Okul Öncesi Dönem Özel Çocuklarda Presenteizm Düzeylerinin İncelenmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
+ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi. + Sunum İçeriği Eğitim Fakültesi Tarihçesi Eğitim Fakültesinin Şu Anki Durumu Öğrenci/Öğretim Elemanı Sayısı.
Advertisements

Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
GENÇ YETİŞKİNLERDE YAŞAM DOYUMUNUN YORDAYICISI OLARAK UMUT, DAYANIKLILIK VE İYİMSERLİK Makbule Kalı Soyer Ayşin Satan 13. Ulusal.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Kayna ş tırma Uygulamaları ve Ö ğ retmen Yeterlilikleri: Ö ğ retmenler Yeti ş tirilmeli mi? Geli ş tirilmeli mi? Doç.Dr. Hasan Gürgür Bu çalı ş ma Türkiye.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
OKULUMUZ HAKKINDA BİLGİLER Öğretmen Sayısı : 19 Öğrenci Sayısı : 212 KURUM BİLGİLERİ Derslik Sayısı : 9 Fen Laboratuarı Sayısı :0 BT(Bilgisayar) Sınıfı.
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
ÖZEL EĞİTİMDE YÖNETSEL DÜZENLEMELER
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Arş. Gör. EDİP KAYA, Dr. Ebru İnal
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
Tasarım Tabanlı Öğretim Yönteminin Görme Engelli Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi Mustafa SÖZBİLİR Şeyda GÜL Fatih.
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
İzmir İli Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Meslek Yüksekokulu ve Ege Üniversitesi Sağlık Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sahada Crush(Ezilme)Sendromunun.
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
Bütünleştirme uygulamaları
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile Atölyeleri Projesi
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Öğretmenlerin Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanma Konusundaki Yeterlilik Algılarına İlişkin Bir Değerlendirme Fatma Kübra ÇELEN & Prof.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İK MAKALESİ.
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
DEĞERLENDİRME ve BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupinar Üniversitesi Kütahya
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Tezin Olası Bölümleri.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Poster Başlığı Birinci YAZAR Bulunduğu eğitim düzeyi (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora), Lisans için bulunduğu sınıf, öğrenim gördüğü kurum, lisansüstü öğrenciler.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sunum transkripti:

Okul Öncesi Dönem Özel Çocuklarda Presenteizm Düzeylerinin İncelenmesi Yavuz Erhan KANPOLAT Atatürk Üniversitesi, KK Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, yekanpolat@atauni.edu.tr Yrd.Doç.Dr. Hakan SARIÇAM Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, hakan.saricam@dpu.edu.tr 1. GİRİŞ Presenteizm (presenteeism) sınıf, iş, ya da benzer ortamlarda bedensel olarak bulunup, zihinsel olarak var ol(a)mamayı içeren çok güncel bir kavramdır. İş ortamında örgüt psikolojisi kapsamında sıklıkla kullanılan presenteizmin eğitim ortamında kullanımı çok yenidir. Özellikle fiziksel yada ruhsal sağlık problemlerinden dolayı okula gelmemesi gereken fakat zorunda olduğu için veya zorla okula gönderilen öğrencilerde derse etkin katılamama, akademik başarıda azalma, motivasyon düşüklüğü ve memnuniyetsizlik gibi durumlarla kendini gösteren bir kavramdır (Çetintaş & Sarıçam, 2016). Presenteizmin en belirgin çıktısı performans ve verimliliğin düşmesidir (Sarıçam & Akgül, 2015). 2. YÖNTEM 2.1. Çalışma grubu Çalışma grubunu Kütahya ilinde özel gereksinimli çocuklarla eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdüren 18 öğretmen 133 özel çocuğu değerlendirmiş (19’u kaynaştırma öğrencisi); ayrıca 5 okul öncesi öğretmeni 67 normal öğrenciyi değerlendirmiştir. Çocukların yaşları 3 ile 8 arasında değişmektedir Erken çocuklukta özel eğitimin temel amaçlarından biri performansa dayalı beceri kazandırmak (Kırcaali-İftar, 2000a; 2000b) olduğu için özel gereksinimli çocukların presenteizm düzeyini belirlemek önem arz etmektedir. Erken çocuklukta özel gereksinimli bireylerin presenteizm düzeyini değerlendiren yurt içi ve yurt dışı çalışmaların eksikliği bizi bu çalışmaya teşvik etmiştir. 2.2. Veri toplama araçları Veri toplama aracı olarak Çocuklar İçin Presenteizm Ölçeği-Öğretmen Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu ölçek Sarıçam ve diğ. (2013) tarafından Türkçeye adapte edilen Öğrenciler İçin Presenteeism Ölçeği’nden derlenmiştir. AFA sonucu 10 madde, iki alt boyutta toplanmış; madde faktör yükleri .32 ile .61 arasında sıralanmaktadır. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık güvenirlik katsayısı .78 olarak bulunmuştur. Madde analizi sonucu düzeltilmiş madde toplam korelasyon katsayıları .28 ile .54 arasında sıralandığı tespit edilmiştir. 2.3. İşlem Verilerin analizinde grup içi denek sayıları az olduğundan ve veriler normal dağılıma sahip olmadığından parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testlerinden yararlanılmıştır. Önem düzeyi olarak p<.05 alınmıştır.  Çocuk Presenteizm Ölçeği-Öğretmen Formu örnek maddeler   Bu çocuk, Hiçbir zaman Nadiren Bazen Sık sık Her zaman 1. Zor olan ödevleri (derslerini ya da görevleri) bitiremez 1 2 3 4 5 4. Ödevlerini (derslerini ya da görevleri) tamamlayacak yeterli enerjiye sahip değil. 10. Sınıfta uykusu gelir Bu çalışmanın temel amacı okul öncesi dönem özel gereksinimli çocuklarda presenteizm düzeylerini incelemektir. Araştırmanın diğer bir amacı Çocuklar İçin Presenteizm Ölçeği-Öğretmen Formu’nun ilk psikometrik özelliklerini incelemektir. AMAÇ SONUÇ ve ÖNERİLER BULGULAR Karşılaştırma analizlerinde özel çocukların normal akranlarına göre presenteizm düzeyleri yüksek çıkmış ve bu farklılık istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kaynaştırma öğrencilerinin özel eğitim okullarındaki öğrencilere oranla presenteizm düzeyleri daha düşüktür. Ayrıca özel çocuklar arasında otizimli olanlar, diğer özel akranlarına göre daha yüksek presenteizm düzeyine sahiptir. Başka bir ifadeyle sahip olunan özel gereksinim alanına göre presenteizm düzeyleri farklılaşmaktadır. Özel çocuklarda cinsiyete göre presenteizm düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Otizimli bireylerin daha yüksek presenteizm düzeyine sahip olmasının nedeni, otizmli bireylerin “Uzun süreli görsel dikkat eksikliği” ve “Ortamdaki bir nesneye sabitlenme” (Bodur & Soysal, 2004) gibi belli başlı özelliklerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Öğretimin bireyselleştirilmesi, performans değerlendirme ve beceri analizlerinde özel çocukların presenteizm düzeylerini saptamak yapılacak bu faaliyetlere destek olabileceği gibi özel çocukların presenteizm düzeylerini farklı değişkenlerle birlikte derinlemesine incelemek sonraki çalışmalar için yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Çocuklar İçin Presenteizm Ölçeği-Öğretmen Formu’nun ilk psikometrik değerlerine göre çocukların presenteizm düzeyini değerlendirmede kullanabileceği söylenebilir. Bodur, Ş., & Soysal, Ş. (2004). Otizmin erken tanısı ve önemi. STED, 13(10), 394-398. Çetintaş, K., & Sarıçam, H. (2016, January). Does school presenteeism minimize school experience: Investigation in Turkish adolescents? 2016 International Education Conference, 3-7 January, At Orlando, FL, USA. PID:443 Kırcaali-İftar, G. (2000a). Küçük Adımlar Gelişimsel Geriliği Olan Çocuklara Yönelik Erken Eğitim Programı'nın aile görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Kırcaali-İftar, G. (2000b). Turkey, special education in. C. R. Reynolds ve E. Fletcher-Janzen (Ed.), Encyclopedia of special education (pp.1854-1855). New York: John Wiley and Sons. Sarıçam, H., & Akgül, İ. (2015, Mayıs). İlkokul öğrencilerinde presenteizm. VII. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 14-15 Mayıs, Sakarya Üniversitesi, Bildiri no: 466, Sakarya, Türkiye. KAYNAKÇA 3.ULUSAL DİSİPLİNLERARASI ERKEN ÇOCUKLUKTA MÜDAHALE KONGRESİ (UDEMKO2016)