Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EGZOZ EMİSYON KONTROLÜ
Advertisements

MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
Atmosferik Kirleticiler
ULAŞIM VE EKOLOJİ.
COPERT 4 Eğitimi 2. Genel Metodoloji.
CO2 ve CO Ölçme Yöntemleri
MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
Yakıtlar ve Yanma 7.Hafta
Brenner und Heizsysteme Yağ basınç püskürte Ç Seri M Brenner und Heizsysteme.
Atmosferik Kirleticiler
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
SU, HAVA, TOPRAK,MADEN VE ELEKTRİK!!!
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ DERSİ 6. GRUP SUNUMU
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

MOTORLU TAŞITLARDAN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN ÖNLENMESİ KAPSAMINDA ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞINCA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Motorlu taşıtlardan kaynaklanan.
Atmosferik Kirleticiler
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
Yakıtlar ve Yanma 10.Hafta
ROKET YAKITLARI.
Temiz Enerji Kaynakları
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
Faaliyete Başlama Kasım 2005 Sermayesinin Tamamı Ödenmiş Bir Kuruluş Şirket Genel Merkezi ABD, Florida, Orlando Mülkiyeti Web Temeline Dayalı (Back Office.
PETROL NASIL OLUŞUR ?.
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
ORGANiK KAPLAMALAR.
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
Bazı Kısaltmalar İlk Çalıştırma - Marş : Cranking - H/Y (hava / yakıt oranı) 2:1 ile 12:1 arasında motor soğutma suyu sıcaklığına.
PİROLİZ.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Otomobillerin insanlara sağladığı ulaşım rahatlığı, hareket özgürlüğü büyüktür. Ancak egzozundan çıkan gazlarla şehir havasını dolayısı ile tüm atmosferi.
ANDROİD TABANLI MOBİL UYGULAMA İLE ARAÇ KARBON SALINIM HESABI İsmet Faruk YAKA* Abdülkadir KOÇER** Afşin GÜNGÖR* *Akdeniz Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BİYODİZEL HAZIRLAYANLAR Ufuk BAYRAK Ahmet ÇİMEN.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
YAKIT HÜCRESİ.
YAKIT İ Ç İ NDE HIZLI ÇÖZÜNEN TABLETLER 100% Aktif Maddeler İ çerir.
MADDE DÖNGÜLERİ. Madde Döngüleri Tüm canlılar dünyanın yüzeyinde ya da yüzeye çok yakın ince bir toprak katmanında yaşarlar ve güneş enerjisinin dışındaki.
11. BİYOLOJİK YAKIT ÜRETİMİ
AZOT OKSİTLERİN KONTROLÜ
Atık yağlar Günümüzde bitkisel yağ fiyatlarındaki hızlı artış, biyodizel üretiminde yemeklik yağlar yerine kızartma yağları gibi atık yağların kullanımı.
BİYODİZEL Biyodizel, mikrobiyel, bitkisel veya hayvansal yağların uzun zincirli yağ asitlerinin metil esterlerinden oluşturulan ve “B100” şeklinde formüle.
INERT GAS SYSTEM N2 SYSTEM GAS INDICATORS P/V VALVES PRESSURE UNITS
Mikrobiyel yağların biyodizel üretiminde kullanımı
HAZIRLAYAN: TEVFİK TOLGA SEVİM
Alkanlar ve Alkenler.
Diesel Motor Karakteristikleri
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
Yakıt pilinde katalizör
YAKIT HÜCRESİ.
MADDE DÖNGÜLERİ.
Sunum transkripti:

Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi 2000485030 Volkan KAHRAMAN 2001485010 Deniz BİLDİRİCİ

Avrupa Birliği’nde emisyon gereksinimleri hafif taşıtlar için 1970’li yıllar öncesinde ve ağır taşıtlar içinde 1980’li yılların sonlarında doğmuştur. Birleşmiş Milletler ve bazı Avrupa ülkelerinin benzeşmeleriyle, AB son olarak benzinli araçlarda katalitik konverterlerin kullanımını yeterince katı kurallar koyarak zorunlu hale getirmiştir. AB’nin getirdiği standartlardan önce, belirli bir emisyon kuralına uymadan üretilen motorlara Noneuro (Euro standartları öncesi) motor denmektedir. Daha sonraları ise getirilen sınırlamalar sonucu 1992-1993 yılları arasında EuroI, 1995-1996 yılları arasında EuroII, 2000 yılında EuroIII, 2005 yılında EuroIV standartlarına geçilmiştir. 2008 yılında EuroV ve 2010 yılında da EuroVI sınırlamasına geçilmesi planlanmıştır.

Egzoz emisyon gereksinimleri şu an için dört grup bileşiği düzenlemektedir. Bunlar; -Nitrojen oksitler (NOx), -Hidrokarbonlar (HC), -Karbon monoksit (CO), -Partiküllerdir (PM). Bu limitler aşağıdaki gibidir;

Tablo 1.1 Hafif taşıtlar için AB standartları Hafif ve ağır taşıtlardaki emisyon standartlarının sayısal değerleri Tablo 1.1 ve Tablo 1.2’de gösterildiği gibidir. Tablo 1.1 Hafif taşıtlar için AB standartları Hafif Taşıtlar PM (mg/km) NOx (g/km) HC (g/km) HC+NOx (g/km) Dizel Benzinli Euro 1 140 - 0.97 Euro 2 80/100 0.7/0.9 0.5 Euro 3 50 0.50 0.15 0.20 0.56 Euro 4 25 0.25 0.08 0.10 0.30 Euro 5 2.5 0.05

Tablo 1.2 Ağır taşıtlar için AB standartları NOx (g/kWh) HC (g/kWh) PM (mg/kWh) Euro I 9.0 1.23 400 Euro II 7.0 1.1 150 Euro III 5.0 0.66 100/160 Euro IV 3.5 0.46 20/30 Euro V 2.0 Euro VI 0.05 2/3 Bu standartlardaki emisyon limitlerine ulaşmak için motora çeşitli eklemeler yapılması, farklı bileşimdeki yakıtların kullanılması ve egzoz gazlarının farklı dönüştürmelere uğratılması yoluna gidilmiştir

BENZİNLİ ARAÇLARDA EURO EMİSYON STANDARTLARI VE GEREKLİ UYGULAMALAR Emisyon kontrolsüz bir benzinli motor, büyük emisyonlarda nitrojen oksit ve yanmamış hidrokarbon üretir. Üreticilerin bu üst derece emisyon gereksinimlerini elde etmek için yaygın olarak kullandıkları teknoloji üç yollu katalitik konverterdir. Konverterler AB ülkelerinde 1990’dan sonra üretilen tüm araçlarda kullanılmıştır.

Konverterin yapısı: Üç yollu katalitik konverter, ince bir film tabakası halinde metallerle kaplanmış, mikroskobik derecede küçük kanalları içeren seramik malzemeden oluşmuştur. Egzoz gazları konverterden geçtikçe, HC ve CO oksijen tarafından oksitlenir. Bu olay NOx, nitrojene (N2) indirgendiğinde sona erer.

Katalitik konverterler % 97’ye varan oranlarda HC, % 96’ya varan oranlarda CO % 90’a varan oranlarda NOx emisyonlarını azaltmaktadır. Bununla birlikte; Motor performansından ortalama % 6.6 azalma gözlenilmiştir, Genel çalışma yüklerinde, % 10 azalma olduğu saptanılmıştır.

DİZEL ARAÇLARDA EURO EMİSYON STANDARTLARI VE GEREKLİ UYGULAMALAR Dizel araçlarda karşılaşılan çevre ve sağlık açısından en büyük problemler nitrojen oksitlerin ve parçacıkların emisyonundan meydana gelmektedir. Bunların ikisinin de emisyonu benzinli araçlardakine oranla çok yüksektir.

Euro III kriterlerini sağlamak için dizel motorlarda alınmış tedbirler aşağıdaki gibidir. Enjeksiyon basıncı 1400 Bar’dan büyük seçilmiştir. Merkezi Enjektör ve 4 Valf Tekniği: Daha iyi gaz karışımı için. Elektronik Kontrollü Enjeksiyon Sistemi. Değişken Geometrili Türbin veya Egzost BY-PASS Ventili kullanılarak düşük devirlerde bile yüksek turbo verimi sağlanmıştır. Oksidasyon katalizörleri kullanılmıştır.

Bunlar CO ve HC için Euro III değerlerini sağlamışlardır fakat NOx istenilen değerlere düşürülememiştir. NOx problemini ortadan kaldırmak için alınmış tedbirler de aşağıdaki gibidir; Amonyak püskürtmeli DENOX katalizatörü kullanılmıştır. Turboda daha düşük hava sıcaklığı sağlanmıştır. Enjeksiyon başlangıcının geciktirilmesi gerçekleştirilmiştir. Valf kumanda süreleri ayarlanarak yanma odasında bir miktar egzoz gazı bırakılması sağlanmıştır. Soğutulmuş egzoz gazının yanma odasına sirkülasyonu gerçekleştirilmiştir.

Dizel motorlarında NOx emisyonlarını azaltmada kullanılan çeşitli yöntemler şu şekildedir; Yakıt Enjeksiyon Sistemi Özellikleri EGR SCR Su Püskürtülmesi Sıkıştırma Oranının Arttırılması Püskürtme Avansının Azaltılması NOx ve Partikül Emicilerinin Kullanımı

Yakıt Enjeksiyon Sistemi Yakıt enjeksiyon sistemi özellikleri hava ile yakıtın karışması ve yanmasına etkir. Bunun için enjektör delik çapı küçültülerek,ü püskürtme süresi uzatılmakta bu sayede yakıt ile hava daha iyi karışacağından daha iyi yanma elde edilmektedir.

Egzoz Gazları Resirkülasyonu (EGR) Yanma sırasında oluşan NOX miktarı büyük ölçüde sıcaklığa bağlıdır. Yanma odası içindeki karışımın egzoz gazları ile seyreltilmesi sonucu yanma sonu sıcaklıkları, dolayısıyla üretilen NOx miktarı azalmaktadır. Bu sistemin işlevi egzoz gazlarını silindirlere geri göndererek karışım içerisindeki oksijen konsantrasyonunu azaltıp, karışım oranını azaltmak ve silindir gazlarının ısı kapasitesini yükselterek maksimum gaz sıcaklığını azaltmaktır.

EGR valf

EGR şeması:

EGR Oranına Bağlı Olarak NOx Değişimi

Egzoz gazı resirkülasyonunun (EGR) iki etkisi bulunmaktadır; 1. Silindir içine geri dönen egzoz gazlan yanma sonu sıcaklığını düşürmektedir. 2. İçeri giren taze Hava/Yakıt miktarını azaltmaktadır. Emme manifolduna giren Hava/Yakıt karışımına direkt olarak etki eden bu egzoz gazları motor gücünü ve NOx miktarım düşürmektedir ve de özgül yakıt tüketimini artırmaktadır.

Seçici Katalitik İndirgeme (SCR) SCR, NOx emisyonlarını kontrol altına almada kullanılan bir yöntemdir. Seçici Katalitik İndirgemenin belirgin bir avantajı, bu katalizörlerin yakıttaki sülfür veya yağlayıcılarla kirlenmemesidir. İki tip SCR vardır: *HC-SCR : NOx indirgeyicisi HC’dir *Üre-SCR : indirgeyici etmen ürenin ürettiği amonyaktır. SCR sistemi egzoz emisyonlarında % 90 HC ,CO ve partikül indirgenmesi sağlarken aynı zamanda % 80 – 90 arası NOx indirgemesi sağlamaktadır.

Üre-SCR Sisteminin devre şeması

NOx ve Partikül(PM) Emiciler: NOx Emici Katalizörlerin Kullanımı (NAC) Dizel Oksidasyon Katalistleri (DOC) Dizel Partikül Filtreleri (DPF)

NOx Emici Katalizörlerin Kullanımı (NAC) Gelişimdeki en yeni emisyon kontrol stratejilerinden biridirler. 90’lı yıllardan itibaren kullanılmaya başlanmıştır. Temel metal oksitlerin ve zengin metal kaplamalarını kullanarak NOx kontrolüne etki ederler. Giren NOx gazı temel metal elemanlar ve oksitler ile tepkimeye girerek nirtojen gazı ve su buharı olarak atılır.

Dizel Oksidasyon Katalistleri (DOC) Dizel oksidasyon katalistleri kirletici maddeleri zararsız gazlara oksidasyon yoluyla çevirir.

Dizel Partikül Filtreleri (DPF) Dizel partikül filtreleri, dizel kaynaklı partikül emisyonlarının Euro 3 emisyon standartlarına getirilmesinde temel etkendir.