Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Sunum transkripti:

Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT Ünite 6: Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT

Ünitede Ele Alınan Konular Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması Ünitede Ele Alınan Konular 6. Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması 6.1. Aritmetik Ortalamanın Hesaplanması 6.2. Ortanca değerin Hesaplanması 6.3. Tepe değerinin Hesaplanması

Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması Üçüncü ünitede basit serilerde merkezi eğilim ölçülerinin hesaplanmasına ilişkin formüller verilmiş ve bir seride ortalamaların nasıl hesaplanacağı anlatılmıştı. Bu ünitede ise frekans dağılım tablosu üzerinden merkezi eğilim ölçülerinin daha açık bir ifadeyle Aritmetik ortalama, ortanca ve tepe değerinin nasıl hesaplanacağı anlatılacaktır.

Aritmetik Ortalamanın Hesaplanması Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması Aritmetik Ortalamanın Hesaplanması Değerler toplamının değer sayısına oranı şeklinde tanımlanan aritmetik ortalama en çok kullanılan merkezi eğilim ölçüsüdür. Basit serilerde direk değerler üzerinden hesaplanan aritmetik ortalama Sınıflandırılmış verilerde ise Tartılı Ortalama yöntemi kullanılarak hesaplanır. Daha açık bir ifadeyle her bir sınıfın frekansı ile sınıf değerinin çarpımlar toplamının, toplam frekansa bölünmesi ile bulunur. Matematiksel ifade ile Aritmetik ortalama; fi = i’inci sınıfın frekansı k= Sınıf Sayısı Xi= i’nci sınıfın Sınıf Değeri

Örnek 1 Soru 6-1 Bir bankanın havale servisine herhangi bir günde gelen müşterilerin işlemlerini bitirme süreleri dakika olarak ölçülmüştür. Sınıf sayısını 6 alarak verilerin frekans dağılım tablosu oluşturulmuştur. Tablodan faydalanarak havale işlemine ilişkin ortalamayı bulunuz. k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) Oransal Frekans(%f) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 4,0% 2,1 2,3 8 2,2 16,0% 3 2,4 2,6 6 2,5 12,0% 4 2,7 2,9 10 2,8 20,0% 5 3,0 3,2 13 3,1 26,0% 3,3 3,5 11 3,4 22,0% Σfi=50 100,0%

Çözüm 6-1 Verilenler: k= 6 ∑fi= 50 fi = i’inci sınıfın frekansı Örnek 1 Çözüm 6-1 Verilenler: k= 6 ∑fi= 50 k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 2,1 2,3 8 2,2 3 2,4 2,6 6 2,5 4 2,7 2,9 10 2,8 5 3,0 3,2 13 3,1 3,3 3,5 11 3,4 Σfi=50 fi = i’inci sınıfın frekansı k= Sınıf Sayısı Xi= i’nci sınıfın Sınıf Değeri

Ortalamayı Grafik üzerinde gösterelim. Örnek 1 k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 2,1 2,3 8 2,2 3 2,4 2,6 6 2,5 4 2,7 2,9 10 2,8 5 3,0 3,2 13 3,1 3,3 3,5 11 3,4 Σfi=50 Ortalamayı Grafik üzerinde gösterelim. 2,35 2,65 2,95 3,25 3,55 2,05 1,75 2,842

Soru 6-2 k Alt Sınırlar Üst Sınırlar f 1 65 78 14 2 79 92 13 3 93 106 Örnek 2 Soru 6-2 Bir bölgede faaliyet gösteren bilgisayar donanım ve yazılım şirketlerinin ciroları ile ilgili bir araştırmada, 40 firmanın bir önceki yıla ait gelirleri (1000 TL) elde edilmiş ve verilerin Frekans Dağılım Tablosu aşağıda verilmiştir. Bu tablodan faydalanarak ortalamayı hesaplayınız. k Alt Sınırlar Üst Sınırlar f 1 65 78 14 2 79 92 13 3 93 106 10 4 107 120 5 121 134

Çözüm 6-2 Verilenler: k= 5 ∑fi= 40 fi = i’inci sınıfın frekansı Örnek 2 Çözüm 6-2 Verilenler: k= 5 ∑fi= 40 k Alt Sınırlar Üst Sınırlar fi 1 65 78 14 2 79 92 13 3 93 106 10 4 107 120 5 121 134 ∑fi = 40 Sınıf Değerleri (Xi) 71,5 85,5 99,5 113,5 127,5 fi = i’inci sınıfın frekansı k= Sınıf Sayısı Xi= i’nci sınıfın Sınıf Değeri

Ortalamayı Grafik üzerinde gösterecek olursak Örnek 2 k Alt Sınırlar Üst Sınırlar fi Sınıf Değerleri (Xi) 1 65 78 14 71,5 2 79 92 13 85,5 3 93 106 10 99,5 4 107 120 113,5 5 121 134 127,5 ∑fi = 40 Ortalamayı Grafik üzerinde gösterecek olursak 78,5 92,5 106,5 120,5 134,5 64,5 50,5 86,55

Ortanca Değerin Hesaplanması Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması Ortanca Değerin Hesaplanması Ortanca değer sıralanmış bir veri grubunda en ortada kalan terimin değeri olarak tanımlanır. Sınıflandırılmış veriler zaten küçükten büyüğe doğru sıralandığından en ortada kalan değeri yani ortanca değeri aşağıdaki formül yardımıyla bulabiliriz. L1= Ortanca Değerin içinde bulunduğu sınıfın Alt Gerçek Sınırı c= Sınıf Aralığı n= Gözlem Sayısı m= Ortancanın İçinde Bulunduğu sınıf fod= Ortancanın İçinde Bulunduğu sınıfın Frekansı

Örnek 3 Soru 6-3 Örnek 6–1’de verilen bir banka şubesinin havale servisine gelen müşterilerin işlemlerini bitirme sürelerine ilişkin frekans dağılım tablosunu kullanarak Ortanca değeri hesaplayınız. k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 2,1 2,3 8 2,2 3 2,4 2,6 6 2,5 4 2,7 2,9 10 2,8 5 3,0 3,2 13 3,1 3,3 3,5 11 3,4 Σfi=50

Çözüm 6-3 Tablodan Bulunacak Değerler m= 4 olarak bulunur. fod= 10 Örnek 3 Çözüm 6-3 Tablodan Bulunacak Değerler k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 2,1 2,3 8 2,2 3 2,4 2,6 6 2,5 4 2,7 2,9 10 2,8 5 3,0 3,2 13 3,1 3,3 3,5 11 3,4 Σfi=50 n 2 = 50 2 =25. değer hangi s𝚤n𝚤fta yer almaktad𝚤r? m= 4 olarak bulunur. fod= 10 L1=2,65 u=1 m−1 f u = u=1 4−1 f u = u=1 3 f u = f 1 + f 2 + f 3 Verilenler: k= 6 ∑fi= n= 50 c= 0,3 i=1 3 f u =2+8+6=16

Ortancayı Grafik üzerinde gösterelim. Örnek 1 k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 2,1 2,3 8 2,2 3 2,4 2,6 6 2,5 4 2,7 2,9 10 2,8 5 3,0 3,2 13 3,1 3,3 3,5 11 3,4 Σfi=50 Ortanca Değer = 2,92 Dakika Ortancayı Grafik üzerinde gösterelim. 2,35 2,65 2,95 3,25 3,55 2,05 1,75 % 50 % 50 2,842 2,92

Örnek 4 Soru 6-4 Örnek 6–2’de verilen işletmelerin yıllık cirolarına ilişkin frekans dağılım tablosunu kullanarak Ortanca değeri hesaplayınız. k Alt Sınırlar Üst Sınırlar fi Sınıf Değeri (Xi) 1 65 78 14 71,5 2 79 92 13 85,5 3 93 106 10 99,5 4 107 120 113,5 5 121 134 127,5 ∑fi=40

Çözüm 6-4 Tablodan Bulunacak Değerler 27 m= 2 olarak bulunur. fod= 13 Örnek 4 Çözüm 6-4 Tablodan Bulunacak Değerler k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 65 78 14 71,5 2 79 92 13 85,5 3 93 106 10 99,5 4 107 120 113,5 5 121 134 127,5 Σfi=40 n 2 = 40 2 =20. değer hangi s𝚤n𝚤fta yer almaktad𝚤r? 27 m= 2 olarak bulunur. fod= 13 L1=78,5 u=1 m−1 f u = u=1 2−1 f u = u=1 1 f u = f 1 Verilenler: k= 5 ∑fi= n= 40 c= 14 i=1 1 f u =14

Ortanca Değer = 84,96 (bin) TL Örnek 4 Ortanca Değer = 84,96 (bin) TL k Alt Sınırlar Üst Sınırlar fi Sınıf Değerleri (Xi) 1 65 78 14 71,5 2 79 92 13 85,5 3 93 106 10 99,5 4 107 120 113,5 5 121 134 127,5 ∑fi = 40 Ortancayı Grafik üzerinde gösterecek olursak 78,5 92,5 106,5 120,5 134,5 64,5 50,5 % 50 % 50 84,96 86,55

Tepe değerinin Hesaplanması Sınıflandırılmış Verilerde Merkezi Eğilim Ölçülerinin Hesaplanması Tepe değerinin Hesaplanması Tepe değeri basit serilerde en sık tekrarlanan değer olarak tanımlanır. Sınıflandırılmış verilerde daha açık bir ifadeyle frekans dağılım tablolarını kullanarak tepe değeri aşağıdaki formül ile hesaplanır. L2= En yüksek frekansa sahip sınıfın Alt Gerçek Sınırı c= Sınıf Aralığı d1= En yüksek frekansa sahip sınıfın frekansı ile bir önceki sınıfın frekansı arasındaki fark d1= En yüksek frekansa sahip sınıfın frekansı ile bir sonraki sınıfın frekansı arasındaki fark

Örnek 5 Soru 6-5 Örnek 6–1’de verilen bir banka şubesinin havale servisine gelen müşterilerin işlemlerini bitirme sürelerine ilişkin frekans dağılım tablosunu kullanarak Tepe değerini hesaplayınız. k Sınıflar Frekans (fi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 2,1 2,3 8 3 2,4 2,6 6 4 2,7 2,9 10 5 3,0 3,2 13 3,3 3,5 11 Σfi=50

Çözüm 6-5 Tablodan Bulunacak Değerler Örnek 5 Çözüm 6-5 Tablodan Bulunacak Değerler k Sınıflar Frekans (fi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 2,1 2,3 8 3 2,4 2,6 6 4 2,7 2,9 10 5 3,0 3,2 13 3,3 3,5 11 Σfi=50 Frekans dağılım tablosunda en yüksek frekans 13 ‘tür ve 5. Sınıfın frekansıdır. L2=2,95 d1= 13-10 =3 d2= 13-11 =2 Tepe Değeri= L 2 + d 1 d 1 + d 2 ∗c Verilenler: k= 6 ∑fi= n= 50 c= 0,3 Tepe Değeri=2,95+ 3 3+2 ∗0,3 Tepe Değeri=2,95+ 3 5 ∗0,3=2,95+ 0,9 5 Tepe Değeri=2,95+0,18 Tepe Değeri=3,13 dakika

Tepe Değerini Grafik üzerinde gösterelim. Örnek 5 k Sınıflar Frekans (fi) Sınıf Değeri(Xi) A.S Ü.S 1 1,8 2,0 2 1,9 2,1 2,3 8 2,2 3 2,4 2,6 6 2,5 4 2,7 2,9 10 2,8 5 3,0 3,2 13 3,1 3,3 3,5 11 3,4 Σfi=50 Ortanca Değer = 2,92 Dakika Tepe Değeri = 3,13 Dakika Tepe Değerini Grafik üzerinde gösterelim. 2,35 2,65 2,95 3,25 3,55 2,05 1,75 2,842 2,92 3,13