Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
Advertisements

Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
% A10 B20 C30 D25 E15 Toplam100.  Aynı grafik türü (Column-Sütun) iki farklı veri grubu için de kullanılabilir. 1. Sınıflar2. Sınıflar A1015 B20 C3015.
Merkezi Eğilim Ölçüleri (Ortalamalar)
Örnek 1 Kullanıcının girdiği bir sayının karesini hesaplayan bir program yazınız.
MED 167 Making Sense of Numbers Değişkenlik Ölçüleri.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
TEMELLER.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
İstatistik I.
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Aşağıdaki sayılardan hangisi “Bin bir” diye okunur?
PSİKOLOJİK TESTLER.
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
MATEMATİK ORAN ORANTI.
Kırınım, Girişim ve Müzik
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Agregalarda Granülometri (Tane Büyüklüğü Dağılımı)
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
385 kişiye yapılan anket soruları aşağıdaki verilmiştir.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Teknoloji Fakültesi Mekatronik MTM326 Veri Toplama ve İşleme
İMÜ198 ÖLÇME BİLGİSİ İMÜ198 SURVEYING Bahar Dönemi
SES NEDİR? Titreşen maddelerin bulunduğu ortama yaydığı enerjiye ses denir.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
MATEMATİK DÖNEM ÖDEVİ.
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
SULAMA YÖNTEMLERİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY606 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
İleri Algoritma Analizi
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Hidrograf Analizi.
Sunum transkripti:

Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler

VERİLERİN DÜZENLENMESİ Puanlar: 31, 20, 56, 31, 17, 50, 29, 47, 46, 44, 21, 43, 27, 42, 34, 40, 22, 39, 38, 38, 37, 32, 27, 37, 36, 59, 36, 17, 35, 33, 42, 32, 31, 30, 30, 29, 28, 35, 52, 38, 27, 36, 25, 34, 24, 36, 50, 22, 43, 32, 21, 37. Puanlar: 59, 56, 52, 50, 50, 47, 46, 44, 43, 43, 42, 42, 40, 39, 38, 38, 38, 37, 37, 37, 36, 36, 36, 36, 35, 35, 34, 34, 33, 32, 32, 32, 31, 31, 31, 30, 30, 29, 29, 28, 27, 27, 27, 25, 24, 22, 22, 21, 21, 20, 17, 17.

˜ Verilerin Gruplandırılması 3 Genişlik . Aralık Ölçüsü = Gruplandırma Sayısı Aralık Ölçüsü = . 52 - 17 . 15 Aralık Ölçüsü = = 2,8 3 ˜ * Gruplandırma sayısı çalışmayı yapan kişi tarafından belirlenir.

Puanlar f 57 - 59 54 - 56 51 - 53 48 – 50 45 - 47 42 - 44 39 – 41 36 - 38 33 – 35 30 – 32 27 – 29 24 – 26 21 – 23 18 – 20 15 - 17 1 2 5 10 8 6 4 ƩN= 52

MERKEZİ EĞİLİM (YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ * Aritmetik Ortalama * Ortanca (Medyan) * Mod (Tepe Değer) * Geometrik Ortalama * Harmonik Ortalama * Karesel Ortalama * Logaritmik Ortalama

_________________________ Aritmetik Ortalama Gruplandırılmamış Veriler Ʃ X ___________________________ N Aritmetik Ortalama Puanlar toplamı Eleman sayısı = = 26 _________________________ 5 3, 4, 8, 5, 6 = 5,2 =

Aritmetik Ortalama Aritmetik Ortalama = N Ʃf * X = Gruplandırılmış Veriler Aritmetik Ortalama Toplam frekans x Puan aralığı orta noktası Eleman sayısı = Ʃf * X _____________________________________________________________ N o =

N 1795 52 34,52 Puanlar f X f * X Aritmetik Ortalama Ʃf * X = = = 57 - 59 54 - 56 51 - 53 48 – 50 45 - 47 42 - 44 39 – 41 36 - 38 33 – 35 30 – 32 27 – 29 24 – 26 21 – 23 18 – 20 15 - 17 1 2 5 10 8 6 4 58 55 52 49 46 43 40 37 34 31 28 25 22 19 16 58 55 52 98 92 215 80 370 70 248 168 50 88 19 32 Ʃf * X _____________________________________________________________ N o = 1795 _____________________________________________________________ 52 = 34,52 = ƩX= 52 Ʃf.X = 1795 o

) . değer ) . değer Ortanca - Medyan Ortanca Ortn Ortn = Sıradaki ( 2 ) . değer 3, 4, 8, 5, 6 3, 4, 5, 6, 8 = Sıradaki ( ) . değer Ortn 5 + 1 2 Ortn 3, 4, 5, 6, 8 = Sıradaki 3. değer

) . değer Ortanca - Medyan Ortn Ortn = Sıradaki ( 1, 2, 3, 5, 7, 8 Veri Sayısı Çift 3, 5, 2, 1, 8, 7 1, 2, 3, 5, 7, 8 = Sıradaki ( 6 + 1 2 ) . değer Ortn 1, 2, 3, 5, 7, 8 Ortn = Sıradaki 3,5. değer Ortn = 4

Ortanca - Medyan ) ( . a Gruplandırılmış Veriler Puanlar f N/2 – f f Ortn = As + a 57 - 59 54 - 56 51 - 53 48 – 50 45 - 47 42 - 44 39 – 41 36 - 38 33 – 35 30 – 32 27 – 29 24 – 26 21 – 23 18 – 20 15 - 17 1 2 5 10 8 6 4 ortn As = Ortancanın bulunmuş olduğu aralığın alt sınırı f = Alt sınırın altındaki frekans toplamı f = Ortancanın bulunmuş olduğu aralığın frekansı yf = Yığılmalı frekans a = Aralık katsayısı a ortn 23 ƩN= 52

Ortanca - Medyan ( ) ( ) ( ) Puanlar f . a . 3 . 3 Gruplandırılmış Veriler Puanlar f N/2 – f f . a ( ) Ortn = As + a 57 - 59 54 - 56 51 - 53 48 – 50 45 - 47 42 - 44 39 – 41 36 - 38 33 – 35 30 – 32 27 – 29 24 – 26 21 – 23 18 – 20 15 - 17 1 2 5 10 8 6 4 ortn 52/2 – 23 5 ( ) . 3 Ortn = 32,5 + 3 5 ( ) . 3 Ortn = 32,5 + Ortn = 34,3 ƩN= 52

Mod – Tepe Değer * Bir dağılımda frekansı en fazla olan değerdir. Gruplandırılmamış Veriler 4, 5, 6, 6, 6, 6, 7, 8, 10 Mod = 6

Mod – Tepe Değer Puanlar f Gerçek Mod = 3 - 2 Ortn Gruplandırılmış Veriler Puanlar f Mod Aralığı = 36 – 38 Kaba Mod = 37 57 - 59 54 - 56 51 - 53 48 – 50 45 - 47 42 - 44 39 – 41 36 - 38 33 – 35 30 – 32 27 – 29 24 – 26 21 – 23 18 – 20 15 - 17 1 2 5 10 8 6 4 Gerçek Mod = 3 - 2 Ortn 36 – 38 10 = 34,52 Ortn = 34,3 Gerçek Mod = 3*34,52 - 2*34,3 Gerçek Mod = 34,96 ƩN= 52

DAĞILIM EĞRİLERİ Normal Dağılım Sola Çarpık Dağılım Sağa Çarpık Dağılım

DAĞILIM EĞRİLERİ Ortn Mod Normal Dağılım

DAĞILIM EĞRİLERİ Ortn Mod Sola Çarpık Dağılım

DAĞILIM EĞRİLERİ Mod Ortn Sağa Çarpık Dağılım

MERKEZİ YAYILMA ÖLÇÜLERİ * Genişlik (Ranj) * Çeyrek Sapma * Ortalama Sapma * Standart Sapma

Genişlik (Ranj) * G = X - X G = 59 - 17 = 42 * Genişlik (Ranj) = En Yüksek Puan - En Düşük Puan * G = X - X EY ED G = 59 - 17 = 42 * Genişlikle ilgili hesaplamalar tam sağlıklı değildir. Uçlardan biri veya ikisi değişirse, sonucu fazlasıyla etkiler. Fazla hassas bir ölçümü yoktur.

S = √ Standart Sapma ( S, s.s. ) ƩX = Ʃ (X - ) Veriler Gruplandırılmamış S = √ 2 ƩX = Ʃ (X - ) ƩX N 2 2 5, 6, 7, 8, 9 X 5, 6, 7, 8, 9 7, 7, 7, 7, 7 N = 5 ƩX = 35 = 7 Fark -2 -1 0 1 2 2 ƩX 4 1 0 1 4 2 ƩX = 10 S = √ 10 / 5 S = √ 2 S = 1,41

) ) Standart Sapma ( S, s.s. ) S = a * √ Ʃf (x ) S = 3* √ 539 - ( - ( Veriler Gruplandırılmış ⃓ Puanlar f X f*(x ) ⃓ 2 - ( ) 2 S = a * √ Ʃf (x ) N 2 ⃓ ⃓ Ʃ f x N 57 - 59 54 - 56 51 - 53 48 – 50 45 - 47 42 - 44 39 – 41 36 - 38 33 – 35 30 – 32 27 – 29 24 – 26 21 – 23 18 – 20 15 - 17 1 2 5 10 8 6 4 7 6 5 4 3 2 1 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 49 36 25 32 18 20 2 5 54 100 98 Ʃfx = (-87) – 44 = - 43 ⃓ 44 - ( ) S = 3* √ 539 52 2 -43 52 -87 S = 9,33 N= 52 539

Normal Dağılım DAĞILIM EĞRİLERİ -3 -2 -1 Ortn Mod % 34,13 % 34,13 % 13,59 % 13,59 % 2,15 % 2,15 -3 -2 -1 +1 +2 +3 Ortn Mod Normal Dağılım

STANDART PUANLAR * Z Puanı * T Puanı

s.s. Z T DAĞILIM EĞRİLERİ -3 -2 -1 0 1 2 3 20 30 40 50 60 70 80 -3 -2 % 34,13 % 34,13 % 13,59 % 13,59 % 2,15 % 2,15 s.s. -3 -2 -1 +1 +2 +3 Z -3 -2 -1 0 1 2 3 T 20 30 40 50 60 70 80

Z Puanı . X – . s.s. Z = Puan – Aritmetik Ort. Standart Sapma Z =

Z Puanı Z = . X – . s.s. . 45 – 33 . 9 Ali’nin Matematik Dersi X = = s.s. = Z = Z = 1,33 Ali’nin İngilizce Dersi X = = s.s. = 72 72– 75 . 6 Z = -0,50 Z =

Matematik Dersi İngilizce Dersi

T Puanı ) ( T = X - . 50 + s.s. T = 50 + 10 * 1,33 T = 50 + 10 * 1,33 T = 50 + 10 * Z T = 63,3

Çarpıklık 3 ( Ortalama - Ortanca) Çarpıklık Değeri = Standart Sapma İşlemde çıkan değer eksi ( - ) ise sola çarpık artı ( + ) ise sağa çarpıktır. Değer 0,10’dan küçükse, hafif düzeyde zor, 0,10 -0,25 arasındaysa orta düzeyde zor, 0,25’ten büyükse çok zordur.

Yayılganlık / Bağıl Değişkenlik Katsayısı . Standart Sapma . Aritmetik Ortalama Yayılganlık Katsayısı = 100 * Bir sınıfın, boy ortalaması 165 cm., s.s. = 15 cm. ağırlık ortalaması 65 kg., s.s. = 5 kg.dır. . 15 . 165 . 5 . 65 Y. K. = 100 Y. K. = 100 * * Boy Ağırlık Y. K. = 9.09 Y. K. = 7.69 Boy Ağırlık Bağıl değişkenlik katsayısı 19 ve daha küçükse, dağılım HOMOJEN 20 – 25 arasında “ NORMAL 26 ve yukarısında “ HETEROJEN

r = r = r = r = r KORELASYON - 1.00 ≤ r ≤ 1.00 İlişki, bağıntı. Korelasyon işlemlerinde bir grup içindeki iki konudan söz edilebilir. Farklı gruplardaki konulara ilişkin konular ele alınmaz. r = r = r = r = r xy yx 12 21 - 1.00 ≤ r ≤ 1.00

R = 1.00 (Mükemmel ve olumlu bir ilişki vardır.) KORELASYON y Bireyler x y . A 10 8 B 9 7 C 8 6 D 7 5 E 6 4 8 7 6 5 4 2 x 6 7 8 9 10 r = 1.00 R = 1.00 (Mükemmel ve olumlu bir ilişki vardır.)

R = - 1.00 (Mükemmel, ancak olumsuz ve ters KORELASYON y Bireyler x y . A 10 2 B 9 3 C 8 4 D 7 5 E 6 6 6 5 4 3 2 x 6 7 8 9 10 r = - 1.00 R = - 1.00 (Mükemmel, ancak olumsuz ve ters bir ilişki vardır.)

KORELASYON Bireyler x y . r = 0.30 y x A 8 9 B 7 5 C 6 7 D 5 8 E 4 6 6 2 x 6 7 8 9 10 r = 0.30

KORELASYON y y 6 5 4 3 2 6 5 4 3 2 x x 6 7 8 9 10 6 7 8 9 10 y y 6 5 4 3 2 6 5 4 3 2 x x 6 7 8 9 10 6 7 8 9 10