Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Merkezi Eğilim ve Merkezi Dağılım Ölçüleri
Advertisements

EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
Excel’de istatistik fonksiyonları
Tanımlayıcı İstatistikler
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
EĞİTİMDE NOT VERME VE DEĞERLENDİRME
Temel İstatistik Terimler
Değişkenlik Ölçüleri.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
BİYOİSTATİSTİK KONUM VE YAYGINLIK ÖLÇÜLERİ: MERKEZ ÖLÇÜLER & ÇEYREK VE YÜZDELİKLER Prof.Dr.İ.Safa GÜRCAN.
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
 Merkezi eğilim ölçüleri: Ortalama Ortanca Mod  Ortalama: İki veya ikiden fazla sayının toplamının toplanan sayıların adedine bölünmesiyle elde edilen.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Merkezi Eğilim Ölçüleri
Betimleyici İstatistik – I
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
Ölçme Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Madde (soru istatistikleri)
MADDE ANALİZİ YÜKSEL YEŞİLBAĞ.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
İSTATİKSEL MERKEZİ EĞİLİM ÖLÇÜLERİ (ORTALAMALAR)
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Tanımlayıcı İstatistikler
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Bölüm 03 Sayısal Tanımlama Teknikleri
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Tanımlayıcı Ölçütler Üzerinde durulan bir çalışmada amaç; elde edilen veri setini bir ya da birkaç ölçü ile özetlemektir. Kullanılan her ölçü dağılımın.
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Istatistik.
Kütahya Siteler Öğrenci Yurdu Talebeleri 2008 STANDART SAPMA 8.SINIF SBS Slaytlarda fare veya aşağı tuş ile ilerleyiniz.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
Ölçme ve Değerlendirme
VERİLERİN DÜZENLENMESİ VE ORGANİZASYONU
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Temel İstatistik Terimler
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Uygulama I.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
TEST İSTATİSTİKLERİ.
STANDART SAPMA.
Temel İstatistik Terimler
Sunum transkripti:

Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler Ölçme Sonuçlarının Düzenlenmesi a) Merkezi eğilim ölçüleri: 1) Tepe değer (mod): 2) Ortanca (medyan): 3) Aritmetik ortalama b) Merkezi dağılım ölçüleri: 1) Dizi genişliği (Ranj): 2) Çeyrek kayma: 3) Standart kayma (sapma) ve varyans:

A) TEPE DEĞER (MOD): Bir  puan dağılımında en çok tekrar eden (frekansı en çok olan) puandır. Gruplanmış puanlarda mod, frekansı en çok olan aralığın orta noktasıdır. Bazı dağılımlarda birden çok mod olabilir. İki modlu ya da çok modlu dağılımlar vardır.   En fazla frekansa sahip sayı art arda gelmişse ikisinin toplanıp, ikiye bölünmesi o ölçümün modunu verir. Gruplandırılmış dağılımda ise en fazla frekansa sahip aralığın  orta noktası o grubun modunu oluşturur.

ÖRNEK 1 20-21-22-22-23-24-25-27-27-27-27-28-28-29-30-32-32-34-38-38-38-40 MOD: 27 ÖRNEK 2 Dağılım Frekans(f) 30-34 3 25-29 5 MOD 20-24 2

B) ORTANCA (MEDYAN): Bir puan dizisini tam ikiye bölen noktaya rastlayan puandır. Ortanca ölçüm sayısına eklenecek herhangi bir değerden hemen etkilenir.

Norma dizide ortanca 20-23-24-27-30-34-35-38-44-45-48-50-55-62-66-66-70-72-78-82-83 = 21 adet değer var (21 +1)/2=11. değer (48) ortanca Çift sayı olursa 20-23-24-27-30-34-35-38-44-45-47-50-54-62-66-66-70-72-78-82-83-88-89-91= 24 adet değer var (24)/2=12. değer baştan ve sondan bulunur 50 ve 54 bunlar toplanıp 2’ye bölünür (50+54)/2= 52 ortanca

Gruplandırılmış verilerde ortanca Gruplandırılmış puan dağılımında ortanca yandaki formül yardımıyla bulunur.

C) ARİTMETİK ORTALAMA: Aritmetik ortalama bütün ölçümlerin toplamının ölçüm sayısına bölünmesiyle elde edilir. Aritmetik ortalama ,bir dağılımdaki verilerin ağırlık merkezini gösterir. Dağılıma yeni gözlem değerlerinin eklenmesi  ya da çıkarılması aritmetik ortalamayı etkiler.   ∑ X       X = --------- N

ÖRNEK 20-23-24-27-30-34-35-38-44-45-47-50-54-62-66-66-70-70-79-83-86-89-90-91= 1323 (∑ X ) N= 21 ∑ X       X = --------- N 1323/21= 63 (aritmetik ortalama)

GRUPLANDIRILMIŞ VERİLERDE ARİTMETİK ORTALAMA Gruplar Orta nokta(Xo )   f f.X o 40-44 42 3 126 35-39 37 2 74 30-34 32 5 160 25-29 27 81 20-24 22 4 88 toplam 17 (N) 529 (∑f X o ) Yukarıdaki tabloda verilen değerlerin aritmetik ortalaması     ∑f X o Aritmetik Ort= ------------                             N                                     529 Aritmetik Ortalama  =   --------- = 31,11                                         17

ARİTMETİK ORTALAMA ÖZELLİKLERİ (Aritmetik ortalama bir grubun) -        Öğrenme düzeyini -        Öğrencilerin başarısını -        Grubun genel başarı düzeyini -        Grubun mutlak başarı düzeyini -        Grubun ağırlık merkezini -        Ortalama başarı düzeyini -        Öğrencilerin öğrenme derecelerine göre sıralanmasını -        Testin ayırıcılık gücü (bilen – bilmeyen) öğrencileri ayırma -        Kullanılan ölçme aracının güçlük düzeyini açıklama -       programın etkinlik düzeyini belirlemede kullanılır.

Merkezi Eğilim Ölçülerini Yorumlama 1.  Grubun/sınıfın puanlarının normal dağılım ya da simetriklik gösterip göstermediğini ortaya koyar. Normal dağılım bir sınıfta bulunan tüm üyelerin benzer bir özellik taşıdığı fikridir. üç ölçümün(mod-medyan-arit.ort) değerleri aynı yada birbirine çok yakınsa sınıf normal dağılım  ya da simetriklik gösteriyor denir. Normal dağılım başarı ya da başarısızlıktan ziyade puanların hangi noktada yoğunlaştığını gösterir. 2. Grubun öğrenme düzeyini (grubun başarı düzeyini) belirler. Eğer grubun aritmetik ortalaması yüksekse grubun öğrenme düzeyi yüksek, aritmetik ortalama düşükse grubun öğrenme düzeyi (grubun başarı düzeyi)  düşüktür.

4. Öğrencilerin en başarılı ve en başarısız olduğu dersleri gösterir. En yüksek aritmetik ortalamaya sahip ders öğrencilerin en başarılı olduğu, En düşük aritmetik ortalamaya sahip ders öğrencilerin en başarısız olduğu derstir. 3. Grubun mutlak başarı düzeyini belirler. Eğer grubun aritmetik ortalaması yüksekse grubun mutlak başarı düzeyi yüksek, aritmetik ortalama düşükse grubun mutlak başarı düzeyi düşüktür

5. Aritmetik ortalama>Ortanca>Mod şeklinde ise dağılım Sağa çarpık yani pozitif kayışlıdır. 6. Aritmetik ortalama<Ortanca<Mod şeklinde ise dağılım Sola çarpık yani negatif kayışlıdır.

MUTLAK BAŞARI YÜZDESİ Not vermede, öncelikle sınavdan alınan puanlar mutlak başarı yüzdesine çevrilir. Puanlar mutlak başarı yüzdesine aşağıdaki formülle çevrilir. MBY=(Xi/K)*100 MBY: Mutlak Başarı Yüzdesi Xi: i kişisinin sınav puanı K: Sınavdan alınabilecek en yüksek puan

Doç.Dr.Selahattin Gelbal Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Mutlak başarı yüzdesine çevrilen puanlar, okulun sınav yönetmeliğindeki ölçüt ile karşılaştırılarak nota çevrilir. Önceden verilen örneğimizdeki puanları nota çevirmede ölçütümüz aşağıdaki gibi olsun. MBY Not Sonuç 90-100 5 80-89 4 Geçer 70-79 3 60-69 2 0-59 1 Kalır Doç.Dr.Selahattin Gelbal Öğretimde Planlama ve Değerlendirme

Doç.Dr.Selahattin Gelbal Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Öğrn Pn Not Öğrn Pn Not 1 48 1 21 48 1 2 72 3 22 68 2 3 72 3 23 72 3 4 58 1 24 56 1 5 46 1 25 80 4 6 74 3 26 90 5 7 63 2 27 19 1 8 42 1 28 28 1 9 26 1 29 38 1 10 18 1 30 42 1 11 81 4 31 46 1 12 56 1 32 42 1 13 52 1 33 62 2 14 62 2 34 56 1 15 58 1 35 52 1 16 56 1 36 34 1 17 52 1 37 48 1 18 40 1 38 52 1 19 36 1 39 56 1 20 30 1 40 39 1 Doç.Dr.Selahattin Gelbal Öğretimde Planlama ve Değerlendirme

DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ         Verilerin birbirinden ne kadar ayrıldıklarını veya bir doğru etrafında yayılmalarının ne kadar olduğunu ortaya koyan ölçümlerdir. Değişim ölçülerinden  en çok kullanılanlar Ranj, çeyrek kayma, Variyans ve Standart sapmadır.

Örneğin Elimizde beşer kişilik iki öğrenci grubunun 10 üzerinden aldıkları Coğrafya dersi notları şöyledir. Grup 1:           5, 6, 6, 6,7 X(Aritmetik Ortalama)= 6 Grup 2:           2, 3,6, 9, 10             X(Aritmetik Ortalama)= 6 İki grubun aritmetik ortalaması da aynıdır. (6) Fakat birinci grubun notları 5-7 arasında dağılmıştır. Yani homojendir. İkinci gurubun notları ise 2-10 arasında dağılmıştır. Grup coğrafya bilgisi yönünden homojen değildir.

A) RANJ (DİZİ GENİŞLİĞİ): Dizi genişliği (Ranj), bir dağılımdaki puanların en büyüğü ile en küçüğü arasındaki farktır.   (Ranj) = (En Büyük ölçüm) – (En Küçük ölçüm) 24-30-34-36-40- 50-55-60-63-70-76-82-88 88-24=64

Ranj değeri dikkate alınarak yapılabilecek yorumlar: 1.  Ranj değeri büyük olan grupların test sonuçları ranj değeri küçük olan grupların test sonuçlarından daha güvenilirdir. 2.  Ranj değeri büyük olan grubun heterojen olduğu,  bilenle bilmeyenin birbirinden ayrıldığı, bireylerin ölçülen özellik bakımından  farklılık gösterdiği söylenebilir. 3.  Ranj değeri küçük olan bir gurubun homojen olduğu, bilenle bilmeyenin birbirinden ayrılamadığı, bireylerin ölçülen özellik bakımından benzer olduğu söylenebilir.

B) ÇEYREK KAYMA: Üçüncü çeyrekle (Q3) , birinci çeyrek(Q1) arasındaki genişliğin yarısı olan bu değer Q ile gösterilir.  Daha önceden Birinci çeyrek ve üçüncü çeyrek hesaplanmışsa Q şu formülle hesaplanır.                       Q3     -     Q1             Q = ---------------------                                2

C) STANDART SAPMA ve VARYANS Standart kayma, varyansın karekökü olarak tanımlanır.                         ∑ (X –X)2             S2 =  _________________                          N – 1  Buna göre, bir dizi ölçümünün standart kayması, ölçümlerin ortalamadan olan farklarının kareleri ortalamasının kareköküne eşittir.                         ∑ (  X-X)2                                   S = √-----------------                           N-1

Standart Sapmayı hesaplamak için şu adımlar atılır 1. Gözlenen ölçümlerin her birinin ortalamadan (X ) olan farkları bulunur 2. Ortalamadan olan farkların kareleri toplamı bulunur 3. Farkların kareleri toplamı, N-1 ile bölünür 4. Elde edilen değerin karekökü alınır.

Değişim Ölçülerini Yorumlama STANDART SAPMA BÜYÜK İSE; STANDART SAPMA KÜÇÜK İSE; -Öğrenciler arasındaki farklılaşma fazladır -Öğrenciler arasındaki farklılaşma azdır -Grup heterojendir. -Grup homojendir. -Bilen öğrenciler ile bilmeyen öğrenciler birbirinden ayrılmıştır. -Bilen öğrenciler ile bilmeyen öğrenciler birbirinden ayrılmamıştır. -Güvenirlik yüksektir. -Güvenirlik düşüktür. -Uygulanmış olan testin ayırt ediciliği yüksektir. Uygulanmış olan testin ayırt ediciliği düşüktür. Uygulanmış olan testin iç tutarlılık anlamında (KR-20’si) güvenirliği yüksektir -Uygulanmış olan testin iç tutarlılık anlamında (KR-20’si) güvenirliği düşüktür.

BAĞIL DEĞİŞKENLİK KATSAYISI Bağıl Değişkenlik Katsayısı (V)  =  ------- x 100 Art.ort BİRİNCİ ÖRNEK V    = (1,3 / 3) X 100 V    = 43,33 İKİNCİ ÖRNEK V   = (1,3 / 7) X 100 V    = 18,57  (Daha başarılıdır) Bağıl Değişkenlik Katsayısı (V)= 0 - 20 arasında   = Sivri dağılım  (homojen dağılım) 20 - 25 arasında = normal dağılım 25 - büyük          = Basık dağılım (Heterojen dağılım)

Z ve T puanı olarak hesaplanabilir. STANDART PUANLAR Bu hesaplamalar bize eğitimde çokça karşılaşılan şu soruları cevaplandırma imkanı sağlar. Birden çok test alan öğrenci, aldığı puanlara göre hangi testten daha başarılıdır? Birden çok testten aldıkları puanlara göre birçok kişiden hangisi daha başarılıdır? Standart puanlar öğrencilerin derslere göre başarılarını belirlemede kullanılan ölçümlerdir.  Z ve T puanı olarak hesaplanabilir.

Z VE T PUANLAR

Çok çalışan öğrencinin yüksek puan alması A) Eğer iki değişken aynı anda artıyor ya da azalıyorsa sonuç +1.00 a yakındır. Örnek:  Çok çalışan öğrencinin yüksek puan alması Çok yemek yemesi, kilo alması

B) Eğer iki değişken biri artıyor diğeri azalıyorsa sonuç -1 B) Eğer iki değişken biri artıyor diğeri  azalıyorsa sonuç -1.00 a yakındır. Örnek: Derse devam eden öğrencinin düşük puan alması Spor yaptıkça kilo alma gibi

C) Eğer değişkenler arasında bir ilişki yoksa sonuç 0.00 a yakındır. Örnek Adı Ahmet olanların daha zeki olması Okula zamanında gelen birisinin kilo alması gibi.

Korelasyon tekniğini değerlendirirken şu hususlara dikkat edilmelidir 1. Karşılaştırma yapılırken mutlak değerler dikkate alınmalıdır. Mutlak değerlerden hangisi daha büyükse o daha fazla ilişkilidir. Örneğin, -0.90<0.70 2. İlişki katsayısı iki değişken arasındaki ilişkinin yönünü ve derecesini gösterir. Yüzdelik olarak kullanılmaz.   3. İlişki katsayısı iki değişken arasında neden sonuç ilişkisi vermez