEŞTİRİLMESİ KARŞILIK HESABI İLE İLGİLİ ÖZELLİKLİ DURUMLAR Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerce, aktiflerine intikal ettirdikleri emtia için ayrı; makine, teçhizat ve demirbaşlar için ayrı olmak üzere pasifte karşılık hesabı açılacaktır. Karşılık hesabı, kayıtlara intikal ettirilen makine, teçhizat ve demirbaşlar için tespit edilen değer kadar olacaktır. Belgesiz iktisadi kıymetin iktisabı için çek, senet veya başka bir değer verilmişse karşılık olarak bunlarla ilgili hesap gösterilecektir. Emtia için ayrılan karşılık, ortaklara dağıtılması veya işletmenin tasfiye edilmesi halinde, sermayenin unsuru sayılır ve vergilendirilmez. Öte yandan, Kanunun 6 ncı maddesinin (1-b) numaralı bendine göre; makine, teçhizat ve demirbaşlar ayrıca envantere kaydedilecek, ayrılan karşılık birikmiş amortisman olarak kabul edilecektir. Ancak, bu kıymetlerin satılması halinde, söz konusu karşılık tutarı daha önce gider yazılmamış olduğundan, mali karın tespitinde hasılata dahil edilmeyecektir.
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİANIN KAYDA ALINMASI Örnek : Mobilya alım-satımı ile uğraşan Gümüş Limited Şirketi, stoklarında bulunan ancak kayıtlarında yer almayan mobilyalara ilişkin envanter listesini hazırlamıştır. Genel oranda katma değer vergisine tabi olan mobilyaların kendisi tarafından belirlenen rayiç bedeli 20.000,00 TL’dir. Şirketin bu bildirimine ilişkin muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde olacaktır. Bu malın satılması halinde kayıtlara intikal ettirilecek satış bedeli 20.000,00-TL’nın altında olmayacaktır. _____________________________ / ___________________________ 153 TİCARİ MALLAR 20.000,00-TL 191 İNDİRİLECEK KDV 2.000,00-TL 525 KAYDA ALINAN EMTİA KARŞ. 20.000,00-TL (Kanunun 6/1 inci maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR 2.000,00-TL (Sorumlu sıfatı ile ödenecek __________________________ / ________________________
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLARIN KAYDA ALINMASI Örnek : (A) Ltd. Şti.’nin kayıtlarında yer almayan demirbaşlarının belirlenen rayiç bedeli 100.000,00 TL’dir. Kayıtlarda yer almayan demirbaşların envantere alınmasına ilişkin muhasebe kayıtları aşağıdaki gibidir: ____________________________/___________________________________ 255 DEMİRBAŞLAR 100.000,00-TL 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD.VE ZARAR (%10 KDV) 10.000,00-TL 526 KAYDA ALINAN DEMİRBAŞLAR KARŞ. 100.000,00-TL (Kanunun 6/1 inci maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR 10.000,00-TL (Sorumlu sıfatı ile ödenecek KDV) ____________________________/____________________________
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN EMTİA (FATURASIZ SATIŞ) TÜRÜ FATURA BİLGİLERİ FATURA TUTARI KDV ORANI BEYAN ÖDEME Emtia “6736 sayılı kanunun 6/2 maddesi çerçevesinde düzenlenmiştir. Maliyet + Kar Meslek Odalarının belirleyeceği tutar Emtianın Tabi Olduğu Oran 30 Kasım 2016 tarihine kadar İlk taksit beyanname verme süresi içinde İzleyen taksitler beyanname verme süresini takip eden ikinci ve dördüncü aylarda
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN MALLAR MUHASEBE KAYITLARI Aktif hesaplarda meydana gelen artışın herhangi bir şekilde tespit edilememesi halinde “689 Diğer Olağan Dışı Gider ve Zararlar” (Beyannamenin düzenlenmesi sırasında kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınacaktır) hesabına borç kaydı yapılacaktır. Aktif hesaplarda meydana gelen artışın ortaklar tarafından işletmeden çekilmiş olması halinde, “231 Ortaklardan Alacaklar” hesabına borç kaydı yapılacaktır. Fatura düzenlenmek suretiyle bu bölümde açıklandığı şekilde kayıtlara intikal ettirilen malların daha önceki dönemlerde satıldığının tespit edilmesi halinde, geçmişe yönelik tarhiyat yapılmayacağı gibi ceza ve faiz de uygulanmayacaktır.
Kayıtlarda Bulunduğu Halde Stoklarda Yer Almayan Malın KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN MALLAR MUHASEBE KAYITLARI Kayıtlarda Bulunduğu Halde Stoklarda Yer Almayan Malın Örnek : (B) A.Ş., kayıtlarında yer aldığı halde stoklarında mevcut olmayan mallarını faturalandırarak kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmek istemektedir. Şirketin bu kapsamda faturalandıracağı mallara ilişkin bilgiler tablodaki gibidir: (Kaydi durum ile fiili durum arasındaki farklılığa sebep olan faturasız satışlar karşılığında işletme kalemlerinden hangisinde artış olduğu tespit edilememektedir.) TÜRÜ MİKTAR BİRİM DEĞERİ TOP.DEĞERİ KARLILIK ORANI KDV ORANI KDV Hariç Beyan Ed.Top.Sat.Bedeli Beyan Ed.Top.Hes.KDV A 50 20 1.000 %10 %8 1.100 88 B 40 100 4.000 4.400 352 C 5.000 %18 5.500 990 TOPLAM 10.000 11.000 1.430
Bu verilere göre yapılması gereken muhasebe kaydı aşağıdaki gibidir. KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN MALLAR MUHASEBE KAYITLARI Bu verilere göre yapılması gereken muhasebe kaydı aşağıdaki gibidir. Muhasebe kaydında yer alan 1.430,00 TL hesaplanan KDV bildirimin yapıldığı tarihin dahil olduğu Katma Değer Vergisi Beyannamesinde beyan edilecektir. 689 DİĞER 0LAĞANÜSTÜ GİDER VE ZARAR (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider) 12.430 TL 600 YURT İÇİ SATIŞLAR (6736 Sayılı Kanunun 11.inci maddesi 391 HESAPLANAN KDV 11.000 1.430
ECZANELERDE STOK AFFI UYGULAMASI Eczaneler, stoklarında kaydi olarak yer aldığı halde fiilen bulunmayan ilaçları, bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar maliyet bedeli üzerinden fatura düzenlemek suretiyle kayıtlarından çıkarabilirler. Bu suretle kayıtlardan çıkarılan ilaçların maliyet bedeli üzerinden %4 oranında hesaplanan katma değer vergisi ayrı bir beyanname ile beyan edilerek beyanname verme süresi içinde ödenir. Ödenen bu vergi, hesaplanan katma değer vergisinden indirilemez, gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınamaz.
STOK AFFINDA Ba ve Bs FORMU VERME MECBURİYETİ 6736 sayılı Kanunun 6/1 inci maddesi kapsamında işletmede mevcut olmakla birlikte kayıtlarda yer almayan emtia nedeniyle (Faturasız Alış) beyan edilecek söz konusu kıymetlerin rayiç bedelleri, Ba formu vermek zorunda olan mükellefler tarafından söz konusu formlar ile bildirilmek zorundadır. Söz konusu bildirim işlemi, Ba formunun “Soyadı/Adı Unvanı” bölümüne “Muhtelif Satıcılar (6736 sayılı Kanun Madde 6/1)”, “Vergi Kimlik Numarası” bölümüne (3333 333 333) yazılmak suretiyle yapılacaktır. 6736 sayılı Kanunun 6/2 inci maddesinin birinci fıkrasına göre kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan emtia nedeniyle (Faturasız Satış) düzenlenen faturalar, Bs formu vermek zorunda olan mükelleflerce, Bs formu ile bildirilmek zorundadır. Söz konusu bildirim işlemi, Bs formunun “Soyadı/Adı Unvanı” bölümüne “Muhtelif Alıcılar (6736 sayılı Kanun Madde 6/2)”, “Vergi Kimlik Numarası” bölümüne (4444 444 444) yazılmak suretiyle yapılacaktır.
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR İLE BUNLARLA İLGİLİ DİĞER İŞLEMLER (MADDE 6/3) Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, 31/12/2015 tarihi itibarıyla düzenledikleri bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan , Kasa mevcutlarını, İşletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan) ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini, 6736 sayılı Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın son günü olan 30 KASIM 2016 tarihine (bu tarih dahil) kadar vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayıtlarını düzeltebileceklerdir.
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR İLE BUNLARLA İLGİLİ DİĞER İŞLEMLER (MADDE 6) Bu uygulamadan yararlanan mükellefler; Bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ve ortaklardan alacaklar tutarları ile bunlarla ilgili diğer işlemlerini düzeltmek için beyanda bulunan mükellefler, beyan edilen tutarlar üzerinden % 3 oranında vergi hesaplayacak ve hesaplanan vergiyi beyanname verme süresi içinde ödeyeceklerdir. Kanaatimizce «BUNLARLA İLGİLİ DİĞER İŞLEMLER» kavramı ile esasen ‘131, 231- Ortaklardan Alacaklar’’ hesabında yer alması gerekirken, inceleme riski vb. çeşitli nedenlerle ‘101, 121, 221, 136, 236, 340 vb.’’ hesaplarına aktarılan tutarlar kastedilmektedir. Bu süre içerisinde ödenmeyen bu vergiler 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre gecikme zammıyla birlikte takip edilecektir. Söz konusu tutarların beyanı üzerine, defter kayıtlarının düzeltilmesi gerekeceği tabiidir.
HESAPLAMALARDA ESAS ALINACAK BİLANÇO Kasa ve ortaklardan net alacaklar hesabına ilişkin olarak beyanda bulunacak mükelleflerin, kurumlar vergisi beyannamesi ekinde vermiş oldukları 31/12/2015 tarihli bilançolarını dikkate almaları gerekmektedir. Özel hesap dönemi kullanan mükellefler ise 2015 yılı içerisinde sona eren hesap dönemlerine ilişkin olarak vermiş oldukları kurumlar vergisi beyannamesi ekinde yer alan bilançolarını esas alacaklardır. Dolayısıyla, mükelleflerin kanuni süresinden sonra verdikleri düzeltme beyannamelerinin ekinde yer alan bilançoları dikkate alınmayacaktır.
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN NET ALACAK MEVCUDUNUN DÜZELTİLEBİLECEK KISMININ BELİRLENMESİ Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefi işletmelerin; kayıtlarda yer aldığı halde işletmede fiilen bulunmayan ve işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkmış olan) doğmuş olan ortaklardan alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarlarını Kanunun 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrası kapsamında beyanda bulunduğu takdirde, bu mevcudun kayıtlarda düzeltilmesi gerekmektedir. Net alacak tutarlarının belirlenmesinde, sadece tek düzen hesap planında yer alan "131. Ortaklardan Alacaklar" ve "231. Ortaklardan Alacaklar" ve "331. Ortaklara Borçlar" ve "431. Ortaklara Borçlar" hesaplarının bakiyeleri değil, ortaklarla ilgili diğer hesaplarda bulunan işlemleri de dikkate alınacaktır. Ortaklarla yapılan işlemlerin kaydedildiği tüm hesaplarda görülen ve işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkmış olan) doğmuş olan ortaklardan alacak ile ortaklara borçlar arasında net alacak kalanının işletme kayıtlarında düzeltilmesi; “689 Diğer Olağan Dışı Gider ve Zararlar” hesabına borç kaydı yapılmak suretiyle yapılacaktır.
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA MEVCUDUNUN DÜZELTİLEBİLECEK KISMININ BELİRLENMESİ 31/12/2015 tarihli bilançosunda var olan kasa mevcudu veya ortaklardan alacaklar tutarında 01.01.2016 tarihinden beyan tarihine kadar bir azalma olduğu takdirde bu Kanun kapsamında yararlanılabilecek tutar bahse konu hesapların 2016 yılı içinde düştüğü dip rakam esas alınmak suretiyle belirlenecektir. Uygulamadan doğrudan 31/12/2015 tarihli bilançosunda var olan Kasa hesabının bakiye tutarı için değil, bu tutardan fiilen bulunan tutar düşüldükten sonra bulunan fiktif kısım için yararlanılabilecektir. Yararlanılabilecek olan tutar hiçbir zaman beyan tarihi itibariyle mevcut bulunan ortaklardan alacaklar veya kasa mevcudu tutarını aşamayacaktır. Uygulamadan yararlanabilecek ortaklardan alacaklar tutarlarının hesabında; doğrudan ödünç para verme ve alma işlemlerinden kaynaklanan kısım dikkate alınacak olup, işletmenin ticari faaliyeti kapsamında ortaklarıyla yapmış olduğu işlerden kaynaklanan borç ve alacak tutarları hesaplamada dikkate alınmayacaktır.
ÖRNEK: (F) Ltd. Şti.’nin, 31/12/2015 tarihli bilançosunda “131- Ortaklardan Alacaklar” hesabında 1.800.000 TL ve “331-Ortaklara Borçlar” hesabında 2.600.000 TL kayıtlı görünmektedir. Söz konusu ortaklardan alacakların 1.500.000 TL’si ile ortaklara borçlar hesabının 1.000.000 TL si ödünç para verme ve alma işlemlerinden kaynaklanmaktadır. Kalan tutarlar işletmenin ticari faaliyeti kapsamında ortaklarıyla yapmış olduğu işlerden kaynaklanan borç ve alacaktır. Kurum Kanun maddesinden yararlanmak istemiş ve söz konusu hesaplardaki borç verme-alma işleminden kaynaklanan tutarlar arasındaki net alacak tutarı olan (1.500.000 - 1.000.000 =) 500.000 TL’yi vergi dairesine beyan etmiş ve bu tutar üzerinden % 3 olarak hesapladığı 15.000 TL’ yi süresinde ödemiştir. 331-ORTAKLARA BORÇLAR 1.000.000 TL 689-DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİDER VE ZARAR (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider 515.000 TL 131-ortaklardan ALACAKLAR 1.500.000 TL 360- ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR 15.000 TL
ÖZELLİKLİ DURUMLAR Kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan kasa ve ortaklardan alacaklar mevcudu için ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilmeyecek ayrıca kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilmeyecektir. Kanunun 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrası hükmü uyarınca, kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan kasa ve ortaklardan alacaklar mevcudu için beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmayacaktır. Bu fıkra kapsamında beyanda bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin bu beyanları nedeniyle 2016 yılı geçici vergi beyannamelerinde düzeltme gerektiği takdirde, düzeltme işlemleri bu fıkrada öngörülen beyanname verme süresi içinde yapılır ve düzeltme işlemleri nedeniyle herhangi bir ceza veya faiz aranmaz. Kanun uyarınca verilmesi gereken ve elektronik ortamda gönderilebilen beyannamenin, kurumlar vergisi beyannamelerini elektronik ortamda göndermek zorunda olan mükellefler tarafından elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.
BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI VARLIK BARIŞI UYGULAMASI (MADDE 7)
YURT DIŞINDA BULUNAN VARLIKLARIN TÜRKİYE’YE GETİRİLMESİ 6736 sayılı Kanunun 7/1 inci maddesine göre yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını 31.12.2016 tarihine kadar Türkiye’ye getiren gerçek ve tüzel kişiler, söz konusu varlıkları serbestçe tasarruf edebileceklerdir. 213 sayılı Kanun uyarınca defter tutan mükellefler de, Türkiye’ye getirdikleri varlıklarını, dönem kazancının tespitinde dikkate almaksızın işletmelerine dahil edebilecekleri gibi aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebileceklerdir. Mükellefler, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları, yurt dışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan kredilerin en geç 31.12.2016 tarihine kadar kapatılmasında kullanmaları durumunda söz konusu varlıkları Türkiye’ye getirme şartı aranmaksızın madde hükmünden faydalanabilecektir.
TÜRKİYE’DE BULUNAN ANCAK KANUNİ DEFTER KAYITLARINDA YER ALMAYAN PARA, ALTIN, DÖVİZ, MENKUL KIYMET VE DİĞER SERMAYE PİYASASI ARAÇLARI İLE TAŞINMAZLARIN KANUNİ DEFTERLERE KAYDI 6736 Sayılı Kanunun 7/4 üncü maddesine göre de gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri sahip oldukları, Türkiye’de bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazları 31.12.2016 tarihine kadar dönem kazancının tespitinde dikkate almaksızın, kanuni defterlerine kaydedebilecek ve aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebileceklerdir. Bu madde kapsamında Türkiye’ye getirilen veya kanuni defterlere kaydedilen varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmez. Kanunun 7/1 ve 7/4 üncü maddeleri kapsamında kayıtlara alınan varlıklar nedeniyle, madde hükmünden yararlananlar ve birinci fıkrada sayılan varlıkların nam veya hesabına getirildiği diğer gerçek ve tüzel kişiler ile bunların kanuni temsilcileri hakkında, başkaca bir neden ile gerekli olması hali saklı kalmak üzere, sırf bu işlemin yapılmış olmasından dolayı ve bu işlemden hareket edilerek, hiçbir şekilde vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı ile herhangi bir araştırma, inceleme, soruşturma veya kovuşturma yapılamaz, vergi cezası ve idari para cezaları kesilemez.
YAKUP CEYLAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR İLGİNİZE VE SABRINIZA TEŞEKKÜRLER YAKUP CEYLAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR