Ruh Sağlığı Profili, Hizmet Sunumu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
SAKARYA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ İl Kanser Koordinatörü Uzm. Dr. Sevda Gürsel.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
HASTA BAŞI EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Bölgelere Göre Meme kanseri yeni vaka görülme ve ölüm durumu (Yüz b inde ) 1.
NÜFUS Nüfus nedir? Nüfus bir ülke için neden önemlidir?
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
GRUNDTVIG Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Öğrenme.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
YETİŞKİN İYİLEŞTİRME BÜROSU
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Dışa Atım Bozuklukları
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
MEDİKOSOSYAL MERKEZİ.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
2. Sağlık hizmetleri.
Prof. Dr. Özgür Erdur- Baker,
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
AİLE EĞİTİMİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Kaçuv (kanserli çocuklara umut vakfı)
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Dr. Sinem BOSTAN Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

Ruh Sağlığı Profili, Hizmet Sunumu Prof.Dr.Gülsüm Ançel

İçerik Türkiye Ruh Sağlığı Profili Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı Hizmet modelleri Toplum Temelli Hizmet sunumu

Türkiye Ruh Sağlığı Profili(1998) 3 yaş grubu çocuklarda, % 11, 4-18 yaş grubu çocuklarda %11.3. 5-18 yaş grubunda %12 oranında sorun davranış saptanmıştır, 2-3 yaş grubu çocuğu olan ailelerde ruh sağlığı hizmetine başvuru hemen hiç yoktur. 4-18 yaş grubunda ruh sağlığı hizmetine başvuru oranı %o.2 11-18 yaş grubundakilerin %5’i yardım ihtiyacı duyduğunu belirtmesine karşın ancak %5’i ruh sağlığı hizmetlerine başvurmuştur.

Türkiye Ruh Sağlığı Profili(1998) Son 12 ayda erişkinlerde ruhsal rahatsızlık görülme oranı %17.2 Son 1 yıl içinde ruhsal rahatsızlık nedeniyle yardım için başvuru oranı genelde %4.7 Kadınlarda, erkeklere oranla iki kat fazla -        

Ruhsal yakınmalar için ilk başvurulan kişiler Psikiyatri uzmanı: %39 Psikiyatri dışı uzman:%33 Pratisyen hekim: %21 Tıp dışı kişiler %3.6 oranındadır

Bölgelere göre ruhsal hastalıklar Batıda: Ruhsal bozukluk görülme oranı:%20 Sık Görülen Hastalıklar: Ağrı bozukluğu, özgül fobi, alkol bağımlılığı, panik bozukluğu somatizasyon bozukluğu, bulimia

Bölgelere göre ruhsal hastalıklar Güneyde: Ruhsal bozukluk görülme oranı %4.3 Görülen Hastalıklar: Nevrasteni, Kısa yineleyici depresyon, Hipokondriazis, Somatizasyon

Bölgelere göre ruhsal hastalıklar Doğuda: Ruhsal bozukluk görülme oranı: %14.5 Sık Görülen Hastalıklar: Depressif nöbet, Distimi

Bölgelere göre ruhsal hastalıklar Orta Bölgede: Ruhsal bozukluk görülme oranı:%14.5 Görülen hastalıklar: Her hastalık diğer bölgelere oranla düşük düzeyde görülmektedir.  

Dünyada 2010 yılında herkese sağlık Öncelikleri(400 ülkenin kabulü) Tütün kullanımı Madde kullanımı Seksüel suçlar Mental sağlık Yaralanmalar Şiddet Ruh sağlığına ulaşma

Ruhsal hastalıkların yaygınlığı Dünya genelinde birinci basamak sağlık kurumlarına başvuranların; yaklaşık 1/4’inde ruhsal bir bozukluk , yaklaşık 1/3’inde ise ruhsal belirti bulunmaktadır

Dünyada ruhsal hastalık 450 milyon insan ruh sağlığı problemi yaşıyor: Depresyon:150 milyon İlaç, alkol:90 milyon Şizofreni:25 milyon Epilepsi:38 milyon İntihar nedeniyle ölüm:1 milyon İntihar girişimi:5-10 milyon

Ciddi vakalarda tedavi alma oranları Gelişmekte olan ülkeler:35.5- 50.3% Gelişmiş ülkeler:76.3-85.4% WHO-2004

Ciddi vakalarda hiçbir tedavi almama sıralaması (vakalara göre) Alkol bağımlılığı Yaygın anksiyete bozuklukları Depresyon Şizofreni

Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Türleri Temel koruma: özellikle risk gruplarına yönelik(Risk etmenlerinin ortaya çıkmasını önleme:ekonomik, sosyal, kültürel) Birincil koruma:Hastalık olma olasılığını azaltma(yaşam kalitesini yükseltme) İkincil koruma: Hastalığın başlangıcında, ilerleme ve komplikasyonları azaltma(erken tanı, testler, tedavi) Üçüncül koruma: Hastalığın ileri dönemlerinde yeti yitimini azaltma, rehabilite etme(tıbbi, mesleki, sosyal, ruhsal)

Ruh sağlığı bakım kararı Ruh sağlığı problemi Risk belirleme Kendine ve başkalarına zarar verme Üst düzeyde yeti kaybı Akut psikoz İntihar veya başkasını öldürme Evet Hayır Hastanede yatarak tedavi Toplum içinde tedavi: Hastalığın ciddiyeti Hastanın gereksindiği kontrol ve danışmanlık Taburculuk Kısa yada uzun süreli bakım hizmetleri Ayaktan hizmet Kendi kendine Yardım organizasyonu Diğer

Türkiye: Türkiye'de kamu ruh sağlığı sistemi bünyesinde toplam 9 bin psikiyatri yatağı var. Bakırköy, 2,970 yataklı kapasitesiyle bunların en büyüğü. Burada 1000'den fazla kişi ömür boyu hastanede kalıyor Dünya Sağlık Örgütü standartlarına göre ülke nüfusunda 1000 kişiye 1 psikiyatri yatağı olmalı(70 bin yatak).

Türkiye’de Ruh Sağlığı yasası ve politikaları henüz belirlenmemiş Her yüz kişiden ancak beşi ruh sağlığı hekimine ulaşabilmekte, hemşire, sosyal çalışmacı ve psikolog sayısı çok yetersiz Hastaların ancak % 1i tedavi olanağına kavuşabiliyor

Türkiye’de topluma dayalı ruh sağlığı hizmetleri T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ULUSAL RUH SAĞLIĞI EYLEM PLANI (2011-2023) ANKARA

Topluma dayalı hizmet modeli Uzun süreli yatış Özelleşmiş hizmetler Toplum ruh sağlığı hizmetleri/Genel hastanede ruh sağlığı hizmetleri Toplumu bilgilendirme Öz-bakım

Sağlık Bakanlığı(2006) DSÖ’nün ruh sağlığı politikaları- “Ulusal Ruh Sağlığı Politikası” metni öneriler : − Ruh sağlığı sisteminin toplum temelli olması, genel sağlık sistemine ve birinci basamağa entegre edilmesi, − Toplum temelli rehabilitasyon çalışmalarının yapılması, − Ruh sağlığı alanına ayrılan paranın arttırılması, − Ruh sağlığı hizmetlerinin kalitesinin arttırılması, − Ruh sağlığı alanı ile ilgili yasaların çıkarılması, − Damgalamaya karşı hasta haklarının savunulması, − Ruh sağlığı alanında eğitim, araştırma ve insan gücünün arttırılması.

ULUSAL RUH SAĞLIĞI EYLEM PLANI 9 amaç Ruh Sağlığı Hizmetleri Veren Kurumlar Arasında Eşgüdüm Sağlamak Ağır Ruhsal Bozukluğu Olan Bireylerin Tüm İhtiyaçlarını Karşılayan Bütüncül Bir Ruh Sağlığı Sistemi Kurmak Ruh Sağlığının Geliştirilmesi ve Teşviki Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Birinci Basamak Sağlık Kurumlarına Entegrasyonunu Sağlamak Psikiyatri Yatak Sayısını Düzenlemek Ruh Sağlığı Alanında Çalışanların Sayı ve Niteliğini Artırmak Çocukluk ve Ergenlik Dönemine Yönelik Ruh Sağlığı Hizmetlerini İyileştirmek ve Geliştirmek Ruhsal Özürlülere Verilen Hizmetlerin Kalitesini Artırmak Ruh Sağlığı Alanında Yasal Düzenlemeler Yapmak

Ruh Sağlığı Alanında Çalışanların Sayı ve Niteliğini Artırmak “Ülkemizde psikiyatri dal hemşireliği yeni gelişmekte olan bir alandır ve bu alanda eğitim almış hemşire sayısı oldukça azdır. Psikiyatri kliniklerinde çalışan mevcut hemşirelerden başlamak üzere bundan sonra psikiyatri alanında çalışacak hemşirelerin ruh sağlığı hemşireliği eğitimlerinin ve sertifikasyonlarının sağlanması gerekmektedir. Hemşirelerde de uzmanlık teşvik edilmelidir”.

Ruh Sağlığı Alanında Çalışanların Sayı ve Niteliğini Artırma Psikiyatri hemşireliği master ve doktora programlarını tamamlayan kişi sayısının artırılması Psikiyatri hemşireliği ihtisası yapan hemşire sayısının yılda ortalama 200 kişiye çıkarılması(2016) Psikiyatri hemşireliği ihtisası yapan hemşire sayısının yılda ortalama 400 kişiye çıkarılması(2023)

Toplum temelli ruh sağlığı hizmet modeli Birey(hasta?) merkezli yaklaşım Toplum temelli ruh sağlığı hizmet modeli

Toplum temelli Ruh Sağlığı modeli

Toplum temelli ruh sağlığı sistemi(2006) Hizmetin coğrafi temelli yapılandırılması(100-300 bin nüfus) Hizmetin ekip anlayışıyla çok yönlü verilmesi Her tanımlanmış bölgeye: sorumlu toplum ruh sağlığı merkezi, bakım kurumları, koruyucu evler, korumalı işyerleri ve genel hastaneler içinde psikiyatri yataklarının açılması

Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri (TRSM) Sağlık Bakanlığı( Nisan 2009) Pilot çalışmalar “Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri Hakkında Yönerge 16 (Şubat 2011).

TRSM Fiziki koşullar(TRSM Yönetmeliği, Madde 6) Müstakil 300 m2 Giriş ve karşılama alanı Grup terapi alanı Uğraş terapi odaları/rehabilitasyon alanı Kütüphane ve okuma salonu Yemek alanı ve terapi mutfağı Çok amaçlı salon Hasta gözlem odası Spor alanları Görüşme odası Ekip odası temizlik malzemelerinin depolandığı bir oda Hasta, hasta yakınları ve personel için lavabo ve tuvalet, gerektiğinde duş imkânları

Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri Hakkında Yönerge : Personelin görev ve sorumlulukları a)Sosyal çalışmacı, psikolog ve hemşirenin ortak görev ve sorumlulukları şunlardır: 1) Merkeze gelen hasta veya yakınlarına merkezin amacı ve işleyişi hakkında bilgi vermek. 2) Hastalara bireysel danışmanlık hizmeti vermek, grup terapisi yapmak ve psikososyal beceri eğitimi vermek. 3) Hasta ve ailelerine psiko-eğitim vermek. 4) Gezici ekibinin çalışmalarına katılmak. 5) Ev ziyareti sırasında yatış endikasyonu gerektiren bir durum tespit edilirse, hastanın ilgili kliniğe nakledilmesini sağlamak.

Personelin görev ve sorumlulukları 6) Sosyo-demografik veri formunu doldurmak, takip görüşmelerinde izlem ölçeklerini kullanmak. 7) İstatistiksel bilgilerin toplanmasında ve değerlendirilmesinde görev almak. 8) Merkeze devamı sağlanamayan hasta veya yakınlarıyla irtibat kurmak ve merkezin hastayla bağlantısını oluşturmak. 9) Toplumun bilgilendirilmesiyle ilgili ve damgalama karşıtı çalışmalar yapmak.

Hemşirenin görev ve sorumlulukları 1) Hastaların genel sağlık durumunu (hipertansiyon, diyabet vb.) takip eder ve yazılı rapor tutar, 2) Hasta için öngörülen tedavileri uygular ve takip eder. d- İş uğraş terapisti veya usta öğreticinin görev ve sorumlulukları şunlardır: 1) Eğitim araçlarını hazırlar, 2) Hastaların, programda belirlenen amaca uygun şekilde eğitilmesi için gerekli önlemleri alır ve uygular, 3) Eğitim ve uğraşı planlarının birer suretini dosyalayıp saklar, 4) Eğitimde yapılan faaliyetlerin ve katılımcıların düzenli kayıtlarını tutar, 5) Eğitim saatleri dışı zamanlarda genel eğitim-öğretim ve yönetim işlerine katılır, 6) Ürün teşhir, sergi gibi. faaliyetleri organize eder ve yürütür.

Türkiye’de TRSM açılma süreci RSHH’nin olduğu 7 il ve Ankara ile İzmir’de toplam 9 tane merkez bu merkezlere bağlı 26 ilden ekiplere bu merkezlerde eğim 47 ilde TRSM’lerin açılması 2013 yılı sonuna dek merkez nüfusu 100 bin ve üstü olan her yerleşim alanında bir merkez olarak toplam 236 TRSM açılması

TRSM Toplum içinde yaşama becerilerinin artırılması amacıyla: Psikiyatri klinikleri ile ilişki içinde çalışan Gezici ekiple hastanın yaşadığı yerde takibini yapan birimler

TRSM Kendisine bağlanmış coğrafi bölgedeki ağır ruhsal rahatsızlığı olan hastaların ve ailelerin; bilgilendirilmesi hastanın ayaktan tedavisinin yapılması ve takip edilmesi, rehabilitasyon, psiko-eğitim, iş-uğraş terapisi, grup veya bireysel terapi sosyal beceri, aktiviteler

TRSM Rehabilitasyon konusunda hastaların özelliklerine uygun psikososyal destek programları geliştirme ve rehabilitasyon sürecini devam ettirme Ev ziyaretleri Farmakolojik tedavilerin izlemi Hastalık belirtileri alevlenen hastanın yataklı bir psikiyatri kliniğine nakli