DERS NOTLARI Ders Adı : Algoritma ve Programlamaya Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 2: Algoritma ve Akış Şemaları
ATP MESLEK ALANLARINA GEÇİŞ KOŞULLARI
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Örnek 1 Kullanıcının girdiği bir sayının karesini hesaplayan bir program yazınız.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Gereksinim Analizi ve Varlık Ba ğ ıntı Diyagramı Sibel SOMYÜREK.
O R T L G İ M A A Ve Problem çözme.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
EQUIZSHOW.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Sistem Tasarımı Sistem Tasarımı İş Koşul E H Yazılım Mühendisliği.
KDV BEYANNAMESİ / MUHTASAR BEYANNAME / KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİ / GEÇİCİ VERGİ BEYANNAMESİ’NDE ORTAK ÖZELLİKLER F5 PENCERESİ Beyannamelerde yer alacak.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
Proje Oluşturma ve Yönetimi
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
ÖRNEKLEME.
Problem Çözme ve Algoritmalar
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
İleri Algoritma Analizi
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Buluş nedir?.
Hürriyet Anadolu Lisesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMA
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
DERS NOTLARI Ders Adı : Algoritma ve Programlamaya Giriş
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Yazılım Mühendisliği Ders 1: Giriş.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Karar Yapıları İle Problem Çözme
VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 3-Normalizasyon
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Programlama Yapısı.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
İleri Algoritma Analizi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Medİkal görüntülerde doktor – hasta bİlgİ gİzlİlİğİnİn sağlanmasI
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

DERS NOTLARI Ders Adı : Algoritma ve Programlamaya Giriş Kısa Ders Özeti Bu dersin I. Bölümünde Programlama ile ilgili kavramlar problem çözme yöntemleri Algoritma, akış diyagramları anlatılıp diğer bölümlerde ise problemlerin çözümlerinin bir dil (Pascal) kullanılarak çözülmesi için gereken komutlar anlatılmıştır. Dersin Hedefleri Bu ders sonunda öğrenciler, programlama mantığı, problemlere çözüm yaklaşımı, bir dil kullanarak program yazma gibi becerileri kazanacaktır. Ayrıca Pascal programlama dilinin komutlarını ve bu dilde programlar geliştirmeyi öğreneceklerdir.

Dersin İşlenmesi Bu ders haftada 4 saat olup 3 saat teorik 1 saat uygulamadan oluşmaktadır. Teorik derslerde konular sınıfta anlatılıp uygulama saatinde ise bilgisayar laboratuarlarında uygulama yapılacaktır. Sınav ve derse devam Bu ders için bir vize ve bir final olmak üzere toplam iki teorik sınav yapılmaktadır. Ortalama hesaplanırken Vizenin %40 ‘ı finalin %60’ı alınmaktadır. Derse her öğrenci %70 oranında devam etmek zorundadır. Yani 14 haftalık eğitim döneminde her öğrenci en az 10 hafta derslere katılmak zorundadır.

1. Bilgisayar Programcılığı Nedir bu bilgisayar programcılığı? Evet birçok kişi bilgisayar programcılarının ne ile uğraştığını bilir fakat nasıl uğraşıp neler yaptığını pek bilmez... Önce bilgisayar dünyasında sıkça kullanılan bir kelimeden bahsedelim “yazılım”. Yazılım (software) kelimesi bilgisayar programlama dilleriyle oluşturulan dokümanları, dosyaları ifade eder. Yani bilgisayarınızda işletilmek, çalıştırılmak üzere tasarımlanmış dosyalar yazılım kapsamına girer. Yazılım programlama dilleri ile tasarlanır ve yazılır. Programlama dilleri, bilgisayarınızın donanımını (ekran kartı,ses kartı,modem...) sizin en rahat biçimde kullanabileceğiniz düzeye getirmeye çalışır. Yani bilgisayarın o soğuk 1010110 gibi rakamlarını sizin zevkle kullandığınız programlara, işletim sistemlerine, oyunlara çevirir. 

Örneğin kullanılmakta olan Windows işletim sistemi on binlerce sayfadan, milyonlarca bilgisayar kodunun bir araya gelmesinden oluşur. İşte işin tüm zorluğu, o kodların arasında dolaşan, hata mesajlarını günlerce o kodları gözden geçirerek arayan, sandalye tepesinde saatlerce aynı ekrana bakarak ilginç görüntüler sergileyen programcıların üzerindedir...  Bilgisayar programcıları işini zevkle yapan ve işini bir hobi edinmiş insanlardan oluşur. Aksi halde yoğun konsantrasyon ve sabır isteyen bu işi yapmak aşırı zorlaşır. Programlama dilleri kendi aralarında sınıflara ayrılmışlardır. İnsanın en zor öğrenebileceği, anlayabileceği yani 1100101 gibi makine kodlarına yakın diller en alt seviyeli programlama dilleri, insanın en kolay anlayıp kullanabileceği ve insan diline yakın özellikler gösteren diller ise en yüksek seviyeli programlama dilleridir.

Şimdi bu sınıflandırmaya örnekler verelim; 1 ) Çok yüksek seviyeli diller: VisualBasic, Acces, Foxpro... 2 ) Yüksek seviyeli diller: Pascal,Basic,Fortran... 3 ) Orta seviyeli diller: C,C++,ADA... 4 ) Düşük seviyeli diller: Assembly... 5 ) Makina dilleri: Bilgisayarın çalışma dilleri 1 ve 0'lardan oluşur... Bu dillerin kullanıldığı alanlara örnek verirsek; 1 ) Bilim ve Mühendislikte: Pascal,C,C++,Fortran... 2 ) Veritabanı Programcılığında: Dbase,Acces, Foxpro , Sql... 3 ) Yapay Zeka Kullanımında: Prolog,Lisp... 4 ) Sistem Programcılığında: C,C++ ve sembolik makina dilleri...

Bir bilgisayar programı nasıl yazılır Bir bilgisayar programı nasıl yazılır? Bir yazılım değişik dillerle oluşturulabilir fakat izlenen yöntemler genelde birbirine benzer. Örneğin Algoritma... Algoritma, elimizdeki sorunun çözümüne gidebilmek için tasarlanan yollar, yöntemlerdir. Örneğin bir arkadaşınıza daha önce gitmediği bir yerdeki bir postaneyi tarif edeceksiniz. Bunun için anlatımda genelden özele giden bir yol izlersiniz. Önce gideceği semti sonra caddeyi sonra postanenin olduğu yönü tarif eder son olarak da kolay bulması için postanenin çevresindeki göze batan özelliklerden bahsedersiniz. İşte bu yaptıklarınız bir algoritmadır. Ve amacınız arkadaşınıza postaneyi bu algoritma yardımıyla tarif etmektir... Bilgisayar programlama dilleri de programcılıkta bunun gibi yöntemler kullanarak çözüme gider. Algoritmanın uzunluğu kullanılan programlama dilinin seviyesi ve problemin karmaşıklığı ile doğru orantılıdır. Yapılan algoritma ve tasarımdan sonra yazılım aşamasına gelinir ve bu aşamada yapılacak programın kullanım ömrü, programın kullanım düzeyi ve hangi amaçla kullanılacağı gibi soruların cevaplarına bakılarak programlama dili seçilir. Dil seçimi bazı kriterlere göre yapılmaktadır, örneğin kısa sürmesi ve görsel tasarım içermesi, veritabanı iletişimi yoğun kullanılması gereken bir program yapmamız gerekiyor olsun. Bu durumda Assembly dili ile yola çıktığımızda bahsedilen proje birkaç kişilik deneyimli bir programcı grubu ile birkaç yıl alır. C ile iki programcı aynı işi üç dört ayda VisualBasic veya Delphi ile bir programcı bahsedilen işi bir iki aya yakın bir sürede yapabilir.

Başka bir açıdan örnek verirsek örneğin bir ekran kartı programlamamız gerekiyor ve bu kartın driver'ını ( sürücüsünü ) biz yazacağız. Bu durumda bu işi VB veya Delphi ile yapmamız imkansızdır, kullanmamız gereken diller öncelikle Assembly ve C/C++ olmalıdır.  Evet, programlama dillerinin kendi alanları vardır ve her dil kendi branşında kullanıldığı  sürece başarılı ve etkili kullanılmış olur. Buraya kadar anlatılanı özetlersek.  Bir bilgisayar programı yazmak için belli aşamalar vardır ve bu aşamalar geçildiğinde kodlamaya başlanabilir. Bunlar: 1 ) Analiz 2 ) Algoritma 3 ) Dil Seçimi 4 ) Kodlama Analiz ile gerçekleştirilmek istenen proje tasarımlanır ve parametreleri araştırılır. Algoritma ile adımlar tayin edilir. Dil seçimi ile en uygun programlama dili seçilir. Ve kodlamaya başlanır.

1.1.BİLGİSAYAR PROGRAMLAMAYA GİRİŞ İnsanlar her zaman düşünür ve problem çözerler. Birçok problem, az ya da hiç düşünülmeden çözülebilir. Her gün evden çıkarken ne giyilmelidir? Bunun için muhtemelen pencereden dışarıya bakılır. Hava yağmurlu ise mevsim gereklerine göre giyinmenin yani sıra dışarıya çıkarken bir de semsiye alınması gerekir. Hava güneşli ve sıcak ise o takdirde daha ince giyinilerek dışarıya çıkılır. Böylece problemin çözümü kendiliğinden oluşturulan bir kararla sağlanır. Yukarıdaki basit örnekte yapılan is, önce problemin belirlenmesi ve sonra problemin tanımından yola çıkarak çözüm için değişik alternatiflerin değerlendirilmesidir. Bilgisayar programlaması sırasında izlenebilecek birçok yol ve yöntem vardır. Bilgisayar programcısının probleme ilişkin çözümü ortaya çıkarabilmesi için problem çözümü ile ilgili bilgileri bilmesi gerekir. Bilgisayar programlamasında genel olarak belirli kalıp ve kurallara uyulur.

Bir bilgisayar yazılımının oluşturulması sırasında aşağıda sıralanan ana adımlara uyulur. Problemin tanımı Çözüm yönteminin belirlenmesi Programın kodlanması Programın çalışır duruma getirilmesi Belgeleme ve güncelleştirme Problemin tanımı: Problemin normal yazı diliyle tanımlanması işlemlerini kapsamaktadır. Problem çözümüne ilişkin iyi bir program yapabilmek için, problemin iyi bir şekilde tanımlanması gerekir. Çözüm Yönteminin Belirlenmesi: Bu adımda çözümün genel yaklaşımı, temel giriş/çıkışlar belirlenir ve problem çözümü adim adım program akis diyagramlarıyla gösterilir.

Programın kodlanması: Program ayrıntılı olarak tanımlanıp çözüm yolları açıkça belirtildikten sonra program kodlama çalışmalarına başlanabilir. Programın bastan sona yapısal bir düzende hazırlanması ve uygun bir programlama dili seçilmesi seçim işleminin ilk aşamasını oluşturur. Programın çalışır Hale Getirilmesi: Programın kodlanması sırasında yapılan imla hataları, kodlama ve mantık hatalarının giderilmesi işlemlerini kapsar. İyi bir bilgisayar programının doğruluğundan emin olmak için defalarca test edilmiş olması gerekmektedir. Belgeleme ve güncelleştirme: Oluşturulan bir yazılımı, sadece o yazılımı geliştiren kişilerin kullanabilmesi gibi bir kısıtlamanın önüne geçmek için ayrıntılı referanslar hazırlanmalı ve programla ilgili bilgiler verilmelidir. Bir yazılımda, o yazılımı kullanan kişi veya kuruluşların yeni gereksinimleri ve değişen koşullar nedeniyle değişiklikler yapılması gerekli olabilir. Bu değişikliklere güncelleme adi verilir. İyi bir programda bulunması gereken özellikler arasında güncelleşebilme ön sıralarda yer almaktadır.

Şekil 1.1. Yazılım oluşturma evrelerini şematik olarak özetlemektedir.

1.1.1 Algoritma Kurma Algoritma, verilen herhangi bir sorunun çözümüne ulaşmak için uygulanması gerekli adımların hiç bir yoruma yer vermeksizin açık, düzenli ve sıralı bir şekilde söz ve yazı ile ifadesidir. Algoritmayı oluşturan adımlar özellikle basit ve açık olarak sıralandırılmalıdır. Algoritmik çözüm yöntemlerine ilk örneği günlük yaşantımızdan verelim.

Örnek 1: Örneğimiz bir insanin evden çıkıp ise giderken izleyeceği yolu ve işyerine girişinde ilk yapacaklarını adım adım tanımlamaktadır. Çözüm 1: Evden dışarıya çık Otobüs durağına yürü Durakta gideceğin yöndeki otobüsü bekle Otobüsün geldiğinde otobüse bin Biletini bilet kumbarasına at İneceğin yere yakınlaştığında arkaya yürü İneceğini belirten ikaz lambasına bas Otobüs durunca in İşyerine doğru yürü Is yeri giriş kapısından içeriye gir Mesai arkadaşlarınla selamlaş Is giysini giy İsini yapmaya basla. Yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi, evden ise gidişte yapılabilecek işlemler adım adım sırasıyla, kısa ve açık olarak tanımlanmaya çalışılmıştır. Yukarıdaki algoritma kişinin otobüsü kaçırma olasılığı düşünülmeden oluşturulmuştur. Kişi durağa geldiğinde bineceği otobüsü kaçırmış ise algoritmamız aşağıdaki şekilde değiştirilebilir.

Çözüm 2: Evden dışarıya çık Otobüs durağına yürü Otobüsün saati geçmiş? Durakta gideceğin yöndeki bir sonraki otobüsü bekle Bir sonraki otobüs gelene kadar 4. adimi uygula Otobüsün geldiğinde otobüse bin Biletini bilet kumbarasına at İneceğin yere yakınlaştığında arkaya yürü İneceğini belirten ikaz lambasına bas Otobüs durunca in İşyerine doğru yürü Is yeri giriş kapısından içeriye gir Mesai arkadaşlarınla selamlaş Is giysini giy İsini yapmaya basla.

Her iki örnekte görüldüğü gibi sorunu çözüme götürebilmek için gerekli olan adımlar sıralı ve açık bir biçimde belirlenmiştir. Algoritmanın herhangi bir adımındaki küçük bir yanlışlık doğru çözüme ulaşmayı engelleyebilir. Bu nedenle algoritma hazırlandıktan sonra dikkatle incelenmeli ve varsa adımlardaki yanlışlıklar düzeltilmelidir. Programlamanın temeli olan algoritma hazırlanmasında dikkat çekici bir nokta, ayni sorunu çözmek için hazırlanabilecek olası algoritma şayisinin birden çok olmasıdır. Başka deyişle, bir sorunun çözümü için birbirinden farklı birden fazla sayıda algoritma hazırlanabilir. Bu da gösteriyor ki herhangi bir problemin çözümü için birbirinden farklı yüzlerce bilgisayar programı yazılabilir.

Bir bilgisayar programı için hazırlanacak olan algoritma da ayni şekilde çözüm yolunu bilmeyen bir kişiye, çözüme ulaşmak için neler yapması gerektiği anlatılıyormuş gibi hazırlanmalı ve eksik bir nokta bırakmaksızın gerekli tüm adımları açık ve düzenli olarak içermelidir. Çözüm için kullanılacak bilgilerin nereden alınacağı, nerede saklanacağı ve çözümün program kullanıcısına nasıl ulaştırılacağı algoritma adımları arasında belirtilmelidir.

Aşağıda değişik işlemlere ilişkin algoritma örnekleri verilmiştir. Örnek 2: İki sayıyı toplamak için gerekli programa ait algoritmanın oluşturulması. Algoritma: 1. Birinci sayıyı gir 2. İkinci sayıyı gir 3. İki sayının toplamını yap 4. Toplamın değerini yaz 5. Bitir. Bu tam bir algoritmadır. Sözcüklerin ortaya çıkaracağı yanlış anlamaların ortadan kaldırmak amacıyla semboller ve matematik dilini gerektiren bazı kısaltmalar kullanmak daha uygun olacaktır.

Bir algoritma yazılırken su metot izlenmelidir: Programda kullanılacak elemanları temsil etmek üzere uygun isimler Veya değişkenler seç. Bazı isimlere başlangıç değeri olarak çözümün gerektirdiği uygun değerler ver. Gerekirse programa girilecek verileri düzenle. Cebirsel notasyon ve kararlar kullanarak aritmetik işlemleri gerçekleştir. Çıkısı düzenle. Bitir. Yukarıda iki sayının toplanması için oluşturduğumuz algoritmayı bu yeni gereksinimlere uyarak yeniden yazalım.

Toplam adı için Z, Birinci sayı için X, İkinci sayı için Y değerleri kullanılırsa; Algoritma: 1. X değerini gir 2. Y değerini gir 3. Z ? X+Y 4. Z' yi yaz 5. Bitir. Görüldüğü üzere bu şekilde bir algoritma ile çözüm yolunu izlemek daha kolaydır. Bundan sonra verilen örneklerde bu tip algoritma kullanılacaktır.

Örnek 3: İki sayının ortalamasını bulan programa ait algoritmanın oluşturulması 1. X değerini gir 2. Y değerini gir 3. Z ? X+Y 4. Ort? Z/2 5. Ort değerini yaz 6. Bitir. Bu örnekte Ort değeri ile iki sayının ortalaması temsil edilmiştir.

Örnek 4: Beş sayının toplamını ve ortalamasını veren programa ait algoritmanın oluşturulması Toplam adi için Top Ortalama adi için Ort Girilen sayılar için X Arttırma için Sayaç kullanılırsa Algoritma: 1. Top ? 0, Sayaç ? 0 2. X'i gir 3. Top? Top+X 4. Sayaç ? Sayaç +1 5. Eğer Sayaç <5 ise 2. adıma git 6. Ort? Top/5 7. Top ve Ort değerlerini yaz 8. Bitir.

1.1.2 Akış Diyagramları Geliştirilecek olan yazılımın genel yapısının şematik gösterimine akis diyagramı adi verilir. Akis diyagramları, yazılımı oluşturacak program parçalarını ve bu parçaların birbirleri ile olan ilişkilerini belirler. Bir bilgisayar programının oluşturulmasında akis diyagramlarının hazırlanması, algoritma oluşturma aşamasından sonra gelmektedir. Bilgisayar programının oluşturulması sırasında algoritma aşaması atlanarak, doğrudan akis diyagramlarının hazırlanmasına başlanabilir. Programlama tekniğinde önemli ölçüde yol almış kişiler bu aşamayı da atlayarak direkt olarak programın yazımına geçebilirler. Akis diyagramlarının algoritmadan farkı, adımların simgeler seklinde kutular içinde yazılmış olması ve adımlar arasındaki ilişkilerin (iş akışı) oklar ile gösterilmesidir.

Akis diyagramlarında kullanılan semboller, anlamları ve kullanış amaçları aşağıdaki tabloda verilmiştir. Tablo 1. Akış diyagramlarında kullanılan temel semboller ve anlamları

Bu sembolleri daha da çoğaltmak mümkün fakat temel olarak akış diyagramlarında bu şekiller kullanılacaktır. Ayrıntılı bir akis diyagramı, yazılımı oluşturan işlemleri ve ilişkilerini en küçük detayına kadar belirler.

Bir bilgisayar programının geliştirilmesinde kullanılan programlama dili ne olursa olsun bu programların akis diyagramlarında genel olarak yalnız üç basit mantıksal yapı kullanılır. Bu mantıksal yapılardan en basiti sıralı yapıdır. sıralı yapı, hazırlanacak programdaki her işlemin mantık sırasına göre nerede yer alması gerektiğini vurgular. Bu yapı sona erinceye kadar ikinci bir işlem başlayamaz.

Mantıksal yapılardan ikincisi Karar Verme yapısıdır (Sekil 1. 3) Mantıksal yapılardan ikincisi Karar Verme yapısıdır (Sekil 1.3). Programlama sırasında If...Then... Else yapısı ile tanıyacağımız bu mantıksal yapılar, birden fazla sıralı yapı seçeneğini kapsayan modüllerde, hangi şartlarda hangi sıralı yapının seçileceğini belirler.

Üçüncü mantıksal yapı çeşidini tekrarlı yapılar oluşturmaktadır Üçüncü mantıksal yapı çeşidini tekrarlı yapılar oluşturmaktadır. Bu yapılara Pascal programlama dilinde For (Şekil 1.4), While ve Repeat..Until yapısı adi da verilir. Şartlara göre değişik işlem gruplarının yapılmasını sağlar. Bu yapı yukarıda sözü edilen iki yapının çeşitli kombinezonların tekrarlanmasından oluşmuştur. Söz konusu üç değişik yapı, değişik kombinezonlarda kullanılarak istenilen işlevleri yerine getirecek programlar hazırlanabilir. Programların bu üç basit yapı ile sınırlandırılması program modüllerinin daha kolay tasarlanmasını sağlar. Şekil 1.4. Tekrarlı yapılar Şekil 1.4. Tekrarlı yapılar