Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Test Geliştirme ve Madde Analizi
Advertisements

Öğretim Planlaması.
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ
EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
SAĞLIK EĞİTİM SÜRECİ.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Ölçme ve Değerlendirme
Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ÖĞRETMENİM ÖĞRETMENLER GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN.
Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Okul Öğrenmelerinde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi
Test Geliştirme Süreci
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
Psikolojik yapılar ve özellikler
TALIS (The Teaching and Learning International Survey )
Verilerin Toplanması I
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Dereceli Puanlama Anahtarı
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Eğitim, birey davranışlarda kasıtlı olarak istendik davranış değişikliği meydana getirme sürecidir (Ertürk, 1972). Bu davranış değişikliklerinin neler olduğu ve bu değişikliğin nasıl meydana getirileceği öğretim programlarınca belirlenen kazanımlar ve önerilen sınıf içi etkinliklerle gözlenebilir. Tüm bu eğitim süreçlerinin başarıya ulaşıp ulaşmadığının kararının verilmesi için ise ölçme ve değerlendirme uygulamalarına başvurulmaktadır.

Ölçme, eğitim bağlamında, öğrencinin sergilediği performansın sayılarla(notlarla) ifade edilmesidir. Değerlendirme ise, ölçme sonucunda elde edilen sayılarla, bir ölçüt çerçevesinde, öğrenci hakkında bir karar varma işlemidir.

Eğitim Süreci İçinde Ölçme ve Değerlendirme Baykul ve Turgut (2013)

Gronlund (1968), başarıyı tanımlarken öğrenci gelişiminin değerlendirilmesinde kazanımların önemini vurgulamaktadır. Test puanlarıyla, öğretmenlerin verdiği notlarla ya da her ikisiyle belirlenen ders kapsamında edinilmiş bilgi ya da kazanılmış beceriler (Good, 1945).

Öğrenci davranışlarını bilişsel, duyuşsal ve psikomotor olmak üzere üç grupta incelenmektedir ve yalnızca zihinsel davranışları içeren bilişsel alanın içeriğinin başarı ve yetenek olarak adlandırılabilir (Haladyna, 1997). Başarı testleri, belli bir eğitim ya da öğretim programının etkisini ölçmek üzere tasarlanmış testler olarak tanımlamıştır (Anastasi, 1982). Başarı testleri, belli bir öğrenme alanında öğrencilerin durumu belirlemek amacıyla kullanılan ölçme araçları başarı testi olarak adlandırılmaktadır (Erkuş, 2012).

Başarı testleri, standart ve öğretmen yapımı olmak üzere iki başlık altında incelenmektedir. Belli soru örnekleminden oluşan, uygulanması ve puanlanması için belirgin kuralları olan ve geliştirildiği grubu temsil edebilir nitelikteki testler, standart başarı testleri olarak adlandırılmaktadır (Gronlund, 1965). Standart test geliştirme adımları izlenerek geliştirilen standart testleri; kalitesi yüksek, deneme uygulamasıyla güvenirlik ve geçerlik delilleri toplanmış maddelerden oluşmaktadır.

Sınıf içi ölçmelerde, program kapsamındaki belli hedef davranışların ölçülmesi amaçlandığı için standart başarı testleri daha genel kalmaktadır (Ebel, 1965). Bu sebeple, öğretmenler tarafından, öğrenme çıktılarını ve içeriği ölçmek amacıyla çeşitli kâğıt-kalem testleri geliştirilmektedir. Öğretmen yapımı testler, standart başarı testlerindeki standart çerçeveye sahip değildir. Madde kalitesine, testin güvenirlik ve geçerliğine ilişkin bilgiler elde edilmemekle beraber uygulama şartlarında da standartlıktan söz edilemez; puan yorumlaması için norm grubu tanımlanmamıştır (Özgüven, 2012; Cohen ve Swerdlick, 2013).

KAYNAKLAR Anastasi, A. (1982). Psychological Testing. New York : Mac Millian Pub. Co. Inc. Baykul, Y. ve Turgut, F. (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Cohen, R. J. ve Swerdlik, M. E. (2010). Psikolojik Ölçme ve Değerleme: Testlere ve Ölçmeye Giriş. (E. Tavşancıl, Çev.). Ankara: Nobel. (2010). Ebel, R. L. (1965). Measuring Educational Achievement. London: Prentice-Hall. Erkuş, A. (2012). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme. Temel Kuramlar ve İşlemler. Ankara: Pegem Akademi. Good, C. V. (1945). Dictionary of Education. New York: McGraw Hill Book Company. Gronlund, N. E. (1968). Measurement and Evaluation in Teaching. New York: Macmillan. Haladyna, T. M. (1997). Writing Test Items to Evaluate Higher Order Thinking. USA: Allyn&Bacon. Özgüven, E. (2012). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel.