Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Sunum transkripti:

Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN ÜSLÜ SAYILAR Öğr. Gör. Mehmet Ali ZENGİN

KONU BAŞLIKLARI ÜSLÜ SAYININ TANIMI 2. ÜSLÜ SAYININ ÖZELLİKLERİ ÜSLÜ SAYILARDA İŞLEMLER 3.1. Çarpma İşlemi 3.2. Bölme İşlemi 3.3. Toplama – Çıkarma İşlemi ÜSLÜ DENKLEMLER 4.1. 10’un Kuvvetleri

1. Üslü Sayının Tanımı a ∈ R ve n ∈ Z+ olmak üzere n tane a nın çarpımı­na a nın n. kuvveti denir. a.a.a……….a = 𝑎 𝑛 n tane biçiminde yazılır. Burada a ya taban n ye üs (derece, kuvvet) ve 𝑎 𝑛 ye üslü sayı adı verilir. Uyarı : a + a + ... + a = n.a ≠ 𝑎 𝑛 olduğuna dikkat ediniz! Örnek: 5 + 5 + 5 = 3.5 = 15 5 . 5 . 5 = 5 3 = 125

2. Üslü Sayıların Özellikleri a ≠ 0 olmak üzere 𝑎 0 = 1 dir. Örnek : 5 0 = 1, (−3) 0 = 1, (0,0007)° = 1 ( 7 8 +234 2 ) 0 = 1 Uyarı : 00 ve (∞) 0 belirsiz ifadelerdir. Örnek Soru 1 : −1 5 2𝑥−10 = 1 olduğuna göre x kaçtır ? A) 0 B)1 C)2 D)3 E) 5

2. Üslü Sayıların Özellikleri Örnek Soru Çözüm 1 : −1 5 2𝑥−10 = 1 olduğuna göre değerin üssü 0 olmalıdır. Bu doğrultuda ; 2x-10 = 0 2x = 10 x = 5 olarak bulunur.

2. Üslü Sayıların Özellikleri 2. n ∈ Z+ ve x ≠ 0 için 𝑥 −𝑛 = 1 𝑥 𝑛 biçiminde tanımlanır. Örnek : 3 −2 = 1 9 , 2 3 −3 = 27 8 olarak bulunur. 3. a ≠ 0 ve n ∈ Z olmak üzere, (−𝑎) 2𝑛 = 𝑎 2𝑛 (−𝑎) 2𝑛−1 = −𝑎 2𝑛 Uyarı : (−𝑎) 2𝑛 ≠ −𝑎 2𝑛 (−2) 4 = 16 −2 4 = -16

2. Üslü Sayıların Özellikleri 4. 𝑎 𝑛 𝑚 = 𝑎 𝑚 𝑛 = 𝑎 𝑚.𝑛 dir. Örnek : 8 −2 = 2 3 −2 = 2 −6 dır. Uyarı: a ≠ 1 olmak üzere, 𝒂 𝒎 𝒏 ≠ 𝒂 𝒎 𝒏 dir. 2 2 5 = 2 5 2 = 2 2.5 = 2 10 2 2 5 = 2 32 olduğuna göre, 2 2 5 ≠ 2 2 5 olduğuna dikkat ediniz.

2. Üslü Sayıların Özellikleri Örnek Soru 2: 5 𝑛 = a olduğuna göre, 125 𝑛 ifadesinin a türünden değeri aşağıdakilerden hangisidir? A) 5a B) a 5 C) a 3 D) a 2 E) 3a

2. Üslü Sayıların Özellikleri Örnek Soru Çözüm 2: 5 𝑛 = a olduğuna göre, 125 𝑛 = 5 3 𝑛 = 5 𝑛 3 = 𝑎 3 A) 5a B) a 5 C) 𝐚 𝟑 D) a 2 E) 3a

3. Üslü Sayılarda İşlemler 3.1. Çarpma İşlemi a) Tabanlar aynı ise üsler toplanır. 𝐚 𝒏 . 𝐚 𝒎 = 𝐚 𝐧+𝐦 b) Tabanlar farklı, üsler aynı ise ortak kuvvet parantezine alınır. 𝐚 𝒏 . 𝒃 𝒏 = 𝒂.𝒃 𝒏 Örnek: 𝟓 𝟑 . 𝟓 𝟐 . 𝟑 𝟓 = 𝟓 𝟑+𝟐 . 𝟑 𝟓 = 𝟓 𝟓 . 𝟑 𝟓 = 𝟓.𝟑 𝟓 = 𝟏𝟓 𝟓

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru 3: −𝑎 2 5 . −𝑎 −3 2 . −𝒂 𝟔 . −𝑎 𝟒 −𝟑 İşleminin sonucu aşağıdakilerden hangisidir? A) – 𝐚 −𝟐 B) – 𝐚 𝟐 C) – 𝐚 −𝟑 D) 𝐚 𝟐 E) 𝐚 −𝟐

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru Çözüm 3: −𝑎 2 5 . −𝑎 −3 2 . −𝒂 𝟔 .. −𝑎 𝟒 −𝟑 = −𝒂 𝟏𝟎 . 𝒂 −𝟔 . −𝒂 𝟔 . −𝒂 −𝟏𝟐 . = – 𝐚 𝟏𝟎−𝟔+𝟔−𝟏𝟐 = – 𝐚 −𝟐

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru 4: 𝟑 𝒎 =2 olduğuna göre ; 𝟑 𝟐𝐦+𝟏 ifadesinin değeri kaçtır? A) 5 B) 9 C) 12 D)15 E) 18

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru 4: 𝟑 𝒎 =2 olduğuna göre ; 𝟑 𝟐𝐦+𝟏 = 𝟑 𝟐𝐦 .3 = 𝟑 𝒎 𝟐 .3 = 𝟐 𝟐 .𝟑 = 12 A) 5 B) 9 C) 12 D)15 E) 18

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru 5: 2 a+1 =m , 3 a−2 =n olduğuna göre ; 72 a+1 sayısının m ve n cinsinden değeri aşağıdakilerden hangisidir? A)72m.n B) 81 𝒎 𝟑 . 𝒏 𝟐 C) 729 𝒎 𝟑 . 𝒏 𝟐 D) 29 𝒎 𝟐 . 𝒏 𝟑 E) 18

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru 5: 2 a+1 =m , 3 a−2 =n olduğuna göre ; 72 a+1 sayısının m ve n cinsinden değeri aşağıdakilerden hangisidir? A)72m.n B) 81 𝒎 𝟑 . 𝒏 𝟐 C) 729 𝒎 𝟑 . 𝒏 𝟐 D) 29 𝒎 𝟐 . 𝒏 𝟑 E) 18

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru Çözüm 5: 2 a+1 = 2 a .2 = 𝟐 𝐚 = 𝐦 𝟐 , 3 a−2 = 3 a . 1 9 = 𝟑 𝒂 = 9n olarak bulunur. 72 a+1 = 72 a .72 = 2 3 . 𝟑 2 𝑎 .72 = 2 𝑎 3 . 𝟑 𝑎 2 .72 = 𝐦 𝟐 3 . 9n 2 .72 = 729 𝒎 𝟑 . 𝒏 𝟐

3. Üslü Sayılarda İşlemler 3.2. Bölme İşlemi a) Tabanlar aynı ise 𝒂 𝒎 𝒂 𝒏 = 𝒂 𝒎−𝒏 b) Tabanlar farklı, üsler aynı ise ; 𝒂 𝒎 𝒃 𝒎 = 𝒂 𝒃 𝒎 Örnek: 𝒂 𝟑𝒙−𝟒 𝒂 𝒙−𝟐 = 𝒂 𝟑𝒙−𝟒−𝒙+𝟐 = 𝒂 𝟐𝒙−𝟐 𝟗 𝟑 𝟖 𝟐 = 𝟑 𝟔 𝟐 𝟔 = 𝟑 𝟐 𝟔

3. Üslü Sayılarda İşlemler 3.3. Toplama - Çıkarma İşlemleri Tabanları ve üsleri aynı olan üslü ifadeler toplanır veya çıkarılırken, işlem katsayılar arasında yapılır. Ortak olan üslü ifade bir kez yazılır. Örnek: 5. 𝟐 𝒏 - 7. 𝟐 𝒏 +4. 𝟐 𝒏 = (5-7+4) . 𝟐 𝒏 =2. 𝟐 𝒏 Uyarı : x ≠ y iken 𝒙 𝒏 + 𝒚 𝒏 toplanamaz.

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru 6: 𝟑 𝟏𝟐 + 𝟗 𝟔 + 𝟐𝟕 𝟒 𝟐 𝟑 . 𝟒 𝟐 . 𝟖 𝟐 İşleminin sonucu kaçtır ? A) 3 2 B) 2 3 12 C) 3 2 13 D) 3. 3 2 12 E) 3 2 14

3. Üslü Sayılarda İşlemler Örnek Soru Çözüm 6: 𝟑 𝟏𝟐 + 𝟗 𝟔 + 𝟐𝟕 𝟒 𝟐 𝟑 . 𝟒 𝟐 . 𝟖 𝟐 İşleminin sonucu kaçtır ? = 𝟑 𝟏𝟐 + 𝟑 𝟐 𝟔 + 𝟑 𝟑 𝟒 𝟐 𝟑 . 𝟐 𝟐 𝟐 . 𝟐 𝟑 𝟐 = 𝟑 𝟏𝟐 + 𝟑 𝟏𝟐 + 𝟑 𝟏𝟐 𝟐 𝟑 . 𝟐 𝟒 . 𝟐 𝟔 = 𝟑. 𝟑 𝟏𝟐 𝟐 𝟏𝟑 = 𝟑 𝟏𝟑 𝟐 𝟏𝟑 = 𝟑 𝟐 𝟏𝟑

4. Üslü Denklemler a ≠ 0, a ≠ -1 ve a ≠ 1 olmak üzere, an = am ⇒ n = m dir. 2. n ∈ Z olmak üzere, a2n-1 = b2n-1 ⇒ a = b dir. 3. n ∈ Z, n ≠ 0 olmak üzere, a2n = b2n ⇒|a| = |b| dir. 4. a, n ∈ R olmak üzere, an = 1 ifadesi a. a ≠ 0 ve n = 0 için b. a = 1 ve n ∈ R için c. a = -1 ve n çift sayı olduğunda sağlanır.

4. Üslü Denklemler Örnek Soru 7: 𝟏𝟔 𝟑𝒏 = 𝟖 𝟓 olduğuna göre n kaçtır ? A) 3 2 B) 4 3 C) 3 5 D) 5 4 E) 5 6

4. Üslü Denklemler Örnek Soru Çözüm 7: 𝟏𝟔 𝟑𝒏 = 𝟖 𝟓 𝟐 𝟒. (𝟑𝒏) = 𝟐 𝟑. 𝟓 𝟐 𝟏𝟐𝒏 = 𝟐 𝟏𝟓 12n = 15 n= 15 12 = 5 4

4. Üslü Denklemler Örnek Soru 8: x ve y tam sayı olmak üzere, 𝟑 𝒙+𝒚−𝟑 = 𝟕 𝒙−𝒚−𝟓 olduğuna göre, x.y çarpımı kaçtır? A) –15 B) –5 C) –4 D) 3 E) 15

4. Üslü Denklemler Örnek Soru Çözüm 8: x, y ∈ Z için x + y – 3 ve x – y – 5 birer tam sayıdır. 3x + y – 3 = 7x – y – 5 eşitliği x + y – 3 = 0 ve x – y – 5 = 0 iken sağlanacaktır. Buna göre, x + y = 3 + x – y = 5 2x = 8 ⇒ x = 4, y = –1 bulunur. x.y = 4.(–1) = –4 tür.

4. Üslü Denklemler 4.1. 10’un Kuvvetleri 1. n ∈ N+ olmak üzere 10n = 100...0 n tane sıfır 10n sayısının sonunda n tane sıfır rakamı vardır ve sayı (n + 1) basamaklıdır. 2. n ∈ N olmak üzere, 10-n = 0,00 ...01 (n-1) tane sıfır 10-n sayısında virgülün sağında (n - 1) tane sıfır ve n tane rakam vardır.

4. Üslü Denklemler Örnek Soru 9: 𝟕. 𝟓 𝟕 . 𝟖 𝟑 sayısı kaç basamaklıdır?

4. Üslü Denklemler Örnek Soru 9 Çözüm: 𝟕. 𝟓 𝟕 . 𝟖 𝟑 = 𝟕. 𝟓 𝟕 . 𝟐 𝟗 = 𝟕. 𝟓 𝟕 . 𝟐 𝟕 . 𝟐 𝟐 = 7.4. 𝟓 𝟕 . 𝟐 𝟕 = 28. 𝟏𝟎 𝟕 2 bas. 7 bas. = 2+7 = 9 basamaklıdır.

5. KAYNAKLAR 1. " Sosyal Bilimler MYO için Temel Matematik" , Prof. Dr. Mustafa SEVÜKTEKİN, Dora Basım Yayın Dağıtım, 2015 2. " YGS Temel Matematik", Aydın Basın Yayın Matbaa Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti., 2012 3. " ÖSS Matematik ", Mustafa YAĞCI, 2009 4. " Temel Matematik", Prof.Dr. Mahmut KARTAL, Nobel Yayın Dağıtım, 2009 5. " Temel Matematik ", Doç.Dr. İrfan ERTUĞRUL, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2012