Okul çocuğunun ruh sağlığı Dr Yankı Yazgan Marmara Ü Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi ve Yale U School of Medicine/Child Study Center
öğrenme/ iletişim sosyal uyum Davranış Problemi dikkat dürtü kontrolü başarısızlık iletişim sosyal uyum Davranış Problemi dikkat dürtü kontrolü Kaygı/ ayrılık “sahici” öğrenme güçlüğü Üzüntü/ depresyon “sahici” hiperaktivite çanakkale Y Yazgan, 2004
Okulda ruh sağlığı Okuldaki öğrenme ortamı Öğretmenlerin bireysel ruh sağlığı Öğrencilerin bireysel ruh sağlığı çanakkale Y Yazgan, 2004
Öğrencilerin ruh sağlığı Aile bireysel çanakkale Y Yazgan, 2004
Bireysel ruh sağlığını ne belirler? Beyinsel işleyiş düzeni (örn. huy, dikkat, algı) Bu düzen zemininde oluşmuş ruhsal mekanizmalar (örn. duygu yoğunluğu, empati, dil kullanımı ) Psikososyal dış etkiler (kayıplar, SES, travma) talih çanakkale Y Yazgan, 2004
Beyinsel işleyiş düzeni Huy-mizaç, Dikkat-yönetici işlevler algılama çanakkale Y Yazgan, 2004
Dikkat dağılabilir Sıkıldığımızda, durum keyif vermediğinde çanakkale Y Yazgan, 2004
Neler keyif vermez? Ödev ve sorumluluklar Hemen sonuç vermeyen zevkli şeyler Zor gelen şeyler çanakkale Y Yazgan, 2004
Dikkat dağıldığında ne yapılır? Kıpırdanılır Sağla sola ilgilenilir; sağa sola sataşılır Hayal kurulur Konuşulur; kalkıp dolaşılır SIKILINIR; sabırsızlanılır; beklenilmez... çanakkale Y Yazgan, 2004
Dikkat dağıldığında ne olmaz? Dikkati gerektiren şey her ne ise: Yapılmaz Öğrenilmez Anlaşılmaz İhmal edilir çanakkale Y Yazgan, 2004
Dağılıp toplanamayan dikkat “Hiperaktivite/dikkat eksikliği” aslında bir dikkat dağılması ya da eksikliği değil, dikkati (dağıldığında tekrar) toplayamama problemidir. Bu problemin süreklilik göstermesi, duygusal sıkıntılarımız azalsa bile devam etmesidir. çanakkale Y Yazgan, 2004
Kendini tutabilmek Kendilerini tutmakta zorlanan çocuklar, dur diyince duramazlar; “sabredemezler” Kendini tutabilmek önemlidir. çanakkale Y Yazgan, 2004
Anlamak ve anlaşılmak Kendini tutamayan çocuklar Dikkatlerini gereğince veremez, “önemli-önemsiz” ayrımını yapamazlar, anlamalarını ve anlatabilmelerini/anlaşılabilmelerini engeller. çanakkale Y Yazgan, 2004
Sorunlar belli durumlarda belirginleşir. Yeni öğrenme yükleri (okula başlama) Duygusal yükler (ayrılık, kayıp, stres) çanakkale Y Yazgan, 2004
Kişisel gelişimdeki sonuçlar Duygularının farkına varmakta zorluklar Çevreyle uyumda zorluklar Anlaşılmamışlık duygusu Kızgınlık, öfke bezginlik çanakkale Y Yazgan, 2004
Okuldaki sonuçlar Öğrenememe (yeterince) Sorumluluklarını yerine getirmeme Kuralları tam anlamama ve uygulamama Öğretmenler ve arkadaşlar tarafından anlaşılamama çanakkale Y Yazgan, 2004
Öğrenme ortamı herkese lazım Dikkat sadece hiperaktif diye bilinen çocukların meselesi değildir. İyi bir öğrenme ortamı herkesin ihtiyacıdır. İhtiyaca uygun öğrenme ortamı sağlamak bir yükümlülüktür. çanakkale Y Yazgan, 2004
Öğrenme ortamı “iyi” öğrenme ortamı dikkat becerilerini destekleyici olmalıdır. İyi bir trafik düzeni gibi. çanakkale Y Yazgan, 2004
Psikoterapi İlaç Duygu Düşünce Dikkat Bellek çanakkale Y Yazgan, 2004