 Türkiye'nin yanı sıra, Tunus, Fas ve Cezayir de dahil olmak üzere bütün Arap ülkelerinde, İran'da ve Ermenistan'da aynı adla kullanılan iri gövdeli,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
TENİS KAREN TÖRK 3C SINIFI, NO:523.
SoLUNUM SİSTEMİ.
EL ALETLERİNDE GENEL OLARAK ALINMASI GEREKLİ TEDBİRLER
Kaslarla birlikte hareketini sağlarım.
TELLİ ÇALGILAR.
Maddeyi Niteleyen Özellikler
İSKELET.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Vücudumuzun dik durmasını sağlayan ve hareket etmesine yardımcı olan sistemi biliyor musunuz?
MAKİNE TEKNOLOJİLERİ ALANI
MADDE, CİSİM, MALZEME, EŞYA KAVRAMLARI
TÜRK DİLİNİN TARİHİ GELİŞİMİ
TÜRK HALK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Çalgı Müziği.
MADDE Çevremizde dokunduğumuz,gördüğümüz,kokladığı- mız birbirinden farklı birçok varlık vardır. Az veya çok yer kaplayan her varlık madde olarak adlandırılır.
Kemencenin bulunumu Ders Müzik.
Aşağıdakilerden hangisinde altı çizili sözcük diğerlerinden farklı bir yapım eki almıştır? A) İri yapılı bir ağacın gövdesine yaslandım. B) Kolu sarılı.
SES Müzik ve Fen Mustafa ÇELİK.
DESTEK VE HAREKET Vücudumuzda, hareket edebilmemizi sağlayan yapılardan birisi kemiklerdir.
KONU: MADDEYİ TANIYALIM
HÜSEYİN DEMİRBAŞ.
Maddeyi Niteleyen Özellikler
ULMACEAE Ulmus Celtis Zelkova.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Doğal ve Yapay Maddeler
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
Salih Zeki Anadolu Lisesi
İBRİKLER.
TÜRKİYE SELÇUKLU LARINDA KÜLTÜRÜ VE UYGARLIĞI
KEMAN.
BİLMECESİNİ ÇÖZELİM 4. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ VÜCUDUMUZ
İSKELET Sağlık Slaytları
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
Türk Halk Müziği Çalgıları
Hareket Sistemi Öğr. Gör. Ümmühan Demir.
MOBİLYA ÜRETİMİNDE KULLANILAN AKSESUARLAR VE GEREÇLER
ARAPÇA NERELERDE KONUŞULUR?
Jazz Müzik bilgileri.
MEB KAZANIM TESTİ 1 Sözcükte Anlam - 1 (Çok Anlamlılık)
FERHAT PAŞA- İRAN BUCAŞ- LEHİSTAN İRAN
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
E ğ itim-Ö ğ retim Yılı II. Dönemi Müzik Dersi Performans Görevi Konu : Telli-Yaylı Türk Halk Çalgıları Hazırlayanlar : 9-L 2. Grup Lihan İlhan.
SU KAPLARI TAŞIMACILIKTA VE EVLERDE.
Bir devletin kalkınmasında ticaret yapılan yollara ve denizlere yakın olmasının rolü nedir?
Fatma ŞİMŞEK Selenay Melek KARACA
CÜMBÜŞ. cümbüş Cümbüş, Zeynel Abidin Cümbüş tarafından 20. yüzyıl başlarında geliştirilmiş olan [1] telli bir müzik aletidir. Sap kısmı gövde ile bağlandığı.
HAZIRLAYAN: TANER BULUT FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİ. Destek ve hareket sistemi İskelet sistemi KıkırdakKemikEklem Kas sistemi.
KEMENÇE. KEMENÇE NEDİR ? Kemençe, keman türü yaylı çalgılarla akraba olduğu sanılan, bir yay yardımıyla çalınan üç telli geleneksel halk çalgısının adıdır.
Disiplinler Arası Bitirme Projesi
Hazırlayan: Fatma Usta Günsever
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
İŞ ETÜDÜ VE VERİMLİLİK HAREKET ekonomisi PRENSİPLERİ MERYEM ÖZEN
HAZIRLAYAN: Fen Bil. Öğrt. Mervenur HOŞGÖR
Hazırlayan: Saim Akman İstiklal İlköğretim Okulu 3/C Sınıfı Öğretmeni
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
KLASİK MÜZİK TARİHİ Enstrümanlar, Terimleri ve Müzik Teorisinin Uygulaması.
GÜLLE ATMA SUNUM
HAZIRLAYANLAR:SİMAY,ELİF NAZ,ELİF ZEYNEP,YAĞMUR,YAĞMUR,ŞEVVAL.
NEY Ney; Klasik Türk Mûsikisi’nin ve Tasavvuf Mûsikisi’nin en önemli sazlarındandır. Ney sazının, her ne kadar geçmiş dönemlerdeki farklı uygarlıklarda.
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
KEMİK VE İSKELET Neyin 'farkındaysanız' onu kontrol edebilirsiniz, neyin 'farkında' değilseniz, o sizi kontrol eder.. - Anthony de Mello Semra Gelbal.
KIZ KULESi.  Tarihi ve farklı objektiflerden manzaralar...Geçmişi 2500 yıl öncesine dayanan bu eşsiz yapı, İstanbul`un tarihine eş bir tarih yaşamış.
Bereketli Ülkemizde Her Çeşidi Var: Ülkemizde Yetişen Ağaç Türleri.
Sunum transkripti:

 Türkiye'nin yanı sıra, Tunus, Fas ve Cezayir de dahil olmak üzere bütün Arap ülkelerinde, İran'da ve Ermenistan'da aynı adla kullanılan iri gövdeli, kısa saplı telli bir çalgıdır. (İran'da “barbat” adıyla da bilinir ve Avrupa’nın “Lavta”sına benzer) Bugün Türkiye'de kullanılan “ud”un, diğer ülkelerdeki “ud”lardan hemen hiçbir yapısal farkı yoktur. Anacak şunu da belirtmek gerekir ki, Arap “ud”larının gövdeleri genellikle biraz daha iridir ve göğüslerinde de çoğunlukla, iki küçük bir büyük delik yerine tek büyük delik vardır.

 Gerek Türk, gerek Arap, İran, Ermeni ve Yunan (uti) “ud”larında, bu dairesel göğüs delikleri birer gül ile süslenir. “Ud”, bugünkü yapısını, bir iki küçük değişiklik dışında, yaklaşık bin yıldır korumaktadır. Çalgının insan kucağını dolduran büyük armudi gövdesini, 20 kadar hilal biçimli ahşap dilim oluşturmaktadır. Kısa, yassı sap, bir takoz aracılığıyla gövdeye takılır. Burguluğa doğru daralan sapın, gövde ile birleştiği yerdeki genişliği yaklaşık dört parmaktır.

 Sapla yaklaşık 45 °'lik bir açı yapan burguluk, belli belirsiz bir S çizer ve burgular, buna yandan girer. Bam teli dışındaki beş tel ise çifttir. En alttaki iki çift, eskiden bağırsaktan yapılırken günümüzde ise misinadan üretilmektedir. Diğer teller, ipek üstüne gümüş veya bakır sargılıdır. Her tel, doğrudan göğse yapışık tel takozundan ( “ud”da bu aynı zamanda ana eşiktir) çıkar, burgulukta sapın birleştiği yerdeki baş eşikten aşarak kendi burgusuna sarılır. “Ud”un göğsü, yaklaşık 1 milim kalınlığında, ladin ağacından düzgün elyaflı bir levhadır. Göğsü alttan destekleyen çıtalara “balkon” denir. Balkonların yerleştirme düzeni, çalgının sonoritesi ile yakından ilgilidir.

 Geçmişte tel olarak, kiriş ve içi ipek, dışı gümüş tel sarılı “sırma tel”ler kullanılırdı. Bugün kiriş tellerin terini naylon teller almıştır. “Ud” önceleri tavuk ve kartal kanadı ile çalınırdı. Bazı ustalar, sert köseleden ya da kiraz kabuğundan yapılmış mızraplarda kullanmışlardır. Günümde ise plastik mızraplar kullanılmaktadır. Oturularak kucağa alınan “ud”un gövdesi, üstten sağ kol ve alttan sağ sıkıştırılarak tutulur, sağ eldeki mızrap ile çalınır. Tellere sol el parmakları ile basılır. Daha önce de çeşitli dönemlerde kullanılmış olmakla birlikte, kesin olarak XIX. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı müziği çalgıları arasındaki yerini almıştır.

 HAZIRLAYAN : REYYAN KAYNAR  SINIFI 6/F  BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER