MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Merkezi Eğilim ve Merkezi Dağılım Ölçüleri
Advertisements

EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
MERKEZİ YIĞILMA (EĞİLİM) ÖLÇÜLERİ
Tanımlayıcı İstatistikler
Tanımlayıcı İstatistikler
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -11-
Temel İstatistik Terimler
Değişkenlik Ölçüleri.
Frekans Dağılımı ve Grafikleme
Büyük ve Küçük Örneklemlerden Kestirme
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatiksel işlemler
BİYOİSTATİSTİK KONUM VE YAYGINLIK ÖLÇÜLERİ: MERKEZ ÖLÇÜLER & ÇEYREK VE YÜZDELİKLER Prof.Dr.İ.Safa GÜRCAN.
 Merkezi eğilim ölçüleri: Ortalama Ortanca Mod  Ortalama: İki veya ikiden fazla sayının toplamının toplanan sayıların adedine bölünmesiyle elde edilen.
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Merkezi Eğilim Ölçüleri
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
Ölçme Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
MADDE ANALİZİ YÜKSEL YEŞİLBAĞ.
İSTATİSTİK BİLGİLER Aritmetik Ortalama
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
İSTATİKSEL MERKEZİ EĞİLİM ÖLÇÜLERİ (ORTALAMALAR)
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
Tanımlayıcı İstatistikler
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Uygulama 3.
Nicel Analizlere Giriş
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Tanımlayıcı Ölçütler Üzerinde durulan bir çalışmada amaç; elde edilen veri setini bir ya da birkaç ölçü ile özetlemektir. Kullanılan her ölçü dağılımın.
Sıklık Tabloları ve Sıklık Tablolarından Elde Edilen Tanımlayıcı İstatistikler.
SU KALİTESİ VERİLERİNİN İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLERLE DEĞERLENDİRİLMESİ
Analitik olmayan ortalamalar Bu gruptaki ortalamalar serinin bütün değerlerini dikkate almayıp, sadece belli birkaç değerini, özellikle ortadaki değerleri.
Istatistik.
Kütahya Siteler Öğrenci Yurdu Talebeleri 2008 STANDART SAPMA 8.SINIF SBS Slaytlarda fare veya aşağı tuş ile ilerleyiniz.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Tanımlayıcı İstatistikler
Ölçme ve Değerlendirme
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Merkezi Eğilim Ölçüleri
DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ.
Merkeze Yayılma Ölçüleri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
Temel İstatistik Terimler
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Uygulama I.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 8. SINIF
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
TEST İSTATİSTİKLERİ.
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
STANDART SAPMA.
Temel İstatistik Terimler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ

MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ Merkezi eğilim ölçüleri ,puan dağılımında verilerin hangi puan etrafında toplandığı hakkında bilgi veren ve veri grubunu özetleyen değerlerdir. Merkezi eğilim ölçüsü olarak; mod,aritmetik ortalama,medyan gibi istatistiksel tanımlar kullanılmaktadır.

Mod (tepe değer) Bir veri grubunda en çok tekrarlanan,yani frekansı en yüksek olan puandır. Tepe değer verilerin en çok hangi değer etrafında toplandığı hakkında bilgi verir. Örnek:60,72,82,72,61,81,72 Mod: 72’dir.

Mod (tepe değer) Bütün puanların frekansı aynı ise, mod yoktur. Örnek: 6,6,6,4,4,4,7,7,7 Frekansları aynı olan iki değer ardarda gelmişse; bu iki değerin ortalaması alınır. Örnek: 3,5,5,7,7,7,8,8,8,9 7+8=15/2=7.5

Mod (tepe değer) Frekansları aynı olan iki değer ardarda gelmemişse; iki modlu (çok mod) dağılım olur. Örnek: 4,4,6,7,7,7,8,8,9,9,9,10 Burada mod: 7 ve 9 puanlarıdır.

Mod (tepe değer) Gruplandırılmış verilerde mod; en fazla frekansa sahip olan aralığın orta noktasıdır. Burada mod: 45 olur. Puan aralığı Frekans 32-34 4 35-37 3 38-40 7 41-43 6 44-46 8 47-49 2 50-52

Medyan (ortanca) Büyüklük sırasına göre dizilmiş puanlar dizisinin tam ortasına düşen puandır. Ortanca hesaplanırken mutlaka verilerin sıraya konulmuş olması gerekmektedir. Ölçülen değerler küçükten büyüğe ya da büyükten küçüğe doğru dizildiği zaman grubun, dizinin tam ortasındaki, yani yüzde ellinci puan veya ölçümüdür.

Medyan (ortanca) Puanların sayısı tek ise; Örnek:95,88,73,67,59,46,35,26,23 Medyan:59 Puanların sayısı çift ise: ‘inci değerin ortalaması alınır. Örnek: 95,88,73,67,59,46,35,26,23,12 Medyan: 52.5

Medyan (ortanca) Medyanın Özellikleri: Bir dağılımı ortadan ikiye böler. Dağılımdaki uç değerlerden etkilenmez. Bu nedenle mod ve aritmetik ortalamadan daha etkilidir. Dağılıma eklenecek bir değerden etkilenir.

Aritmetik Ortalama Aritmetik ortalama, değerler toplamının değer sayısına bölümü şeklinde tanımlanır. Bu tanıma göre aritmetik ortalama şöyle formüle edilir. . Örnek: 95,88,73,67,59,46,35,26,23 Ortalama: 56.88

Aritmetik Ortalama Örnek:Bir sınıfta 10 öğrenci olsun.Öğrencilerin fizik dersinden aldıkları puan sırasıyla; 55,70,75,40,50,45,80,90,35,60 ise bu sınıfın aritmetik ortalaması kaçtır? A.O=55+70+75+40+50+45+80+90+35/9=60

Aritmetik Ortalama Bir dağılımda aritmetik ortalamanın büyük olması durumunda ORTALAMA ÖĞRENME DÜZEYİ ya da GRUBUN(MUTLAK) BAŞARI DÜZEYİ YÜKSEKTİR açıklaması yapılır. Yani aritmetik ortalama arttıkça öğrenme artar.

Örnek soru: Öğretmenin tahtaya yazdığı sorunun cevabı aşağıdakilerden hangisidir? A)4 B)5 C)6 D)7

Cevap:

BASİT FREKANS DAĞILIMI Basit frekans dağılımı, her puan değerinin kaç sefer tekrarlandığını gösterir. Frekans “f” harfi ile gösterilir. Frekans tablosu hazırlanırken; tüm puanlar gösterilir. İstenirse öğrencilerin almadıkları diğer puanlar da verilebilir. Toplamalı frekans, frekans değerlerinin ard arda toplanması ile elde edilir.

BASİT FREKANS DAĞILIMI Örnek:Bir sınavdan 12 öğrencinin aldığı notlar;82,77,95,62,68,38,62,45,100,62,100,68 notların frekans dağılımını yapalım. Sayılar küçükten büyüğe veya doğru sıralanır. 38,45,62,62,62,68,68,77,82,95,100 ve tabloda yerine yazılıp frekans bulunur. PUAN FREKANS 38 1 45 62 3 68 2 77 82 95 100