TBMM’nin görev ve yetkileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

KONTENJANLAR Toplam Atama Sayısı Sınırları Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda belirlenir.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
BAKANLIKLAR İlk bakanlıklar II. Mahmut döneminde kurulmuştur yılında ilk bakanlık örgütü olarak Umur-u Mülkiye Nezareti kurulmuştur. Ayrıca Umur-u.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
İdari Yargı 1. HAFTA.
MERKEZI YÖNETIM BÜTÇESINDE YARGI DENETIMI. ■ Yargı denetimi yüksek hesap mahkemesi niteliğindeki Sayıştay tarafından yerine getirilmektedir. Sayıştay,
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
KAMU ZARARI. Kamu zararı tanımı Türk mali sistemine köklü değişiklikler getiren “5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” ve bu çerçevede oluşturulan.
MERKEZ İ İ DARE (DEVLET İ DARES İ ) ÜÇÜNCÜ DERS. HEDEFLER Ülkemizde Cumhurba ş kanının seçimi, görev yetkileri ile sorumlulu ğ unun nasıl sa ğ lanaca.
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
İDARİ YARGI SİSTEMİ VE DENETİMİNİN KAPSAMI-SINIRLARI
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
İl Danışma Meclisi Formatı (Basına Açık Bölüm)
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
CEZA HUKUKUNA HAKİM OLAN TEMEL İLKELER
Anayasanın Değiştirilmesi
Belediye Bütçesi Süreç , 5393 sayılı kanun temelinde
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
CEZA HUKUKUNUN GENEL ESASLARI İNSAN HAKLARI EVRENSEL BEYANAMESİ, AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA ALIR.
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
YÜRÜTME.
KENT KONSEYLERİ VE PARLAMENTO
Anayasası’nın tıkanıklıklarına çözümler
Görev ve Sorumluluklar
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Yargı Yargı teşkilatı Hakim, Mahkeme, Adliye
Terör Suçları ve Türkiye
İDARİ DAVALARDA TEBLİGAT
ULUSLARARASI ANDLAŞMALAR
1. İnsanların kurduğu bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan değerleri, normları, kuralları, doğru-yanlış ya da iyi-kötü gibi ahlaksal açıdan.
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
YÜKSEK MAHKEMELER.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞYERİNDE MÜHENDİSLİK EĞİTİMİ (İME)
Ceza Hukukunun Temel İlkeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MÖHUK m.47 (Yetki Anlaşması)
VIII. Başvuru Sonucunda Verilebilecek Kararlar
Müracaat ve Şikayetler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MERKEZİ VE MAHALLİ İDARELER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
. Modern devletin 16. yy’da ortaya çıkmaya başlaması
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMU.
Sunum transkripti:

TBMM’nin görev ve yetkileri Kanun Koymak KHK çıkarma yetkisi vermek Savaş ilanına karar vermek Para basılmasına karar vermek Milletler arası Anlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak

. Anayasa’yı değiştirmek İç tüzük yapmak KHK’ları onaylamak OHAL kararlarını onaylamak ve uzatmak Hükümeti Denetlemek:

Hükümeti Denetlemek SORU: Bakanlar kurulu adına sözlü veya yazılı olarak cevaplandırılmak üzere başbakan veya bakanlardan bilgi istemek

. GENEL GÖRÜŞME Toplum ve devlet faaliyetlerini ilgilendiren bir konuda mecliste genel kurulda görüşülmesidir Hükümet Siyasi parti grupları En az 20 mv isteyebilir Genel görüşme sonrasında hükümetin siyasi ve cezai sorumluluğunu ortaya çıkaracak bir oylama yapılmaz

. MECLİS ARAŞTIRMASI Belli bir konuda bilgi edinmek için yapılan inceleme Genel görüşme usulune tabidir Araştırıması kabul edilirse araştırmanın yürütülmesi özel bir komisyona verilir 3 ay içinde araştırmasını bitiremezse 1 ay süre verilir İlgilileri çağırma yetkisi var Devlet sıralrı ve ticari sırlar araştırma kapsamı dışında

. Hazırladığı rapor meclise sunulur Rapor hakkında genel görüşme açılır Hükümetin siyasi ve cezai sorumluluğu ile ilgili oylama yapılmaz

. MECLİS SORUŞTURMASI Başbakan veya bakanların cezai sorumluluğunu araştıran bir denetim aracı Üye tam sayısının1/10’unun önergesi ile istenebilir Genel kurulda gizli oyla karar verebilir Görevi ile ilgili bir cezai sorumluluk gerektiren bir işten dolayı, hangi kanuna vs aykırı olduğu belirtilmeli

. Soruşturma komisyonu raporu Meclis Genel Kurulunda görüşülür Yüce Divan’a sevk edilip edilmeyeceğine karar verilir Üye tam sayısının salt çoğunluğu, gizli oylama ile Meclis kararında rapora bağlı değil Yüce divana sevk edilirse bakanlık düşer Başbakan sevk edilirse hükümet istifa etmiş sayılır

. GENSORU Bakanlar kurulu ve hükümetin siyasi sorumluluklarını ortaya çıkarmak Bireysel siyasi sorumluluk Kollektif s.s. Bir parti grubu veya 20 mv adına verilir Gündeme alınıp alınmayacağı görüşülür (toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile) Bakanların düşürülebilmesi için üye tam sayısı salt çoğunluğu Yalnızca güvensizlik oyları sayılır

Bütçe kanunlarını görüşmek Parlamentonun en önemli görevlerinden birisi Bütçe Kanunu: devlete ve diğer kamu tüzel kişilerine belli bir süre için ((genelde 1 yıl) kamu gelirlerini toplama kamu harcamalarında bulunma izni veren kanun

. Bakanlar kurulu mali yıl başından en az 75 gün önce Meclise sunar Bütçe komisyonu 55 güniçinde kabul eder TBMM mali yıl başına kadar kabul eder Cumhurbaşkanı bir defa daha görüşülmek üzere meclise gönderemez

Kesin hesap kanunu Bütçenin uygulanmasını denetlemek için özel bir kanundur TBMM gelirlerin toplanması ve harcamalarının bütçeye uygunlayan sayıştayın genel uygunluk bildirimine bağlı olarak hazırlanan kesin hesap kanun tasarısını meclis kabul ederse hükümet ibra edilmiş olur

. İlgili mali yılın sonundan başlayarak en geç 7 ay sonra Bakanlar Kurulunca Meclise sunulur Sayıştay genel uygunluk bildirimini ilişkin olduğu kesin hesap tasarısının verilmesinden 75 gün içinde Meclise sunar Yeni yıl bütçe kanunu ile meclis gündemine alınır

Genel ve özel af ilanına karar Üye tam sayısının 3/5 i ile karar Anayasaya göre Ormanları yakmak, yok etmek daraltmak af kapsamına alınamaz

. YÜRÜTME FONKSİYONU

. MADDİ KRİTERE GÖRE: Kişisel somut subjektif işlemleri ifade eder . ŞEKLİ KRİTERE GÖRE : Yürütme Organı tarafından yapılan işlemler Temel görevi kanunların uygulanması Kanunların uygulanması için düzenleyici ve bireysel işlemler yapmak suretiyle

YÜRÜTME İŞLEMLERİ KHK çıkarmak TÜZÜKLER Yönetmelikler Diğer düzenleyici işlemler

Yürütme Organı: Cumhurbaşkanı Devletin başıdır Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil eder Anayasanın uygulanması devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetir Temsil ve gözetme yetkileri .

Yasama ile ilgili görev ve yetkileri Gerek görürse yasama yılının ilk günü mecliste açılış konuşması TBMM’yi gerektiğinde toplantıy çağırmak Kanunları yyınlamak Geri göndermek Anayasa değişikliklerini halk oyuna sunmak Anayasa Mahk iptal davası açmak TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar vermek

Yürütme ile ilgili görevleri Başbakanı atamak Gerekli görürse B. K. Başkanlık Yabancı devlet temsilcilerini kabul Yabancı devletlere temsilci göndermek Milletler arası anlaşmalrı onaylamak Genel kurmay başkanını atamak MGK’ya başkanlık Sıkıyönetim ve OHAL Kararnameleri imzalama Sürekli hastalık sakatlık vb. ile kişilerin cezalarını kaldırma hafifletme DDK’ya başkan ve üyelerini atamak, araştırma yaptırtmak YÖK üyelerni seçmek Rektörleri atamak

Yargı ile ilgili görevleri Anayasa mahkemesine üye atamak

Cumhurbaşkanı işlemleri Bazı işlemleri tek başına Bazılarını ilgili bakan ve başbakanla KARŞI İMZA KURALI: Sorumsuzluğu kabul edilen Cumhurbaşkanının Başbakan ve Bakanlarla imzaladığı işlemlerde ilgili bakan ve başbakanın sorumlu olması

YENİ METİNDE GÖREVLERİ

. YARGI FONKSİYONU

Bağımsızlık Anayasaya göre yargı yetkisi Türk Milleti adına bağımsız ve tarafsız mahkemeler tarafından yürütülür Hakimler görevlerinde bağımsızdır Hiçbir organ makam ve merci hakimlere talimat veremez, genelge gönderemez Görülmekte olan bir dava ile ilgili olarak mecliste soru sorulamaz, görüşme yapılamaz, herhangi bir beyanda bulunulamaz Yasama ve yürütme organları ile idare mahkeme kararlarına uymak zorundadır. Bu merciler mahkeme kararını değiştiremez geciktiremez

Hakimlik teminatı Hakimlere tayin, terfi görevden alma, maaş ve diğer özlük işlerinde güvenceler tanınarak onların her türlü maddi manevi baskıdan uzak görev yapabilmelerine imkan hazırlanması için sağlanan güvencelere denir Anayasada düzenlenmiştir Hakimler savcılar Azlolunamazlar Yasada belirtilen yaştan öönce emekliye sevk edilemezler Aylık ve ödeneklerinden mahrum bırakılamaz

Hakimler ve Savcılar Kurulu Hakimlik teminatının gerçekleştirilebilmesi için hakimlerin Tayin terfi nakil denetim disiplin gibi özlük işleriinin yürütme organı dışında kalan bir organ tarafından yürütülmesi zorunludur

görevleri Mesleğe kabul, atama, nakil, kadro dağıtma, meslekte kalması uygun olmayanlar hakkında karar verme Adalet bakanlığının bir mahkemenn kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi tekliiflerini karara bağlama 13 üye iki daireden oluşur Adalet bakanı başkan