BİLGİSAYAR programlama II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Soru1: kuvvet(taban,us) Şeklinde bir yinelenen fonksiyon yazın
Advertisements

Bölüm 10 Yapılar ve Birleşimler
C++ Yapısı Giriş-Çıkış Komutları Döngü Komutları
Diziler Adres Kavramı Nesnelerin Adresleri sizeof Operatörü
Doç. Dr. Cemil Öz SAÜ Bilgisayar Mühendisliği Dr. Cemil Öz.
2. HAFTA 2. Hafta.
BİLGİSAYAR programlama II
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Mal ve Hizmet Alımları Bildirimi (BA) ve Mal ve Hizmet Satı ş ları Bildirimi (BS) Formu NE ZAMAN GÖNDER İ L İ R? Ba ve Bs formlarını aylık dönemler halinde.
BM-308 Paralel Programlamaya Giriş Bahar 2016 (2. Sunu) (Yrd. Doç. Dr. Deniz Dal)
3. HAFTA 03 Mart MATEMATİKSEL İŞLEMLER Aritmetik Islemlerde Öncelik Durumu.
BÖLÜM 4 PROGRAMLAMA DİLLERİ. PROGRAMLAMA DİLLERİNDE KULLANILAN VERİ TİPLERİ Bilgisayarda işlenen veriler iki türdür: Sayısal Alfasayısal.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
Modül 1 Öğr. Gör. Nevzat TAŞBAŞI
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA MATLAB Yrd.Doç.Dr. Cengiz Tepe.
DONANIM VE YAZILIM.
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
TC Windows Editörü DevC++. KURULUM PROGRAMIN KURULACAĞI YER BURADA BELİRLENİYOR.
9. HAFTA 25 Nisan2016. Fonksiyon M-Dosyaları Fonksiyon dosyaları ilk satırda “function” kelimesi bulunan “.m” uzantısı bulunan dosyalardır. MATLAB içinde.
BSM208 PROGRAMLAMA DİLLERİNİN PRENSİPLERİ
Örnek Sorular Bilgisayar Programlama BIL 107. Soru 1: Ekran çıktısında 66 yazması için boşlukları doldurunuz ______ i = 'A'; printf(____, i__); CEVAP:
Bölüm 5 Döngü Komutları while Komutu while Komutu Diğer Operatörler (Bileşik atama, artırma ve azaltma operatörleri ) Diğer Operatörler (Bileşik atama,
Doç. Dr. Cemil Öz SAÜ Bilgisayar Mühendisliği Dr. Cemil Öz.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
1 Bölüm 2 C Dilinin Temelleri Alıştırmalar Bu bölümdeki problemler “C Dersi Çözümlü Problem Kitabı”, N. E. Ça ğ ıltay, C. E. Selbes, G. Tokdemir, ve Ç.
Bölüm 2 C Dilinin Temelleri
Excel 2007.
Fonksiyonlar ve Diziler
FONKSİYONLAR.
Printf Bu komut ekrana çıktı veren komuttur. Pascalda kullanılan writeln komutuyla aynı anlamdadır.
C Programlama Dili Bilgisayar Mühendisliği.
C Programlama Dili Çağdaş Hakan Aladağ.
Algoritma ve Programlamaya Giriş
EETE233 Mikrodenetleyiciler ArduIno ile Programlama
TAM SAYILAR.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 3: C ile Programlamaya Giriş
C Programlama Yrd.Doç.Dr. Ziynet PAMUK BMM211-H03
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı
Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgisayar Ve Teknoloji Yüksek Okulu
Algoritma ve Programlamaya Giriş
C PROGRAMLAMA DİLİNE GİRİŞ
Klavye Kullanımı.
Bölüm 1: C Programlama Diline Giriş
Bölüm 3 Atama ve Girdi/Çıktı Komutları
BLP 4210 PLATFORM BAĞIMSIZ PROGRAMLAMA
3.hafta METODLAR.
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
BİLGİSAYAR programlama II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Arduino Programlama Dili
MİKROİŞLEMCİLER VE MİKROBİLGİSAYARLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Fortran Proglama Dili’nin Esasları
Tezin Olası Bölümleri.
İŞLETİM SİSTEMİ KATMANLARI (Çekirdek, Kabuk ve diğer temel kavramlar)
C++ Dilinin Yapısı C++ Ders Notları.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6. DÖNGÜ (TEKRARLAMA) DEYİMLERİ
Bilgisayar Bilimi Fonksiyon Yazma.
Değerler ve Değişkenler
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
Öğr. Gör. Sümeyye korkmaz
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BLM-111 PROGRAMLAMA DİLLERİ I Ders-10 Diziler
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

BİLGİSAYAR programlama II Programlama Dili C++ BİLGİSAYAR programlama II

BİLGİ TİPLERİ

1. Sayısal Bilgi Tipleri Sayısal değerin özelliğine göre “tamsayı” veya “ondalıklı sayı” bilgi tiplerinden biri kullanılır.

a) Tamsayı bilgi tipleri: Tamsayı şeklinde ifade edilebilecek olan sayısal bilgiler, sayının alabileceği en düşük ve en yüksek değerlere bağımlı olarak değişik şekillerde tanımlanabilir. Bilgi tipi En küçük değer En büyük değer Bellekte kapladığı yer (byte) char -128 127 1 int -32768 32767 2

b) Ondalıklı sayı bilgi tipleri: Ondalıklı kısma sahip olan sayısal değişkenler, tablodaki bilgi tiplerinden herhangi birisiyle tanımlanabilirler. Bilgi tipi En küçük değer En büyük değer Bellekte kapladığı yer (byte) float 3,4.10-38 3,4.1038 4 double 1,7.10-308 1,7.10308 8

Tablolarda verilen C++’ın temel sayısal bilgi tipleridir Tablolarda verilen C++’ın temel sayısal bilgi tipleridir. Bunların yeterli olmadığı ve bellek kullanımının önemli olduğu durumlarda tip sıfatları kullanılır. Tip sıfatı Anlamı signed İşaretli unsigned İşaretsiz short Kısa long Uzun

Temel ve tip sıfatları kullanılarak oluşturulmuş bazı sayısal bilgi tipleri: Bilgi tipi Kısa yazılışı Alt sınır Üst sınır Uzunluk (byte) unsigned char 255 1 signed char char -128 127 enum -32768 32767 2 unsigned int unsigned 65535 short int short int unsigned long 4294967295 4 long -2147483648 2147483647 float 3,4.10-38 3,4.1038 double 1,7.10-308 1,7.10308 8 long double 3,4.10-4932 1,1.104932 10

2. Sayısal Olmayan (Alfasayısal) Bilgi Tipleri C++’daki alfasayısal bilgi “char” olup, alfasayısal bilgiler tırnak içinde verilir. Alfasayısal bilgiler dizi şeklinde kullanılabilir ve işlenebilirler. Bilgi tipi Tanımlama char char …değişken…[n]

Örneğin, #include <iostream.h> main() { char S[5]; strcpy(S, “SAU”); }

Programında S için 5 karakterlik yer ayrılmakta, program içinde “strcpy” ile SAU bilgisi aktarılmaktadır. Bilginin belleğe yerleşimi şu şekildedir: 0. byte 1. byte 2. byte 3. byte 4. byte S[0] S[1] S[2] S[3] S[4] S A U

C++ dİlİ yapisi

C++ programlama dili C’nin evrim geçirmiş bir versiyonu olmakla beraber, ikisinin de ataları BCPL ve B’dir. BCPL 1967 yılında Martin Richards tarafından işletim sistemleri ve derleyicileri üretmek için yazıldı.

C++ dilinin temel özellikleri: Program yazımı belli bir yapıya sahip olup bloklar halindedir. Bloklar { } ile oluşturulur. Komutlar alt alta veya yanyana yazılabilir. Komutlar ; ile sonlandırılır. Blok başlatan ifadelerden sonra ; konmaz. Kullanılan tüm değişkenler ve bilgi tiplerinin bildirimi yapılır. Kullanılacak olan komutların ait oldukları kütüphaneler programın başında programa dahil edilirler.

Derste kullanılacak olan C++ programının versiyonu:

Program yazım penceresi C++ editörü Menü satırı Kısayollar Program yazım penceresi Mesaj penceresi Satır ve sütun no

Bir C++ programının genel yapısı /* ………. */ Başlık veya açıklama Başlık bölümü #include ………. Kütüphane ekleme Tanımlama ve bildirimler bölümü #define ………. Eşdeğer ifade tanımlama Bilgi tipi değişken adı; Değişken tanımlama Function ... () { … } Alt programlar Alt programlar bölümü main() Ana program Ana program bölümü

1. Program başlığı veya açıklama Genellikle programla ilgili açıklamaları içerir. /* açıklamalar veya başlık */ veya // açıklamalar veya başlık Not: /*’den sonra */’ a kadar olan kısım açıklama olarak kabul edilirken, //’den sonraki o satırdakiler açıklama olarak kabul edilir.

2. Tanımlama ve bildirimler bölümü Bu bölümde önişlemci komutları, değişken tanımlamaları, sabit değer atamaları gibi bildirimler yapılır.

a) include C++’da komutlar benzerliklerine göre belirli kütüphanelerde toplanmışlardır. Programda hangi komutlar kullanılcaksa ilgili kütüphane adları programa include ile eklenmelidir. Kullanımı: #include < kütüphane adı >

C++’daki bazı kütüphaneler Açıklama stdio.h C (standart) için standart giriş/çıkış komutları iostream.h C++ için giriş/çıkış komutları conio.h Ekranla ilgili komutlar math.h Matematik fonksiyon komutları string.h Alfasayısal işlem komutları dos.h DOS fonksiyon komutları

b) define Bazı ifade veya formüllerin sembolik bir isme aktarılmasında kullanılan önişlemci komutu. Kullanımı: #define sembolik_isim eşdeğer_ifade

define için örnek #include <iostream.h> #define DaireAlan(r) 3.14*r*r main() { float r, Alan; cout << “Yaricapi giriniz: “; cin >> r; Alan = DaireAlan(r); cout << “Dairenin alani: “ << Alan; } Yaricapi giriniz: 3 Dairenin alani: 28.26

c) Özel bilgi tipi tanımlama Programcı standart bilgi tipleri cinsinden kendi özel bilgi tiplerini oluşturabilir. Kullanımı: typedef standart_bilgi_tipi özel_bilgi_tipi_adı; typedef int tamsayi; typedef float ondalikli;

d) Veri alanı tanımlama Birden fazla içeriğe sahip veri alanı oluşturulmasında “struct” kullanılır. Kullanımı: struct veri_alani_adi { bilgi_tipi_1 veri_alt_alanı_1; bilgi_tipi_2 veri_alt_alanı_2; … bilgi_tipi_n veri_alt_alanı_n; } veri_alanı_değişkenleri;

Örnek: struct Saat { int Saat; int Dakika; int Saniye; } SaatTipi; veya };

e) Değişken bildirimi Tüm değişkenler isim ve bilgi tipi olarak bildirilmelidir. Kullanımı: bilgi_tipi değişken_adı; Örnek: int Sayi;

3. Alt programlar bölümü C++ programları genellikle, “function” olarak adlandırılan birçok alt programın birleşiminden oluşur. Kullanımı: fonksiyon_bilgi_tipi fonksiyon_adı (parametreler) bilgi tipi bildirimleri; { Yerel bildirimler; …; }

Örnek: #include <iostream.h> int Topla ( a, b) int a, b; { int c; c=a+b; return c; } main() int x, y; cout << “Iki tamsayi giriniz: “; cin >> x >> y; cout << “Sayilarin toplami= “ << Topla(x,y); Iki tamsayi giriniz: 3 6 Sayilarin toplami= 9

4. Ana program bölümü Temel işlem ve kontrollerin olduğu kısım C++’da “main()” fonksiyonudur. Kullanımı: main() { …; }