Candan G. TEKİN Psikolojik Danışman

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM Sendikacı bir misyonun, bir davanın adamıdır, sadece şahsını temsil etmez. Bu nedenle iletişim arızalarından arınmak zorundadır. Selami YALÇIN/
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
I. ÜNİTE İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU ANLATIMI
İLETİŞİM.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
ÇOCUKLARLA İLETİŞİM NASIL KURULUR?
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ…
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÇOCUKLARDA UYUM SORUNLARI ve TEMEL YAKLAŞIMLAR
İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
ETKİLİ İLETİŞİM.
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
HAYATIN İÇİNDEN BAKIRKÖY BELEDİYESİ ANA – BABA OKULU AİLE İÇİ İLETİŞİM
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
ETKİLİ İLETİŞİM.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE İLETİŞİM ENGELLERİ
En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İLETİŞİM BECERİLERİ ANNE BABA SEMİNERİ
MURGUL İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK HİZMETLERİ
Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER
HOŞGELDİNİZ.
AİLE EĞİTİM SUNUSU 7 PATNOS RAM.
Aile İçi İletişim ve Ailelerin Problem Çözme Becerileri
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
HOŞGELDİNİZ şehitler ilköğretimokulu
MEV DUMLUPINAR İLKOKULU
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
K.KARACAÖREN YUNUSEMRE ORTAOKULU SBS (ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE TEK SINAV SİSTEMİ) öğretim yılından itibaren 8. sınıfta uygulanacak olan.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Psikolojik Danışman: ŞAHİN AKAY HOŞGELDİNİZ
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
‘ ANNE – BABA EĞİTİM SEMİNERİ’
ERGEN ÇOCUĞUNUZLA ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ-II
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
Sosyal Bilgiler İletişim
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
EBRU İNCE REHBER ÖĞRETMEN VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
ETKİLİ İLETİŞİM.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
İLETİŞİM.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİNDEKİ ROLÜ
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
Sunum transkripti:

Candan G. TEKİN Psikolojik Danışman ÇOCUKLA DOĞRU İ L E T İ Ş İ M BİR NAZLI KUŞA BENZER, ÇOCUK DEDİĞİN EV İSTER, EKMEK İSTER; ÖPÜLMEK, OKŞANMAK İSTER…   Candan G. TEKİN Psikolojik Danışman

ANNE – BABA OLMA SANATI BÜTÜN SANAT VE MESLEKLER ÖĞRETİLDİĞİ HALDE, YAŞAMIN AŞAĞI YUKARI 50 YILINI KAPSAYACAK ANNE-BABALIK MESLEĞİNİ HİÇBİR OKUL ÖĞRETMEMEKTEDİR.

Kendinizi, çocuğunuzun veya çocuklarınızdan birinin yerine koymaya ve onun gözleriyle anneye veya babaya yani kendinize bakmaya çalışın. 1-2 dakikalık - bir süre gerçekten çocuğunuz olduğunuzu düşünün. Onun yaşantısını, evdeki durumunu, konumunu, sizinle olan ilişkilerini onun gözleri ile algılamaya çalışın... ÇOCUK GÖZÜNDEN, KENDİNİZE BAKIN. NELER GÖRÜYORSUNUZ? NELER SÖYLÜYORSUNUZ? NELER YAPIYORSUNUZ?

NELERİ KONUŞACAĞIZ? İLETİŞİM NEDİR? NE DEĞİLDİR? ÇOCUKLA ETKİLİ İLETİŞİM NASIL OLUR? İLETİŞİM HATALARI NE DEMEK?

İLETİŞİM NEDİR?- NE DEĞİLDİR? Kendimizi Anlatmaya, Karşımızdakini Anlamaya Çalışmaktır. Sadece Anlatmak Değil, Aynı Zamanda Dinlemektir.

Kargo Gönderimi

SÖZEL OLMAYAN İLETİŞİM En çok hangi kanalla iletişim kuruyoruz? Jest Mimik Davranışlar Mektup, mail, kısa mesaj… Sözcükler Yoluyla Konuşma SÖZLÜ İLETİŞİM SÖZEL İLETİŞİM SÖZEL OLMAYAN İLETİŞİM YAZILI İLETİŞİM İLETİŞİM TÜRLERİ

İLETİŞİM TÜRLERİNİN ETKİLEME GÜCÜ Ne Söylediğimiz Değil, Ne Yaptığımız

ETKİLİ İLETİŞİM BEDEN DİLİ Bedeninizi ona doğru yönlendirin. Çocuğunuzun ne dediğini dikkatle dinleyin. Başka işlerle uğraşmayı bırakın. İşlerinizi erteleyemiyorsanız bunu çocuğa açıklayıp, ne zaman dinleyebileceğinizi söyleyin. Çocukla aynı seviyede olun, göz teması kurun ve yüzüne bakın.

ETKİLİ İLETİŞİM İÇERİK YANSITMASI Çocuk ile yaptığınız konuşmadan, anladıklarınızı çocuğa iletmeniz. ÖRNEĞİN: Çocuk: Türkçe dersine hiç girmek istemiyorum. Anne: Demek Türkçe dersine girmek istemiyorsun. Çocuk: Evet çünkü sadece okuma yapıyoruz. Anne: Derse girmezsen, başarılı olamazsın.

ETKİLİ İLETİŞİM DUYGU YANSITMASI Çocuğun size anlattıkları ile ilgili hissettiği duyguyu anlamak. ÖRNEĞİN: Çocuk: Ben ders çalışırken, kardeşim hep gürültü yapıyor. Anne: Sanırım gürültü seni rahatsız ediyor. O daha küçük, anlamıyor ki, sen abisin-ablasın.

İLETİŞİM HATALARI Nutuk Çekme, Tehdit Etmek, Olayı Küçümsemek, Aşırı Soru Sorma, Karşılaştırma Yapma, Emir Verme, Gözdağı Verme, Olumsuz Beklenti-Beddua Nutuk Çekme, Yargılama, Alay Etme, Yorumlama , Avutma, Oyalama.

1) Emretme, Yönlendirme, Talep Etme “Şikayetten vazgeç”, “Hırkanı sakın çıkarma.”, “Çabuk teşekkür et.” Karşı tarafta korku, aktif direnç, isyankar davranış yaratabilir. Söylenenlerin tersini “denemeye” davet edebilir.

2) Uyarma, Tehdit Etme (Gözdağı Verme) Bir şey yaptığında, bunun sonuçlarını karşı tarafa söyleme: “Eğer öyle yaparsan, sonunda üzülürsün.” “Yemeğini yemezsen, parka gidemeyiz” Karşı tarafın korkmasına, boyun eğmesine, gücenmesine, kızmasına, isyan etmesine neden olabilir. Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini “denemesine” yol açabilir.

3) Çözüm Getirme, Fikir Verme, Öneride Bulunma Karşı tarafa problemi nasıl çözeceğini söyleme, bu konuda öğüt verme veya öneride bulunma: “Ben olsam...”, “Neden .....yapmıyorsun ?“, “Bence” “Bence bir daha onunla oynama.” Karşı tarafta bağımlılık ya da direnme yaratabilir. Soruna değişik çözümler düşünüp, seçenekleri denemesini engelleyebilir Kendi sorunlarını çözmekten aciz olduğunu ima edebilir.

4) Yargılama, Eleştirme, Kabul Göstermeme, Suçlama Karşı tarafı olumsuz olarak değerlendirme: “Odan hep dağınık.” “Dikkat etmedin, düşürdün.”, “Koca çocuk oldun, hala korkuyorsun, ne var korkacak” Karşı taraf için yetersizlik aptallık anlamı taşıyabilir. Olumsuz yargıya hedef olmamak ya da azarlanmamak için iletişimin kesilmesine yol açabilir. Eleştiri ve yargılar gerçek olarak algılanabilir.

5) Ad Takma, Alay Etme, Gülünç Duruma Düşürme, Utandırma Karşı tarafın aptal hissetmesini sağlama, onu bir kategoriye sokma, utandırma: “Bebek gibisin”, “Çok şımarık davranıyorsun”, “Erkek adam ağlar mı? Ne ayıp” Karşı tarafın değersiz hissetmesine, sevilmediğini düşünmesine neden olabilir, Karşılık vermesine yol açabilir.

6) İnceleme, Sorgulama, Araştırma, Soruşturma Kanıtlar, nedenler bulmaya çalışma; problemin çözümüne yardımcı olmak için daha fazla bilgi arayışı içinde olma: “Neden öyle yaptın?” “Kim öyle olduğunu söyledi” “Sen ne yaptın ?” “Nasıl...?” Soruları cevaplama genellikle karşı tarafı kaçamağa yöneltebilir. Soranın niyeti anlaşılmadığından, karşı taraf korkuya, endişeye ve kendi başına sorununu çözemeyeceği hissine kapılabilir.

7) Ahlak Dersi Verme, Vaaz Verme, Telkin Etme Karşı tarafa ne yapması gerektiğini söyleme: “Senin sorumluluğun”, “......şöyle yapman gerekir” Karşı tarafta zorunluluk, suçluluk duygusu yaratabilir. Karşı tarafın şiddetli savunmaya geçmesine yol açabilir ve kendisinde sorumluluk duygusuna güvenilmediği izlenimini yaratabilir.

8) Nutuk Çekme, Mantık Yoluyla İnandırma, Mantıksal Kanıtlar İleri Sürme, Tartışma Karşı tarafı gerçekler, karşıt kanıtlar, mantık, bilgi veya kendi görüşlerinizle etkilemeyi deneme: “İşte şu nedenle hatalısın...”, “Ben senin yaşındayken…”, “Evet, ama arkadaşlarınla nasıl geçineceğini öğrenmelisin”, Karşı tarafın kendisini beceriksiz ve yetersiz hissetmesine, iletişimi kesmesine neden olabilir. Savunmayı ve karşı koymayı kışkırtabilir.

9) Yorumlama, Analiz Etme, Teşhis Koyma Karşı tarafa davranışının altındaki nedenleri söyleme, niçin o şekilde davrandığını veya o şekilde konuştuğunu analiz etme; teşhisini iletme: “Kardeşini kıskandığın için vuruyorsun.” “Aslında sen öyle demek istemiyorsun.” “Senin esas sorunun nedir biliyor musun ?“ Karşı tarafı tehdit edici, tedirgin edici olabilir ve onda başarısızlık duygusu uyandırabilir. Kendisini korumasız hissedebilir. Kendisine inanılmadığı kanısına varabilir. Yanlış anlaşılma endişesi ile iletişimi kesebilir.

10) Geri Çekilme, Oyalama, İşi Alaya Alma İlgiyi Başka Yöne Çekerek Konu Değiştirme Karşı tarafı sorunundan uzaklaştırmaya çalışma, problemi bir kenara itme, takılma: “Hemen onu unutalım.” “Haydi gel - daha hoş şeylerden bahsedelim.” “O kadardan hiç bişey olmaz.” Savaşmak yerine, kaçınmak gereklidir şeklinde bir mesajı ima edebilir. Karşı tarafa sorunlarının önemsiz saçma ve geçersiz olduğu imajını verebilir. Karşı tarafın sorununu açığa vurmasını önleyebilir.”

11) Övme, Görüşüne Katılma Olumlu bir değerlendirme yapma, görüşüne katılma: “Çok güzel.”, “Bence harika bir iş yapıyorsun.” Karşı tarafa beklentilerin çok yüksek olduğunu ima edebilir. Karşı taraf bunu istenilen davranışı yaptırabilmek için, içtenlikten yoksun olarak söylenmiş bir şey olarak algılayabilir. Karşı tarafın benlik kavramı ile övgü uygun değilse, kendisinde kaygı yaratabilir.

12) Güven Verme, Teskin Etme, Teselli Etme, Destekleme Karşı tarafın daha iyi hissetmesine çabalama, onu duygularından uzaklaştırmaya çalışma, duygularının gücünü inkar etme: “Aldırma... Boş ver, düzelir...”, “Bak korkacak bir şey yok.” “Zamanla kendini daha iyi hissedersin.” Karşı tarafın anlaşılmamış hissetmesine neden olabilir. Başkalarına kolay görünmesi nedeniyle, kendisinde kızgınlık duyguları uyandıra bilir. “Kendini kötü hissetmen doğru değil” şeklinde bir mesaj algılamasına neden olabilir.