Module 3. Child Abuse & Neglect ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI 1
Module 3. Child Abuse & Neglect İçerik Çocuk Tanımı Çocuk İstismarı Çocuk İhmali Çocuk İstismar ve ihmal Çeşitleri Çocuk İstismar ve ihmali Önlenmesi 2
ÇOCUK KİMDİR? YASALARA GÖRE; Daha genç bir yaşta yetişkin sayılma dışında, 18 yaşın altındaki her insan çocuk sayılır.
ÇOCUK İSTİSMARI NEDİR? Çocuklara karşı girişilen ve onların fiziksel, duygusal, zihinsel ve toplumsal gelişimlerini zedeleyen her türde eyleme çocuk istismarı denir.
Çocuk İstismarı; Dünya sağlık örgütü çocuk istismarını "Bir yetişkin tarafından bilerek ya da bilmeyerek yapılan ve çocuğun sağlığını, fizik gelişimini, psikososyal gelişimini olumsuz yönde etkileyen davranışlar“ olarak tanımlamaktadır.
ÇOCUK İHMALİ NEDİR? çocuk ihmali denir. Çocuğun; beslenme, barınma, korunma, gözetim, eğitim sağlık gibi temel gereksinimlerinin karşılanmamasına çocuk ihmali denir.
Çocuk İstismar ve İhmali Çocuk hastalıklarının ve ölümlerinin bir nedeni olarak, kurbanları açısından son derece yıkıcı sonuçlarıyla ve sonraki nesiller için bile kalıcı izler bırakan özellikleriyle de önemli bir sosyal sorundur.
ÇOCUK İSTİSMAR VE İHMALİNDE ROL OYNAYAN FAKTÖRLER Aile yapısı ve özellikleri Çocukların özellikleri Yaşanılan çevrenin özellikleri
Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İstismarı Çeşitleri Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar 10
Çocuk İhmalinin Çeşitleri Fiziksel ihmal Cinsel ihmal Duygusal ihmal Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İhmalinin Çeşitleri Last Slide/Credits 11
Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İstismarı Çeşitleri Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar 12
Fiziksel İstismar Çocukların onlara bakmakla yükümlü olan kişilerin elinde fiziksel açıdan zarar görmesi, bedensel bütünlüğünün bozulmasıdır.
Fiziksel İstismar Uygulama Şekilleri Aletsiz Saldırılar: Tokat, yumruk, itip-kakma, tekme, sarsma ve çimdikleme... Aletli Saldırılar: Kemer, kayış, herhangi bir ev eşyası (telefon, tava, v.b.), hortum, sigara, ütü, sıcak su ve sıcak yiyecekler...
ÖRNEK OLAY Üç yaşındaki kızı Semanur’u döve döve öldürmek suçundan tutuklanan Battal ŞENGÜL’ ün, iki çocuğuna sürekli işkence yaptığı ortaya çıktı. Kardeşinin ölümünün farkında olmayan ve hala uyuduğunu sanan 7 yaşındaki abla G., “Babam beni ve kardeşimi her gün dövüyordu” dedi. 7 yaşındaki abla G. yaşadıklarını şöyle anlattı:
“Hortumla sırtımıza vurup kollarımızdan ve ayaklarımızdan tavana asıyordu. Bazen de kazana soğuk su doldurup içine sokuyordu. Ben okula gidince kurtuluyordum, ama kardeşim hep evde kalıyordu. Üvey annemiz Menşure de babama yardım ediyordu.” Küçük Semanur’ un cenazesi dün annesi Fatma ŞENGÜL tarafından Adli Tıp’ tan alınarak toprağa verilirken, Battal ŞENGÜL hakkında müebbet hapis istemiyle dava açıldı. Kaynak: http://encihan.googlepages.com/istismar.ppt
Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İstismarı Çeşitleri Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar 18
Cinsel İstismar Bir yetişkinin bir çocuğa, cinsel doyum sağlamak amacıyla yaklaşması ve onu kullanmasıdır.
Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İstismarı Çeşitleri Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar 20
DUYGUSAL İSTİSMAR Çocuk ve gençlerin kendilerini olumsuz etkileyen tutum ve davranışlara maruz kalarak veya gereksinimleri olan ilgi ve sevgiden yoksun bırakılarak psikolojik hasara uğratılmasıdır.
Duygusal İstismar Çocuğun nitelik, kapasite ve arzularının kötülenmesi, Sosyal ilişki ve kaynaklardan yoksun bırakılması, Çocuğun sürekli olarak insan üstü güçlerle korkutulması, Çocuktan yaşına ve gücüne uygun olmayan taleplerde bulunulması, Çocuğun, terk etme ile tehdit edilmesi, Çocuğun topluma aykırı düşen çocuk bakım yöntemleri ile yetiştirilmesidir. (UNICEF)
Neden Olan Davranışlar:1 Duygusal İstismara Neden Olan Davranışlar:1 Reddetme Aşağılama Yalnız bırakma İzole etme Korkutma
Neden Olan Davranışlar:2 Duygusal İstismara Neden Olan Davranışlar:2 Yıldırma veya tehdit etme Suça yöneltme Kendi çıkarlarına kullanma Duygusal gereksinimlerini karşılamama Vaktinden önce yetişkin rolü verme
Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İstismarı Çeşitleri Fiziksel istismar Cinsel istismar Duygusal istismar Ekonomik İstismar 25
EKONOMİK İSTİSMAR Çocuğun gelişimini engelleyici, haklarını ihlal edici işlerde ya da düşük ücretli iş gücü olarak çalışması ya da çalıştırılması ekonomik istismar olarak tanımlanmaktadır.
Günümüz toplumlarının en önemli sorunlarından birisi de çocuk emeğinin istismar edilmesi ya da diğer bir deyişle çalışan çocuklar sorunudur
Module 3. Child Abuse & Neglect Milyonlarca çocuk, fiziksel, zihinsel, eğitsel, sosyal, duygusal, ve kültürel gelişimlerine zarar veren ve ulusal yasalarla uluslararası standartlara uygun olmayan koşullarda çalışmaktadır.
Çalışan çocukların; %77’si tarım %10,7’si sanayi %5,1’i ticaret %7,2’si hizmetler sektöründe çalışmaktadır.
Çalışılan ortam ve yapılan işler genellikle çocuklara uygun değildir. Çocukların fiziksel ve ruhsal sağlığını tehdit eder niteliktedir.
Çocuklar; çocukluklarını yaşayacakları, eğitim görecekleri yaşlarda bu haklardan yoksun kalmakta ve ekonomik istismar ve sağlıksız koşullarda çalıştırılmaları nedeni ile sağlık sorunları yaşayabilmektedir.
Çocuk İhmalinin Çeşitleri Fiziksel ihmal Cinsel ihmal Duygusal ihmal Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İhmalinin Çeşitleri Last Slide/Credits 32
FİZİKSEL İHMAL Çocuğa yeterli besin, giyecek, barınak, tıbbi bakım, eğitim veya fiziksel olarak güvenli bir ortam hazırlanmamasıdır. Çocuğa sosyal olarak mevcut kaynakların sağlanmaması, bunlardan yoksun bırakılmasıdır.
Fiziksel İhmalde Belirti ve Bulgular Dengesiz ve yetersiz beslenme Hijyenik bakımda yetersizlik Hava durumuna uygun olmayan giyim Diş sorunları
Çocuk İhmalinin Çeşitleri Fiziksel ihmal Cinsel ihmal Duygusal ihmal Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İhmalinin Çeşitleri Last Slide/Credits 35
CİNSEL İHMAL Çocuğa verilmesi gereken cinsel eğitimin verilmemesi ise cinsel ihmal olarak nitelendirilmektedir.
Çocuk İhmalinin Çeşitleri Fiziksel ihmal Cinsel ihmal Duygusal ihmal Module 3. Child Abuse & Neglect Çocuk İhmalinin Çeşitleri Last Slide/Credits 37
DUYGUSAL İHMAL Çocuğun duygusal destek ve bakımın tam verilmemesi, yeterli ilgi ve sevgiden yoksun bırakılmasıdır.
Duygusal İhmal Çocukların özellikle ergenlik yıllarında destek ve denetimden uzak tutulması duygusal ihmaldir. Anne babanın çocukla yeterince konuşmaması, oyun oynamaması, oyuncak almaması veya ailenin aşırı koruyucu olması da duygusal ihmaldir.
Çocuklarımızı cinsel istismardan korumak için nasıl güçlendirebiliriz? 1-Güvenliklerini sağlamayı öğretin: Çocuklara güvende olma hakları olduğunu ve kimsenin bunu ellerinden alamayacağını söyleyin. 2-Bedenlerini korumayı öğretin: Çocuklarınıza bedenlerinin kendilerine ait olduğunu,özellikle iç çamaşırları ile kapatılan bölgelerin çok özel bölgeler olduğunu ve kimsenin bu bölgelere dokunma hakkının olmadığını anlatın. 3-’Hayır’ demeyi öğretin: Çocuklara herhangi birisi onları incitmeye kalkarsa hayır demeleri gerektiğini söyleyin.Bu tarz durumlarda o eylemi yapmaya çalışan yetişkinin sözüne itaat etmeleri beklenmemeli.
Çocuklarımızı cinsel istismardan korumak için nasıl güçlendirebiliriz? 4-Yardım istemeyi öğretin: Biri onlara kötü,rahatsız edici bir şey yaparsa arkadaşlarından ya da büyüklerinden yardım istemeyi öğretin. 5-Onlara sizinle her türlü sorunu paylaşabileceği inancını yerleştirin: Etkili aile içi iletişim işinizi kolaylaştıracaktır. 6-Her zaman sır saklanmayacağını öğretin: Çocuklarınıza bazı sırların hiçbir zaman saklanmaması gerektiğini söyleyin.
Çocuklarımızı cinsel istismardan korumak için nasıl güçlendirebiliriz? 7-Dokunulmayı reddetmeyi ve sınırlar koymayı öğretin: Çocuğunuza bedeninin kendisine ait olduğunu,ellenmek veya öpülmek istemiyorsa buna hayır deme hakkının olduğunu öğretin. 8-Yabancılarla konuşmamayı öğretin: Çocuğunuza eğer bir yabancı onunla iletişim kurmak isterse bundan sizin de haberiniz olması gerektiğini anlatın.
Cinsel yönden kötüye kullanıma kalkışan birisi ile karşılaştıklarında "yüksek sesle bağırmaları" öğretilmelidir. Cinsel yönden kötüye kullanıldıklarını kime (anne ve babaya) ve nasıl anlatacakları öğretilmelidir.
TEŞEKKÜRLER