Uygulama I.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Çıkarımsal İstatistik
Advertisements

Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
ANOVA.
Standart Normal Dağılım
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Tanımlayıcı İstatistikler
Tıp alanında kullanılan temel istatistiksel kavramlar
Uygulama I. Cinsiyet: 1: Kadın 2: Erkek Grup: 0: Kontrol 1: Hasta.
Normal Dağılım.
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
OLASILIK ve OLASILIK DAĞILIMLARI
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Büyük ve Küçük Örneklemlerden Kestirme
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
OLASILIK ve KURAMSAL DAĞILIMLAR
BİYOİSTATİSTİK KONUM VE YAYGINLIK ÖLÇÜLERİ: MERKEZ ÖLÇÜLER & ÇEYREK VE YÜZDELİKLER Prof.Dr.İ.Safa GÜRCAN.
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Sıklık Tablolarından Elde Edilen Tanımlayıcı İstatistikler
Betimleyici İstatistik – I
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Varyasyon Katsayısı
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Uygulama I.
Örneklem Dağılışları.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
Tanımlayıcı İstatistikler
Sayısal Tanımlayıcı Teknikler
Olasılık Dağılımları ve Kuramsal Dağılışlar
Uygulama 3.
Örneklem Dağılışları ve Standart Hata
Bölüm 03 Sayısal Tanımlama Teknikleri
Güven Aralığı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
İSTATİSTİKTE TAHMİN ve HİPOTEZ TESTLERİ İSTATİSTİK
Tanımlayıcı Ölçütler Üzerinde durulan bir çalışmada amaç; elde edilen veri setini bir ya da birkaç ölçü ile özetlemektir. Kullanılan her ölçü dağılımın.
Sıklık Tabloları ve Sıklık Tablolarından Elde Edilen Tanımlayıcı İstatistikler.

Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Istatistik.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
Teorik Dağılımlar: Diğer Dağılımlar
Ölçme ve Değerlendirme
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Biyoistatistiğe Giriş
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
STANDART SAPMA.
Sunum transkripti:

Uygulama I

Cinsiyet: 1: Kadın 2: Erkek Grup: 0: Kontrol 1: Hasta

a)Merkezi Eğilim Ölçüleri Yer Gösteren Ölçüler a)Merkezi Eğilim Ölçüleri Aritmetik Ortalama Ortanca Tepe Değeri Oran b)Konum Ölçüleri Çeyrekler Yüzdelikler

Aritmetik Ortalama LDL düzeyleri için,

Ortanca Denek sayısı çift (40) olduğundan (n/2)=(40/2)=20. ve (n+2)/2=(40+2)/2=21. değerlerin ortalaması ortancayı verir. LDL düzeyi için; 27,60 59,10 66,50……... ……...129,90 139,20 159,40 90,90 91,50 90,90 + 91,50 91,20 mg/dL Ortanca = = 2

Tepe Değeri Tepe değeri dağılımda en fazla tekrarlanan değerdir. LDL düzeyleri verisinde 97,30 ve 111.5 olmak üzere iki tepe değeri vardır.

Oran Cinsiyet Sayı Yüzde(Oran) Erkek 18 45 Kadın 22 55 Toplam 40 100 Grup Kontrol 11 %47,8 12 %52,2 23 %100 Hasta 7 %41,2 10 %58,8 17 18 %45 22 %55 40

Konum Ölçüleri Çeyrekler 1. 2. ………….. 9. 10.. 11. ………….. 29. 30. 31. ………….. 39. 40. 27,60 59.10…………76,40 77,40 79,00………..111,50 111,50 112,00………..139,20 159,40 Çeyrek (25. Yüzdelik)=0,25x40=10. gözlemin değeridir. Ç1=77,40 mg/dL Ç3=111,50 mg/dL 3. Çeyrek (75. Yüzdelik)=0,75x40=30. Gözlemin değeridir.

Yüzdelikler 40 x 0.30 = 12 olduğundan Y30=80,00 mg/dL’dir. 1. 2. ………….. 10. 11.. 12. ………….. 23. 24. 25. ………….. 39. 40. 27,60 59.10……… 77,40 79,00 80,00……….97,30 97,30 98,20 ………..139,20 159,40 40 x 0.30 = 12 olduğundan Y30=80,00 mg/dL’dir. 40 x 0.60 = 24 olduğundan Y60=97,30 mg/dL’dur.

Yaygınlık Ölçüleri Dağılım (değişim) Aralığı Standart Sapma Varyans Çeyreklikler Arası Genişlik Çeyrek Sapma Değişim Katsayısı

Dağılım Aralığı LDL düzeyi için dağılım aralığı; R= En Büyük Değer-En Küçük Değer R=159,40-27,60=131,80 mg/dL

Standart Sapma LDL düzeyi için;

Çeyreklikler Arası Genişlik LDL düzeyi için; ÇAG = Ç3 – Ç1 ÇAG = 111,50 – 77,40 = 38,1 mg/dL

Çeyrek Sapma LDL düzeyi için;

Değişim Katsayısı Değerler ortalamaya göre %25,62’lik bir değişim gösterir.

Sınıflandırma American Heart Association Düzey (mg/dl) Yorum ≤100 Optimum LDL kolesterolü; düşük kalp hastalığı riskine karşılık gelir 101-129 Optimuma yakın LDL 130-159 Sınırın üstünde 160-189 Yüksek düzey >190 Çok yüksek düzey; en yüksek kalp hastalığı riskine karşılık gelir American Heart Association

Sınıflandırma R = 159,4-27,6 = 131,8 (Sınıf aralığı) c = 131,8 / 5 = 26,36≈26,4 İlk sınıfın alt sınırı En Küçük değer (27,6) dir. Sonraki sınıfın alt sınırı 27,6 + 26,4 = 54

Sınıf A.S. Ü.S. f %f Sınıf Değeri 40,8 1 27,6 53,9 1 2,5 67,2 2 54,0 80,3 11 27,5 93,6 3 80,4 106,7 15 37,5 120 4 106,8 133,1 11 27,5 5 133,2 159,5 2 5 146,2

Gruplara göre LDL düzeyleri Ortalama S.Sapma(SS) En Küçük Değer En Büyük Değer n Kontrol 94,90 29,41 27,60 159,40 20 Hasta 95,33 18,80 59,10 129,90

GRAFİKLER

Çubuk Grafik Cinsiyet Dağılımı

Gruplara göre cinsiyet dağılımı Yüzde (%) Grup

Bindirmeli Çubuk Grafik Gruplara göre cinsiyet dağılımı Yüzde (%) Grup

Daire Dilimleri Grafiği LDL düzeylerinin sınıflara göre dağılımı Sınıflar

Histogram Grafiği Simetrik Dağılım LDL düzeyleri Sayı(Frekans) Yüzde(%) 27,6-53,9 1 2,5 54-80,3 11 30 80,4-106,7 15 35 106,8-133,1 27,5 133,2-159,5 2 5 Histogram Grafiği Simetrik Dağılım

Sola Çarpık (Negatif Çarpık) Dağılım LDL düzeyleri Sayı(Frekans) Yüzde(%) 27,6-53,9 1 2,5 54-80,3 5 12,5 80,4-106,7 8 20 106,8-133,1 11 27,5 133,2-159,5 15 37,5 Sola Çarpık (Negatif Çarpık) Dağılım (HİPOTETİK BİR DAĞILIM)

Sağa Çarpık (Pozitif Çarpık) Dağılım LDL düzeyleri Sayı(Frekans) Yüzde(%) 27,6-53,9 15 37,5 54-80,3 11 27,5 80,4-106,7 8 20 106,8-133,1 5 12,5 133,2-159,5 1 2,5 Sağa Çarpık (Pozitif Çarpık) Dağılım (HİPOTETİK BİR DAĞILIM)

Kutu-Çizgi Grafiği LDL düzeylerinin kutu-çizgi grafiği Sağa Çarpık (Pozitif Çarpık) Dağılım

Ortalama ve Standart Sapma Grafiği LDL düzeylerinin ortalama ve standart sapma grafiği

Cinsiyete göre yaşların dağılımının ortalama ve standart sapma grafiği

Gruplara göre LDL düzeyleri (Hatırlatma) Ortalama S.Sapma(SS) En Küçük Değer En Büyük Değer n Kontrol 94,90 29,41 27,60 159,40 20 Hasta 95,33 18,80 59,10 129,90

Gruplara göre LDL düzeylerinin dağılımı

Gruplara göre LDL düzeylerinin dağılımı

Cinsiyete göre yaş ve LDL saçılım grafiği

Yaşların dal ve yaprak grafiği 3 4 5 5 5 5 6 6 8 9 9 9 9 0 0 1 1 3 3 5 5 6 6 6 7 8 9 9 9 0 1 3 3 7 8 1 5 8 0 0 Dallar Yapraklar 2 3 4 5 6

Yaşların cinsiyete göre dal ve yaprak grafiği 9 8 5 5 5 4 9 9 7 6 5 3 3 1 0 7 3 5 3 5 6 6 9 9 9 0 1 5 6 6 8 9 0 1 3 8 1 8 0 0 Yapraklar Dallar Yapraklar 2 3 4 5 6 Erkek Kadın

Normal Dağılım Örnek : İlkokul çağı çocuklarının günlük protein tüketim miktarı, ortalama 30 gr. ve 8 standart sapmalı normal dağılım gösterdiği bilindiğinde, 40 gr’dan daha fazla protein alan çocukların oranı nedir? 18 ve 22 gr. arasında protein alan çocukların oranı nedir? Bu yaş grubu çocukların 18 gr’dan daha az protein almamaları önerilirse çocukların yüzde kaçı yetersiz protein almaktadır? Çocukların %20’sinin önerilenden fazla protein aldığı biliniyorsa, fazla(aşırı) protein sınırı nedir?

Çözüm: a) Standart Normal Dağılım yaklaşımını ve eşitliğini kullanarak 30 40 Standart Normal Dağılım yaklaşımını ve eşitliğini kullanarak bulunur.

1,25 Eğer sonucu Standart Normal Dağılım Tablosu kullanarak bulmak istersek 1,25’in tablo değeri 0,394 olarak bulunur. 0,5-0,394=0,106 olarak bulunur. Yani öğrencilerin %10,6’sının protein alım miktarı 40 gr’dan fazladır.

b) 18 22 30 VE

1,5’in tablo değeri 0,433 ve 1’in tablo değeri 0,341 olarak bulunur. -1,5 -1 1,5’in tablo değeri 0,433 ve 1’in tablo değeri 0,341 olarak bulunur. 0,433-0,341=0,092 olarak bulunur. Yani öğrencilerin %9,2’sının protein alım miktarı 19 ile 22 gr arasındadır.

c) 18 30

1,5’in tablo değeri 0,433 olarak bulunur. -1,5 1,5’in tablo değeri 0,433 olarak bulunur. 0,5-0,433=0,067 olarak bulunur. Yani öğrencilerin %6,7’sinin protein alım miktarı 18 gr’dan düşüktür.

d) İlk önce standart normal dağılım tablosundan %30 olasılığına denk gelen z değeri bulunur. 30 36,72

Güven Aralıkları Örnek: Aşağıdaki tabloda 50 kadının doğum sonrası sistolik kan basıncı değerleri verilmiştir. Bu kitleden n=5 ve n=15 genişliğinde örneklemler çekildiğinde, her iki örneklemden kitle ortalama sistolik kan basıncının %95 ve %99 güven aralıklarını bulunuz?

: Örnekleme çıkan değerler Bilinmeyen kitle ortalaması %95 güvenirlikle 123,6 ile 176,3 arasında değişir.

Bilinmeyen kitle ortalaması %99 güvenirlikle 106,3 ile 193,6 arasında değişir. Yorum: Gözlem sayısı aynı kalırken güven düzeyi artırıldığında daha geniş bir güven aralığı elde edilir.

Bilinmeyen kitle ortalaması %95 güvenirlikle 134,2 ile 152,5 arasında değişir.

Bilinmeyen kitle ortalaması %99 güvenirlikle 130,7 ile 156 arasında değişir. %95 %99 n=5 123,6-176,3 (52,7) 106,3-193,6 (87,3) n=15 134,2-152,5 (18,3) 130,7-156 (25,3)