KAMYON İŞARET LEVHALARI Genişlik (Genişliği 2.30 m’den Fazla Olan (Taşıt Giremez) Yükseklik (Yüksekliği 3.50 m’den Fazla Olan Taşıt Giremez) Uzunluk (Uzunluğu 10 m’den Fazla Olan Taşıt Giremez) Dingil Başına Yük (Dingil Başına 6 Tondan Fazla Olan Taşıt Giremez) Yansı-1
Yansı-2
DİĞER YOL KULLANICILARA KARŞI DAVRANIŞLARIMIZ Başta Şehiriçi Geçişleri Olmak Üzere Yaya, Bisiklet, Mobilet ve Motosikletlerin Yoğunlaştığı Kesimlerde Hız Azaltılmalı Yol Kenarlarında Beklemekte veya Yürümekte Olan Çocukların Aniden Yola Çıkabileceklerini Hesaba Katmalısınız Okul ve Yaya Geçitlerine Yaklaşırken Asla Önünüzdeki Aracı Geçmeyin Hızınızı Düşürün Yansı-2/a
DİĞER YOL KULLANICILARA KARŞI DAVRANIŞLARIMIZ Çocukların Algılama ve Muhakeme Yeteneği Azdır Hız ve Mesafe Tahminleri Gelişmemiştir Unutmayalım! Diğer Taşıtlar Sizinkinden Küçük Olabilir Ancak İçindekiler Sizin kadar! Yansı-2/b
GÜVENLİ YÜKLEME NASIL YAPILMALI? Yansı-4
Yansı-4/a
MERKEZKAÇ KUVVETİ Bir Virajdaki Araca Etkiyen Merkezkaç Kuvveti Hızın Karesi Kadar Artar Hızınızı 2 Kat Artırırsanız Virajdaki Merkezkaç Kuvveti 4 Kat Artar Hızınızı 3 Kat Artırırsanız Bu Kuvvet 9 Kat Artar Yansı-4/b
VİRAJLARDA YOL DIŞINA ÇIKMAMAK İÇİN Yüklemeyi Yük Dağılımını Yük Emniyetini Sürekli Kontrol Edin Yansı-4/c
Yansı-5
AŞIRI YÜKLEMENİN RİSKLERİ NELERDİR Bir Kamyona Yasal Taşıma Sınırının % 10’u oranında Fazla Yük Alınması, Yakıt Sarfiyatını % 6 Oranında Artırmaktadır Yani 10 Tonluk Kamyona 11 Ton Yük Alırsanız, 50 Lt.de 3 Lt. Fazla Yakıt Harcarsınız Yansı-5/a
AŞIRI YÜKLEMENİN RİSKLERİ NELERDİR Lastikler Çabuk Yıpranır Makas ve Amortisörler Sistemleri Zarar Görür Aktarma Organları Hasarlanır Fren Sistemleri Arızalanır Aracın Ekonomik Ömrü Kısalır Yansı-5/b
AŞIRI YÜKLEMENİN RİSKLERİ NELERDİR Trafiğe Olan Konsantrasyonu Bozar Çıkış Eğimli Yollarda Hızın Düşmesi Dikkatini Dağıtır Düşük Hızda Sollama Mesafesi Uzar Sollama Mesafesinin Uzaması Taşıt Trafiğini Durma Noktasına Getirir Yansı-5/c
Yansı-6 ARAÇLARIN AĞIRLIKLARI DURMA MESAFELERİNİ ETKİLER SERBEST YUVARLANAN FUTBOL TOPU DAHA KISA MESAFEDE DURUR BOWLİNG TOPU DAHA AĞIR OLUGUNDAN UZUN MESAFEDE DURUR BOWLİNG TOPU DAHA AĞIR OLUGUNDAN UZUN MESAFEDE DURUR
AĞIR TONAJLI TAŞITLAR FRENLEME İVMELERİNDEKİ FARKLILIK NEDENİYLE DAHA UZUN MESAFEDE DURURLAR Bu Nedenle; Önlerindeki Aracı Yakın Takip Etmemeliler Buzlu Karlı Mıcırlı Islak vb. Kaygan Yollarda Takip Mesafesini Artırmalılar Hava Yol Trafik ve Yük Durumuna Göre Hızlarını Azaltmalılar Yansı-6/a
7
YOKUŞ DİRENCİ Çıkış Eğilimli Yollarda Araca Karşı Bir Drenç İniş eğilimli Yollarda ise Taşıta Yardım Edici Etki Gösterir Ağır Tonajlı Taşıt Sürücüleri Araçlarının Büyüklüğü – Hacmi ve Ağırlıkları nedeniyle Bu Dirençleri Daha Çok Hissederler Yansı-7/a
İNİŞ EĞİLİMLİ YOLLARDA İniş Eğiminin Uzunluğu Taşıta Etkiyen Hızlandırıcı Kuvvetin Artmasına Neden Olur Hızlandırıcı Kuvvet Tekerleklerin Dönmesi ve Karşıdan Etkiyen Hava Direncinden Fazla ise Motor ve Servis Frenleri Kullanılmalıdır Yokuşa Çıkılan Vitesle İnilmelidir Yansı-7/b
DÜZ YOL KESİMLERİNDE FRENLEME TEKNİKLERİ Yansı-8
ÖN TEKERLEKLERİN BLOKE OLMASI Ön Tekerlekler Bloke Olup Kaymaya Başlamış İse Araç Tekerleklerinin Kilitlenmesinden Önceki Doğrultuya Yönelir Kaymanın Başlamasıyla Ayağınızı Frenden Hafifçe Kaldırarak Tekerlekler Üzerindeki Basıncı Azaltın Azalan Basınçla Birlikte Tekerlekler Tekrar Dönmeye Başlayınca Direksiyonu Çevirin Yansı-8/a
ARKA TEKERLEKLERİN BLOKE OLMASI Arka Tekerlerin Bloke Olması Aracı Savurur Savrulmayla Birlikte Ortaya Çıkan Yanal Kuvvetler Aracı İstem Dışı Döndürür Çoğu Zaman Araç Geldiği İstikamete Döner Yansı-8/b
TAŞITLARININ HAREKET DRİNÇLERİ Yansı-9 BİR KAMYONUN LASTİĞİNİN YOLA TEMAS NOKTASI İSE İKİ ELİN AVUÇLARI KADARDIR BİR OTOMOBİL LASTİĞİNİN YOLA TEMAS NOKTASI YALNIZ BİR AVUCUN İÇİ KADARDIR
LASTİĞİN İŞLEVLERİ Aracın Hareketini Sağlar Aracı ve Yükü Taşır Yük Transferine Karşı Koyar Frenleme veya Viraj Alma Sırasında Motorun Gücünü Aktarır Aracı Güvenli Yönlendirir Kötü Yol Koşullarında Aracı ve İçindekileri Sarsmamak, Çabuk Yıpranmamak, Uzun Ömürlü Olmak Yansı-9/a
Durduktan Yaklaşık 1 Saat Sonra Düşük Hızlardaki Kullanımlarda ise 3-4 km İçerisinde Kontrol Etmeliyiz Yansı-9/b
Doğru Hava Basıncından Sapmalar Lastik Ömrü % +/- 0 % + 20 % - 20 % - 30 % - 40 % - 60 % 100 % 90 % 74 % 48 % 34 % 23 Yansı-9/c
HAREKET HALİNDEKİ TAŞITA ETKİYEN HAVA DİRENCİ Aracın Aerodinamik Yapısına Araçların Boyutlarına Aracın Hızına Bağlı Olarak Değişir Yansı -10
Yansı –10/a KAMYONLARIN HAREKET HAREKET DİRENÇLERİ (HAVA DİRENCİ)
Yansı –10/b ARACA ETKİYEN HAVA DİRENCİNİ NASIL AZALTIRIRZ
Yansı-11
AĞIR TAŞIT SÜRÜCÜLERİ İÇİN ÖZEL DURUMLAR Otomobil Sürücülerinden Yukarıda Olmak Bir Avantajdır. Ancak Bu Avantajı Riske Girmemek için Değil Güvenliğinizi Artırmak İçin Kullanın Karayolundaki Geniş Bir Alanı Kolaylıkla Gördüğünüz İçin, Arkadaki Trafiğin Yasaklamanın Olmadığı Kesimlerde Sizi Geçişini Kolaylaştırmak Amacıyla, Yalnız Kolunuzla İşaret Verin Yansı -12
TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI
Yansı-14
Yansı-14/a
Yansı-17
Yansı –2 BİR VİRAJA NASIL GİRMELİSİNİNİZ Doğru Pozisyon Virajlarda Direksiyon Sert, Ani ve Çok Çevrilmemelidir Yakın İlerisi Görülen virajlarda Sağa Dönüşlerde Orta Şeride Yakın Sürülmemelidir Yakın ilerisi Görülmeyen Virajlara Girerken Sürme Şeridinizi İhlal Etmemeli ve En Sağa Yaklaşarak Girilmeli
Yansı –2/a BİR VİRAJA NASIL GİRMELİSİNİNİZ Doğru Hız Viraja Giriş Hızının Hayati Önemi Vardır Viraja Giriş Hızı, Virajın Keskinliği Ters Orantılıdır Viraj Keskin ise Hız Düşürülmelidir
Yansı –2/b BİR VİRAJA NASIL GİRMELİSİNİNİZ Hız Uygun Vites Viraja Hızı Uygun Vitesle Girilmeli Zorunlu Olmadıkça Virajda Vites Değiştirilmemeli Aksi Taktirde Tek Elle Direksiyonu Hem Kavramak Hem Döndürmek Mümkün olmayacaktır
Yansı –2/c BİR VİRAJA NASIL GİRMELİSİNİNİZ Viraj İçinde Fren Uygulanmamalı Yol Yüzeyindeki Kar, Buz, Mıcır ve Su Kaydırıcı Özelliklerdir Virajın Bizzat Kendisi Kayma Nedenidir Fren Yapılması Tekerleklerin Kaymasını Teşvik eder Virajlarda Asla Sollama Yapılmamalı Sollama İçin Gerek Duyulan Enine Alan, Geçilen Sürücünün Olası Hareketleriyle Daralır
Yansı –4 GÜVENLİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ VE KAZANÇLARINIZ Viraja Girerken Yavaşlayın Uygun Hız ve Vitesi Seçin Viraj Alırken Oturma Pozisyonunuzu Değiştirmeyin Direksiyonu Kavrayın Hiçbir Biçimde Direksiyonunuzu Tek Elle ya da 10’u 10 Geçe Pozisyonu Dışında Tutmayın
Yansı –4/a GÜVENLİ SÜRÜŞ TEKNİKLERİ VE KAZANÇLARINIZ Görmediğiniz Yerde, Sizi Neyin Beklediğini Bilemezsiniz Özellikle Dar Dönüşlerde, Virajlarda Görüşünüz Kısıtlanmaktadır Hızınızın Doğru Seçilmesi Şeridinizi Korumak ve Daha Dikkatli Davranmak Çok Önemlidir Yakın İlerisi Görülmeyen Virajlara Dar Açıyla Girmeliyiz, Olabildiğince Sağ Kenar Çizgisine Yaklaşmalıyız
Yansı –5 VİRAJ ALIRKEN ETKİLEYEN KUVVETLER Merkezkaç Kuvveti Nedir? Dönüş Sırasında Araca Etkiyen Kuvvete Denir Bu Kuvvet Aracın Takla Atmasına, Savrulmasına Neden Olur Virajdaki Tehlikeler Hız Viraj Sertliği, Kesinliğidir
Yansı –5/b VİRAJ ALIRKEN ETKİLEYEN KUVVETLER “Yolda Yanlış Dever Vardı. Beni Yol Dışına Attı” Oysa : Viraja Giriş Hızınız, Bu Yol Tipi İçin Uygun Görülen Yasal Sınırlar İçinde Değildi Sert Manevra Yaptınız Sert Frenlediniz Direksiyonu Ani Çevirdiniz
Yansı –5/c VİRAJ ALIRKEN ETKİLEYEN KUVVETLER Şehiriçi Yollarda Dever Uygulanmaz Çünkü, Şehir içlerinde Çok Düşük Hızlarda, Araç Kullanılması ve Kavşaklarda Yavaşlayarak Dönüş Yapılması İstenir
Yansı –6
Yansı –6/a KAYMA RİSKİNİN OLDUĞU YÜZEYLER Yağmurdan Hemen Sonra Toz Yaprak Gibi Birikintilerin Lastiklerin Kaymasını Kolaylaştırması Hava Sıcaklıklarının Ani Düşmesi ve Sıfır Derece Düzeyine İnmesiyle Gizli Buzlanmanın Oluşması Köprü ve Viyadüklü Kesimler Gevşek Malzemeli, Mıcırlı Yüzeyler
Yansı –6/b TEHLİKELİ YÜZEYLER Metal Yüzeyler Rögar Kapakları Çukur, Teker İzi ve Bunların Su ve Yağla Dolması Taksi ve Otobüs Duraklarındaki Yağ Yeni Döşenmiş Asfalt Yol Tabakası İle Mevcut Asfaltın Aşırı Sıcaklar Altında Erimesi
Yansı –7 KAYMA NEDENLERİ Aşırı Hız Hızınızı Azaltarak Kayma Riskini En Aza İndirilebilirsiniz Sert Direksiyon Kırmalar Virajlara Girerken Doğru Araç Pozisyonu ve Direksiyon Tutuşuyla Kayma Riski azaltılmalıdır
Yansı –7/a KAYMA NEDENLERİ Aşırı Hızla Birlikte Sert İvmelenme : Aşırı Hızla birlikte Aracınızın Ani Bir Şekilde İvmelenmesi Tipik Bir Kayma Nedenidir Frene Aşırı Basma ve Ani Fren: Uygun Hızlar Kullanılmaz ve Riskler Önceden Tahmin Edilmezse Ani Fren Kaçınılmaz Olur. Frene Aşırı Basma ve Ani Fren Kayma Nedenidir.
ARKA TEKERLEK KAYMASI Yansı –8
Yansı –11 ARKA TEKERLEK KAYMASI Ayağınızı Gaz Pedalından Çekerek Nedeni Ortadan Kaldırmaya Çalışın. Aynı Anda Ön Tekerlekleri Kayma Yönünde Çevirin Denge tekrar Kazanıldığında Gidiş Yönünüze Yumuşak Bir Yönlenme (Direksiyon Hareketi) ve Yumuşak Bir Şekilde Hızlanma Mümkün Olabilir Uzatılmış Direksiyon Hareketlerinden Kaçının
Yansı –11/a ÖN TEKERLEK KAYMASI Ayağınızı Gaz Pedalından Çekin Direksiyonu Kaymadan Önceki Yönde Sabit Tutmaya Çalışın Ön Tekerlek Kaymaya Devam Ediyorsa Frene Yumuşakça Dokunun ve Hızın İstenen Düzeye İnmesini Sağlayın
Yansı –11/b DÖRT TEKERLEK KAYMASI Ayağınızı Fren Pedalından Çekin Daha Sonra Tekrar ve Hafifçe Basın Tekerlekler Kaymaya Başlayıncaya Kadar Frenlemeye Devam Edin Gerekiyorsa Bu Hareket Dizisini Sürdürün..
Yansı –1 ALKOLÜN ETKİLERİ Alkolün Etkileri ; Uyarıcı Etkiler Uyuşturucu Etkiler
ALKOL MİKTARI VE KAZA YAPMA ORANI ARASINDAKİ İLİŞKİLER KAT ARTAR Yansı –4/b
Yansı –5 UYUŞTURUCU MADDELER VE BAZI İLAÇLARIN ETKİLERİ ETKİLER ; Dengesiz ve Beklenmedik Davranışlar Dikkati Bir Noktada Toplayamama Uyuşukluk, Bilinç Kaybı Algılama Bozuklulukları Uyarılara Gereken Tepkileri Verememe