DOWN SENDROMU ONLAR HASTA DEĞİL, GENETİK YAPILARI FARKLI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Advertisements

GERİLİM TİPİ BAŞ AĞRISI
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
DOWN SENDROMU VAKA VE KONU SUNUMU
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİMİ OLUMSUZ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
KALITSAL HASTALIKLAR İBRAHİM AKDAĞ 8 / A 54.
BURSA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. SA Ğ LIK BAKANLI Ğ I İZMİR HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ HOŞ GELDİN BEBEK PROJESİ.
PARMAK OYUNLARI.
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
FEN ve TEKNOLOJİ / KALITIM
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
HOŞGELDİNİZ.
A) Genetik Hastalıklar B) Akraba Evliliği
HAZIRLAYAN : SEDA DEPERLİOĞLU.
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DİYABET.
ZiHiNSEL ENGELiLi ÇOCUKLARIN ÖZELLiKLERi
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA PROBLEMLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
DURMUŞ ÇAVDAR (Rehber Öğretmen)
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
DOWN SENDROMLU ÇOCUKLAR NASIL GELİŞİR ?
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
1)…..saydı tipi düşünmediler Zamanım olsaydı İmkanım olsaydı Param olsaydı Özel dersim olsaydı Daha zeki olsaydım.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
İşitme engelliler.
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
DOWN SENDROMU YENİ DOĞAN YOĞUN BAKIM HEMŞİRE: SEVDE KARAÇIRAK OKTAY
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
ÇOCUKLARIMIZA CİNSELLİĞİ NASIL ANLATALIM?
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
GÖRME ENGELLİLER.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
GBM112-TEMEL GENETİK KROMOZOM SAYISI MUTASYONUNUN NEDEN OLDUĞU HASTALIKLAR Yrd Doç Dr Necmi BEŞER.
Zeka Gerilikleri.
KALITIM VE KALITSAL HASTALIKLAR
GENETİK HASTALIKLAR Yrd. Doç. Dr.Tülay AYYILDIZ.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
Robot resminizi görmek istermisiniz !!!
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
Robot resminizi görmek istermisiniz !!!
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
KONULAR A) Genetik Hastalıklar B) Akraba Evliliği.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Tedavi Amaçlı Egzersizler. Derin Solunum Derin Solunum Egzersizleri Derin solunum egzersizlerinde, karın kaslarını kullanarak burun yoluyla yavaş bir.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

DOWN SENDROMU ONLAR HASTA DEĞİL, GENETİK YAPILARI FARKLI

DOWN SENDROMU NEDİR ? Down Sendromu, insanın en küçük yapıtaşı olan kromozomların sayısının farklı olmasından ileri gelen bir sorundur. Sağlıklı her insanın hücrelerinde toplam 46 tane kromozom mevcuttur. Bu kromozomlar; kadında 46 tane "X", erkekte ise 45 tane"X" ve 1 tane de "Y" kromozomu olarak bulunmaktadır. İnsan hücrelerinde bulunan toplam 46 tane kromozom, bilimsel anlamda 1 den 46 ya kadar numaralandırılmıştır. Down Sendromunda ise 21 numaralı kromozoma ilave olarak 1 kromozom daha bulunmaktadır. Bu kişilerde 2 tane 21 kromozom olduğundan toplam kromozom sayısı 46 yerine 47 tane olmaktadır.

Kromozom fazlalığı sadece 21. krozomda değildir aynı zamanda 13. ve 18 Kromozom fazlalığı sadece 21. krozomda değildir aynı zamanda 13. ve 18. kromozomlarda da fazlalık görülebilir 13. ve 18. kromozom fazlalığı hastalığı Down Sendromu’na göre çok daha az görülen ve daha ağır bir sendromdur.

DOWN SENDROMU NEDEN OLMAKTADIR? Yapılan araştırmalarda bilimsel olarak ortaya konabilen neden, annenin yaşının 35'in üzerinde olması veya babanın yaşlı olması Down- sendromlu bebek sahibi olma olasılığını arttırdığı şeklindedir. 

Down Sendromu konusunda iki şey kesindir. 1. Down Sendromunun kaynağı anne-baba değildir hamilelik öncesi veya sırası olan hiç bir şey çocuğun Down Sendromlu doğmasına yol açmaz. 2. Diğer çocuklar gibi Down Sendromlu çocukların da kendilerine özgü kişilikleri, yetenekleri ve düşünceleri vardır. Diğer çocuklar gibi onlar da farklı kişiliğe sahip bir birey olarak büyüyeceklerdir.

ÖZELLİKLERİ YÜZ: Down-Sendromlu bir çocuğun yüzü genelde yuvarlakça ve basıktır. GÖZLER:  yuvarlak ve çekiktir. ENSE: Saç çizgisi ensede genelde daha yüksektedir. Ense daha düz gibi durmaktadır. AĞIZ: Ağızları genellikle küçüktür. Damakları yüksektir. Tüm kaslarda olduğu gibi dilin, ve ağız kaslarının gevşekliği nedeniyle dil genelde dışarı sarkıktır.  (Kasları oldukça gevşek old. için Başını tutması, yürümesi geç olmaktadır ) ELLER: Eller geniş ve parmaklar kısadır. Bir çoğunda avuç içinde enlemesine kalın bir çizgi vardır. AYAKLAR: Ayaklar genellikle dardır ve ayak baş parmak ile ikinci parmak arasında bir boşluk vardır.(Sandalet boşluğu) BOY: Down- Sendromlular genelde kısa boyludurlar.

-Görevlerine sadıktırlar. Verilen işi en iyi şekilde yapabilmek için çaba gösterirler. Düzenli ve titizlerdir. Hayata bağlıdırlar. Neşeli ve sevimlidirler

Down sendromlu gençler de -cinsel kimlikleri bulunan, -ergenlik bunalımı yaşayan, -aşık olan, -kalbi kırılan, -kardeşi ile kavga eden, -kapıları çarpan, -gürültülü müzik dinleyen, -gülen, -dans eden gençlerdir.

-Down sendromlu çocuklar genelde boy ve ağırlık açısından daha yavaş büyürler, -Daha yavaş öğrenirler, -Problem çözmede ve karar vermede diğer çocuklardan daha çok zorlanırlar. -Fizik tedavi, özel eğitim ve dil terapisine ihtiyaç duyulur. -iyi bir eğitimle normal birey şeklinde hayatlarını sürdürebilirler. -İmkan tanındığında meslek edinebilirler. -Kendi yaşamları idame ettirebilecek seviyeye ulaşabilirler. Gelişimleri

Zihinsel gelişimi -dikkat süreleri kısa bellekleri zayıftır -Zihinsel gelişimi genelde 2-7 yaşındakilerin gelişim düzeyindedir. Ancak erken başlanan ve sürekli bir eğitimle bu yaş sınırını daha üst basamaklara taşıyabilmektedirler. -dikkat süreleri kısa bellekleri zayıftır - soyut kavramları öğrenmede çok zorluk çekebilirler. -alıcı dil gelişimleri (kendisine söyleneni anlama) ifade edici dil gelişim düzeyinden (bağımsız konuşabilme)daha yüksektir.

DOWN SENDROMLU ÇOCUKLARDA KONUŞMA BOZUKLUKLARI Down Sendromlu çocuklar birbirlerine ne kadar benzeseler de onların da algılaması, ince motor becerileri, dil dudak hareketleri birbirinden farklıdır. Bu nedenle dil gelişimi bazılarında gecikme daha uzun bazılarında daha kısa sürebilir. Çocuklarımızda bazı organik(yapısal) nedenlerden kaynaklanan konuşma yetersizliği olabilir. -Biz konuşmalarımızda uzun cümleler kurduğumuzda, çocuk sadece bir veya iki sözcüğü anlıyor. Bu nedenle başlangıçta tek sözcükle bir şey ifade edebiliriz. Örneğin ” Sen masada oturup yemeğini yedin mi?” yerine “yedin mi?” demeliyiz.

küçük dil veya üst damaktaki büyük bir boşluk, kubbe damak …vb küçük dil veya üst damaktaki büyük bir boşluk, kubbe damak …vb. organik(yapısal) nedenler de bazı seslerin çıkartılmasına engel olabiliyor. -çocuğun diş yapısı da önemlidir. Eğer dişleri yoksa S, Ş, V, sesleri çıkartılamıyor. Dişlerde bir çaprazlılık varsa bu durum aparatlarla düzeltilebilir. -Ayrıca geniz etleri de konuşmayı etkileyebilmektedir. Eğer genizde et fazla ise ve büyükse M, N, sesleri doğru çıkamıyor. -kulaklarda işitme kaybının olması da konuşmayı etkiler. Anne babalar bunu çok geç fark edebilir. Eğer bu kayıp zamanında fark edilirse çocuğun durumuna göre müdahale edilebilir. -

Çocuklarımızın bazılarının dilleri daha büyüktür Çocuklarımızın bazılarının dilleri daha büyüktür. Ve bu büyük dil bazı seslerin çıkartılmasını engellemektedir. Bu nedenle tavsiyemiz daha küçük yaşlarda çocuğun dilini içeriye çekmesini sağlamaktır. - Dildeki esneklik bazı çocuklarımızda yetersiz olabilir. Dil-dudak hareketleri ile dilin esnekliğini arttırabiliriz. -Ayrıca dil altı bağına da bakılmalıdır. Eğer çocuk dilini çok az kıvırabiliyorsa masajla ve egzersizlerle dil hareketliliği yerine gelebilir. -Eğer çocuk bazı sesleri telaffuz edemiyorsa, tek tek çalıştırarak, belki biraz geç ama o sesleri çıkarabilir. - Çalışmada konuşmanın resimlerle ve ayna ile desteklenmesi gerekir. Ayna karşısında konuşma ve taklit yaparak çalışılabilir

Son olarak erken teşhis ve tedavi çok önemli Son olarak erken teşhis ve tedavi çok önemli. Çocuğun durumunu tam olarak bilmek, yani çocuğun konuşma yetersizliğinin ne seviyede olduğunu bilmek. Konuşamıyor ama nedir bu konuşamama? Ses mi çıkartamıyor? Organik midir, çocuk anlamıyor da onun için mi konuşamıyor? Bu soruların yanıtları çok önemli. Eğer erken bir yaşta başlanırsa çok daha kolay ve hızlı ilerleme olabilmektedir. Çünkü çocuğun kimi yanlışlıkları erkenden önlenebilmektedir. Konuşmanın en önemli unsurlarından biri de kontrollü nefestir. Bunun için çocuklarımıza nefes egzersizleri yapılmasını tavsiye ediyoruz.

NEFES AÇMA ÇALIŞMALARI -Balon şişirme - Çiçek koklarmış gibi derin nefes alma Burundan nefes alıp ağızdan verme - Üfleme hareketi yapılır.( mum üfleme, kağıt üfleme, pinpon topu üfleme, pipetle balon şişirme, baloncuk üfleme) Uzak mesafede üfleme çalışması yaptırın dudaklarına şeker sürüp yalattırmak ya da damağına bal çikolata sürüp yalattırmak dil kaslarını çalıştırır -Flüt çalmak -horlama

Sosyal Gelişimi Sevimli, neşeli, dünyayla barışık, karşısındakilerin yaşı-konumu ne olursa olsun hemen yakınlık kurabilen, ama buna karşın inatçı, istemediği biseyi yapmayan, kendi yapabileceği bir işi başkasına yaptırmaya eğilimlidirler.

Anne ve babanın çocuğu aşırı bir biçimde koruması, adeta onun eli-ayağı olması gelişimini yavaşlatacaktır.

Gerektiğinde fırsatlar vererek ve evde kaliteli zaman geçirilerek çocuğun kendine olan güveni sağlanabilir.

Anne ve babanın tutarlı olması, alınan kararların uygulanması çocuğun kişilik gelişiminde çok önemli bir yer tutmaktadır.

Down Sendrom’lu çocukların istenmeyen davranışları olur mu, varsa sebepleri nelerdir, böyle durumlarda nasıl davranılmalı? Çocuklar bazen ilgisizlikten  veya can sıkıntısından sürekli elleri ile oynama, tırnak yeme veya başını duvarlara vurma gibi istenmeyen davranışlar gösterebilirler.  Azarlamak veya ceza vermek yerine, bu davranışların yerine yeni davranışlar kazandırmak ve dikkatini başka yerlere çekmek bu davranışlardan kurtarmanın en etkili yoludur.

DOWN SENDROMLU GENÇLERİN BAŞARI HİKAYELERİ

Down Sendromlu genç kız herkese inat üniversiteyi bitirerek, tez hazırlayıp, cilt bakım üzerine, hem ustalık hem de usta öğreticilik belgesi aldı...

Gazi Üniversitesi Meslek Yüksekokulu matbaacılık bölümünden mezun olan 20 yaşındaki down sendromlu Cengizhan Dönmez, vatani görevini yapması için askerliğe çağrıldı.

Tuncel Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Büro Yönetimi Bölümü'nden 85 not ortalamasıyla mezun oldu. "Tuncel, 2'nci üniversitesini okuyor. TBMM Kütüphanesinde çalışıyor.

Vücut geliştirme sporuna bir yıl önce başlayan ve katıldığı ilk şampiyonada dördüncü olan down sendromlu 23 yaşındaki Alparslan Pultaş, gelecek sene düzenlenecek Türkiye Şampiyonası'nda altın madalya kazanmayı hedefliyor.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… Dilek YALAP Rehber Öğretmen