RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Advertisements

KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
MANTIK Mantığın Konusu.
BİLGİ FELSEFESİ (EPİSTEMOLOJİ)
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
2. ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
REALİZİM İDEALİZM.
Felsefenin Analitik ve Sentetik İşlevi
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
İDEALİZM NEDİR ?.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
FELSEFE VE EĞİTİM EĞİTİMİN TANIMI FELSEFE EĞİTİM İLİŞKİSİ
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
II.ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
BİLİM ve BİLİMSEL YÖNTEM.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
KLASİK MANTIK.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Elealı Zenon Sofistler Septikler
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
Bilim Felsefesi Prof Dr Süheyla Ünal.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
8 Bilişsel Yöntem (Cognitive Code-Learning/ Kognitives Code-Lernen/ Apprentissage du code cognitif) Bilişsel yöntem Noam Chomsky'nin üretimsel dönüşümlü.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
B İ LG İ FELSEFES İ 10.s ı n ı f B İ LG İ FELSEFES İ N İ N KONUSU VE PROBLEMLER İ İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem.
Sunum transkripti:

RASYONALİZM

Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin var olduklarını bilemeyiz bilgi var oluştan beri sahip olduğumuz düşüncelerin adıdır zihinde bilgi apriori (öncel) olarak her türlü deneyden öncedir. Bu nedenle bilgi ezeli değişmeyen idelere ve formlara ait olan bilgidir. Duyusal bilgi akılcı olmayan değişken tikellerin bilgisidir. Yaşadığımız dünyaya ait olay ve olgulardan meydana gelir.

EMPİRİZİM

Bilginin kaynağı sorununda Rasyonalizmin karşıtıdır. Bilgilerin kaynağı akıl değil duyum ve deneydir. İnsan zihni başlangıcta boş bir levhadır (Tabula rasa) doğuştan gelen hiçbir bilgi yoktur eğer doğuştan gelen bilgiler olsaydı doğayı gözlem ve deneylerle araştırma konusu edinmek anlamsızlaşırdı. Bilinen herşey sonradan yaşayıp deneyerek öğrenilir bilgilerin doğruluğundan yine onları deneyleyerek test eder ve emin oluruz.

KRİTİSİZM

Kelime anlamı eleştirme yargılama ayırt etme değerlendirme olan grekçe kriteke’den türetilmiştir kant rasyonalizmin ve emprizimin bilgi anlayışlarını eleştirmiş onlarıda aşan bir yaklaşım olarak kritisizmi kurmuştur. Aklıl ve deney bilgi edinmede tek başına yeterli bir ölçüt değildir. Duyumlar olmadan akıl akıl olmadan duyumlar tek başlarına bilgi üretemezler. Bu nedenle bilgi deneyle başlar ama deneyden doğmaz.Rasyonalistlerin doğuştan geldiğini söyledikleri kavramlarla empristlerin duyu bilgileri salt öğelerdir bilgide sözü edilen her iki unsur bulunur. DEVAMI >>>>>>>>>>>>>>>>>>

Doğuştan Bilgi duyuların Verilerinden elde edilmiş olan bilgidir. Deneyle hiçbir şekkilde karşılaşılmamıştır. Bu bilgi zorunlu-genelgeçer bilgidir. Duyumlarla elde edilen bilgi (aposteriori)ise böyle değildir. Gözlemlerle düzeltilmeye ihtiyaç duyar Genelgeçer bilgi olması için yargı ifade etmelidir. Yargı ifadesi de köklerini deney ve tecrubeden alır.

ENTÜİSYONİZM

Bilginin kaynağının sezgi olduğunu savunan felsefi öğedir. Sezgiciliğe göre bilinç nesnelerini doğrudan aracısız olduğu biçimle kavrar. Objektif ve genelgeçer bilginin varlığını guyu analizi etmek, ondan hüküm çıkarmak onun için okul ve zeka yetmez. Bunun ötesinde başka bir yetinin daha işe karışması gerekir ki o da sezgidir.Sezgi bilgiyi bir anda yakalama ve kavrama özelliği ile içgüdü ve aklın birleşimidir.

POZİTİVİZM

Bilinebilir olanın yalnızca olgular olduğunu varsaydığıı için olguculuk denmiştir. Bilginin kaynağı gözlem duyu deney ve araştırmadır Bu nedenle gözlenebilir algılanabilir gerçek bilginin temeli olan olgulardır salt akıl bilginin temeli olamayacağı gibi metafizik problemlerle uğraşmayı da gereksiz görür. Bu nedenle metafiziği tümden reddeeder. Yalnızca bilimsel yöntemlerle elde edilen bilgileri doğru kabul eder.

ANALİTİK FELSEFE

Mantıkçı pozitivizm,bilimsel emprizim,neo pozitivizm de denen Viyana çevresi düşnürleri tarafından temsil edilen felsefi yaklaşma denir. Bu akımı benimseyen filozoflara göre felsefenin sahip olması gereken bir tek işlevi vardır oda dili analiz etmektir. Felsefenin görevi bilimsel yönetemlere elde dedilmeyen bilgileri elde etmek değildir. Onun görevi dilsel önermeleri doğrulamaktır. Anlamlı önermeler doğrulanabilir önermelerdir. Bunun için de dil çözümlemeleri yapılmalıdır.

PRAGMATİZM

İş oluş eylem olarak çevirebileceğimiz pragma kavramından doğmuştur. Öğretisi insan için uygulamada yararlı olan şey doğrudur ilkesidir buna göre doğruluk ölçütü yarar, yarayışlı olan tum bilgi ve düşüncelerdir. İnsan için tek gerçeklik Uygulama alanında kişinin işine yaradığı gerçekliktir; Bilginin mantıksal akılsal tutarlılığı çelişmezliği değil ayrıca pragmatizmin belirli bir yöntemi ve kuralı yoktur. :D :D

FENOMENOLOJİ

Genelgeçer doğru bilgi elde etme yolunun fenomenolojik yöntemde – paranteze alma ile öz bilgisine ulaşma şeklinde – var olduğunu söyler. Öz bilgisi fenomenlerin ancak akılla bilgilenen idelere ilgili içeriğinin temelidir ve bir yöntem bilgisidir öze ulaşmak için biliç – paranteze alma yöntemiyle – yöneldiği nesnenin bütün renk koku ilinek araç vb. duyu verilerini soyutlayarak öze indirger Bütün bu araştırma çabasına fenomenoloji (Görüngü bilim) denir.

Emir Arslan 11/ A 1640