1 .KALİTE KAVRAMI
Nasıl Tanımlayabiliriz? Kalite nedir? Nasıl Tanımlayabiliriz?
Günlük konuşmalarımızda ‘kalite’, kelimesini bir ürünün veya bir hizmetin iyiliğini, üstünlüğü ve performansını değerlendiriken daha çok kullanırız. Kaliteli bilgisayar, kaliteli kalem, kaliteli araba….. Kaliteli yemek servisi, kaliteli müşteri hizmetleri…..
Kalite Bir mal veya hizmetin, ondan beklenen gereksinimleri karşılama niteliklerini saptamak üzere, tüm karakteristiklerini ve işleyiş özelliklerini kapsar. Basitçe kalite, bir hizmet veya malın benklenti ve ihtiyaçları karşılama derecesidir. 𝐾= 𝑃 𝐵 K: Kalite P: Performans B: Beklenti
Kalite, bir hizmet veya malın benklenti ve ihtiyaçları karşılama derecesidir. Buna göre kalite kişiden kişiye değişir, yani subjektif (kişişel) değerler içerir. Ancak ürünün, ölçülebilen, belirlenebilen ve çoğu kez kalite standardları ve ya mevzuatlarla belirlenen kalitesi objektif kalitedir.
Bir hizmet veya ürünün kalitesini belirlemek için hizmet veya ürünün özellikleri bilinmesi gerekir. Fonksiyonel özellikler: Ürünün veya hizmetin belirli bir amacı yerine getirebilmek için sahip olması gereken özellikler (Sayı ile ifade edilebilen özellikler) Örneğin; bir telefonun konuşma süresi, bir otomobilin garanti süresi, Bir ekmeğin kütlesi… Kalite özellikleri: Ürünün veya hizmetin daha iyi veya her zaman aynı şekilde yapılabilmesi için sahip olması gereken özellikler.
Kalite Mühendisliği Bir ürünün kalite karakteristiklerinin nominal veya istenen seviyelerde olmasını sağlamak için bir kuruluşun kullandığı operasyonel, yönetsel ve mühendislik faaliyetlerinin bütünüdür. Kalite Karakteristikleri: Ebat, Kütle, tat, görünüm, koku, sağlamlık…
Kaynaklar : KALİTE GÜVENCE/KONTROL ve STANDARDLARI ders notları ( Dr.FÜSUN YÖNDEM MAKASCIOĞLU ) http://www.ktu.edu.tr/dosyalar/bmyo_7e339.pdf