ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
OTİZM (AUTISM).
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
“ÇOCUĞUNUZU N YAŞAM KALİTESİNİ YÜKSELTİN”
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ENGELLİ ÇOCUĞU OLAN ANNE - BABALARIN YAŞADIKLARI DUYGULAR
AİLE EĞİTİMİ “ENGELLİ BİR ÇOCUĞA SAHİP OLMAK”
AİLENİN ÖZÜRE UYUM SÜRECİ
FATMA BERBERCAN ÖZEL EĞİTİM UZMANI
Problem Çözme Becerileri
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Aile eğitimi.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
BENİM ENGELLİ BİR ÇOCUĞUM VAR
ÇOCUĞU SINAVA HAZIRLANAN AİLELER
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Bir çocuğun doğumu, ailelerin yaşamında bir dönüm noktası oluşturur
AİLE EĞİTİMİ.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ZİHİNSEL ENGELLİLERDE AİLE EĞİTİMİ
AİLENİN YAŞADIĞI DUYGU DURUMLARI NELERDİR VE ÖĞRETMEN AİLEYE NASIL DESTEK OLMALIDIR? Anne-baba bir bebekleri olacağını öğrendikleri andan itibaren heyecanlı.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
HOŞGELDİNİZ.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Öğr. Gör. Onur İŞBULAN.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
DİĞER TUTUMLAR.
1 ENGELLİ ÇOCUĞU OLAN ANNE - BABALARIN YAŞADIKLARI DUYGULAR.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
Kardeşler,engelli kardeşlerin bakımı konusunda aldıkları sorumluluktan dolayı baskı hissedebilirler. Engelli olmayan çocuklar,engelli kardeşinden ailenin.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
ÇATIŞMA ÇÖZME.
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocukların Aileleri İle Çalışmak
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TUTUMLARI
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE YÖNELİK HİZMETLER
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
HOSPİTALİZASYONA (Hastanede yatma) KARŞI GÖRÜLEN TEPKİLER
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
STRES YÖNETİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLE EĞİTİMİ Giriş Her aile bir bebek beklerken o bebeğe ilişkin hayaller kurar ve engelli bir çocuğun dünyaya gelmesi ihtimali hiç düşünülmez.
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERE EĞİTİM
BESNİ RAM 2017 BESNİ RAM 2017.
AİLEDE İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü

Çocuklarının normalden farklı olduğunun öğrenilmesi aile bireyleri üzerinde büyük bir baskı yaratabilmektedir. Buna bağlı olarak anne-babalar geniş bir yelpaze içinde çok değişik duygu durumları sergileyebilirler.

Engelli bir çocuğa sahip olmak aile sistemini değişik şekillerde etkileyebilir. Her bir aile için durum farklıdır. Önemli olan ailenin probleme karşı tutumlarını ve problemle başa çıkabilmek için benimsediği çözümleri anlayarak, bu çözümlerin güçlendirilmesinde aileye yardımcı olunmasıdır.

Aile içi roller değişebilir, eşler birbirlerini suçlayabilir, aile içi gerginlikler yaşanabilir. Kardeşler de olumsuz etkilenirler. Genellikle büyük bir suçluluk duygusu içinde, panik, gelecek kaygısı, üzüntü ve korku yaşarlar. Engelli çocukların ailelerini psikolojik yönden hasta bir grup olarak görmek hatalıdır. Daha çok bir kriz durumuyla karşı karşıya kalan ve çözüm arayan bireyler olarak değerlendirilmelidirler.

Uyum Sürecinde Ailelerin Geçirdiği Aşamalar 1. Aşama * Şok * İnkar * Keder ve Çöküntü (depresyon)

2. Aşama * Karışık Duygular * Suçluluk * Kızgınlık * Utanma

3. Aşama * Kapı Kapı Dolaşma * Anlaşma * Uyma ve Yeniden Düzenleme * Kabul ve Uyum

İlk Aşama: Gerçekle yüzleşilen, şok, inkar, üzüntü ve çöküntü duygularının yaşandığı dönemdir. Şok: Anne-baba inançsızlık ve çaresizlik içinde olayı bir türlü kabul edemez. Özellikle anne ağlama krizleri içinde gerçek bir trajedi yaşar. Bu şok evresi çok kısa ya da uzun sürebilir. Bu evrede ebeveyn yakın çevresi ile etkileşimini tamamen kesmiş durumdadır.

İnkar: Bazı anne-babalar çocuklarındaki bu farklılığı kabul etmeyerek uzmandan uzmana dolaşır, çareler arayarak çocuklarının iyi olabileceği umudunu taşırlar. Bir koruma biçimi olan inkar, bilinmeyen korkusundan ve çocuğun gelecekte neler yapabileceğinin belirsizliğinden kaynaklanmaktadır. Çocuğumuza ne olacak? Sorusu baskı yaratır. Anne-baba bu devrede kendilerini ifade etmekte de çok zorluk çekmektedir.

Keder ve Çöküntü (Depresyon): Yaşanması gerekli olan bu tepki, gerçeğin farkına varmaya doğru bir gidişi oluşturur. Ancak aşırı yas ve depresyon bazı ailelerde hayat boyu sürebilir. Bu dönemde aileler, çevresiyle ilişkilerini minimum düzeye indirir ve normal çocuk özlemi duyarlar. Aile, tüm çabalarına rağmen, çocuklarının özürlülük durumunun ortadan kalkmadığını farketmekte; yoğun bir üzüntü ve keder duygusu içinde kendisini umutsuz hissetmektedir.

II. Aşama Karışık duygular: Sevgi ve kızgınlık duygularının bir arada yaşanmasıdır. Aileler bu duygu ile ya kendilerini özürlü çocuklarına tam adarlar ya da reddederler. Özürlü çocuk gerçeğini kabul etmeyerek ondan yapabileceğinin fazlasını isterler. Ya da sadece çocuğun fiziksel ihtiyaçlarını karşılayıp, duygusal ihtiyaçlarını görmezden gelirler.

Suçluluk: Ailenin yaşadığı duygular arasında üstesinden gelinmesi en zor olan belki de suçluluk duygusudur. Aileler şu ya da bu şekilde çocuğun özrüne neden olduklarını ve geçmişteki hataları için cezalandırıldıklarını düşünürler. Gerçekçi olmaksızın sadece “Bu niye bizim başımıza geldi” diye yakınırlar. Aileler çocuklarının özürlü olmasına ilişkin gerçekçi olmayan düşüncelere kapılabilirler.

Kızgınlık: Kızgınlık, ailelerin özürlü çocuklarını kabule giden yolda önemli bir engeldir. Aile, niye bana oldu? Neden bizim başımıza geldi? Sorularına cevap aramaktadır. Ayrıca, kızgınlık duygularını uzmanlara, öğretmenlere, terapistlere yansıtarak onları suçlamaya başlar.

Utanma: Aileler çocuklarındaki özrü, kendilerinin bir özrü olarak algılamaktadırlar. Bu nedenle bazı anne-babalar çocukla birlikte dışarıya çıkmak istemezler ve çoğunlukla eve kapanmayı tercih ederler. Çoğu zaman toplumun çocuklarına gösterdiği, ret, acıma ve garipseme duygularıyla baş etmeye çalışırlar.

III. Aşama Kapı kapı dolaşma ve Anlaşma: Bu dönemde aile, çocuğunun engelini ortadan kaldırmanın yollarını arar. Aile için önemli olan çocuğun normal hale gelmesidir. Aile bunu gerçekleştirebileceğini umduğu herkesle anlaşmaya girebilir. Bu kişi tıp doktoru, uzman, sihirli güçleri olduğu sanılan biri, hatta Tanrı olabilir. Anlaşma çoğu kez “eğer çocuğumu iyileştirirsen, ben de....” şeklinde olmaktadır. Kapı kapı dolaşma suçluluk ve çaresizlik duygularının bir yansıması olmaktadır.

Uyma ve Yeniden Düzenleme: Aile artık farklı özelliğe sahip bir çocuğu olduğunu ve neler yapabileceğinin gerçekçi bir biçimde düşünmeye ve çocuklarıyla daha etkili, verimli bir ilişki düzeyi oluşturmaya çalışır. Tabi bu da aile bireylerinin olumlu yaklaşım ve iletişimiyle yakından ilgilidir. Bazı aileler birbirine destek olurken, bazıları da birbirinden uzaklaşabilirler.

Kabul ve Uyum: Aileler bu duyguları yaşadıkça, kendileri ve çocukları hakkında çok şeyler öğrenirler. Böylece yalnız çocuklarını değil, kendilerinin de zayıf ve kuvvetli taraflarını kabul etmeye başlarlar.

Yararlanılacak kaynaklar: Aral, N. ve Gürsoy, F. (2007). Özel Eğitim. İstanbul: Morpa Yayınları. Öğretmenlik Alan Bilgisi/Okul Öncesi Öğretmenliği.(2016). (Ed: Neriman Aral, Ümit Deniz ve Adnan Kan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, Alan Bilgisi Yayınları. Kaytez, N., Durualp, E. ve Kadan, G. (2015). Engelli Çocuğa Sahip Olan Ailelerin Gereksinimlerinin ve Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1): 197-214.