KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA
Her Sağlam Birey, Bir Engelli Adayıdır…
Kaynaştırma eğitimi; özel eğitime muhtaç çocuklara örgün ve yaygın eğitim kurumları içersinde normal akranları arasında kendi özür ve özelliklerine uygun olarak verilen eğitime kaynaştırma eğitimi denir. Başka deyişle engelli bireylerin engeli olmayan bireylerle eğitsel ve sosyal olarak bütünleşmesini sağlama işlemidir
Kaynaştırma eğitimi ile; 1) Normal eğitimden yararlanamayan özür ve özelliklerine uygun bir okula yada sınıfa yerleştirilememiş özel eğitime muhtaç çocukların eğitim imkanına kavuşturularak topluma kazandırılmaları, 2)Özel eğitime muhtaç çocukların normal çocuklarla sosyal bütünleşmelerinin sağlanması, 3)Engelli çocukların kendilerini kabul etmeleri ve çevrelerinden de kabul görmelerinin sağlanılması amaçlanmaktadır.
KAYNAŞTIRMA
Kaynaştırma Kaynaştırma, her tür ve düzeyde engele sahip öğrenciler için gerekli bir uygulamadır. KAYNAŞTIRMA
Kaynaştırma, özel eğitime ihtiyacı olan öğrencinin, normal öğrencilerin devam ettiği eğitim ortamlarında (normal anaokulu, normal ilköğretim vb.) eğitilmesidir. KAYNAŞTIRMA
Başka deyişle engelli bireylerin engeli olmayan bireylerle eğitsel ve sosyal olarak bütünleşmesini sağlama işlemidir Her insanda olduğu gibi özel eğitime muhtaç birey de sevilmek, takdir edilmek, beğenilmek, değer görmek ve kimseye bağımlı olmadan yaşamak ister . KAYNAŞTIRMA
Bu onların en doğal hakkı olduğu gibi, toplumsal bütünlüğün ve kalkınmanın temelidir. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylere verilen eğitimin niteliği ne kadar iyi olursa olsun sonuçta onu, içinde yaşadığı toplumun bir üyesi haline getirmiyor ve kabul görmesini sağlamıyorsa verilen eğitim işe yaramayacaktır. KAYNAŞTIRMA
Kaynaştırmanın Amacı Çocuğu normal hale getirmek değil, Onun ilgi ve yeteneklerini En iyi şekilde kullanmasını sağlamak Toplum içinde yaşayabilmesini kolaylaştırmaktır. KAYNAŞTIRMA
Kaynaştırma eğitimine alınacak öğrencileri ve yetersizliklerini şu şekilde sıralayabiliriz: 1.Zihinsel öğrenme yetersizliği olanlar; Gecikmeli bir konuşma ve dil gelişimi, sosyal, duygusal ve davranış problemleri ile okuma yazma ve becerilerinin kazanılmasında gecikme bulunanlar. 2.İşitme yetersizliği olanlar: Az işiten yada işitme gücünü tamamen yitirmiş olan ve dili kullanmada ve iletişimde yetersizliği bulunanlar.
KAYNAŞTIRMA
5.Dil ve konuşma güçlüğü olanlar: . 3.Ortopedik yetersizliği olanlar: Bir organını yada fonksiyonunu kaybetmiş; iskelet, eklem, sinir sistemi ve kaslarında bir sakatlık bulunan ancak, sınıfta başkasına bağımlı olmadan kalabilen çocuklardır 4.Görme yetersizliği olanlar: Az gören yada görme gücünü tümüyle yitirmiş bulunanlar. 5.Dil ve konuşma güçlüğü olanlar: Sözel iletişiminde farklı düzey ve biçimlerde ortaya çıkan aksaklıklar nedeniyle dili kullanma, konuşmayı öğrenme ve iletişiminde güçlükler bulunanlar.
Kaynaştırma Eğitiminin İlkeleri Özel eğitim gerektiren bireyin akranlarıyla aynı kurumda eğitim görme hakkı vardır. Kaynaştırma, özel ve genel eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Hizmetler yetersizliğe göre değil, eğitim gereksinimine göre planlanır. Karar verme süreci aile-okul-eğitsel tanılama sürecine göre gerçekleşir. Hizmetler okul merkezli olur.
Kaynaştırma Eğitiminin İlkeleri Kaynaştırmaya erken başlamak esastır. Kaynaştırmada bireysel farklılıklar esastır. Bütün bireyler öğrenebilir ve öğretilebilir. Duyu kalıntısından yararlanmak esastır. Gönüllülük,sevgi,sabır,gayret gerekmektedir. Eğitim normal insanlarla ve doğal ortamlar da verilmelidir. Eğitim, bireyi toplumun bir parçası haline getirmeyi amaçlar. Kaynaştırma, bir program dahilinde verilen bir özel eğitim uygulamasıdır.
Tarihçesi Tarihe bakıldığında engellilerin normal gelişim gösteren akranlarından ayrı olarak özel eğitim okullarında veya özel eğitim sınıflarında eğitildiği görülmektedir . KAYNAŞTIRMA
İkinci dünya savaşı sonrası 1950'li yıllarda çok nadir dile getirilmeye başlanan engelli bireylerin engelli olmayan yaşıtlarıyla aynı eğitim ortamını paylaşması fikri 1960‘lı yıllarda giderek daha fazla taraflar bulmaya başlamıştır. KAYNAŞTIRMA
Bu dönemde yapılan araştırmalarda bu öğrencilerin bir çoğuna normal sınıflarda okuma hakkı verildiğinde normal akranlarıyla ilişki kurabildiği ve sınıf aktivitelerine katılabildikleri görülmüştür. KAYNAŞTIRMA
Hareketin öncülüğünü ise engelli bireylerin ebeveynleri başlatmıştır Hareketin öncülüğünü ise engelli bireylerin ebeveynleri başlatmıştır. Bu dönemlerde dünyada kaynaştırılmaya başlayan ilk engel grubunu görme engelliler oluşturmuştur. KAYNAŞTIRMA
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNİN DAYANAĞI 573 sayılı “Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” (Madde 12) (30.05.1997) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Anayasa (Madde 42) KAYNAŞTIRMA
KAYNAŞTIRMA
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNİN YARARLARI Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireylere, Normal Çocuklara, Ailelere, Öğretmenlere yararları vardır. Topluma KAYNAŞTIRMA
Özel Eğitime İhtiyacı Olan Bireylere Yararları BEP aracılığı ile kapasite ve öğrenme hızına göre eğitim alır. Kendine güven, takdir edilme,işe yarama, cesaret, sorumluluk gibi sosyal değerleri gelişir. Özelliklerine uygun ortamdan dolayı uyum ve başarısı artacaktır KAYNAŞTIRMA
Bu öğrenciler normal öğrencilerden bazı davranışları öğreneceklerdir. Normal öğrencilerle birlikte çalışmaları daha büyük başarılar için kendilerinde istek ve cesaret uyandırır. Bu öğrenciler normal öğrencilerden bazı davranışları öğreneceklerdir. Eğitim programlarına ek olarak aile eğitimi, sosyal, kültürel ve serbest zaman etkinlikleri sayesinde öğrenmeleri gelişir. Olumsuz davranış yerine olumlu davranışları artacaktır. KAYNAŞTIRMA
Normal Çocuklara Yararları Özürlü bireye karşı kabul, hoşgörü, yardımlaşma, demokrasi ve ahlaki anlayışları gelişir. Bireysel farklılıkları doğal karşılar ve saygı gösterir. Kendi yetersizliklerini görme , bunları kabul etme ve giderme davranışları gelişir. Özürlülerle birlikte yaşamayı öğrenir. Liderlik ,model olma ve sorumluluk duygusu gelişir. KAYNAŞTIRMA
Kendilerinden farklı olan bireyleri kabul etmeyi öğrenirler. Kendilerini başkalarının yerine koymayı ve onları anlamayı öğrenirler. Tüm zorluklara rağmen başarılı olan bireyleri tanıma fırsatını elde ederler. KAYNAŞTIRMA
Ailelere Yararları Çocuk üzerindeki beklentileri çocuklarının kapasiteleriyle uygunluk göstermeye başlar. Okula bakış açıları değişir. Çocukların ilgi ve ihtiyaçları konusunda daha sağlıklı bilgi edinirler. Aile içi çatışmalar azalır ve aile sağlığı artar. Çocuklarına nasıl yardım edecekleri konusunda yeni yollar öğrenirler. KAYNAŞTIRMA
KAYNAŞTIRMA
Normal gelişim gösteren çocuklar ile kendi çocuklarının pek çok yönden ortak özellikleri olduğunu fark ederler ve kendilerini toplumdan daha az soyutlanmış hissederler. Kendilerine önemli bir destek sağlayabilecek normal gelişim gösteren çocukların aileleriyle iletişimlerini geliştirirler. KAYNAŞTIRMA
Özel gereksinimli olmayan çocukların ailelerine Yararları Özel gereksinimli çocukların aileleriyle etkileşime girerek onlara katkı getirebilirler. Çocuklarına bireysel farklılıkları ve onlara saygı duymayı öğretme fırsatını elde ederler. KAYNAŞTIRMA
Öğretmenlere Yararları Şartsız kabul, sabır, hoşgörü, bireysel özelliklere saygı davranışları gelişir. KAYNAŞTIRMA
Öğretmenlere Yararları Eğitimde ekonomiklik ve fırsat eşitliği sağlanır. Kaynaştırma öğrencisi ile yapılan çalışmalar sayesinde öğretim becerileri gelişecek ve deneyimleri artacaktır. KAYNAŞTIRMA
KAYNAŞTIRMA
Teşekkür Ederiz KAYNAŞTIRMA