BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
Advertisements

Bedensel Büyüme & Gelişme
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
NÖROBİYOLOJİ VE GELİŞİM
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Öğrenci Merkezli Eğitim
İNSANDA SİNİR SİSTEMİ.
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
kendiliğin nörobiyolojisi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Çevresel Sinir Sistemi
So for instance you’re probably all familiar with Pavlov’s classical conditioning experiments in which dogs learned to associate a bell with meat and therefore.
Fiziksel ve sosyal-duygusal gelişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
BEYİN VE STRES.
STRES YÖNETİMİ Stres Nedir? İngiliz dilinde stres:İnsan tecrübesi
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
Sosyal Gelişim Sosyal gelişim bireyin doğumundan itibaren ailede başlamaktadır. Anne-çocuk ilişkisi doğumdan itibaren (diyalog, oyun, dans, oyuncak) sembolize.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DAVRANIŞ VE DAVRANIŞIN BİYOLOJİK TEMELLERİ
Kişiliği etkileyen biyolojik yapılar
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
Beyinden Kültüre Sosyal Biliş
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
TRAVMA İLE İLİŞKİLİ HASTALIKLAR
Strese Uyum Mekanizmaları
Emosyonların İşlevleri
Çocuklukta Fiziksel Gelişim
Psikiyatride öykü alma ve muayene
ZORLU YAŞANTILARA VERİLEN RUHSAL TEPKİLER
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Cinselliğin Psikonörobiyolojisi
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Bağlanma TARZLARI.
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Korteks ve subkortikal yapıların organizasyonu!
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Şizofrenide Bilişsel İşlev Bozuklukları
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
STRES YÖNETİMİ
Travma Belleği Prof. Dr. Süheyla Ünal.
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
STRES YÖNETİMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DUYGU Dr. Ege AKGÜN.
STRES YÖNETİMİ.
ÖĞRENME HEDEFLERİ Rüyayı tanımlayabilmek
Sunum transkripti:

BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA SOMATİZASYON Prof Dr Süheyla Ünal İnönü üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD 53. Ulusal Psikiyatri Kongresi BURSA 3-7 Ekim 2017

Bilgi işleme süreci Tehdit ya da tehlike içermeyen durumlarda gelen uyaran bilinçli bilgi işleme süreçlerinde işlenir Prefrontal korteks ve bağlantı korteksinin etkinliği ile uyaran, geçmiş yaşantıların ışığında ve verilecek tepkinin olası sonuçları öngörüsüyle değerlendirilir Geçmiş Gelecek

Üst yol Korteksten hipokampusa: içerik ekler ve ilkel tepkileri baskılar Alt yol Talamustan- amigdalaya: yaşamsal kararlar doğrudan hipotalamusa ulaşır KORKU

Üst yol X Alt yol Örtük X Açık bellek Örtük bellek Sözel olmayan Amigdala Emosyonel bellek: hisler, duygular Viseral: içsel duyumlar Algısal: imgeler, koku, tad, dokunma Kas belleği: hareketler, fiziksel tepkiler Otonomik: sempatik-parasempatik kalıplar İşlemsel: alışkanlık ve işlev belleği Emosyonel durum Açık bellek Bilinçli, sözel Hipokampal Sistem Açıklayıcı: sözel tanımlama, bilgi, gerçekler Otobiyografik: Öyküsel ve kişisel deneyim Fisher 2010

Açık ve örtük sistemlerin birlikte işleyişi Örtük bellek Amigdala Beden duyumları Emosyonel durum Bilinçli deneyim (çalışma belleği) Hipokampal Sistem Açık bellek LeDoux, 2000’den uyarlanmıştır

Tehdit varlığında Bilinçli bilgi işleme süreci sınırlı kapasitede olduğu için tehdit ve tehlike anında bu yol devre dışı kalır Amigdala tehlike anında “düşünen beyni” durdurur, otomatik, imgesel bellek sistemini harekete geçirerek enerji kaynaklarını fiziksel tepkiye yönlendirir Şimdi

Varkalım savaşında beyin gelişimi Beyindeki nöral sistemler ilkelden karmaşığa doğru aşamalı bir gelişim sergilerler Sonra gelişen bölgeler, daha önce gelişenleri kontrol eder

Beyin gelişimi İlkel sürüngen beyin, fetüsta ilk üç ayda gelişir Limbik beyin ikinci üç ayda gelişir, 4 yaşına kadar gelişimi devam eder Neokorteks son üç ayda gelişmeye başlar. Prefrontal lob bu sürenin son dönemlerinde gelişir. Doğumdan sonra orta ergenliğe kadar hızla gelişir. Daha sonra yavaşlayarak 30 yaşına kadar gelişmeye devam eder.

Kortikal düzenleme Yetişkinlikte olağan durumlarda yukarıdan aşağı bilgi işleme süreci ağırlıktadır Erken çocuklukta ve tehdit altında yetişkinlikte fiziksel duyumlardan kaynaklanan emosyonel durumlar baskılanamaz Aşağıdan yukarıya bilgi işleme süreçleri bedeni yaşamda varkalım programına geçirir

Erken yaşantılar Erken yaşantılara uyum sağlamada gösterilen tepkiler beden belleğine kodlanırlar Bedenin hatırlaması ve duygu tepkileri uyumsal amaçlıdır, duygu düzenleme becerisinin kazanılmasına yardımcı olur

Beyinde sinir ağlarının gelişimi Sinir ağları erken yaşantılardan elde edilen temel bilgilerin üzerine, yeni bilgilerin eklenmesiyle sürekli gelişim gösterirler Sinir ağlarının gelişimi, kullanmayla bağlantılıdır Kullanılan ağlar gelişir, kullanılmayan bağlantılar budanır (nöral plastisite)

Beyin gelişimi Beyin yarımkürelerinin lateralizasyonu Sol yarımküre – dil, mantık Akılcı, sözel, ardışık Olumlu emosyonlar Sağ yarımküre – sezgi, duygu Mekan Emosyonel sezgi Müzik Büyük resim

Bağlanma Bebekler fiziksel duyumlarını yorumlamayı ilişkileri aracılığıyla öğrenirler Anne bebeğin emosyonel durumlarını bakım verme davranışıyla düzenler Bakım verme bağlanma sürecini geliştirir Erken dönemde oluşturulan bağlanma kalıpları, bireyin daha sonraki bilgi işleme süreçlerinin temelini oluşturur

Bağlanma-Bedenselleştirme Korkulu, kaçıngan bağlanma stili & aleksitimi ilişkisi (Wearden et al. 2005, Waller and Scheidt (2006) Güvensiz bağlanma & bedensel belirtiler (Waldinger et al. 2006, Schmidt, Strauss and Braehler 2002 ) Kadınlarda korkulu bağlanma & bedenselleştirme (Waldinger et al. 2006)

Strese tepki Organizma stresin şiddeti, süresi, türüne göre farklı tepkiler gösterir

Hafif strese tepki Noradrenerjik sistemin harekete geçmesiyle organizmanın enerji kaynakları stresin bozduğu homeostatik dengeyi yeniden kurmak üzere kullanılır Daha sonra parasempatik sistemin etkinleşmesiyle yeniden normal duruma dönülür

Şiddetli akut strese tepki Noradrenerjik sistemin harekete geçmesiyle amigdalada LTP aracılığı ile duygusal anıların kodlanmasında artış, duyarlılaşma, korku koşullanması oluşur Travmanın sözel olmayan belirtileri tüm bedene damgalanır Böylece travmanın sensorimotor anıları örtük bellekte, sağ beyinde ve bedende algılar, duygular, duyumlar, bedensel tepkiler olarak depolanır

Kronik strese tepki Allostatik yük Tutuşma (Kindling) Bellek - Yeniden travmatizasyon Epigenetik mekanizmalar

Bellek ve yeniden travma yaşantılama Erken dönemlerde yaşanan ihmal, kötü davranım sırasında hissedilen duyguların bedensel belirtileri örtük bellekte depolanarak yetişkinlikte somatizasyon belirtilerine Cinsel travmalar disosiyasyona Akut, yaşamı tehdit edici travmalar TSSB ye yol açıyor gibi görünmektedir

Kompleks travma Duygu düzenleme sorunları Kişilik sorunları Duyusal motor gelişim sorunları Fiziksel temasa aşırı duyarlılık Analjezi Denge, koordinasyon ve kas tonüsü sorunları Bedenselleştirme Tıbbi sorunlar

Travmaya gösterilen tepkiler Alcohol/Substance Abuse Nightmares Dissociation Flashbacks Anger Explosive Irritability Hyper-arousal Startle GAD Panic Avoidance Depression Social Phobia Numbing Isolation Self-mutilation Truncation of Future Somatization Priming Traumatic Event Event Spontaneous Flashbacks Re-exposure Re-traumatization Cue Precipitated Flashbacks Stressors (Post et al, 1998)