MİRAS HUKUKU I Adnan Hadzimusiç Mart 2017
MİRAS HUKUKUNUN TANIMI VE TEMEL KAVRAMLARI TANIMI Miras hukuku, ölen kişiye ait malların, kimlere, hangi oranda ve nasıl geçeceğini düzenleyen hukuk kuralların takımı. Miras hukukunu düzenleyen hukuk kuralları, 4721 sayılı Türk Medeni Kanunun içinde yer almaktadır.
TEMEL KAVRAMLAR MIRAS (TEREKE) Kişinin ölümü ile sabit hale gelen malvarlığıdır. MİRASBIRAKAN (MURİS) Ölen ve arkasında paylaşmasına söz konusu olan mirası bırakan gerçek kişidir. MİRASÇI (VARİS) Kendisine miras geçecek (intikal edilecek) gerçek veya tüzel kişidir. A) Kanuni mirasçı B) İradi mirasçı
VASİYET ALACAKLISI (MUSALEH) Mirasbırakanın, mirasçı statusune sokmaksızın, ölümünden sönra mirasından (terekesinden) karşılıksız kazandırma yapmak istediği kişi yada kişilerdir. ÖLÜME BAĞLI TASARRÜF Mirasbırakanın ölümünden sonra hüküm doğurmak üzere yapmış olduğu hukuki işlemdir.
KANUNİ MİRASÇILIK Kanuni mirasçı: mirasbırakanın iradesinden değil, doğrudan kanundan mirasçı sıfatını kazanana kimse. Kanuni mirasçılar: Kan hısımları Evlatlık Sağ kalan eş Devlet
Kan hısımları Türk hukukunda kan hısımı kanuni mirasçılarda zümre sistemi kabul edildi. Zümre sistrminr göre kan hısımların mirasbırakan ile olan yakınlıkları esas alıyor. Zümre, mirasbırakan esas alınarak belirleniyor. 4721 sayılı Türk Medeni Kanununa göre kan hısımı kanuni mirasçılar 3 zümrede toplanmıştır.
Birinci zümre-mirasbırakanı altsoyu (mirasbırakanın çocuğu, torunu, torunların çocukları ve devamı)
İkinci zümre-mirasbırakanı usttsoyu ve bunların altsoyuları(mirasbırakanın anne ve babası, kardeşler, kardeş çocukları)
Üçüncü zümre-mirasbırakanı büyük anne ve büyük babaları ve bunların altsoyuları(mirasbırakanın büyük anne ve büzük babası,amcalarö dayılar, halalar, teyzeler ve bunların çocukları)
Zümre sisteminde hakım olan esaslar: 1- Zümreler arasında sıra: yakın zümrede mirasçı varken uzak zümredeki mirasçı mirası alamaz. 2- Zümre içinde sıra: aynı zümre içinde yakın olan kan hısımı olan uzak olan kan hısımlıyı miras dışında bırakır. 3- Kök içinde halefiyet: aynı zümre içinde aynı yakınlıkta olan mirasçı mirasbırakandan önce ölüp ona mirasçı olamazsa, onun yerine onun hayattaki alt soyu gelir ve mirasçı olur (mirasbırakandan çocuğu önce vefat ederse onun yerine torunu geçer). 4- Eşitlik esası: aynı zümre içinde aynı yakınlıkta olan mirasçılar eşit pay alırlar. 5- Zümreler arasında halefiyet olmaması: kök içinde halefiyetin aksine zümreler arasında haleyitel yok (
B) Evlatlık Madde 500 - Evlâtlık ve altsoyu, evlât edinene kan hısımı gibi mirasçı olurlar. - Evlâtlığın kendi ailesindeki mirasçılığı da devam eder. - Evlât edinen ve hısımları, evlâtlığa mirasçı olmazlar.
C) Sağ kalan eş Madde 499- Sağ kalan eş, birlikte bulunduğu zümreye göre mirasbırakana aşağıdaki oranlarda mirasçı olur: 1. Mirasbırakanın altsoyu ile birlikte mirasçı olursa, mirasın dörtte biri, 2. Mirasbırakanın ana ve baba zümresi ile birlikte mirasçı olursa, mirasın yarısı, 3. Mirasbırakanın büyük ana ve büyük babaları ve onların çocukları ile birlikte mirasçı olursa, mirasın dörtte üçü, bunlar da yoksa mirasın tamamı eşe kalır.
1- I zümre ile eş mirasçı ise terekenin ¼’ü alır 2- II zümre ile eş mirasçı ise terekenin ½ ’yi alır 1/4 ¾ :2= 3/8 3/8 1/4 1/4 ½ :2= 1/2
3- III zümre ile eş mirasçı ise terekenin ¾ ’ü alır, ııı zümrenin altsoyu yoksa terekenin tamamını alır 1/8 1/8 ¼ :2= 3/4
D) Devlet Madde 501- Mirasçı bırakmaksızın ölen kimsenin mirası Devlete geçer.
Olay