HOSPİTALİZASYONA (Hastanede yatma) KARŞI GÖRÜLEN TEPKİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Advertisements

HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
AŞIRI SINAV KAYGISI.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
Aile eğitimi.
ÇOCUK HASTA İLE İLETİŞİM ADÖLESAN HASTA İLE İLETİŞİM
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
7 YAŞIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
22 Mayıs 2014 Tarih ve resmi gazeteye göre.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇOCUKLARIN KORKULARI İ LE BA Ş ETME YOLLARI. Korku:Kişinin içinde bulunduğu durumu tehlikeli olarak düşündüğünde verdiği ilk tepkidir.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
KRONİK HASTALIKLI ÇOCUK VE AİLESİNE YAKLAŞIM
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ÇOCUK SAĞLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerine Etkileri Yrd. Doç. Dr
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
ÇOCUK SAĞLIĞI KAVRAMI VE ÖNEMİ ÇOCUK SAĞLIĞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER BEBEK VE ÇOCUK SAĞLIĞINA İLİŞKİN GÖSTERGELER Doç. Dr. Ender DURUALP.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Rehberlik Servisi.
TERMİNAL DÖNEM Terminal evredeki hasta, yaşamının son günlerini yaşayan, ölmek üzere olan hasta anlamına gelir. Çok az insan ani bir ölüm yaşarken, çoğunluğu.
ANA BABA VE ERGENLİK.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
HASTANEDE YATAN ÇOCUKLARIN RUHSAL DURUMLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sunum transkripti:

HOSPİTALİZASYONA (Hastanede yatma) KARŞI GÖRÜLEN TEPKİLER Doç. Dr. Ender DURUALP

Çocuklarda hastaneye yatma oldukça stres ve kaygı oluşumuna yol açan bir durumdur. Çocuğun hastaneye yatması gerektiğinde, tüm ailenin yaşam tarzında önemli değişiklikler meydana gelir. Aile bireylerinden ve evden ayrılma, yeni bir ortama girme, yabancı kişilerle karşılaşma, hastalıktan kaynaklanan problemler, hastane kuralları, araç-gereçler çocuğun gelişim düzeyine ve yaşına bağlı olarak değişik tepkiler göstermesine neden olur.

Hospitalizasyona karşı tepkilerini etkileyen faktörler Yaş ve bilişsel gelişim Hastalığın süresi ve tipi Ağrı ve hareket kısıtlılığının miktarı Hastalık ve hospitalizasyona ait deneyimler Ebeveynlerle olan ilişkiler Yapılması gereken girişimlerin tipi ve süresi

Hastaneye yatmaya hazırlama Hastalığın algılanması Ebeveynlerin anksiyete düzeyi Önceki stresler

Ebeveynlerin anksiyete nedenleri Çocuğun iyileşmesine ilişkin endişelerinin olması Hastane ortamının yabancı olması Çocuğun bakımında hemşireye göre kendilerini önemsiz hissetmeleri Çocuğun hastalığı nedeniyle suçluluk duymaları Evdeki diğer aile üyeleri için endişe etmeleri Mali endişeler

Nasıl yardım edelim? Ebeveynlere hastanedeki rolleri ve onlardan ne beklenildiği konusunda bilgi vermek Çocuğun hastalığı ve tedavisi hakkında yeterli bilgi vermek Yapılan girişimler sırasında ailenin çocuk yanında kalmasına izin vermek

Kullanılan aletleri ve neden kullanıldıklarını açıklamak Çocuğun bakımına aktif olarak katılımlarını sağlamak Ebeveynlere, çocuğun iyileşmesi konusunda katkıda bulunduklarını söylemek Ziyaret saatleri ve hastane kuralları konusunda bilgi vermek Çocuğun yanında kalmaları mümkünse, seçme hakkı vermek ve bakıma katılımlarını sağlamak Çocuk büyüme ve gelişmesi ile çocuk bakımı konusunda bilgi gereksinimlerini gidermek

Kardeşlerin tepkileri Çocuk hastaneye yattığında ebeveynlerin ilgisi hasta çocuğa yöneldiğinden, sağlıklı kardeşler hasta çocuğa gösterilen ilgiyi kıskanırlar ve rekabet artar. Çocuklar genellikle kardeşlerin hastalığına kendi düşüncelerinin neden olduğunu düşünerek suçluluk duyarlar. Ayrıca çocuklar, kardeşlerinin hastalığına yakalanmaktan korkabilirler. İçe kapanma, irritabilite, huzursuzluk, yorgunluk gibi belirtiler kardeşlerde görülebilen uyum bozukluğu belirtileridir.

Nasıl Yardım edelim? Ebeveynlere sağlıklı çocuklarında bakım gereksinimi olduğu hatırlatılmalı Kardeşler arası kıskançlığın normal olduğu ve ilgi ve destek göstermeleri önerilmeli Sağlıklı çocukların özel günleri ve sosyal aktivitelerini önemsemeleri Hasta çocuk hakkında evdeki çocuklara bilgi vermeleri gerektiği söylenmeli

Hospitalizasyona hazırlık Çocuğu hospitalizasyona hazırlayacak ilk kişi ebeveyndir. Hastalığını, hastaneye yatma nedeni doğru şekilde anlatmalıdır. Ebeveynler çocuğun anlayamayacağını, küçük olduğunu düşünmemelidirler. Yetersiz bilgi vermenin ve yalan söylemenin çocuk üzerinde olumsuz etkilerinin olduğu unutulmamalıdır. Hemşireler, çocuk ve ebeveynin hastane ortamını tanımasına imkan sağlamalıdır.

Bebeklik-Süt Çocukluğu Dönemi (0-1 yaş) Hospitalizasyon çocuğun yeni gelişmeye başlayan güven duygusunu zedeler. Özellikle çocuk annesi ile birlikte kabul edilmemişse, çocukta aileden ayrılma anksiyetesi gelişir. Yapılacak açıklamaları anlayamadıkları için minimal hazırlık yapılır.

Protesto; Annesine kavuşma isteği ile ağlar, feryat eder, beşiği sarsarak hemşirelerin ilgisini reddeder. Anne yanında ise ona sıkı sıkı sarılır. Ümitsizlik; Annesini bulma ümidi azalmıştır, apatik görünümdedir, ağlama monotonlaşır veya aralıklı sürebilir. İnkar; Annesi ile ilgili tüm hislerini baskılar, annesi onu bıraktığında ağlamaz, hemşirelere bağlanmış gibi görünür. Kişilerle ilişkilerinde mutlu bir görünüm ve uysallık vardır.

Nasıl yardım edelim? Anne veya aile üyelerinden birinin hastanede kalması sağlanır. Aileye, çocukların gösterdikleri tepkiler hakkında bilgi verilir. Hemşire çocukla oyun oynar, eğlendirir. Hemşirelik bakımının devamlı aynı kişi tarafından sürdürülmesine özen gösterilir.

Evdeki sevdiği oyuncakları, emziği veya battaniyesini getirmelerine izin verilir. Ebeveynin, bebeğe tanıdığı bir objeyi vermesi son derece önemlidir. Ebeveynlerin anksiyete düzeyinin azaltılması bebek açısından önemlidir.

Oyun Çocukluğu(1-3 Yaş) ve Okul Öncesi Dönemi(3-6 Yaş) Bu dönemdeki çocukların üç büyük korkusu vardır; bilinmeyenden, terk edilmekten ve sakat kalmaktan korkmayı içerir. Aileden ayrılma anksiyetesi ve yapılan tıbbi girişimlerle vücudun zarar göreceği endişesi gelişir. Parmak emme, enüresis, battaniyeye sarılıp ağlama vb.durumlar görülür.

Nasıl yardım edelim? Çocukla konuşulur, endişelerini ve korkularını ifade etmesine olanak verilir. Enüresis gibi geçici regresif davranışlara göz yumulur. Ailenin sık ziyareti sağlanır. Bakımın aynı hemşire tarafından yapılmasına özen gösterilir. Çocukla oyun oynanır.

Okul Çocukluğu Dönemi (6-12 Yaş) Çocuklar bu dönemde ailelerinden ayrı kalmaya alışkınlardır. Ancak, çocuğun vücudu ve hastalığı hakkında soruları vardır. Çaresizlik ve savunmasızlıkla ilgili kaygıları bulunur. Karanlıktan, doktordan ve yapılan girişimlerden korkar.

Göz göze gelmekten kaçınır, uykuları bozulur Göz göze gelmekten kaçınır, uykuları bozulur. Huzursuz görünüşlü, gerilimli ve pupillaları genişlemiştir. Hastaneye yatışını geçmişteki davranışlarının cezası olarak görür. Kendini hastalıkların sorumlusu olarak görür.

Nasıl yardım edelim? Yapılan girişimler ve çocuğun soruları dürüstçe açıklanır. Grup oyunlarına katılımları sağlanır. Servis içinde bazı görevler verilir (getir-götür işleri, yatak yapmaya yardım etme, kalem açma vb.). Derslerinden geri kalmaması için ödevlerini yapması sağlanır (bazı hastanelerde “hasta okulları” açılmıştır).

Adolesan Dönemi (13-18 Yaş) Hospitalizasyon, adolesanın önceden kazanmış olduğu bağımsızlığını engeller. Arkadaş grubundan uzaklaşma sorun yaratır. İçe dönüklük, kızgınlık, düşmanlık gibi tepkiler oluşur.

Nasıl yardım edelim? Hastaneye kabulden sonra hastane görevlileriyle tanıştırılır. Soru sormasına olanak verilir ve dürüstçe yanıtlanır. Kişisel gereksinimlerinin karşılanmasında bağımsızlığa özen gösterilir. Mahremiyet duygularına önem verilir.

Beslenme öğünleri adolesanın isteğine göre tercih ettiği gıdalardan düzenlenir. Elbise giymesine izin verilir. Eğitimini sürdürmesi konusunda desteklenir. Arkadaşlarının ziyaretleri sağlanır.

Kaynaklar Çavuşoğlu, H. (2015). Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II. (12. Baskı). Ankara: Sistem Ofset Basımevi. Durualp, E. (2016). Anne Çocuk sağlığı ve İlk Yardım. İçinde Öğretmenlik Alan Bilgisi Okul Öncesi Öğretmenliği. (2. Baskı). (Ed: N. Aral, Ü. Deniz ve A. Kan), 107-158, Ankara: Kısayol Yayıncılık. Törüner, E.K. ve Büyükgönenç, L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara: Göktuğ Yayıncılık. Erdem, Y. (2015). Çocuk Hastalıkları. Ankara: Vize Yayıncılık. Deniz, Ü. ve Önder, Ö.R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.