TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
Fiyat ve Fiyatlandırma
IS-LM SORU ÖRNEKLERİ KPSS
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Prof.Dr. Mehmet TOMANBAY
TALEP (İstem).
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 12 MAL VE PARA PİYASALARINDA DENGE:IS-LM MODELİ
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT Ulusal Servet, GSYH ve Uluslararası Kıyaslamalar
MAKRO İKTİSAT İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
PİYASA DENGESİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: İşsizlik, Enflasyon ve İktisadi Hoşnutsuzluk Endeksi Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
HÜKÜMET MÜDAHALELERİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
KPSS.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
©McGraw-Hill Education, 2014
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
EKON 203 MİKROİKTİSAT BÖLÜM 4
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
Ders Adı: GENEL EKONOMİ (IKT 103)
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
Talep, Arz ve Piyasa Dengesi
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Toplam Arz- Toplam Talep
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 12 MAL VE PARA PİYASALARINDA DENGE:IS-LM MODELİ
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
İkinci Bölüm Fiyat Teorisine Giriş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sunum transkripti:

TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR

TALEP Satın Alma Gücü İle Desteklenen İstek. Bireysel Talep Fonksiyonu Talep≠İstek İstek+Satın Alma Gücü=Talep Bireysel Talep Fonksiyonu Bireyin Belirli Bir Dönemde Satın Almak İstediği Ve Satın Alma Gücüne Sahip Olduğu Mal Miktarını Etkileyen Çok Sayıda Unsur Vardır.

Talebi Etkileyen Unsurlar Fiyat Tüketicinin Parasal Geliri Diğer Malların Fiyatları İkame Malların Fiyatları Tamamlayıcı Malların Fiyatları Tüketicinin Zevk ve Tercihleri Tüketicinin Gelecekteki Fiyat Düzeyine İlişkin Bekleyişleri Tüketicinin Gelecekteki Gelir Düzeyine İlişkin Bekleyişleri

1-Fiyat (Price) Bir Malın Bir Birimini Elde Etmek İçin Ödenmesi Gereken Para Miktarı Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); Fiyat ↑ ↔ ↓ Talep Fiyat ↓ ↔ ↑ Talep Tüketicinin Talep ettiği X malı Miktarı, CP, X Malının Fiyatı İle Ters Yönlü Olarak Değişir. qdx= f(Px); (Px ↑→↓ qdx) veya Tam Tersi.

2-Tüketicinin Parasal Geliri (Money Income) Tüketicinin Belirli Bir Dönemde(Hafta-Ay) Elde Ettiği Gelir Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); Parasal Gelir ↑ ↔ ↑ Tüketicinin Satın Almak İstediği Mal Miktarı veya (Üstün/Normal Mallar) Parasal Gelir ↑ ↔ ↓ Tüketicinin Satın Almak İstediği Mal Miktarı (Düşük Mallar) qdx= f(Px , m); (m ↑ → ↑ qdx) veya (m ↑ → ↓ qdx)

3-Diğer Malların Fiyatları İkame Malların Fiyatları; Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); İkame Malların Fiyatları (Ps) ↓ → ↓ Tüketicinin Satın Almak İstediği X malı Miktarı (veya Tersi) qdx= f(Px , m, Ps ) ; (Ps ↑ → ↑ qdx) Tüketicinin Talep ettiği X Malı Miktarı, CP, İkame Malların Fiyatları İle Aynı Yönlü Olarak Değişir.

3-Diğer Malların Fiyatları Tamamlayıcı Malların Fiyatları; Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); Tamamlayıcı Malların Fiyatları (Pc) ↓ → ↑ Tüketicinin Satın Almak İstediği X malı Miktarı qdx= f(Px , m, Ps , Pc) ; (Pc ↑ → ↓ qdx) Tüketicinin Talep ettiği X Malı Miktarı, CP, Tamamlayıcı Malların Fiyatları İle Ters Yönlü Olarak Değişir.

4-Tüketicinin Zevk ve Tercihleri Tüketicinin Zevk ve Tercihleri T; Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); T ↑→ ↑ Tüketicinin Satın Almak İstediği X malı Miktarı veya Tam Tersi. qdx= f(Px , m, Ps , Pc , T ) ; (T ↑ → ↑ qdx) Tüketicinin Satın Almak İstediği X Malı Miktarı, CP, Tüketicinin Zevk Ve Tercihleri İle Aynı Yönlü Değişir.

5-Tüketicinin Gelecekteki Fiyat Düzeyine İlişkin Bekleyişleri Tüketicinin Gelecekteki Fiyat Düzeyine İlişkin Bekleyişleri PXE ; Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); PXE ↑→ ↑ Tüketicinin Satın Almak İstediği X malı Miktarı veya Tam Tersi. qdx= f(Px , m, Ps , Pc , T PXE ) ; (PXE ↑ → ↑ qdx) Tüketicinin Satın Almak İstediği X Malı Miktarı, CP, Tüketicinin Gelecekteki Fiyat Düzeyine İlişkin Bekleyişleri İle Aynı Yönlü Değişir.

6-Tüketicinin Gelecekteki Gelir Düzeyine İlişkin Bekleyişleri Tüketicinin Gelecekteki Gelir Düzeyine İlişkin Bekleyişleri mE ; Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); mXE ↑→ ↑ Tüketicinin Satın Almak İstediği X malı Miktarı. qdx= f(Px , m, Ps , Pc ,T, PXE , mE) ; (mE ↑ → ↑ qdx) Tüketicinin Satın Almak İstediği X Malı Miktarı, CP, Tüketicinin Gelecekteki Gelir Düzeyine İlişkin Bekleyişleri İle Aynı Yönlü Değişir.

Bireysel Talep Eğrisi Bireysel talep fonksiyonu; Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); Tüketicinin Talep Ettiği Mal Miktarı ↑ → ↓ Fiyat qdx= f(Px , m, Ps , Pc ,T, PXE , mE) Ceteris Paribus qdx= f(Px ) Tüketicinin Belirli Bir Dönemde Talep Ettiği Mal Miktarının, CP, Malın Fiyatı İle Ters Yönlü Değiştiğini Gösterir.

Bireysel Talep Şedülü Malın Fiyatı (Px) Talep Edilen Mal Miktarı (qdx, Aylık-kg) A 2.00 TL B 1.50 TL 1 C 1.00 TL 2 D 0.50 TL 3 E 4 Tüketicinin Belirli Bir Dönemde Talep Ettiği Mal Miktarı ile Malın Fiyatı Arasındaki Ters Yönlü İlişki.

Bireysel Talep Eğrisi qdx:Yatay Eksen Talep Edilen Mal Miktarı Px: Dikey Eksen Malın Fiyatı (Ters Yönlü İlişki)

Talep Kanunu(Law of Demand) Bir Malın Fiyatındaki Değişme İle O Maldan Talep Edilen Miktar Arasındaki Ters Yönlü İlişkidir. Gerçek Hayatta Rastlanılan Durumdur. X Malının Ve Diğer Malların Fiyatları Arasındaki Oran; Px/P0=Nispi Fiyat Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); Nispi Fiyat Artınca Talep Azalır. (Ters Yönlü) Px/P0 ↑ → ↓qdx

Talep Kanunu(Law of Demand) Malın mutlak fiyatının ↑↓ içermez. X Malının Ve Diğer Malların Fiyatları Arasındaki Oran; Px/P0=Nispi Fiyat=Fırsat Maliyeti Fırsat Maliyeti ↑↔↓Talep Edilen Miktar (TY) Talep –Talep Rezervasyon Fiyatı; Tüketicinin İlave Birim Mal Satın Alabilmek İçin Ödemeye Razı Olduğu Max. Fiyat

Piyasa Talep Eğrisi Piyasa Talebi(Market Demand); Tüketicilerin Belirli Bir Dönemde Satın Almak İstedikleri Ve Satın Alma Gücüne Sahip Oldukları Mal Miktarı, Piyasa Talep Eğrisi (M.D. Curve); Bir Malın Piyasa Talebini O Malın Fiyatı İle İlişkilendiren Eğri, Bireysel Talep Eğrilerinin Yatay Olarak Toplanmasıyla Elde Edilir.

Piyasa Talep Eğrisinin Türetilişi Bireysel Talep eğrilerinin yatay olarak toplanmasıyla elde edilir.

Piyasa Talep Eğrisi Negatif Eğimlidir. Ceteris Paribus(Diğer Şeyler Sabit İken); Malın Fiyatı ↓ ↔ ↑ Talep(veya Tam Tersi)

Talep Edilen Miktarın ve Talebin Değişmesi Talep Edilen Miktarın Değişmesi; Talep Eğrisi Üzerinde Bir Noktadan Diğerine Geçilmesi. Nedeni Fiyattaki Değişme. Talebin Değişmesi; Talep Edilen Mal Miktarının Değişmesi Demek. Talep Eğrisinin Tüm Vücuduyla Kaymasıdır. Dışa Kayma: Talebin Artması İçe Kayma: Talebin Azalması

Talep Edilen Miktarın ve Talebin Değişmesi Talebin Değişmesi Her Alternatif Fiyat Düzeyinde Talep Edilen Mal Miktarının Değişmesidir.

Talebin Değişmesi Talep Artışının Nedenleri; Malın Fiyatı Dışındaki Değişkenlerin Değişmesi Tüketicilerin Parasal Gelirlerinin Artması İkame Malın Fiyatının Yükselmesi Tamamlayıcı Malın Fiyatının Düşmesi Tüketici Zevk Ve Tercihlerinin Mal Lehine Değişmesi Tüketicinin Fiyat Düzeyinin Veya Gelirlerinin Yükseleceğini Beklemesi Nüfusun Artmış Olması Talebin Azalmasının Nedenleri; Fiyat Dışı Değişkenlerin Tam Tersi Değişmesi Nüfusun Azalması.

Talebin Değişmesinin Nedenleri

Kaynaklar Erdal Ünsal (2010), İktisada Giriş, İmaj Yayınevi, Ankara. Nazım Kadri Ekinci (2010), Modern Mikro İktisat, Efil Yayınevi, Ankara. A. Koutsoyiannis (1997), Modern Mikro İktisat, Çev:Muzaffer Sarımeşeli, Gazi Kitabevi, Ankara.

Teşekkürler..