AKUT HASTA ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
Advertisements

İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ BEL OKULU
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
DESTEK HİZMETLERİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI Kurum Tabipliği
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
YENİDOĞAN İŞİTME TARAMASI RİSKLİ BEBEKLERİN TARANMASI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
BURSA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
DÜNYADA ÖZÜRLÜLERİN DURUMU BOLU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ İL EĞİTİMCİLERİ HÜMEYRA ERTOK NAGİHAN KARAL.
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
EVDE HASTA BAKIMI.
LÖSEMİLİ ÇOCUKLAR HAFTASI
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
AİLE İÇİ ŞİDDET.
HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE SORUNLU DURUMLAR
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
BASINÇ YARASI PREVALANSI
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BEL – BOYUN FITIKLARI.
Cinsel Uyum Sorunları Cinsel Kimlik; Bireyin kendi bedeni ve benliğini belli bir eşeylik içinde algılayışı, kabullenişidir. Cinsel Yönelim; Bireyde duygu,
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ BULAŞICI OLMAYAN HASTALIKLAR VE PROGRAMLAR ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Öğr.Gör. Dr. Songül DOĞANAY
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Agorafobi İsmail Hakkı ÇINAR
ÇOCUKLUK ÇAĞI AŞILARI. Ön Test Aşı Nedir? Aşı; hastalıklarla mücadele edebilmek, hastalıklar oluşmadan önlemek, hastalıklara karşı özel koruma sağlamak.
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
HASTA ÇOCUKLARDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR
HASTANEDE YATAN ÇOCUKLARIN RUHSAL DURUMLARI
HASTA ÇOCUKLARIN EVDE BAKIMINA İLİŞKİN UYGULAMALARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ
ÜLKEMİZDE PALYATİF BAKIM HEMŞİRE DENEYİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sunum transkripti:

AKUT HASTA ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

bu derste hedeflenen kazanımlar Akut hastalığın tanımını yapar. Çocuklarda sık görülen akut hastalıkları bilir. Akut hastalığa sahip çocukların özelliklerini sıralar. Akut hastalığı olan çocukların hastane ortamına uyumunu kolaylaştıracak stratejiler geliştirir. Akut hastalığın aile ve çocuk üzerine olan etkisini bilir.

akut hastalık Tıp bilimlerinde akut terimi ya “hızlı başlayan” ya da “kısa süreli” hastalıkları, bazen de her iki durumu birden tanımlamak için kullanır. Ani gelişen, herhangi bir kaza, yaralanma sonucu ortaya çıkan, kısa süreli devam eden, tedavisi mümkün olan hastalıkları tanımlamak için kullanılan bir terimdir.

Bu terim pek çok hastalığın tanımının bir parçasıdır ve bu yüzden bu hastalıkların isimlerinde yer alır. Örneğin akut lösemi, akut tonsilit yada akut romatizmal ateş gibi. Akut hastalıklar, çeşitli kazalar sonucunda ortaya çıkabilen, olayın ciddiyeti ve çocukta oluşabilecek fiziksel problemlerin derecesine göre tedavi süresi tam olarak belirlenemeyen durumları tanımlamaktadır.

Bu durum, çocuğun bir trafik kazası sonucunda bacağındaki kırığın iyileşmesi süreci olabileceği gibi, çocuğun yanıcı madde içimine bağlı olarak oluşabilecek problemlerin uzun süre izlemini de gerektirebilmektedir. Akut hastalığı olan çocuklarda ilk müdahalelerini takiben durumlarına bağlı olarak yatarak veya ayaktan tedaviye devam edilebilir.

çocuklarda sık görülen akut hastalıklar Çocuklar, bağışıklık sistemlerinin tam olarak gelişmemesi nedeniyle dünyaya geldikleri ilk yıllarda sık olarak hastalanmaktadırlar. Akut hastalıklar yaşamın ilk yıllarında sık görüldüğü gibi çocukluk çağının herhangi bir döneminde de görülebilmektedir. Ayrıca boğmaca çocukluk çağında sık görülen ve ölümcül risk taşıyan hastalıklardan olmasına rağmen son yıllarda aşı takviminin düzenli bir şekilde uygulanması ile eradike (son) edilmiştir.

Çocukluk çağında görülen akut hastalıklar; Kızamık Kızamıkçık Kabakulak Suçiçeği Zatürre İdrar yolları iltihabı (iye) Orta kulak iltihabı (otit)

Tonsilit Bronşit Bronşiolit İshal Üst solum yolu enfeksiyonları Kızıl 6. hastalık

2010 TÜİK Türkiye Sağlık Araştırması raporuna göre 0-6 yaş grubu çocukların %80’i akut nedenlerden dolayı sağlık kuruluşlarına başvurmuştur. Bu nedenlerin %30’u akut üst solunum yolu enfeksiyonları, % 25’i ishallerle giden enfeksiyonlar, %9’u bulaşıcı hastalıklar olmuştur.

Akut hastalıklar nedeniyle takip edilen çocuklar hastalıklarının şiddetine ve etkilerine göre ayaktan yada yatarak tedavi edilebilmektedirler. Ayaktan tedavi edilen çocuklar doktorun önerdiği ilaçları düzenli bir şekilde kullanarak yine önerilen periyotlarda kontrollere çağrılarak takip edilir. Yatarak tedavi edilmesi gereken çocuklar ise genellikle anne refakatinde, tanısına veya yaş dönemine uygun bir servise yatırılarak tedavi edilir. Ancak akut hastalıklarda hastane yatışları kronik hastalıklar da olduğu gibi uzun süreli değil daha kısa süreli yatışlar şeklindedir.

akut hastalık ve çocuk Yapılan araştırmalarda akut bir nedenle hastaneye yatırılan çocukların ve ailelerin durumluk kaygı düzeyleri kronik hastalık sebebiyle hastaneye yatırılan çocuklar ve ailelerinin kaygı düzeylerinden daha yüksek olduğu görülmüştür.

Çünkü kronik hastalığı olan çocuklarda hastane deneyimi akut hastalığı olan çocuklara daha fazladır. Kronik hastalığı olan çocuklar yapılan tıbbi işlemlere öngörü sağlaya bilmektedir. Fakat akut hastalıklarda çocuklar kendilerine ne yapılacağını bilemedikleri için kaygıları daha yüksek olabilmektedir.

Bu nedenle akut hastalık nedeniyle hastaneye getirilen çocuklara gelişim dönemleri dikkate alınarak; Neden hastaneye gitmeleri gerektiği anlatılmalı, Hastanede yapılacak olan tıbbi işlemlerde ebeveynlerden en az birinin çocuğun yanında olması, Sağlık personelinin açıklayıcı ifadeler kullanması, çocuk ve aileye karşı hoşgörülü davranması,

Yapılan işlemlerde çocuğa yalan söylenmemesi, Örneğin kan alınacağı zaman hiç canın acımayacak denmesi yerine, çocuğun geçmiş deneyimlerinden somut örnekler vererek «hatırlıyormusun bir keresinde arı/sinek ısırmıştı sen çok az ağlamıştın» gibi benzer açıklamalar yaparak bağ kurmasını sağlamak çok önemlidir. Böylelikle çocukların güven duygusu zedelenmemiş olmayacak ve ebeveynlerine güvenecekler. Ayrıca kendilerine, bedenlerine ne olacağını bildiklerinden kaygıları da azalmış olacaktır.

akut hastalığın aile ve çocuk üzerine olan etkisi Literatürde kronik hastalıkların çocuğun psiko- sosyal durumunu olumsuz etkilediği bilinmektedir. Ancak özellikle halk arasında akut hastalıkların genelde çocuğun gelişimi ve davranışları üzerinde dikkate değer etkilerinin olmadığı bilinse de, bunların önemsiz olduğunu düşünmek hatalıdır. Çünkü hastaneye yatma çocuk ve aile için travmatik bir durumdur ve hastanede kısa süreli kalış bile ebeveynden/ aileden ayrı kalma, çaresizlik ve acı içerdiği çocuk için korkutucu olabilir.

Çocuk hastaların değerlendirilmesinde iki ana psiko-sosyal prensip mutlaka akla gelmelidir. Her yaş grubunda ve her çocukta farklı bir psiko- sosyal yapı ve algılama kapasitesi mevcuttur. Her çocuk ailesi ile birlikte bir sistem olarak ele alınmalıdır.

Çocukların hastalık karşısında gösterdikleri tepkilerin bağlı olduğu etkenler; Çocuğun gelişim düzeyi Çocuğun uyum düzeyi ve yetenekleri Anne-baba-çocuk ilişkisinin hastalık öncesindeki düzeyi Hastalık öncesindeki aile içi denge Hastalığın veya yaralanmanın derecesi Hasta organ, ağrı veya kaybın derecesi

Tedavi şekli Hastalığın yarattığı kalıcı etki ve sınırlamalar Hastalığın çocuk ve ailesi için taşıdığı anlam Hastalıkla ilgili düşünceler Hastalığın, çocuğun toplumsal uyumuna, okul yaşantısına, alışkanlıklarına, kardeş ve arkadaşları ile ilişkilerine etkisi ile ilgili olabilmektedir.

Hastalık durumlarında çocuklarda çeşitli davranış problemleri görüldüğü belirlenmiştir; Huzursuzluk Huysuzluk nöbetleri Gece yatağını ıslatma Ayrılık anksiyetesi Ebeveyne aşırı bağlanma Kendi başına yapabileceği işler için yardım isteme Yeni ortam/kişi ve eşyalardan korkma

Doktor/hemşire ve hastane korkusu Karanlık korkusu Kötü rüyalar görme ve ağlayarak uyanma Dışkılamada düzensizlik Uykusuzluk İştahsızlık Ebeveyne karşı agresif davranışlar Cinsel organıyla oynamada artma

Hastaneye yatan çocukta ve ailesinde çeşitli değişiklikler gözlenebilir. Biyo-psikososyal cevap olarak nitelendirilen bu davranış şekilleri üç ana başlıkta incelenebilir. Savaş ya da kaç şeklinde ilk cevap, Çocuğun yaşına ve ailesinin yapısına bağlı olarak endişe, agresyon (saldırgan davranma), korku, regresyon ya da depresyonun gelişmesi, Psikolojik ve davranış değişiklikleri sonucunda nörofizyolojik (hormonal değişiklik sonucu aşırı uyuma, güçsüzlük oluşması) değişikliklerin meydana gelmesi,

en sık görülen sorunlar regresif davranışlar (parmak emme, idrar kaçırma) depresyon yanlış yorumlama endişenin psiko-sosyal belirtileri (hiperventilasyon-anormal hızlı ve derin soluk alma, daire-ishal, taşikardi-kalbin atım hızının artması) konversiyon reaksiyonları- çeşitli ruhsal sıkıntıların (üzüntü, korku, utanç, öfke) bedensel sorunlara (konuşamama, bayılma, felç, güçsüzlük, duyu kaybı vb) dönüşmesi yıkıcı davranışlar

Bu bulguların ortaya çıkmasında; çocuğun yaşı aile özellikleri hastane koşulları sağlık ekibinin davranışlarının belirleyici olduğu unutulmamalıdır.

kaynaklar Bilir, Ş. ve Baykoç Dönmez, N. 1987. Çocuk ve Hastane. Ayyıldız Matbaası A.Ş., Ankara. Bütün Ayhan, A. (Editör) Hasta Çocukların Gelişimi ve Eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015. Gürsoy, F. ve Mercanoğlu, SH. «Akut ve Kronik Hastalığı Olan Çocuklar», Hasta Çocukların Gelişimi ve Eğitimi, (Edit: A. Bütün Ayhan), s.2- 24, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2015.