İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY
Advertisements

Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
BEYİN SAPI VE ORTA BEYİN Prof.Dr.Sacit Karamürsel İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı.
Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu
Hareket etmemizi kaslar sağlar
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
“Aynadan Söze” Prof Dr Süheyla Ünal.
Öğrenci Merkezli Eğitim
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
kendiliğin nörobiyolojisi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
DAVRANIŞ NÖROBİYOLOJİSİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ROL OYNAMA.
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Medulla oblongata Pons Mezensefalon
SİNİR SİSTEMİ ve EGZERSİZ
FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ
BAZAL GANGLİA.
SİNİR SİSTEMİ.
İNEN MOTOR YOLLAR VE HASTALIKLARI
Bazal Ganglionlar ve Bozuklukları
Bazal ganglionlar:Çekirdekler;
Fonksiyonel Anatomi Sağlık Slaytları
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
BİLİNÇ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Oyunun Özellikleri ve Önemi
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Düşüncenin gücü. Odaklanmış niyet performansı değiştirmede gerekli görülmektedir.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Probleme Dayalı Öğrenme
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Reaksiyon Zamanı.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
İşlevsel Anatomi-I Prof Dr Süheyla Ünal.
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
Beyinden Kültüre Sosyal Biliş
Davranış Kritik Ödül r δ Pekiştirmeli Öğrenme Eğitilen Sistem Ortam Değer Atama Hatırlatma.
Şizofrenide Dopaminin Rolü
MOTORSAL ÖĞRENME REKREASYON YÖNETİMİ.
Hareket ve fonksiyon gelişimi
Kuvvet Antrenmanlarının Fazları
HAREKET EĞİTİMİ Temel hareket becerileri ve
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BEYİN VE DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA
Selin Metin, Neslihan Serap Şengör
Frontal Lob Anatomisi ve İşlevleri
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Duyuşsal Alan.
GÖRME E. Kandel.
ALGI Prof Dr Süheyla ÜNAL.
BEYİN SAPI SEREBELLUM Prof Dr Süheyla ÜNAL.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
7. BÖLÜM MOTOR KONTROL VE HAREKET. 7. BÖLÜM MOTOR KONTROL VE HAREKET.
Sinir sistemi.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
ÖĞRENME.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Sunum transkripti:

İSTEMLİ DAVRANIŞ Prof Dr Süheyla ÜNAL

Cognitive Science 2003

İstem

Motivasyon-Güdü Motor etkinliğin enerji bileşenidir Güdüler ihtiyaç, arzu, niyet ve özlemlerden kaynaklanır Güdü eyleme iter, amaç ise eylemi yönlendirir

Amaç Amaç, güdü ile harekete geçirilen etkinliğin bilinçli mental temsilcisidir İmgelerden, sözel yapılardan oluşabilir Kompleks ve dinamiktirler, farklı birçok bireysel yorum içerebilirler Etkinliğin çeşitli aşamalarında amacın farklı yönleri farkındalık alanına girebilir

Amaç oluşumu Systemic-Structural Theory of Activity & Design Goal Input information Assessment of the meaning of input information Assessment of the sense of input information. Experience Goal Motivation Systemic-Structural Theory of Activity & Design

Amaca yönelik davranış Motor etkinlik her zaman bilişsel bir bileşene sahiptir İnsanın gelişimi sırasında bilişsel bileşen giderek davranıştan ayrımlaşır İlk aşamalarda zihinsel etkinlik dış eylemle desteklendikçe gerçekleşirken, sonraları zihinsel etkinlik bağımsız oluşmaya başlar

Eylem İki tür eylem sözkonusudur Nesne yönelimli Özne Araç  Nesne İç diyalog Özne yönelimli (sosyal etkileşim) Özne   Araçlar   Özne Özneler arası ilişki

Eylem Eylem hiyerarşik bir motor program çerçevesinde üç aşamada gerçekleştirilir Planlama:Beden parçalarının duruşu ve duruşun ardışıklığı zihinde canlandırılır Yönetme:Beden parçalarını tasarlanan postür doğrultusunda hareket ettirmek için kaslar harekete geçirilir Değerlendirme:Ekstremitelerden gelen görsel ve kinestezik bilgiler doğrultusunda hareketin amaca uygunluğu değerlendirilir

Planlama Parietal korteks Premotor (dış) ve SMA (iç) korteks Görme ve dokunma girdilerine tepki geliştirir Premotor (dış) ve SMA (iç) korteks Planın seçimi ve başlatılması Ayna nöronlar aracılığı ile Davranış taklit edilir Diğer insanların davranışları anlaşılır Diğer insanların niyetleri anlaşılır

Motor korteks Premotor alan M1 Premotor korteks M2 Suplementer Motor Alan SMA

Suplementer Motor Alan (SMA) Motor korteks Premotor alan M1 Farklı duyuları motor planlama için bütünleştirir Davranışa rehberlik etmede nesnenin lokalizasyonunu sağlar Premotor korteks (M2) Motor programların kortekste işlem görmesini sağlar Suplementer Motor Alan (SMA) İstemli hareketin başlatılması

Ayna nöronlar Premotor alandaki ayna nöronlar bir başkasının davranışını gözleme sırasında ateşlenir ve bir sonraki harekete hazırlanmayı sağlar (Meltzoff and Prinz 2002)

Taklit Başkalarını taklit etme bellekte kendiliğin temsil edilmesini gerektirir ve eylemler aracılığı ile gelişir İşleme hazırlanma, programlama ve prova etme, kompleks motor davranışta ustalığı arttırır (Rizolatti et al 2002)

Performansı yönetme Beden parçalarını tasarlanan postür doğrultusunda hareket ettirmek için kaslar harekete geçirilir Motor korteks ve bazal gangliyonlar davranışı amaçlama ve başlatmada etkindir Serebellum kas hareketlerini programlar

Motor davranış

Motor sistem

Serebellum Niyet edilen davranışla, gerçekleşen davranışı karşılaştırır Devam edegelen davranışta geribildirim mekanizmaları ile düzeltmeler yapar Ballistik hareketleri programlar Davranışın yönlendirilmesini ve zamanlamasını sağlar Motor öğrenmede bilinçlilikten bilinçdışına aktarılmayı gerçekleştirir

Distal Ekstremiteler Lateral Serebellar Motor Döngü Prefrontal PPC M1 Pons, Serebellum VLc

Bazal gangliyonlar Öğrenilmiş motor davranışların otomatik olarak gerçekleştirilmesi Hareketin başlatılması, motivasyon kontrolü İstenmeyen hareketin baskılanması, istenilenin kolaylaştırılması

Bazal gangliyonlar Motor davranışın seçimi Bir hareketten diğerine geçiş Karşı tarafın hareketlerinin kontrolü Duygu ve düşüncelerin kontrolü Hareketlerin ve duyguların bellekte depolanması

Bazal döngüler Motor döngü Okulomotor döngü Prefrontal döngü Dorsolateral Lateral orbitofrontal Limbik döngü Bağlantı devreleri

Motor döngü Motor davranışın seçimi Motor planlama Korteks Motor davranışın seçimi Motor planlama Hareketin başlatılması Hareketlerin ardışıklığı Motor öğrenme (işlemsel bellek) Motor nöronların regülasyonu Motor davranışın kontrolü + + - - + + SubsNig -

Motor döngü

Davranış seçimi Birçok sensorimotor sistem arasındaki çatışmanın (yarışmanın) çözümü ile uygun davranışsal tepki oluşturulur Otomatik, kontrolsüz ya da stereotipik davranışlar baskılanır

Distal Limbs Basal Ganglia Motor Loop Prefrontal PPC M1 M2 VLo Basal

- - - + + + + Cortex Motor Loop GPe GPi SMA Putamen VLo Subthalamus Substantia Nigra

Motor öğrenme Sensorimotor dönüşümde uyum ve ustalık geliştirme motor adaptasyon (davranışın özelliği değişmez) bir hareketi giderek daha hızlı ama daha az etkinlikte yapmak motor beceri (davranışın özelliği değişir) hareketin becerisinde ve etkinliğinde de artış

Motor öğrenme Serebellum temel olarak zamanlama ve sekanslamada bilinen organizatör işlevi ile motor davranışın bileşenlerini uygun olarak bağlamak yolu ile motor öğrenmede rol alır

SENSORİMOTOR DÖNGÜ Beyin hareketin aşamaları ve motor komutlar arasındaki bağlantıları öğrenir Wolpert and Ghahramani, 2000

Motor davranışın periferik bileşenleri Beyin sapı Beyin ve spinal kord arasında bağlantı sağlayarak duyularla hareket arasında integrasyon sağlar Spinal kord Refleks hareketleri gerçekleştirir, motor emirleri uygular İskelet sistemi ve kaslar Hareketi mümkün kılar

İnen yol Ventromedial grup Lateral grup Kortikospinal, kortikobulbar, Rubrospinal yol El ve parmakların hareketlerinin kontrolü Ventromedial grup Vestibulospinal, Tektospinal, Retikulospinal, Ventral kortikospinal yol Otomatik hareketlerin kontrolü Postür ve lökomosyonu sağlamak

Hareketin düzenlenmesinde Proprioceptive geribildirim Proprioception: bedenin hareketi ve pozisyonu için bilgi toplar Duyusal reseptörlerin monitorizasyonu ile kas aktivasyonunun şiddeti ve ardışıklığını düzenlemek Farklı mekanik duyarlılıklar: gerilme/kas iğcikleri Kasılma/golgi tendon organları