Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Sunum transkripti:

Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN KÖKLÜ SAYILAR Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN

KONU BAŞLIKLARI KÖKLÜ SAYININ TANIMI 2. KÖKLÜ İFADELERİN ÖZELLİKLERİ KÖKLÜ İFADELERDE DÖRT İŞLEMLER 3.1. Toplama – Çıkarma İşlemi 3.2. Çarpma - Bölme İşlemi PAYDANIN RASYONEL YAPILMASI KÖK İÇİNDE KÖKLÜ İFADELER BÖLÜM TEKRAR SORULARI

1. Köklü Sayının Tanımı n bir pozitif doğal sayı ve a reel sayı olmak üzere, 𝑛 𝑎 ifadesine a sayısının n inci kuvvetten kökü de­nir. (n > 2) a ≥ 0 için ; 2 𝑎 ifadesine “karekök a” 3 𝑎 ifadesine “küpkök a” . 𝑛 𝑎 ifadesine n. Kuvvetten kök a denir.

1. Köklü Sayının Tanımı 𝟓𝟎 − 𝟏𝟖 − 𝟖 𝟐 İşleminin sonucu kaçtır? Örnek Soru 1 : 𝟓𝟎 − 𝟏𝟖 − 𝟖 𝟐 İşleminin sonucu kaçtır?

1. Köklü Sayının Tanımı Örnek Soru Çözüm 1 : 𝟓𝟎 − 𝟏𝟖 − 𝟖 𝟐 = 𝟐 𝟐. 𝟓 𝟐 − 𝟐 𝟐. 𝟑 𝟐 − 𝟐 𝟐. 𝟐 𝟐 𝟐 = 𝟓. 𝟐 −𝟑. 𝟐 −𝟐. 𝟐 𝟐 = 𝟓−𝟑−𝟐 𝟐 𝟐 = 𝟎 𝟐 𝟐 = 0

2. Köklü İfadelerin Özellikleri 1. Rasyonel Üs a ≥ 0 olmak üzere, 𝑛 𝑎 𝑚 = 𝑚 𝑚 𝑛 2. Kök İçindeki İfadenin Kök Dışına Çıkarılması n bir pozitif tamsayı olmak üzere, 𝑛 𝑎 𝑛 = 𝑎, 𝑛 𝑡𝑒𝑘 𝑠𝑎𝑦𝚤 𝑖𝑠𝑒 𝑎 , 𝑛 𝑡𝑒𝑘 𝑠𝑎𝑦𝚤 𝑖𝑠𝑒 Örnek: 3 27 = 3 3 3 = 3 3 −8 = 3 −2 3 = -2 4 −5 4 = −5 =5

2. Köklü İfadelerin Özellikleri 3. Köklü ifadenin üssünün alınması 𝑛 𝑎 𝑚 = 𝑛 𝑎 𝑚 = 𝑚 𝑚 𝑛 3 −5 6 = 3 −5 6 = 3 5 6 = 5 6 3 = 5 2 = 25 4. Kök içindeki bir çarpanın kök dışına çıkarılması a > 0 olmak üzere, 𝑛 𝑎 𝑛 .𝑏 = 𝑎. 𝑛 𝑏 3 54 = 3 3 3 .2 = 3. 3 2

2. Köklü İfadelerin Özellikleri 5. Kök dışındaki bir çarpımın kök içine alınması 𝑎 𝑏 . 𝑛 𝑐 = 𝑛 𝑎 𝑛 .𝑐 𝑏 𝑛 şeklindedir. Burada n çift sayı ise 𝑎 𝑏 >0 olmalıdır. 2 3 . 3 = 2 3 2 .3 = 4 3 6. Bir kökün derecesini genişletme veya sadeleştirme k ve b pozitif tamsayı olmak üzere, 𝑛 𝑏 𝑚 = 𝑛.𝑘 𝑏 𝑚.𝑘 = 𝑛 𝑘 𝑏 𝑚 𝑘 16 5 8 = 4 5 2 = 32 5 16

2. Köklü İfadelerin Özellikleri Örnek Soru 1 : x < 0 < y olmak üzere, 25. 𝑥 2 − 3 𝑥 3 + 4 16. 𝑦 4 İfadesinin en sade biçimi aşağıdakilerden hangisidir? A) 2y –6x B)y –6x C)4x + 2y D) y –3x E)4x –2y

2. Köklü İfadelerin Özellikleri Örnek Soru Çözüm 1 : x < 0 < y olmak üzere, 25. 𝑥 2 − 3 𝑥 3 + 4 16. 𝑦 4 5.𝑥 2 − 3 𝑥 3 + 4 2.𝑦 4 = |5x| - x + 2.y = -5x-x+2y = 2y-6x

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem 1. Toplama – Çıkarma İşlemi Köklü ifadelerin dereceleri ve içlerindeki sayıları eşit ise toplanabilir veya çıkarılabilir. 𝑎. 𝑛 𝑥 ± 𝑏. 𝑛 𝑥 =(𝑎 ± 𝑏) 𝑛 𝑥

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem Örnek Soru 2: 3. 𝟐𝟒𝟓 +𝟏𝟎. 𝟐𝟎 −𝟓. 𝟏𝟖𝟎 −𝟑. 𝟒𝟓 işleminin sonucu kaçtır? A) 𝟓 B) 𝟐 𝟓 C) 7 𝟓 D) 5 𝟓 E) 𝟗 𝟓

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem Örnek Soru çözüm 2: 3. 𝟐𝟒𝟓 +𝟏𝟎. 𝟐𝟎 −𝟓. 𝟏𝟖𝟎 −𝟑. 𝟒𝟓 = 3. 𝟒𝟗.𝟓 +𝟏𝟎. 𝟒.𝟓 −𝟓. 𝟑𝟔.𝟓 −𝟑. 𝟗.𝟓 = (3.7) 𝟓 + (10.2) 𝟓 - (5.6) 𝟓 - (3.3) 𝟓 = (21+20-30-9) 𝟓 = 2. 𝟓

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem Örnek Soru 3: 𝟑 −𝟔𝟐𝟓 + 𝟑 𝟓 + 𝟗 𝟏𝟐𝟓 işleminin sonucu kaçtır? A) -3 𝟑 𝟓 B) 𝟐 𝟑 𝟓 C) 7 𝟑 𝟓 D) 5 𝟑 𝟓 E) 𝟗 𝟑 𝟓

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem Örnek Soru Çözüm 3: 𝟑 −𝟔𝟐𝟓 + 𝟑 𝟓 + 𝟗 𝟏𝟐𝟓 işleminin sonucu kaçtır? 𝟑 𝟓. −𝟓 𝟑 + 𝟑 𝟓 + 𝟗 𝟓 𝟑 = -5 𝟑 𝟓 + 𝟑 𝟓 + 𝟑 𝟓 = (-5+1+1) 𝟑 𝟓 = -3 𝟑 𝟓

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem 2. Çarpma – Bölme İşlemi Kök kuvvetleri aynı (eşit) olan köklü ifadeler, çarpılıp bölünebilir. Kök kuvvetleri eşit değil ise, eşitlenerek çarpma ya da bölme işlemi yapılır. m, n çift doğal sayı iken a, b ∈ R+ m, n tek doğal sayı iken a, b ∈ R olmak üzere, 𝑛 𝑎 . 𝑛 𝑏 = 𝑛 𝑎.𝑏 𝑛 𝑎 . 𝑚 𝑏 = 𝑛.𝑚 𝑎 𝑚 . 𝑛.𝑚 𝑏 𝑛 = 𝑛.𝑚 𝑎 𝑚 . 𝑏 𝑛 𝑛 𝑎 𝑛 𝑏 = 𝑛 𝑎 𝑏 , b ≠ 0 𝑛 𝑎 𝑚 𝑏 = 𝑚.𝑛 𝑎 𝑚 𝑚.𝑛 𝑏 𝑛 = 𝑚.𝑛 𝑎 𝑚 𝑏 𝑛 , , b ≠ 0

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem Örnek Soru 4: 𝟎,𝟒 + 𝟎,𝟗 − 𝟏,𝟔 𝟎,𝟏 + 𝟏,𝟔 + 𝟎,𝟗 işleminin sonucu kaçtır? A) 𝟏 𝟐 B) 𝟏 𝟑 C) 𝟓 𝟐 D) 𝟐 𝟕 E) 𝟏 𝟒

3. Köklü İfadelerde Dört İşlem Örnek Soru Çözüm 4: 𝟎,𝟒 + 𝟎,𝟗 − 𝟏,𝟔 𝟎,𝟏 + 𝟏,𝟔 − 𝟎,𝟗 𝟒 𝟏𝟎 + 𝟗 𝟏𝟎 − 𝟏𝟔 𝟏𝟎 𝟏 𝟏𝟎 + 𝟏𝟔 𝟏𝟎 − 𝟗 𝟏𝟎 = 𝟐 𝟏𝟎 + 𝟑 𝟏𝟎 − 𝟒 𝟏𝟎 𝟏 𝟏𝟎 + 𝟒 𝟏𝟎 − 𝟑 𝟏𝟎 = 𝟐+𝟑−𝟒 𝟏𝟎 𝟏+𝟒−𝟑 𝟏𝟎 = 𝟏 𝟏𝟎 𝟐 𝟏𝟎 = 𝟏 𝟐

4. Paydanın Rasyonel Yapılması(Kökten Kurtarma) 1. Payda Tek Terimli İse Kök kuvvetleri aynı (eşit) olan köklü ifadeler, çarpılıp bölünebilir. Kök kuvvetleri eşit değil ise, eşitlenerek çarpma ya da bölme işlemi yapılır. 𝑎 𝑛 𝑏 𝑚 = 𝑎. 𝑛 𝑏 𝑛−𝑚 𝑏 dir. (n > m ve b ≠ 0) ( 𝑛 𝑏 𝑛−𝑚 ) Örnek : 𝟏𝟐 𝟐 = 12 2 = 12. 2 2 = 6. 2 ( 2 )

4. Paydanın Rasyonel Yapılması(Kökten Kurtarma) 2. Rasyonel ifadenin Paydasında; x ± 𝑦 , 𝑥 ± 𝑦 , 𝑦 ± x gibi ifadeler varsa, 𝑥 2 − 𝑦 2 = 𝑥−𝑦 . 𝑥+𝑦 özdeşliğinden faydalanılarak ifade rasyonel yapılır. Örnek: 1 3 − 2 = 1.( 3 + 2 ) 3−2 = 3 + 2 ( 3 + 2 ) Not: 𝑏 + 𝑐 . 𝑏 − 𝑐 = b – c olacağından paydada iki kare farkı elde edilerek payda kökten kurtarılmış olur.

4. Paydanın Rasyonel Yapılması(Kökten Kurtarma) Örnek Soru 5 : 𝟏 𝟐 +𝟏 − 𝟏 𝟐−𝟏 işleminin sonucu kaçtır ? A) -2 B) -1 C) 0 D) 2 E) 2 2

4. Paydanın Rasyonel Yapılması(Kökten Kurtarma) Örnek Soru çözüm 5 : 𝟏 𝟐 +𝟏 − 𝟏 𝟐 −𝟏 = 1. 2 −1 2 2 − 1 2 − 1. 2 +1 2 2 − 1 2 = 2 −1− 2 −1 2−1 = -2 ( 2 -1 ) ( 2 +1)

4. Paydanın Rasyonel Yapılması(Kökten Kurtarma) Örnek Soru 6 : 𝟔 𝟑 − 𝟐 𝟑 +𝟏 işleminin sonucu kaçtır ? A) 𝟑 B) 𝟑 -1 C) 𝟑 +1 D) 2 𝟑 -1 E) 2 𝟑

4. Paydanın Rasyonel Yapılması(Kökten Kurtarma) Örnek Soru 7 : 𝟏 𝟓 −𝟏 − 𝟏 𝟓 +𝟏 işleminin sonucu kaçtır ? A) 1 2 B) 1 5 C) 2 D) 5 E) 2 5

5. Kök İçinde Köklü İfadeler Durum 𝒏 𝒎 𝒓 𝒂 = 𝒏.𝒎.𝒓 𝒂 𝒏 𝒄. 𝒎 𝒃. 𝒓 𝒂 = 𝒏.𝒎.𝒓 𝒄 𝒎.𝒓 . 𝒃 𝒓 .𝒂 n.m.r çarpımı çift sayı ise a > 0 olmalıdır. Örnek: 4 3 2 = 4.3.2. 2 = 24 2 3 2 4 3 5 4 = 3.4..5. 2 4.5 .3 5 .4 = 60 2 22 . 3 5

5. Kök İçinde Köklü İfadeler Durum 𝑎+2 𝑏 veya 𝑎−2 𝑏 şeklinde ise; x > y > 0 a= x+y olmak üzere x,y ∈ R sayıları varsa b= x.y 𝑎 ± 2 𝑏 = 𝑥 ± 𝑦 2 = 𝑥 ± 𝑦 Örnek : 5+2 6 = 3 + 2 Örnek: 7−2 10 = 5 − 2 3 2 5 2

5. Kök İçinde Köklü İfadeler Örmek Soru 8 8− 60 işleminin sonucu kaçtır ?

5. Kök İçinde Köklü İfadeler Örmek Soru Çözüm 8 Önce soruyu 𝑎−2 𝑏 formatına çevirelim. 8− 60 = 8− 4.15 = 8− 2 2 .15 = 8−2 15 5 3 = 5 − 3 olur

6. Bölüm Tekrar Soruları Soru 1 𝟒. 𝟐+ 𝟏 𝟒 işleminin sonucu kaçtır ? A) 4 B) 6 C) 8 D) 12 E) 16

6. Bölüm Tekrar Soruları Soru 2 𝟓𝟎 − 𝟏𝟖 − 𝟖 𝟐 işleminin sonucu kaçtır ? A) 0 B) 6 C) 5 D) 12 E) 2

6. Bölüm Tekrar Soruları Soru 3 𝟏 𝟐 −𝟏 + 𝟐 𝟐 +𝟏 işleminin sonucu kaçtır ? A) 1 B) -1 C) 3 D) 2 E) 2 2

6. Bölüm Tekrar Soruları Soru 4 6+ 20 - 6− 20 işleminin sonucu kaçtır ? A) 5 B) -1 C) 3 5 D) 2 E) 2 2

6. Bölüm Tekrar Soruları Soru 5 3 4 𝑎 = 2 𝑎−2 olduğuna göre a kaçtır ? A) 5 B) -1 C) 3 D) 2 E) 6

7. KAYNAKLAR 1. " Sosyal Bilimler MYO için Temel Matematik" , Prof. Dr. Mustafa SEVÜKTEKİN, Dora Basım Yayın Dağıtım, 2015 2. " YGS Temel Matematik", Aydın Basın Yayın Matbaa Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., 2012 3. " ÖSS Matematik ", Mustafa YAĞCI, 2009 4. " Temel Matematik", Prof.Dr. Mahmut KARTAL, Nobel Yayın Dağıtım, 2009 5. " Temel Matematik ", Doç.Dr. İrfan ERTUĞRUL, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2012