ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
Advertisements

BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİNDE EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA SÜRECİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ   Devlet Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığından: tarih ve sayılı Resmî Gazete (Değişiklik:  
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
eğitim programı ve özel eğitim hizmetleri 2015
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Leonardo da Vinci Ortaklık Projesi ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ENGELLİ ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ EĞİTİMİ.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
KAYNAŞTIRMADA DEĞERLENDİRME, TARAMA VE GÖNDERME
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
DEĞERLENDİRME VE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
Necmettin GÜNEY.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
2. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
Sunum transkripti:

ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR 1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR

Anahtar Kavramlar Özel eğitim süreci İlk Belirleme Tarama Süreci Gönderme Süreci Akademik değerlendirme Dil değerlendirmesi Psikolojik değerlendirme Tanılama Sınıflama Yerleştirme

AMAÇLAR Özel eğitim ve özel gereksinimli birey kavramlarını, Genel olarak özel eğitim sürecini Şüphelenilen yetersizliklerin belirlenmesi aşamasında yapılması gerekenleri, Tarama ve gönderme sürecinde yer alan temel adımları, Tanılama, sınıflama ve yerleştirme süreçleri ve yetersizliklerle ilgili yapılması gerekenleri, Akademik, psikolojik değerlendirme ve dilin değerlendirilmesi süreçlerini açıklayabileceksiniz.

ÖZEL EĞİTİM 573 sayılı KHK (1997) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri ile onların özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen eğitim Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri, bu bireylerin tüm gelişim alanlarındaki özellikleri ile akademik disiplin alanlarındaki yeterliklerine dayalı olarak uygun ortamlarda sürdürülen eğitim

Özel Gereksinimli Bireyler Çeşitli nedenlerle bireysel özellikleri ve eğitim yeterlikleri açısından akranlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren birey

Özel Gereksinimli Bireylerin Sınıflandırılması Zihin yetersizliği olan birey Birden fazla yetersizliği olan birey Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan birey Dil ve konuşma güçlüğü olan birey Duygusal ve davranış bozukluğu olan birey Görme yetersizliği olan birey İşitme yetersizliği olan birey Ortopedik yetersizliği olan birey Otizm spektrum bozukluğu olan birey Özel öğrenme güçlüğü olan birey Serebral palsili birey Süreğen hastalığı olan birey Üstün yetenekli birey

Özel Eğitim Sürecine Genel Bakış Özel eğitim süreci: Bir öğrencinin kendisine sağlanacak özel eğitim hizmetlerinden yararlanabilmesi için izlenen adımlar Belirleme/Tarama Gönderme öncesi süreç ve gönderme Tanılama Özel Eğitime Uygunluk Yerleştirme BEP hazırlama Programı değerlendirme

Belirleme «Çocuğun herhangi bir yetersizliği olabilir mi?» Doğum öncesi ve sonrası yapılan testler, Okulöncesi okullaşmanın artması, Ailelerin bilinçli hale gelmesi yetersizlik durumlarının çok geç olmadan fark edilmesinde önemli rol oynamaktadır.

Tarama İnformal değerlendirme araçları Kontrol Listeleri: Uygun gelişim alanı ve becerinin seçimi Kontrol listesinden yer alacak maddelerin belirlenmesi Kayıt formunun hazırlanması uygulanması Çalışma Örneği Analizi: Sınıf içi çalışmalara ilişkin öğrenci performansının değerlendirilmesi Sınırlılıkların belirlenmesi Amaç belirleme ve öğretim planı hazırlama Hata Analizi: Hata örüntülerinin belirlenmesi belirlenmesi (okuma-yazma ve matematik) Güçlüklerin ortadan kaldırılması amacıyla program hazırlama

Gönderme Öncesi ve Gönderme Süreci Tarama çalışmaları sonrasında yetersizliği ya da risk grubunda olduğu düşünülen öğrencilerin ayrıntılı değerlendirmeye gönderilerek tanı alma riskini ortadan kaldırmak için öğretmenin sınıf içerisinde yaptığı ek çalışmalar ve düzenlemeler gönderme öncesi süreç olarak tanımlanmaktadır. Doğru hedefler alınarak Planlı ve sistematik öğretim yapılmalı Ne gereğinden fazla uzun ne de kısa olmalı

Gönderme Gönderme Öncesi Gönderme raporu hazırlama Tanılanma riskini engelleme Ayrıntılı Değerlendirme sürecinin maliyetini engelleme Öğrencinin akranlarıyla aynı sınıf içerisinde eğitim alabilmesi

Tanılama Özel Eğitime Uygunluğuna Karar verme RAM Özel eğitim değerlendirme kurulu Formal Değerlendirme Araçları Uzmanlar Özel Eğitime Uygunluğuna Karar verme Öğrenci yetersizliği olan birey olarak tanılanmalıdır Yetersizlik çocuğun eğitsel performansı üzerinde olumsuz etkiye yol açmalıdır. Öğrenci bu gereksinimleri karşılamak için özel olarak düzenlenmiş programlara, hizmetlere gereksinim duymalıdır.

Yerleştirme Üç farklı karar: Hiçbir özel eğitim desteğine gerek kalmadan tekrar aynı sınıfta eğitim görmesi Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP)hazırlanarak kaynaştırma öğrencisi olarak genel eğitim sınıfında eğitim alması Özel eğitim okulunda ya da sınıfında BEP hazırlanarak eğitim almasıdır.

Değerlendirme Türleri Akademik Değerlendirme Gönderme öncesi tarama çalışmalarının yapılmasında Değerlendirme, tanılama ve yerleştirme çalışmaları sonrasında öğrenci için bireyselleştirilmiş eğitim programının oluşturulmasında Uygulanan programın etkililiğinin değerlendirilmesinde Öğrencinin özel eğitim hizmeti almaya devam edip etmeyeceği konusundaki kararların verilmesinde

Kullanılan değerlendirme araçları: Başarı testleri: Grup başarı testleri Bireysel başarı testleri İnformal değerlendirme araçları: Programa dayalı değerlendirme Okuma, yazma, matematik vb. beceriler Ön koşul becerileri ( not alma, keliem bilgisi, özet çıkarma, ders kitabı okuma vb.)

Dil Değerlendirmesi Norm bağımlı yaklaşım Standart testler: Türkçe Sesletim ve Sesbilgisi Testi Ankara Artikülasyon Testi (AAT) Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE) Denver II Gelişim Tarama Testi Peabody Resim-KelimeTesti Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi (TEDİL) Dil Konuşma ve Güçlüğü Olan Bireyler İçin Performans Belirleme Formu (MEB) Normal gelişim gösteren çocuk performansları ile karşılaştırma

Betimleyici yaklaşım: Dil Örneği Analizi Ölçüt bağımlı işlemler Gözlemler vb. Dil değerlendirmesinde 3 temel işlemden söz edilir; Taklit içeren işlemler İstenen dil yapılarının sağlamak amacıyla düzenlenen işlemler Dil örneği analizi

Psikolojik Değerlendirme Standart testler: Dezavantajları Farklı zeka testleri farklı sonuçlar verebilmektedir. Standart ölçüm hatası olasılığı bulunmaktadır. Bireyi kendi performansına göre değerlendirmenin önemini kaçırma Gelişim hızı, toplumsal ve ekonomik koşullar ile sağlık durumu göz ardı edilmesi riski

Kendi-kendini değerlendirme Avantajları: Ölçme işleminin objektif yolla kısa sürede yapılabilmesi Özel eğitim sürecinden ve verilen hizmetlerden yararlanırken ölçüt belirlemeye izin vermesi Hukuki kararların (ceza ehliyetin, evlat edinme vb.)verilmesi sürecinde sınırların belirlenmesi Gözlemler Görüşmeler Kendi-kendini değerlendirme

Türkiye’de Psikolojik Değerlendirme En sık öğrencilerin zihinsel ya da öğrenme yetersizliklerini belirlemek amacıyla kullanılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü RAM’larda kullanılan ölçme araçlarının norm ve sertifikasyon çalışmalarını yapmak Kullanılan ölçme araçlarının geçerlik güvenirliklerini yenilemek Uygulayıcı yetiştirmek, uygulayıcılar arasındaki tutarlıkları sağlamak

Türkiye’de kullanılan zeka testleri WISC-R (6 yaş üzeri) Standford-Binet (6 yaş altı) Leiter Uluslararası Ölçeği (LIPS-R) Vineland Uyum Davranış Ölçeği

Sınırlılıklar Her ne kadar geçerlik-güvenirlik çalışmaları yapılsa da kültürel farklılıklar ve dil özellikleri sınırlayıcı olabilir Ölçekleri kullanan uzmanların yeterlikleri Karar verme sürecinde tek başlarına kullanmaya meyilli olunması

Bu sınırlılıkların giderilmesi için; Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü (Psikolojik Ölçme Araçları Şubesi) Gereksinim duyulan ölçme araçlarını belirlemek ve bunların incelemelerini yapmak Ölçme araçlarının araştırma ve geliştirilmelerini sağlamak Bunların çoğaltma ve dağıtımlarını düzenlemek Ölçme araçlarının kullanımı ve uygulamaları ile ilgili bilimsel standartları korumak ve izlemek Hizmet içi eğitimlerin taslaklarını hazırlamak, ilgili şubeye bildirmek