Elektrik-Elektronik Mühendisliğine Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Sunum transkripti:

Elektrik-Elektronik Mühendisliğine Giriş Doç. Dr. Tolga Girici

Sistem Modeli Üniversiteye başlayarak hayatınızı değiştirecek bir maceraya atıldınız Eğitiminiz bittiğinde İlgi alanlarınız ve yeteneklerinizin farkında olacaksınız Akademik olarak iyi eğitilmiş olacaksınız Sosyal meseleleri daha iyi anlar hale geleceksiniz Üniversite eğitimini bir sistem olarak ele alabiliriz Merriam-Webster: A system is a set of interacting or interdependent component parts forming a complex/intricate whole Sistemin girdileri ve çıktıları vardır

Sistem Modeli Ör: Kimyasal reaktör, otomobil fabrikası, TV alıcısı Hepsinin girdileri ve çıktıları var Mühendisler girdileri çıktılara çeviren reaktörleri, makineleri, devreleri tasarlar Aşağıda bir blok diyagramı görülüyor «Process» içerisinde karmaşık bir yapı ve çok sayıda küçük sistem olabilir. Üniversite hayatı: Dersler, arkadaşlar, ortak eğitim, topluluklar, spor merkezi Her öğrenci farklı bir «girdi»dir, dolayısıyla farklı bir «çıktı oluşacaktır.»

Sistem Modeli Eğitim Sisteminin amacı Bir işe girebilir bir «çıktı» oluşturmak Bir lisansüstü programa girebilir bir «çıktı» Kendi kendine öğrenebilme yeteneği kazanmış bir «çıktı» Üniversite sistemi (kar amacı gütmeyen kuruluş) Gelirler: Öğrenci harçları, sponsorlar, bağışlar, SEM, hükümet desteği, lisanslar, patentler, kiralar vs. Giderler: Personel, Burslar, Yatırımlar, Sabit giderler Bu gelirlerin devamlılığı üniversitenin saygınlığı ve güvenilirliğine bağlı Ürün: mezunlar, bilimsel yayınlar, şirketler, patentler, Feedback: Paydaşlardan gelen geri bildirimler: Mezun, İşveren, Hoca, Öğrenci Üniversitenin senelik taban puanları, genel üniversiteler içindeki durumu Yapılan bir takım sıralamalar (Times Higher Education, Girişimcilik İndeksi vs.) Geri bildirimlere dayanarak iyileştirme , güncelleme yapılır Ders içerikleri Yatırımların içerik ve miktarı (Akademisyen, Laboratuvar, bina, sosyal tesis) Harç ücretleri

Mühendislik Tasarımı Mühendisin öncelikli görevi pratik problemleri çözmektir Mühendisin yaptığı şeyler sonunda insanlar tarafından kullanılacaktır. Temel bilimler ise evrenin nasıl çalıştığını anlamaya çalışır Mühendis kullanıcının ihtiyaçlarını gözetmek zorundadır. Mühendislik Tasarımı: Bir ürünü pratik bir amaç için ve belli kısıtlar altında geliştirmek Ör: Otomotiv – Kısıtlar: Fiyat, düzenli bakım masrafı, benzin ekonomisi, egzoz emisyonu, kaza güvenliği Ör. Cep Telefonu Tasarım içeren bazı zorunlu bölüm dersleri ELE 263: Ör. Mantık Devre Tasarımı ELE 202: Ör. Filtre Tasarımı ELE 311: Ör. Güç Yükselteci Tasarımı ELE 301: Ör. Inverted Pendulum ELE 361: Ör. FM Alıcı-Verici Tasarımı ELE 362: Ör. Mikroişlemci Tasarımı ELE 495: Bitirme Tasarım Projesi

ELE 495 Proje Örnekleri www.youtube.com/tobbetuele Üç boyutlu LED küp GPS ve LIDAR ile Otonom Araç Sürüşü Yılan Robot Tıklayarak kapı açma Akıllı Telefon/Tablet ile nabız ölçme. Kablosuz Modem ile Videolu Gözlem (Video Surveillance with a Wireless Router) Kablosuz bebek alarm sistemi Robot kol Hareketli hedef takip ve vurma Üç eksenli gimbal Ayırma makinesi ALS Hastaları için Göz Kırparak Haberleşme Sistemi Direğe tırmanan robot Radyo alıcısı Müze Gezgini - 2 Akıllı Ev - Uzaktan Ev Kontrolü Duvar Arkası Görüntüleme – Tespit Elektronik Renk Ayırma Makinası Mikrodalga hareket algılayıcı: Vakumlu Saklama Kabı: Metal Detektörü: Otomatik bitki sulama sistemi Kafa hareketiyle robot kontrolü PPG Sinyalleriyle Kalp Atışı Gözlemleme Elektronik Sınıflama Makinesi Otomatik Kitap Tarayıcı Engele Yaklaşan Quadrotor Otomatik Gitar Akort Edici Yemek Yediren Robot 3D Printer Sesle Hareket eden ve Haritalama Yapan Robot Güneş Takip Sistemi

Mühendislik Tasarımı Bir tasarım problemi Problemin analizi Kapıdan giren insanları sayan sistem Alternatifler: Işık-Fotocell, Basınç Sensörü, Yüz tanıma, Kapıya nöbetçi Problemin analizi Amaçlar: Kimleri sayacak (kucaktaki bebek?) İki yönde ayrı ayrı sayacak mı ? Kısıtlar Fiyat kısıtı, proje maliyeti kısıtı Tasarım süresi kısıtı Üretim süresi kısıtı Kaç sistem üretilecek? Sonuç nasıl bildirilecek? Zorlayıcı çevre şartları (titreşim, sıcaklık ve nem) Ne kadar süre çalışacak? Günün 24 saati her şartta çalışabilmeli mi ? Ne kadar kesin ve doğru bir sistem olmalı? Sayma kapasitesi Kullanılacak teknolojiler açısından bir kısıt var mı? Tasarımın tek çözümü olmaz, ama optimum bir çözümü vardır.

Mühendislik Etiği (ACM) Association for Computing Machinery (ACM) http://www.acm.org/about-acm/acm-code-of-ethics-and-professional-conduct GENERAL MORAL IMPERATIVES As an ACM member I will ... 1.1 Contribute to society and human well-being.  1.2 Avoid harm to others.  1.3 Be honest and trustworthy.  1.4 Be fair and take action not to discriminate.  1.5 Honor property rights including copyrights and patents.  1.6 Give proper credit for intellectual property.  1.7 Respect the privacy of others.  1.8 Honor confidentiality.

Mühendislik Etiği (ACM) Association for Computing machinery (ACM) MORE SPECIFIC PROFESSIONAL RESPONSIBILITIES As an ACM computing professional I will ... 2.1 Strive to achieve the highest quality, effectiveness and dignity in both the process and products of professional work.  2.2 Acquire and maintain professional competence.  2.3 Know and respect existing laws pertaining to professional work.  2.4 Accept and provide appropriate professional review. 2.5 Give comprehensive and thorough evaluations of computer systems and their impacts including analysis of possible risks. 2.6 Honor contracts, agreements, and assigned responsibilities. 2.7 Improve public understanding of computing and its consequences. 2.8 Access computing and Communication resources only when authorized to do so.

Mühendislik Etiği (ACM) Association for Computing machinery (ACM) ORGANIZATIONAL LEADERSHIP IMPERATIVES As an ACM member and an organizational leader, I will ... 3.1 Articulate social responsibilities of members of an organizational unit and encourage full acceptance of those responsibilities. 3.2 Manage personnel and resources to design and build information systems that enhance the quality of working life. 3.3 Acknowledge and support proper and authorized uses of an organization's computing and communications resources. 3.4 Ensure that users and those who will be affected by a system have their needs clearly articulated during the assessment and design of requirements; later the system must be validated to meet requirements. 3.5 Articulate and support policies that protect the dignity of users and others affected by a computing system. 3.6 Create opportunities for members of the organization to learn the principles and limitations of computer systems.

IEEE Code of Ethics (1) https://www. ieee We, the members and employees of IEEE, recognize the importance of our technologies in affecting the quality of life throughout the world and we accept a personal obligation to our professions, the members of IEEE, and other individuals involved in IEEE activities in our fields of interest. By this obligation we commit ourselves to the highest standards of integrity, responsible behavior, and ethical and professional conduct. We agree to be bound by the following rules: 1. Be respectful of others We will be respectful of others, including IEEE members and IEEE employees, and will act in a professional manner while participating in IEEE activities. We will be respectful of the privacy of others and the protection of their personal information and data.

IEEE Code of Ethics (2) http://www. ieee 2. Treat people fairly We will not engage in harassment of any kind, including sexual harassment, or bullying behavior whether in person, via cyber technology or otherwise. We will not discriminate against any person because of characteristics protected by law (e.g., age, ancestry, color, disability or handicap, national origin, race, religion, gender, sexual or affectional orientation, gender identity, gender expression, appearance, matriculation, political affiliation, marital status, veteran status). 3. Avoid injuring others, their property, reputation or employment We will avoid injuring others, their property, data, reputation, or employment by false or malicious action. We will not engage in or participate in the spreading of any malicious rumors, defamation or any other verbal or physical abuses, against an IEEE member, employee or other person, whether on the Internet or otherwise.

IEEE Code of Ethics (3) http://www. ieee 4. Refrain from retaliation We will not retaliate against any IEEE member, employee or other person who reports an act of misconduct, or who reports any violation of the IEEE Code of Ethics or this Code of Conduct. We will not retaliate against any person who makes IEEE aware of the violation of any laws, rules or regulations in connection with IEEE activities. 5. Comply with applicable laws in all countries where IEEE does business and with the IEEE policies and procedures We will comply with all applicable laws, rules and regulations governing IEEE’s business conduct worldwide and all relevant procedures established by IEEE whenever and wherever we are acting on behalf of IEEE, or participating in IEEE activities, including but not limited to the following: a) Rejecting bribery in all forms. b) Avoiding real or perceived conflicts of interest whenever possible, and disclosing them to affected parties when they do exist. c) Protecting confidential information belonging to IEEE and personal information belonging to IEEE members, employees and other persons. d) Not agreeing with competing persons to fix prices or reduce price competition through allocation of customers or markets, manipulate bids in any competitive bidding process, or engage in other acts that result in restraining trade. e) Not misusing or infringing the intellectual property of others

Elektrik Mühendisleri Odası MÜHENDİSLİKTE ETİK – Muhsin Tunay Gençoğlu http://www.emo.org.tr/ekler/9d3d7800304002c_ek.pdf MÜHENDİSİN SORUMLULUĞU http://www.emo.org.tr/ekler/20824960f755f87_ek.doc?tipi=46&turu=X&sube=0

Mühendislik Etiği: Case Studies Computer Firm Shuts Down Revlon (Haziran 1990) Logisticon Inc: $20 Silikon Vadisi yazılım firması Revlon: Yıllık 3 Milyon $ satış yapan kozmetik firması Logisticon 1.2 Milyon dolarlık lojistik yazılımı satıyor (Ocak 1989) Revlon yazılımda bug’lar olduğu gerekçesiyle ilk taksitten sonrasını ödemiyor ve dava açıyor. Logisticon yazılıma erişimi kesiyor (Ekim 1989) Revlon iki lojistik üssünü kapatıp 400 işçisini mecburi izne çıkartıyor ve Kuzeydoğu ve Batı’da sevkiyat yapamıyor. Logisticon burada kolay çözümü seçmiş Belki de yazılımdaki bug’lar o kadar da kritik değildi. Siz Logisticon’daki bir mühendis olsaydınız bu kapatma kararına itiraz/şikayet eder miydiniz? Not: 1986 Challenger kazasında soğuk havada fırlatmanın sakıncalarına birileri itiraz etseydi 7 astronot ölmeyebilirdi (sessiz kalmanın bedeli)

Mühendislik Etiği: Case Studies Ford’s Pinto 1960lardan itibaren Japon ve Alman otomobilleri Amerikan piyasasını giderek daha fazla işgal etmeye başladı (subcompact). 1968’de Ford Pinto modeli tasarlanmaya başlandı(<2000 pound, <$2000) 3.5 senelik proje süresi 2 seneye sıkıştırılmak istendi Çarpışma testini 11 arabanın 8’i geçemedi Testi geçenler farklı tasarımdı Üretime çabuk geçmek mi? Tüketici güvenliği mi Fayda-Zarar analizi yaptılar Tasarım iyileştirmesi ($11/araba) İnsan sağlığı? Bu fayda-zarar analizi doğru muydu? Siz olsanız ne yapardınız?

Mühendislik Etiği: Case Studies Inside Intel: The Pentium Glitch Elektronik endüstrisinde ürünleri piyasaya sürme aşamasında mutlaka bazı bug’lar fark edilir Bunları düzeltip zaman kaybetmek mi? Düzeltmeyip problem çıkmamasını ummak mı? Zaten bilgisayar ürünlerinin ömrü çok fazla değildir. Intel Pentium 1994 (Intel Inside adında meşhur kampanya) Bir matematikçi bazı bölme işlemlerinin yanlış sonuçlandığını buluyor (tabloda bazı eksiklikler nedeniyle) Az kişiyi etkileyecek bir problem gibi.. İlk başta problemi görmezden gelmeyi düşünen Intel sonradan bütün hatalı çipleri geri çekiyor Hata raporları halka açılıyor Davalar düşüyor ve Intel hisseleri yükseliyor Benzer bir durum Vergi beyannamesi hazırlama programında hata fark ediliyor Bir network erişim sisteminde güvenlik açığı keşfediliyor Problemi kabul et, Düzeltmeyi çabuk yap, hata bulan müşterilere para ödülü ver.

Volkswagen Emisyon Skandalı Ön bilgi Benzinde motorun sıkıştırma oranı düşüktür Bujinin kıvılcımı kullanılır (bobin, distribütör, alternatör) Dizelde ise yüksek sıkıştırma oranı vardır Ekstra kıvılcıma gerek duyulmaz İlk dizel araçlar ilk çalıştırmada yavaş çalışıyordu Fiat ve Bosch’un geliştirdiği dizel enjeksiyon sistemi (90lar) VW farklı bir yol izledi Benzinli-Dizel motor farkı Dizelin kilometre performansı benzinliden daha iyi Benzinli ise dizelden daha atik ve daha az gürültülü Dizel bir motorun daha çok torku vardır Dizel büyük araçlar için daha uygun. Dizelin çıkardığı egzoz dumanı benzinden çok daha fazladır. http://limenya.com/benzin-ile-dizel-arasindaki-fark/

Benzinli motorlarda silindir (yanma odası) içerisine alınan hava ve yakıt karışımı piston tarafından sıkıştırıldıktan sonra harici bir enerji kaynağı (buji) ile yakılır. Dizelde ise silindir içerisinde sadece hava alınır, hava piston tarafından benzinli motorlara göre daha büyük oranda sıkıştırılır ve bu sırada sıkışan hava içerisine enjektörler tarafından motorin püskürtülür.

Volkswagen Emisyon Skandalı 18/09/15: United States Environmental Protection Agency – violation of Clean Air Act NOx azaltan teknolojiyi Mercedes veya Bosch’tan almak yerine kendileri geliştirdiler ama başarılı olamadılar. Üretici TDI dizel arabalarda bilinçli olarak bir yazılım programlamış Emisyon ölçümlerinde aktive oluyor ve düşük NOx salınımı moduna geçiyor Normalde ise 40 kat fazla salınım yapıyor 2009-2015 modellerinde 11 milyon araca yüklenmiş 2014’te International Council on Clean Transportation (ICCT) tarafından fark ediliyor VW bir sene boyunca suçlamaları savuşturuyor, sonra itiraf ediyor Bir VW üst düzey yöneticisi, 2011’de en azından bir mühendisin uyarısını dikkate almamış

Volkswagen Emisyon Skandalı Volkswagen hisse değerleri 1/3 oranında düşüyor Amerikan hukuk firması Jones Day, dışarıdan bir soruşturma yapması için VW tarafından görevlendiriliyor Volkswagen Group CEO Martin Winterkorn istifa ediyor, marka ve ar-ge müdürleri Heinz-Jakob Neusser, Ulrich Hackenberg, Wolfgang Hatz kovuluyor. Volkswagen bu iş için 18.32 milyar dolar harcamayı planlıyor. Araçları geri çağırıp düzeltecekler, 4.3 milyar $ ceza Volvo, Renault, Jeep, Hyundai, Citroën ve Fiat da şüpheli Kasım 2015’te ve 2016’da VW/Audi CO2 ve yakıt ölçümlerinin de anormallik gösterdiği gündeme geliyor Daha fazla bilgi için: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal#cite_note-adac2015-20 Emisyon konusunda teknik bir yazı: http://hayatinvirajliyollarinda.com/2015/10/04/dizellerin-diger-yuzu-volkswagen-dieselgate/

Mühendislik Etiği – VW Volkswagen’in güçlü bir etik kodu mevcut Buna rağmen etik bir skandala imza attılar (neden?) Her sektörde etik dışı hareketler vardır Burada ilginç olan VW’in emisyon sonuçlarını olduğundan iyi gösterecek bir algoritma geliştirmiş olması ve bunun fark edilmeyeceğini düşünmesi. Sebep? Büyüme çılgınlığı? Sürü psikolojisi? İlerde emisyon teknolojisini geliştiririz düşüncesiyle zaman kazanma? Henüz bu işe şahit olan mühendislerin hiçbiri ortaya atılmadı Muhtemelen ortaya atılanlar kenara atılacak Mühendisler işten atılma korkusuyla gayriahlaki işler yapmak durumunda kalıyor Araştırmalarda en ahlaklı ve dürüst meslek grubu olarak mühendisler görülüyor Bu beklentileri karşılamak zorundalar Tasarladıkları sistemlerin gerçekteki kullanımını düşünmeliler

To Ship or not to Ship? Yazılım kontrollü cihazlar hileye müsait mi? Bu konuda ne yapmak gerekir? To ship or not to ship? https://www.scu.edu/ethics/focus-areas/more/engineering-ethics/engineering-ethics-cases/to-ship-or-not-to-ship/

Mühendislik Etiği Kopya çekmek öğrencinin hayatta kalmak için seçtiği kolay yoldur. Bedelleri ağır olabilir. TOBB ETÜ: Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği Madde 9-m’ye göre “sınavlarda kopya yapmak veya yaptırmak veya bunlara teşebbüs etmek” fiilinin suçu YÜKSEKÖĞRETİM KURUMUNDAN BİR VEYA İKİ YARIYIL İÇİN UZAKLAŞTIRMA cezasıdır.

Sayılar

Öğrenim Amaçları Aşağıdaki kavramların farkını öğrenmek Doğruluk/Hassasiyet, Rastgele/sistematik hata, Belirsizlik/Hata Gerçek, oransal, yüzdesel hataları hesaplamak Çalışmalarımızı rapor ederken doğru sayıda anlamlı rakam kullanmak

Precision/Accuracy (Hassaslık/Doğruluk) Ör. 761 kalori, 428 mg sodyum, 22.6 mg yağ Bu ifadelerdeki hassasiyet anlamsız olabilir. 700-800 kalori, 400-450mg sodyum, 22-23 mg yağ Rakamlardaki hassasiyet yapılan işlemdeki hassasiyete bağlı Ör. 10 Volt pil, 300 Ohm direnç: 0.03333333..Amper akım Bu gösterimdeki rakamların çoğu anlamsız. Direnç tam olarak 300 Ohm olmayabilir Ör: doğrusu 33mA akım Laboratuvarda kullandığınız dirençler %10 hassasiyetli ise 47.1 Ohm yerine 47 kullanılabilir Kol Saati Saat 10:18:37 demek anlamsız, 10:18 demek daha doğru

Tamsayılar ve Gerçel Sayılar Gerçel sayılar sürekli değerleri temsil eder. Ör. Çubuğun uzunluğu, taşın ağırlığı, aracın hızı vs. Tamsayılar ayrık değerleri temsil eder, ör. Bilye sayısı, insan sayısı, bilgisayar sayısı vs. L TOBB - ETÜ 2017-18 (I)

Hata Hata ölçüm ve hesaplamalardaki gerçel ve reel sayılarla ilişkilidir. Mühendisler genelde gerçel sayılarla çalışır. Yuvarlama hatası Rastgele hata (ölçümlerin okunmasında) Sistematik hata (ölçüm metoduna dayalı hatalar) November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2017-18 (I)

Doğruluk-Accuracy Accuracy – gerçek değere yakınlık A 5.03% B 4.96% Örnek: Bir kimya hocası %5.00’lık şeker çözeltisi hazırlıyor. Bir grup öğrenci bu çözeltiden örnek alıp analiz ediyor ve aşağıdaki sonuçları rapor ediyorlar: Öğrenci Sonuç A 5.03% B 4.96% C 2.98% November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2017-18 (II)

Hassasiyet-Precision Hassasiyet – bir ölçümün tekrar edilebilirliği verideki saçılımı (scatter) belirtir Örnek: Bir kimya hocası %5.00’lık şeker çözeltisi hazırlıyor. Bir grup öğrenci bu çözeltiden örnek alıp üçer defa analiz ediyor ve aşağıdaki sonuçları rapor ediyorlar: Öğrenci Sonuçlar A 5.03%, 4.97%, 5.07% B 4.49%, 5.52%, 5.01% C 2.98%, 7.98%, 9.23% November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2017-18 (II)

Precision vs. Accuracy November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2017-18 (II)

Belirsizlik (Uncertainty) Belirsizlik rastgele hatalardan kaynaklanır ve hassasiyetin azlığına işaret eder. Oransal belirsizlik=(Belirsizlik)/(En iyi değer) Yüzdesel belirsizlik= (Oransal belirsizlik)*100% November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2017-18 (I)

Hata Hata sistematik hatalardan kaynaklanır ve doğruluğun azlığına işaret eder. Hata = Rapor edilen değer – Gerçek değer Oransal hata = (Hata) /(Gerçek değer) Yüzdesel hata=Oransal hata* 100% November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2017-18 (II)

Anlamlı Basamaklar Precision (Kesinlik/Hassaslık): Bir ölçüm tekrar tekrar yapıldığında tutarlı bir şekilde aynı çıkan kısmı Accuracy (Doğruluk): Bir ölçüm sonucunun gerçek değere yakınlığı Significant Figures (Anlamlı basamaklar) Ondalık bir sayının “anlamlı basamakları” (significant digits), o sayının kesinlik ve doğruluğuna katkıda bulunan tüm basamaklarını gösterir. Veri ve ölçümleri elde etmek için çeşitli süreç ve işlemler kullanılabilmektedir. Eğer eldeki ölçüme ait bazı rakamlar, o ölçümü elde etmek için kullanılan sürecin doğruluk sınırı dışındaysa, bunları kullanmanın anlamı yoktur. Örnek olarak, kol saatimize bakıp “saat 10:18:37:3” demek anlamlı değildir. Saat 10:18’dir.

Anlamlı Basamaklar – Significant figures Aşağıdakiler hariç bütün rakamlar Öndeki sıfırlar Sondaki sıfırlar Ekipmanın sağladığı/Orijinal/Eldeki veriden daha hassas olan rakamlar

Anlamlı Basamakları Belirleme Kuralları 1) Sıfır olmayan tüm basamaklar anlamlıdır. Örnek: 123456 sayısının anlamlı basamak sayısı altıdır. 2) İki sıfır-dışı basamak arasındaki tüm sıfırlar anlamlıdır. Örnek: 103,406 sayısının anlamlı basamak sayısı altıdır. 3) Baştaki sıfırlar anlamsızdır. Örnek: 000012 ve 0,012 için anlamlı basamak sayısı ikidir. 4) Ondalık ayraç içeren sayılarda sondaki sıfırlar anlamlıdır. Örnek: 1,20300 için anlamlılık düzeyi altı basamaktır. 5) Tam sayılarda sondaki sıfırlar anlamlı ya da anlamsız olabilir. Örnek: 1000 için anlamlılık düzeyi bir basamaktır. Örnek: 1000,0 için anlamlılık düzeyi beş basamaktır. Örnek: 560 için anlamlılık düzeyi iki basamaktır. Örnek: 560, için anlamlılık düzeyi üç basamaktır. 6) 3,788x109 için anlamlı basamak sayısı dörttür.

Bilimsel Gösterim “Bilimsel gösterim” (scientific notation), baştaki ve sondaki anlamlı olmayan sıfırları kullanmayarak anlamlı basamak sayısındaki olası bir karışıklığı önlemeyi hedefler. Kısaca bilimsel gösterimde tüm basamaklar anlamlıdır. “Üstel gösterim” (exponential notation) adı da verilen bilimsel gösterimde tüm sayılar a × 10b biçiminde yazılır. Burada b bir tam sayıdır. a ise 1 ≤ |a| < 10 olan bir “oranlı sayı” (rational number) biçimindedir. Örnek: 0,00123 bilimsel gösterimi 1,23 × 10−3 ’tür. Örnek: 0,0012300 bilimsel gösterimi 1,2300 × 10−3 ’tür. Örnek: 1230000 eğer dört basamağa kadar anlamlı ise 1,230 × 106 diye gösterilir. Örnek: Üç basamağa kadar anlamlıysa da 1,23 × 106 olur. Dikkat: Bilimsel gösterimde, baştaki oranlı sayının her zaman 1 ile 10 arasında olduğuna dikkat ediniz

Yuvarlama Kuralları “Yuvarlama” (rounding) kavramı anlamlı basamak kavramı ile yakından ilişkilidir. Çeşitli hesaplamalarda sıradan yuvarlama yerine “istatistikçi yuvarlaması” (statistician’s rounding) yöntemini kullanmak, sonuçların yukarı “yanlı” (biased) olmasını önlemede gereklidir: 1) Tutulacak son basamak seçilir. Bir sonra gelen basamak eğer < 5 ise tutulacak basamak değişmez. Örnek: 1,2345 sayısı üç anlamlı basamağa yuvarlanırsa 1,23 olur. Örnek: 1230000 iki anlamlı basamağa yuvarlanırsa 1200000 olur. 2) Bir sonraki basamak > 5 ise tutulacak basamak bir artırılır. Örnek: 0,126 sayısı iki anlamlı basamağa yuvarlanırsa 0,13 olur. 3) Bir sonra gelen basamak = 5 ise; tutulacak basamak tek sayıysa bir artırılır, çift sayıysa değiştirilmez. Örnek: 13500 sayısı iki anlamlı basamağa yuvarlanırsa 14000 olur. Örnek: 0,125 sayısı iki anlamlı basamağa yuvarlanırsa 0,12 olur

Yuvarlama hatası Yuvarlama örnekleri: 7.568, 3-anlamlı basamak 7.57 November 10, 2018 TOBB - ETÜ 2004-05 (I)

Anlamlı Basamaklar ve Aritmetik Anlamlı basamaklar ile ilgili olarak, veri ve ölçümler arası aritmetik işlemlerinde aşağıdaki kurallar uygulanır: 1) Öncelikle, örnek olarak 0,12 gibi bir değerin gerçekte 0,115 ile 0,125 arasında olduğu unutulmamalıdır. 2) Toplama ve çıkarma işlemlerinde sonuç, girdiler içinde en az ondalık basamak içeren sayı ile aynı ondalık basamak sayısında olacak şekilde yuvarlanmalıdır. Örnek: 0,12 + 0,1277 yanıtı 0,2477 değil 0,25 olmalıdır. 3) Çarpma ve bölme işlemlerinde sonuç, girdiler içindeki en az anlamlı basamak içeren sayı ile aynı anlamlılık düzeyinde olmalıdır. Örnek: 0,12 × 1234 yanıtı 148,08 değil 150 olmalıdır. 4) Ancak ara işlemlerde izleyici basamakları elde tutmak gereklidir. Böylece yuvarlama hataları azaltılmış olur

Örnek: Dikdörtgen alanı Kenar uzunlukları a = (5.5 ± 0.1) cm ve b = (6.4 ± 0.1) cm olan bir dörtgenin alanı ne olmalıdır? Dikdörtgen Alanı = a · b = 5.5 cm x 6.4 cm= 35.2 cm2 dir. Sonuç, kenar değerlerindeki ölçüm hata değerleri kullanılarak Alan = 35 cm2 olarak yazılır. Sonuç neden bu şekilde yazılmıştır? Kenar uzunlukları ölçülürken iki anlamlı haneye kadar ölçülebilmişlerdir. Sonuç iki haneli olarak yazılabilir.

Desibel Kavramı Elektrik mühendisleri, güç, gerilim akım ve ses şiddeti için desibel kavramını kullanır Değerlerin birbiriyle ilişkisini tanımlayan logaritmik bir birimdir (birimi dB) Güç için: 10 log 10 (.) Ör. Pathloss: Kablosuz iletimde alıcı verici arasındaki güç kaybı 𝑃 𝐿 𝑑𝐵 =10 log 10 𝑃 𝑣𝑒𝑟𝑖𝑐𝑖 𝑃 𝑎𝑙𝚤𝑐𝚤 𝑑𝐵 Ör. Anten kazancı: Eş yönlü antene göre Akım, gerilim, ses şiddeti için 20 log 10 . 𝑑𝐵 9 volt pil, 1.5 volt pile göre 20 log 10 9 1.5 𝑑𝐵 Gürültülü bir konuşmanın 0.0002𝜇bar’a göre şiddeti 74dB Kazanç: 𝑂𝑢𝑡𝑝𝑢𝑡 𝐼𝑛𝑝𝑢𝑡 Kayıp: 𝐼𝑛𝑝𝑢𝑡 𝑂𝑢𝑡𝑝𝑢𝑡

Diğer Mühendislik Alanları Bütün mühendislikler sayısaldır. Numerik sonuçlar elde edilen hesaplamalar bütün mühendisliklerde vardır Bütün mühendisliklerde bileşenler ve sistemler modellenir Elektrik: Ör. Direnç, kondansatör, transistor vb, Makine: Ağırlık, yay, makara Malzeme özellikleri bütün mühendisliklerde önemlidir Ör. İnşaat ve Makine’de malzemelerin kuvvete karşı dayanıklılığı Ör. Kimya’da malzemelerin kimyasallara direnci Ör. Elektrik’te yalıtım malzemelerin elektrik ve manyetik özellikleri Bütün mühendislikler belli ana bilimlere dayanırlar Ör. Kimya/Malzeme Mühendisliği (Fizik, Kimya), Makine Mühendisliği (Fizik ve Termodinamik), Elektrik-Elektronik (Fizik), Biyomedikal (Biyoloji) Bütün mühendislikler güvenlik faktörünü dikkate alır Zor şartlarda bile çalışabilmesi gerekir (deprem, sel, rüzgar, ağırlık, sıcaklık, nem, titreşim) Tasarlanan cihazın maliyeti bütün mühendisliklerde önemlidir Tasarlanan cihazın ömrü de önemlidir Bütün mühendisliklerde sistem yaklaşımı önemlidir ve kontrol/stabilite temel faktörlerdir. Sistem bileşenleri çoğu zaman feedback olarak kullanılabilecek elektriksel sinyaller üretir. Her mühendis başka insanlarla çalışır ve bu da iletişimi gerekli kılar.

Mühendislik Dalları Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bir devrede/sistemdeki akım ve gerilimleri belirleyebilmek Güç ve enerji transfer ve tüketimi Bilgi işlem/iletim sistemlerinin performansı Kontrol sistem stabilitesi/kararlılığı Bilgisayar Mühendisliği Bilgisayar Mimarisi Algoritmalar Doğruluk gürbüzlük Güvenlik, Hesaplama maliyeti Makine Mühendisliği Isı akışı, sıvı akışı Statik ve dinamik kuvvet ve momentlerin analizi Isıl işlemler Malzeme özellikleri, sistemler

Mühendislik Dalları Endüstri Mühendisliği İş analizi, planlama, optimizasyon, kalite Malzeme/Metalurji Mühendisliği Katı Hal Fiziği, Kuantum Fiziği, Üretim Süreçleri, Mekanik Havacılık Mühendisliği Akışkan mekaniği, ısıl süreçler Gazı akımı, kaldırma, Kontrol, stabilite, malzeme vb. İnşaat Mühendisliği Kuvvet ve moment Elastikiyet, malzeme kuvveti Jeoloji