BRÜTALİZM
Yapılarda teknik mükemmellik yerine doğallık, kendi kendine oluşmuşluk, hatta biraz da hamlık, kabalık aranması, vurgulanmış konstrüksiyon, malzemenin çıplaklığı/yalınlığı, kimi kez gelişmiş teknolojinin strüktür ve ayrıntılarda sergilenmesi gibi özellikleri içeren uygulamaların bütünü “ BRÜTALİZM ” olarak isimlendirilir.
Brütalizm kavramı Le Corbusier'in Marsilya'da bulunan Unité d'Habitation (konut birimi) ve Chandigarh'da bulunan Palace of Assembly (meclisa sarayı) tarzındaki yapılar ile bunlardan esinlenerek yapılan yapıları nitelendirmek için ilk defa 1954’de İngiliz Mimarlar Peter ve Alison Smithson tarafından ortaya atılmıştır.
Unité d'Habitation - Le Corbusier Palace of Assembly - Le Corbusier
Alison-Peter Smithson ortaya attıkları bu yaklaşımın ilkelerini: Gerçeklik Sorumluluk Nesnellik Görünür ve anlaşılır olmak, olarak belirlemişlerdir.
Alison-Peter Smithson |- Hunstanton Ortaokulu | 1954 Brütalizm akımının ilk örneği Alison-Peter Smithson çiftinin Norfolk’ta 1954 yılında tasarladıkları Hunstanton Ortaokulu’dur.
Brütalizm için dışavurumculuk da denilebilir ancak Ekspresyonizm’deki gibi ifadenin dışa vurumu değil, malzeme, fonksiyon ya da strüktürün dışa vurumu söz konusudur. Hatta Brütalist uygulamalar: içerideki işlevleri dışarıya yansıtmak ve/veya strüktürü dışarıdan okunabilir kılmak şeklinde ikiye ayrılır.
Walter Förderer Saint-Nicholas Church | 1964- 1969
Walter Förderer Saint-Nicholas Church | 1964- 1969
Walter Förderer Saint-Nicholas Church | 1964- 1969
Paul Rudolph - Yale University Arts Complex
Philip Johnson- Yale University Kline Biology Tower | 1962- 1966
Louis Kahn - Alfred Newton Richards Medical Research Laboratories - University of Pennsylvania
Louis Kahn - Alfred Newton Richards Medical Research Laboratories - University of Pennsylvania
Vittoriano Viganò - Marchiondi Enstitüsü | 1957
Orange County Government Center, Paul Rudolph | 1967
Habitat 67 - Moshe Sadfie | 1967
Stirling And Cowan - Ham Common Flats | 1951-1958
Modernizmin Yasakladıklarını Yasallaştırma Eylemi POST-MODERNİZM Modernizmin Yasakladıklarını Yasallaştırma Eylemi LESS.IS.BORE
60’lı yıllarda sosyo-kültürel, ekonomik ve toplumsal alanda meydana gelen değişmeler sonucunda toplumlar endüstri toplumu değil, bilgi ve iletişim toplumu olmuşlardır. Bu değişme sonucunda yapılar üretici konumundan tüketici konumuna geçen halka satılacak birer ürün halini almışlardır. Bu dönemde yapının dış görünüşü önem kazanmış, ya tarihsel biçimlere göndermeler yapılmış yada popüler ögeleri ön plana çıkaracak tasarımlar yapılmıştır. LESS.IS.BORE
Post-modern dönemde çelişkili ve karşıt öğeler yanyana kullanılarak şaşırtıcılık elde edilmiştir. Sıradan olandan, karmaşadan, hatta kitsch’den korku duymayan bir rahtlık söz konusu olmuştur. LESS.IS.BORE
Post-modern mimari, kısacası, modernizmin ‘ya öyle - ya böyle ‘ katılığına karşı ‘hem öyle - hem böyle’ mantığını savunan, sıradan olanı stilstik olarak zenginleştirmek üzerine kurulu bir mimaridir. LESS.IS.BORE
Venturi House – Robert Venturi | 1962 LESS.IS.BORE
Post-modernizm de modernizm gibi tek bir yaklaşım şekliyle ele alınmaz. Post-modernizmi üç ana tavır vardır. Historisist - Tarihçi yaklaşım Neo - Vernakülarist- Yeni gelenekselci yaklaşım Contextualist – Bağlamcı yaklaşım LESS.IS.BORE
LESS.IS.BORE Historisist - Tarihçi yaklaşım Bu yaklaşımda esas olan geçmiş dönemlerden alınan biçimlere verilen önemdir. Yapılara anlam, simgesellik ve anıtsallık kazandırmak için geçmişten aldıkları biçimleri ve ayrıntıları abartarak hatta yer yer karikatürize ederek kullanmıştırlar. LESS.IS.BORE
Guild House - Robert Venturi | 1960-1965 LESS.IS.BORE
Piazza D'Italia- Charles Moore | 1977-1979 LESS.IS.BORE
ATT (American Telephone Telegraph)- Philiph Jhonson | 1978-1983 LESS.IS.BORE
Portland Public Service Building - Micheal Graves | 1979 LESS.IS.BORE
Humana Building Facts - Micheal Graves | 1982 LESS.IS.BORE
Abraxas Palace – Ricardo Bofill | 1982 LESS.IS.BORE
Abraxas Palace – Ricardo Bofill | 1982 LESS.IS.BORE
Abraxas Palace – Ricardo Bofill | 1982 LESS.IS.BORE
Abraxas Palace – Ricardo Bofill | 1982 LESS.IS.BORE
LESS.IS.BORE Neo – Vernakülarist - Yeni gelenekselci yaklaşım Bu yaklaşımda ön plana çıkartılan kolonatlar, kemerler, kıvrımlar, kubbeler, sivri çatılar ile geleneksel mekanı en azından ana hatları ile günümüze taşımak amaçlanmıştır. Ayrıca bu yaklaşımda geleneksel malzeme kullanımı ve bölgeselcilik ( rejyonalizm ) benimsenmiştir. LESS.IS.BORE
Casa Bianchi – Mario Botta | 1971-1972 LESS.IS.BORE
Casa Bianchi – Mario Botta | 1971-1972 LESS.IS.BORE
LESS.IS.BORE Contextualist – Bağlamcı yaklaşım Forumlar, okullar, spor merkezleri gibi toplumsal alanları savunan ve bu etkinlik alanlarını bağlayan sokakları çalışma alanı olarak kabul eden bir yaklaşımdır. LESS.IS.BORE
San Cataldo Cemetery – Aldo Rossi | 1972-1984 LESS.IS.BORE
San Cataldo Cemetery – Aldo Rossi | 1972-1984 LESS.IS.BORE