Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Geometrik Dönüşümler.
Advertisements

DİFERANSİYEL AKIŞ ANALİZİ
DOĞRU VE DÜZLEM.
ERÜNAL SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
ÇOKGENLER.
JEODEZİ I Doç.Dr. Ersoy ARSLAN.
Bezier Eğrileri ve Yüzeyleri
KONU: DÜZGÜN ÇOKGENLER ALT ÖĞRENME ALANI: GEOMETRİ SINIF DÜZEYİ:
17. MEKANİKSEL SİSTEMLER VE TRANSFER FONKSİYONLARI
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
Doğruların doğrultuları
2. BÖLÜM VEKTÖR-KUVVET Nicelik Kavramı Skaler Nicelikler
MATLAB’ de Programlama XII Hafta 12 Matlab Ders Notları.
Formüller Mustafa AÇIKKAR.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Bölüm 4: Sayısal İntegral
Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme
İŞLEM TANIM: A boş olmayan bir küme olmak üzere,A×A nın bir R alt kümesinden A ya tanımlanan her fonksiyona, işlem denir.İşlemi tanımlarken,’’
ÇEMBER ve DAİRE.
KONİKLER Tanım:Sabit bir noktası F ve sabit bir doğrusu Δ olan bir Π düzleminin (P) = {P:|PF| = |PH| , Δ , F , P € Π } noktalarının kümesine parabol denir.
Bölüm6:Diferansiyel Denklemler: Başlangıç Değer Problemleri
Uzayda Kapalı Yüzeyler
Mustafa Kösem Özkan Karabacak
Erkan ULKER & Ahmet ARSLAN Selçuk Üniversitesi,
ÇOKGENLER Düzgün çokgenlerin kenar ve açı özelliklerini açıklar
DOĞRUSAL DENKLEM SİSTEMLERİ ve MATRİSLER
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
KISMİ TÜREVİN GEOMETRİK YORUMU
Yrd.Doç.Dr. Mustafa Akkol
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MATEMATİK 1 POLİNOMLAR.
SONLU ELEMANLARA GİRİŞ DERSİ
CALCULUS Derivatives By James STEWART.
GENEL TEKRAR 2.DÖNEM
UZAYDA EĞRİSEL HAREKET
Regresyon Örnekleri.
TBF Genel Matematik II DERS – 8 : Çift Katlı İntegral
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLAR
ÇEMBERİN ANALİTİK İNCELENMESİ
Karar Bilimi 1. Bölüm.
TBF Genel Matematik I DERS – 11: Belirsiz İntegral
BAĞINTI & FONKSİYONLAR.
Prof. Dr. Halil İbrahim Karakaş
HAZIRLAYAN MUHAMMET UĞUZ ÇOKGENLER Dorusal olmayan 3 veya daha fazla noktanın 2 şer 2şer birleştirmek oluşturulan kapalı düzlemsel şekillere.
Lineer Denklem Sistemlerinin
Polinomlar Enterpolasyon Grafikler Uygulama Sayısal Analiz
Yapay Sinir Ağları (YSA)
Sayısal Analiz Sayısal İntegral 3. Hafta
Sayısal Analiz 7. Hafta SAÜ YYurtaY.
İÇİNDEKİLER: TÜREV KAVRAMI TÜREV ALMA KURALLARI FONKSİYON TÜREVLERİ TÜREV UYGULAMALARI.
MATEMATİK DÖNEM ÖDEVİ KONU:TÜREV.
Elektrik Devrelerinin Temelleri dersinde ne yapacağız? Amaç: Fiziksel devrelerin elektriksel davranışlarını öngörme akım ve gerilim Hatırlatma Teori oluşturken.
Spring 2002Equilibrium of a Particle1 Bölüm 3- Parçacığın Dengesi.
GrafTeorisine İlişkin Bazı Tanımlar
Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme
AKIMDA KÜTLENİN KORUNUMU VE SÜREKLİLİK DENKLEMİ
DÖRTGENLER-ÇOKGENLER
MATEMATİK DÖNEM ÖDEVİ TÜREV.
Özdeğerler, Sıfırlar ve Kutuplar
Geçen hafta ne yapmıştık
5.1 POLİNOMİNAL REGRESSİYON
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
TÜREV ve TÜREV UYGULAMALARI
Bilgisayarlı Modelleme ve Yapay zeka uygulamaları
ÖĞRENCİNİN; ADI: SOYADI: ÖĞETMENİN; ADI: SOYADI:
Sunum transkripti:

Yapay Zeka Teknikleri Kullanılarak Yüzey Modelleme Dr.Erkan ÜLKER Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği A.B.D. Lisansüstü Dersi 1

Problem 1200 nokta tavşan 35947 nokta 2tori

Yapay Zeka Teknikleri kullanılarak Yüzey Modelleme Parametrik Eğriler ve Yüzeyler Problemin tanımı Yapay Zeka Teknikleri ile Problemin Çözümü (Parametre Tahmini) Yayınların Listesi Sonuç Parametrik eğrileri düz birçizgide bir noktaya koyarsak, problemin zorluğunu belirtmek için bu çizginin biraz daha gerisinden gelerek parametrik eğrilere ve yüzeylere ulaşacağız.

Eğriler ve Yüzeyler Gözlem: Modellemek ve görüntülemek istediğimiz çoğu nesne düzgün ve dümdüz değildir. Örneğin taslaklar, sandalyeler, hayvanlar, bitkiler, binalar. Bir eğriyi nasıl temsil edebiliriz? Eğri üzerindeki çok sayıdaki noktalarla işe başlanır. Noktaları birleştiren çizgi dilimleri (segment) ile eğri tahmin edilir. “parçalı lineer tahmin(piecewise linear approximation)” Bir yüzeyi nasıl temsil edebiliriz? Yüzey üzerindeki çok sayıdaki noktalarla işe başlanır. Bir çokgen ızgara (polygon mesh) ile tahmin yapılır. Her kenarı sadece 1 yada 2 çokgenin parçası olan çokgenler kümesi.

Doğruluk/Harcanan Bellek Ödünleşimi Problem: Parçalı lineer tahminlerle iyi görüntü (gerçekçilik, pürüzsüzlük vs) sağlanması için çok sayıda parça gerektirecektir. Her eğri yada yüzeyin kendi noktaları kümesi çok büyük bellek miktarı alacaktır. Çözüm: Eğri/Yüzey üzerindeki koordinatlar için yüksek-dereceli formül kullanımı. Eğer basit bir formül iyi çalışmazsa eğri/yüzey basit bir formülle temsil edilebilen parçalara bölünür. Hala bir tahmin yapılabilmektedir ama daha az bellek kullanılmaktadır.

Yüksek dereceli (Higher-order) Formüller Kapalı olmayan fonksiyonlar (Explicit Functions): y = f(x) [e.g. y=2x2] Her bir x değeri için sadece bir y değeri vardır Sonsuzluğa gidildikçe bir eğimi temsil etmek zorlaşır Örtük Denklemler (Implicit Equations): f(x,y)=0 [e.g. x2+y2-r2=0] Bir eğrinin tam bir parçasını modellemek için kısıtlamalara ihtiyaç duyulur Eğrileri pürüzsüzce birbirine birleştirmek zordur Parametrik (Parametric) Denklemler: x=f(t), y=f(t) [e.g. x=t3+3,y=3t2+2t+1] Eğimler parametrik teğet vektörleri olarak temsil edilirler (d/dt). Eğri dilimlerini pürüzsüzce birleştirmek kolaydır.

Parametrik Eğriler Seçilen eğri parçası: 0  t  1 Parametre uzayı Seçilen eğri parçası: 0  t  1 Nesne uzayı Lineer: Quadratik: Kübik: x=axt + bx x = axt2 + bxt + cx x = axt3 + bxt2 + cxt + dx y=ayt + by y = ayt2 + byt + cy y = ayt3 + byt2 + cyt + dy z=azt + bz z = azt2 + bzt + cz z = azt3 + bzt2 + czt + dz Kübik tercih edilir - şekli hesaplama ve belirtmede esneklik ve karmaşıklık arasında bir denge sağlar. Bilinmeyen 4 katsayıyı tanımlamak için 4 bilinene ihtiyaç duyulur.

Eğri Dilimlerini Birbirlerine Birleştirmek G0 geometrik süreksizliği: İki eğri dilimini birbirine birleştirir G1 geometrik süreksizliği: Birleşme noktasında, iki dilimin teğet vektörlerinin yönü eşittir C1 (parametrik) sürekliliği: iki dilimin teğet vektörleri büyüklük ve yön olarak birbirine eşittir (Teğet vektör = [0, 0, 0] olmadıkça C1  G1 dir) Cn (parametrik) süreklilik: Birleşme noktasında ninci türevden büyüklük ve yön birbirine eşittir When tangent vector is [0, 0, 0], tangents may change direction, while d/dt is 0 at join point. The join point is, therefore, C1 continuous, but not G1 continuous. One example: slow to stop, change direction, then start up. Path has sharp bend at join, but following path at constant differences in t does not yield a discontinuity. G0 C1 C2

Eğri aileleri Aile Türü Tanımlanış biçimi Düz çizgi Lineer 2 Son nokta Hermite Kübik 2 son nokta, Son noktalarda teğet vektörler Bézier 2 son nokta, 2 “Kontrol Noktası” Spline 4 “Kontrol Noktası”

Parametrik Denklemler x = axt3 + bxt2 + cxt + dx y = ayt3 + byt2 + cyt + dy z = azt3 + bzt2 + czt + dz

Temel Matris and Geometrik Matris Q(t) = T M G T Matrisi Temel(Basis) Matris Geometri Matrisi Fikir: Geometri matrisindeki geometrik bilgi değiştirilerek farklı eğriler belirtilebilir. Eğri, geometri matrisi G nin elemanlarının ağırlıklı toplamıdır. Temel (basis) matris, bir eğriler ailesine özgü sabit değerler içerir.

Örnek: Parametrik Çizgi x(t) = axt + bx y(t) = ayt + by z(t) = azt + bz

Çizgi için Geometri Matrisi İki nokta (P1 ve P2) bir çizgi tanımladığı için geometri matrisi şu olmalıdır: G1 = P1, G2 = P2 Peki, temel (basis) matris nedir? t > 1 t = 1 t = 0 P2 t < 0 P1

Çizgi için Temel (Basis) Matris Cramer’ın Kuralı:

Harmanlama (Geçişme, Blending) Fonksiyonu Bir eğri ailesinin Harmanlama fonksiyonları T•M ile tanımlanırlar Fonksiyonlar t içinde kurulurlar G matrisindeki geometrik bilgi parçalarının her biri için bir harmanlama fonksiyonu vardır. Belirli bir t değerinde bir harmanlama fonksiyonunun değeri, eğri boyunca geometrik bilginin o noktada karşılık gelen parçasının etkisini tanımlar. Çizgi harmanlama fonksiyonları şöyledir: t f(t) 1 P2 fn. P1 fn.

Bézier Eğriler İki son nokta P1 ve P2 ve İki kontrol noktası P3 ve P4 için eğriler (Kübik) P1 P2 P3 P4 P1 P2 P3 P4 Dışbükey omurga Convex Hull

Bézier Matrisleri (Kübik) Q(t) = T•MB•GB P1 & P4: son noktalar son noktalardaki teğetler R1 = 3(P2-P1), R4 = 3(P4-P3)

Bézier Harmanlama Fonksiyonları t f(t) 1 BB1 BB4 BB2 BB3 Bernstein polinomları:

Genel Bézier Eğriler Eğriyi tanımlayan noktaları P1 ile Pn+1 arasında kabul edelim. Bezier eğri şöyle ifade edilir: Burada Bi,n(t) = C(n,i) ti (1-t)n-i {Harmanlama fonksiyonlarıdır} ve C(n,i) = n!/(i!(n-i)!) {Binomial katsayıdır}

Genel Bézier Eğriler (devam) İki nokta için, n = 1: QB(t) = (1-t)P1 + tP2 Üç nokta için, n = 2: QB(t) = (1-t)2P1 + 2t(1-t)P2 + t2P3 Dört nokta için, n = 3: QB(t) = (1-t)3P1 + 3t(1-t)2P2 + 3t2(1-t)P3 + t3P4 Vesaire...

Bézier Eğri Karakteristikleri Fonksiyonlar, ilk ve son tepe noktalarında enterpole edilir. P1 deki teğet P2-P1, ve Pn+1 deki teğet Pn+1-Pn İle verilir. Harmanlama fonksiyonları t ve (1-t) ye göre simetriktir. Bunun anlamı: eğrinin şekli değiştirilmeksizin eğriyi tanımlayan tepe noktalarının sırasını ters çevirebiliriz. Eğri, Q(t), kontrol noktaları ile tanımlanan dış bükey omurga (convex hull) içinde uzanır. Eğer ilk ve son tepeler çakışıksa kapalı bir eğri üretilebilir. Eğer üretilecek eğriler karmaşık eğrilerse onları çeşitli Bezier bölümlerle parçalayarak biçimlendirebiliriz.