ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ ÜRÜN HAYAT SEYRİ FİYATLANDIRMA FİYATLANDIRMA YÖNTEMLERİ FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ İhtiyaç veya isteği tatmin etmek amacıyla müşterilere sunulan fiziksel nesneler, hizmetler ve fikirlerdir. SOMUT: Ekmek Oto Tamiri Fikirler :SOYUT Kolayda Ürünler: Beğenmeli: Özellikli Ürünler Ekmek Takım Elbise Rolex Saat Örgütsel Ürünler Harcama Ürünleri (Hammadde) (Bilgisayar) Sermaye Ürünleri
ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ FİKİRLERİN ELENMESİ
ÜRÜN HAYAT SEYRİ Giriş Büyüme Olgunluk Düşüş Satış Hacmi Zaman SATIŞ KAR Zaman
Ürün Hayat Seyri Giriş; yeni ürün, arge çalışmaları promosyon faaliyetleri, satışlar düşüktür, rekabet henüz başlamamıştır. Büyüme; satışlar artar, rekabet artar, kar yüksektir, birim maliyetler düşmeye başlar Olgunluk; en uzun aşamadır, maliyetler azalır, karlar ve satışlar en yüksek sviyeye ulaşır. Fiyatlarda düşüş gerçekleşir. Düşüş; satış ve kar düşer, değişimler, zevkler, teknoloji gibi nedenden dolayı düşüş gerçekleşebilir.
Fiyatlama Kararlarını Etkileyen Faktörler FİYATLANDIRMA : Birim değerin parayla gösterilmesi Fiyatlama Kararlarını Etkileyen Faktörler Pazarlama Amaçları Kar hedefini tutturmak Satışları arttırmak Pazar payını büyütmek Belli bir üründen yüksek karlar sağlamak Rekabeti engellemek Belli bir ürün imajını vermek Sosyal veya etik amaçları gerçekleştirmek Pazarın kaymağını yeme stratejisi: yüksek giriş fiyatı Pazara derinliğine girme stratejisi: düşük giriş fiyatı
Fiyatlama Kararlarını Etkileyen Faktörler Maliyetler: sabit ve değişken Hükümet düzenlemeleri: Talep Esnekliği = Fiyat ve Talep: Talepteki % değişme Fiyattaki % değişme Rekabet koşulları:
FİYATLANDIRMA METOTLARI Markup fiyatlama: Satış fiyatı ile Maliyet arasındaki fark Başabaş analizi: Zarar etmemek için gerekli minimmum satış miktarı Hedef Kazanç: Fiyatlar yatırımdan beklenen hedef kazanca göre saptanır. Algılanan Değer: Müşterinin değer algılaması esas alınır Değer Fiyatlama: Yüksek kalitedeki ürünlere göreceli düşük fiyat Lider izleme: Rakip firma fiyatları baz kabul edilir. Kapalı zarf: Rakip firma fiyatları baz kabul edilir.
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ FİYATLANDIRMADA KULLANILAN DİĞER FAKTÖRLER Psikolojik fiyatlandırma Pazarlama karmasının fiyat üzerine etkisi Fiyatlandırma politikaları FİYAT UYUMLAŞTIRMA TEKNİKLERİ Coğrafik fiyatlandırma Fiyat iskontoları Promosyonel fiyatlandırma Ayrımcı fiyatlandırma Ürün karması fiyatlandırma FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ Ürün dizisi fiyatlandırma ( 10’luk; 20’lik guruplar) Küsüratlı fiyatlandırma (39,95) İndirimli fiyatlandırma (Peşin %30; K.K.’na %10)