KAPLUMBAĞALAR Fakir BAYKURT. KONUSU  Köylüler, yoksulluk ve sıkıntı içinde hayatlarından bezgin bir hâlde yaşarken Eğitmen Rıza bir öneride bulunur.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Advertisements

Yağmur Gözlü Çocuk Metni Sunusu
Benim Memleketim Bir Başkadır Havasına suyuna taşına toprağına
ERKEĞİN HANIMI ÜSTÜNDEKİ HAKLARI
HAYVANLARI KORUMA GÜNÜ
1- İki kanadı , birde küçük gagası var . Cik cik deyip durmadan uçar..
ZIT ANLAMLI SÖZCÜKLER.
AH YÜREĞİMİN SEGAH MAKAMI Ah be sevdalım Ah be belalım Ah Yüreğimin segah makamı! Yazlarım üşüyor yoksun! Kaçıncı koyduğum işaret takvimlere? Kaç sonbaharı.
Kar ve Hüzün Ahmet Ünal ÇAM.
Sunuindir.blogspot.com YAPIM EKLERİ
Hayvanlara yapılan kötü muameleler
Gaye bir köyde yaşardı. Onun keçileri vardı. Keçilerini çok severdi
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER).
Ömer Hayyam Rubailer BÖLÜM-2
MISIR PİRAMİTLERİNİN SIRRI
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Zıt Anlamlı Kelimeler Kelime(Sözcük)
ÜRETTİKLERİMİZ.
Hazırlayan: Hüseyin CEYHAN Cengiz Topel İ.Ö.O. 5/B Sınıf Öğretmeni
1.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden-sonuç ilişkisi vardır?
Ömer Hayyam rubailer Ömer Hayyam
BELEN KAHVESİ 'Belen Kahvesi'ne yılda 40 bin kişi geliyor.
** DEĞERLER EĞİTİMİ ** SORUMLULUK
SÖZCÜKTE ANLAM SORULAR:
TEKÂLİF-İ MİLLİYE EMİRLERİ
SBEP ERGENEKON DESTANI
DEMLİDİR SEVDAM MARVAN OĞUZ
4/B SINIFININ SEVGİ ÇİÇEKLERİ
Benim adım Balerin Bebek.
Özboyacı İlköğretim Okulu
Zamansızdır hep ayrılık.... Yalnız hayat bin işkence, Kim demiş ki bahtiyarlık? Can bedenden gitmeyince, Zamansızdır hep ayrılık.
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
CÜMLEDE ANLAM.
23 Nisan Çocuk Bayramı Kutlu Olsun 
YA KİMSEYE GÜVENEMESEYDİK
Çığ, heyelan ve korunma yolları
Birlik ve beraberlik duygusu yüksek uluslar daima yükselir
Pencereler Pencere asla basit bir şey değildir… Pencere duvardan ışığın girmesine izin veren ve güzelliklere açılan bir açıklık…
TÜRKİYE SELÇUKLU LARINDA KÜLTÜRÜ VE UYGARLIĞI
YARATICI SENARYO KONSEPT SUNUMU Müşteri : Varol Ticaret San.
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
SEVGİ -SAYGI.
Zamanla, çatışıp duruyorum; bir geleceğe, bir geçmişe gidiyorum. Geçmiş ağır basıyor ama yüreğimde. ‘’Emeklilik zor işmiş’’diye söyleniyorum eski dostlara.
İnsanın Çabası: EMEK ve RIZIK
Zıt Anlamlı Kelimeleri Tahmin Edelim
BİTKİ VE HAYVAN DOSTLARIMIZ
TAVŞAN VE YILANIN DOSTLUĞU
İnatçı Yavru Fil Masalı
Türk Kadınlar Birliği ülkemizde her yıl çocukları için büyük fedakarlığa katla­nan annelerden birini yılın annesi seçer. Yılın annesinin kişiliğinde tüm.
FİİLLERDE KİP.
EDAT(İLĞEÇ) Yalnız başına anlamı olmadığı halde kullanıldığı cümlelere anlam katan ve kavramlar arasında çeşitli anlam ilgisi kurmaya yarayan sözcüklere.
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
PRAG ‘ dan esintiler PRAG SAAT KULESİ ( Lütfen sesi açınız )
TASARRUF Hikmet SIRMA.
Çin düşünürü Lao Tzu'nun öyküsü
İSİMLER: Varlıklara Verilişine Göre Adlar:
İBADET VE NAMAZ EY İNSANLAR! İBADET EDİN. (BAKARA SURESİ, 21)
AT SIRTINDA KÜTÜPHANE.
ESKİDEN Ses Düğmesini Açınız.
Ah! Ne Güzeldir Beypazarı
GÖREVLİ KELİMELER: EDATLAR
MISIR PİRAMİTLERİNİN SIRRI §Yüzyıllar önce Mısır hükümdarı... Ülkesine eşsiz ve asırlarca kalabilecek bir yapıt inşa edilmesini istemiş. Bu eşsiz yapıtın.
TAM SAYILAR.
KARDELEN Sinopsis : Ataerkil bir sistemde yetişen bireyin kend i kızının eğitim hakkını elinden alması ve kızının daha sonrasındaki başarı hikayesi.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
KAPLUMBAĞALAR Fakir BAYKURT. KONUSU  Köylüler, yoksulluk ve sıkıntı içinde hayatlarından bezgin bir hâlde yaşarken Eğitmen Rıza bir öneride bulunur.
MISIR PİRAMİTLERİNİN SIRRI §Yüzyıllar önce Mısır hükümdarı... Ülkesine eşsiz ve asırlarca kalabilecek bir yapıt inşa edilmesini istemiş. Bu eşsiz yapıtın.
HALİDE EDİP ADIVAR.
OKUMA BAYRAMI ETKİNLİKLERİMİZ
Sunum transkripti:

KAPLUMBAĞALAR Fakir BAYKURT

KONUSU  Köylüler, yoksulluk ve sıkıntı içinde hayatlarından bezgin bir hâlde yaşarken Eğitmen Rıza bir öneride bulunur. To­zak'ın kıyısındaki düzlük, bağ hâline getirilebilir. Bütün köy halkı ve Rıza canla başla çalışırlar.

ÖZETİ  Tozak’a yine yaz gelmiştir, kuru sıcak yine çevreyi kavurmaktadır. Köylüler neşeli insanlardır. Ne kadar sıkıntılı olursa olsunlar, şarap içerek eğlenirler. Şarap ihtiyacını çevre köylerden karşılarlar. Kendi toprakları hem susuz, hem de kıraçtır. Bundan ötürü köyde tek bir yeşillik yoktur. Şaraba olan düşkünlükleri, yöredeki içkiyi günah sayan Sünni köylerce alay konusu olur. Her üzüm alım satımında Tozaklılar bin bir güçlükle karşılaşırlar. Bu durum çok ağırlarına gider. Köyün eğitmeni Rıza’nın öncülüğü ile toprak kazılıp, bellenir, taşları ayıklanarak üzüm bağı haline getirilir. Çocuk çocuk, tüm köylü büyük bir hevesle çalışır. Bağlarına bir zarar gelmesin diye, köyün en yaşlısı Kır Abbas bile, karşılığında hiç bir şey almadan gece gündüz bekçilik yapar.  Altı yıl sonra bozkır yeşerir, asmalar üzüm vermeye başlar. İlk ürün o kadar çok olur ki bol şarap yapıldıktan başka pekmez de kaynatılır. Artanı yol üstün çıkarılarak satılır.  Şimdi Tozak köylüleri için yeni bir dönem başlamıştır. Herkes eski uyuşukluğunu atmış, canlı, çalışkan, hayat dolu birer insan olmuştur. Yazık ki mutlulukları uzun sürmez.  Bir gün şehirden kadastro komisyonu çıka gelir. Memurlar bu yeşeren toprakların kimin olduğunu sorarlar. Gerçi topraklar öteden beri köyün ortak malıdır ama köylüler bunu ispat edemezler. Bu yüzden hazine topraklarına el koyar, yeniden köylüye satmayı teklif eder. İstenen para yüksek olduğundan kimse ödeyemez. Günü gelince bağlara haciz konur. Köylülerin borçlarına karşı çıkacak olan ürün alınacaktır.  Tozak, günlerce bu duruma bir çözüm yolu arar, bulamaz. Üzümlere çocuğu gibi bakan Kır Abbas, emeklerinin ürününü başkasına vermektense kendi hayvanlarına yedirmeyi yeğ görür. Köyün bütün hayvanlarını bağlara sürer. Bağlar bir anda eski kıraçlığına bürünür. Durumu acıyla seyreden köylüler ağlarlar. Artık umutları suya düşmüştür. Yapacak bir şey kalmamıştır. Eski uyuşuk hallerine dönerler. Her biri küsüp kabuğuna çekilir.

ANA ŞAHISLAR  Eğitmen Rıza: Tozak köyünün öğretmenidir. Bu köyde yetişmiş, atak, aklı başında, cesur ve bilgili bir kişidir. Köylüye yardım etmek için çabalar.  Kır Abbas: Köyün ileri gelenlerindendir. Cesur, yenilgi­yi kabul etmeyen bir kişiliği vardır. Çalışkan, merhametli bir kişidir. Eğitmen Rıza'nın en büyük destekçisidir.  Battal: Köy muhtarı. ‘’Derya içre derya bilmez’’ bir devlet mührü taşıyıcısı.  Cennet kadın : Kır Abbas’ın karısı. Cennet kadının yorgunlukları ve düşleri Anadolu kadınını anlamamızda bize yardımcı olacak.  Hamdi Bey: Kasabalı memur. Kurtarıcı bilirkişi. Kökten yetişme bir aydın. Yazarın fikirlerinin sözcüsü.  Sırrı Bey: Kaymakam vekili. Devlet yürütme erkinin romandaki imgesi.  Ömer Bey: Hazine memuru.

ANA FİKİR  Kaplumbağalar’ı okuduğunuz zaman içinizin duvarları göçer. Bir hışım, kör bir sevinç, bir hüzün yapışır yüreğinize. Karmaşıklaşırsınız. Bugünü, devrimi,devleti,köylüyü daha iyi yordayabilmek, anlayabilmek için, aydınlanıp duvarları göçertmek için okuyun, okutun. Kusurlarımız varsa bağışlana. ‘’MASALIMIZ BİTMİŞTİR.’’