Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “ŞUBAT AYI BÜLTEN”
Advertisements

TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “OCAK AYI BÜLTEN”
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “NİSAN AYI BÜLTEN”
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
Matematiksel Kavramların Gelişimi
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
SINIF YÖNETİMİ YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
VARLIKLAR ARASINDAKİ İLİŞKİLER
ETKİLİ OKUMA.
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
BÖLÜM 6.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
KÜMELER.
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
İŞLEM KAVRAMI.
Ders 3 Kavramların sunulması
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
HOŞ GELDİNİZ MEHMET ATA KURT.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
ŞEKİLLER.
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi: Erken matematik becerileri
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
Okul öncesİ dönemde müzİk İle Öğretİm
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İŞLEM KAVRAMI.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
GELİŞİM.
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

‘OKUL ÖNCESİ MATEMATİK EĞİTİMİN’DE EŞLEŞTİRME, SINIFLANDIRMA, KARŞILAŞTIRMA VE SIRALAMA KAVRAMLARI’

Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı korunumu kavramından gelmektedir. Sayı sisteminin temelidir. En erken geliştirilmesi gereken becerilerden biridir. Somut nesneleri eşleştirirken soldan sağa doğru eşleneceğini göstermek iyi olacaktır.

Eşleştirme yapılırken DÖRT boyut göz önüne alınmalıdır: Eşleştirmede kullanılan nesnelerin benzer veya farklı olması Eşleştirilmesi gereken made sayısı Kümelerin eleman sayısı Kümelerin elemanlarının birbiri ile birleştirilmiş olup olmaması

Nesne/varlıkları birebir eşleştirir. Kazanım 6. Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre eşleştirir. Göstergeleri: Nesne/varlıkları birebir eşleştirir. Nesne/varlıkları rengine, şekline, büyüklüğüne, uzunluğuna, dokusuna, sesine, yapıldığı malzemeye, tadına, kokusuna, miktarına ve kullanım amaçlarına göre ayırt eder, eşleştirir. Eş nesne/varlıkları gösterir.)

Gruplama/Sınıflandırma Gruplandırma ve sınıflandırma etkinliklerinde özellikle bazı kavramların vurgulanması gerekmektedir. “Aynı”, “farklı” ve “benzer” kavramları, canlı ya da cansız varlıkların gruplanması, grup dışına çıkarılması ve sınıflandırılması için hangi özelliklerin dikkate alındığını anlatabilmek için kullanılmalıdır.

Gruplama/Sınıflandırma Gruplandırma/Sınıflandırma süreci yoluyla, küçük çocuklar benzer nesneler arasında ilişki kurmaya, benzer nesne ve olayları benzer şekillerde ele almaya başlarlar. Bu beceri sayı ve işlem kavramının gelişimi için temel oluşturur. Dört yaşından sonra çocuklar tarafından başarılan bir beceridir.

Okul öncesi dönemde üç türlü sınıflama yeteneği vardır, 2-3 yaş döneminde tek özniteliği sınıflama, 4 yaş döneminde dışarıda bırakıcı sınıflama, 5-6 yaş döneminde sistematik sınıflama olarak sıralanabilir.

Gruplama/Sınıflandırma Okul öncesi dönemde çocuklar genellikle ilk olarak nesneleri renklerine ve şekillerine daha sonrada boyutlarına göre gruplandırabilirler.

Kazanım 7. Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre gruplar. Göstergeleri: Nesne/varlıkları rengine, şekline, büyüklüğüne, uzunluğuna, dokusuna, sesine, yapıldığı malzemeye, tadına, kokusuna, miktarına ve kullanım amaçlarına göre gruplar.

Karşılaştırma Gruplama/Sınıflandırma kavramı aynılık ilkesi ile ilgiliyse, karşılaştırma kavramıda ayrılık ilkesiyle ilgilidir. İki nesnenin belli bir özelliğe göre aynı veya farklı olup olmadığını belirleme işlemidir ve sıralama kavramı için temel oluşturur.

Karşılaştırma Çocuklar pek çok karşılaştırma etkinliğini yaparken ‘ daha çok’, ‘daha az’ gibi karşılaştırma kelimelerini kullanırlar. Öğretmenlerinde karşılaştırma kelimelerini kullanmaları çocukları yönlendirir. Büyük-küçük, uzun-kısa, hızlı-yavaş, ağır-hafif, sıcak-soğuk, genç-yaşlı, yüksek-alçak, yakın-uzak, v.b. birçok kavram öğrenilebilir.

Kazanım 8. Nesne ya da varlıkların özelliklerini karşılaştırır. Göstergeleri: Nesne/varlıkların rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu, yapıldığı malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amaçlarını ayırt eder, karşılaştırır.

Sıralama kendi içerisinde karşılaştırma becerisini barındırmaktadır Sıralama kendi içerisinde karşılaştırma becerisini barındırmaktadır. Çocuklar sıralama yaparken, yeni eklenen her nesneyi/durumu ya da varlığı diğerleriyle tekrar tekrar karşılaştırır. Bu nedenle çocukların karşılaştırma becerileri farklı materyaller ve etkinliklerle geliştirildikten sonra daha üst bir beceri olan sıralamaya geçilmelidir.

Sıralama/Serileme Sıralama nesnenin ölçülebilen özellikleri yönünden, diğerlerine oranla ‘aynı’, ‘daha az’ veya ‘daha fazla’ olup olmadığının belirlenmesi ve belirlenen sıraya göre nesnelerin düzenlenmesidir. Sıralamayı nesneleri birbirinden ayıran özelliğe göre düzenleme yani farklılıkları düzenleme şeklinde tanımlayabiliriz.

Sıralama Sıralama karşılaştırmanın en üst seviyesidir ve matematiksel sonuç çıkarma ve sayı sisteminin temelini oluşturmaktadır.

Sıralama Sıralamayı nesnelerin ölçülebilen ve ölçülemeyen özellikleri yönünden iki gruba ayırabiliriz. Sayılarla yapılan sıralama ise kardinal sayı kavramını esas alarak sıralama yapmaktır

Sıralama İki ayrı kümedeki nesneleri sıralamaya ‘çifte sıralama’ denir. Bu sıralama şekli ardışık sayıları saymayı öğrenme ve rakam isimlerini ilişkilendirmede bir hazırlık görevi görür.

Sıralama Ters sıralama, daha önceden düşünülmüş ya da kararlaştırılmış sıralama tersine kullanıldığı zaman ortaya çıkar. En somut örnek geriye saymadır. Sıra bir şekilde öğrenilir sonra tersine çevrilir.

Çocuklar sıralamayı üç aşamadan geçerek öğrenirler, Aşamada, çocuklar rastgele sıralama yaparlar, bu ortalama 3-4 yaş civarında olur. Aşamada, çocuk her defasında rastgele bir nesne alarak bir seriyi deneme-yanılma yoluyla oluşturabilir.Bu ortalama 4-5 yaşlarına rastlar. Aşamada, ya en kısa ya da en uzun nesne başlangıç olarak seçilir ve serinin geri kalanı sistematik olarak inşa edilir.

Kazanım 9. Nesne ya da varlıkları özelliklerine göre sıralar. Göstergeleri: Nesne/varlıkları uzunluklarına, büyüklüklerine, miktarlarına, ağırlıklarına, renk tonlarına göre sıralar.

Örüntü Oluşturma Örüntü, sıralama becerisinin bir üst aşamasıdır. Örüntüyü fark edebilme, var olan örüntüyü tekrar edebilme ve yeni bir örüntü oluşturabilme süreçlerini içermektedir. Tekrar eden özel bir kurala göre sıralama yapmaktır.

Örüntü Oluşturma Trafik lambalarının yanış sırası ve anlamları, Kuralın tekrar edilerek, sıralamanın belirli bir düzende devam etmesi, çocuğun yaşamında pek çok ortamda gerçekleşen bir olaydır: Trafik lambalarının yanış sırası ve anlamları, kaldırımda yürürken gördüğü farklı renklerdeki taşların dizilimi, okulda özel bir gün için yapılan süslemelerde renkli kâğıtların sırayla yapıştırılması, bazı şarkılarda ritimlerin belirgin bir şekilde tekrar etmesi, kumaşlardaki motifler gibi örnekler başkaları tarafından oluşturulmuş örüntüleri fark etmesini sağlar.

Örüntü Oluşturma Örüntü, belli bir kural çerçevesinde sıralanmış gerçek nesneler arasındaki ilişkinin tekrar edilmesidir. Örüntüde “çekirdek” olarak tanımlanan öğe grubu vardır. Örüntü, bu çekirdeğin aynı kurala bağlı kalınarak tekrarlanmasını gerektirir. Bu kazanım için örüntünün en az iki öğeden oluşması gerekir.

Örüntü Türleri Örüntüler yapılarına ve sunuluş biçimlerine göre çeşitlilik göstermektedirler. Genelde örüntüler tekrarlanan ve değişen olmak üzere iki grupta toplanabilir.

Örüntü Türleri Özellikle okul öncesi dönemde ses ve hareket örüntülerine de yer verilmelidir. Kâğıt üzerindeki örüntü etkinliklerine geçilmeden önce ses (tahta çubukla önce plastik bir kaba sonra da başka bir tahta çubuğa vurma, plastik-tahta plastik-tahta kuralı ile devam etme) ve çeşitli hareket (jimnastik yaparken ileriye uzanma-çömelme, ileriye uzanma-çömelme gibi) örüntülerini kapsayan oyunlar oynanmalıdır.

Kazanım 14. Nesnelerle örüntü oluşturur. Göstergeleri: Modele bakarak nesnelerle örüntü oluşturur. En çok üç öğeden oluşan örüntüdeki kuralı söyler. Bir örüntüde eksik bırakılan öğeyi söyler, tamamlar. Nesnelerle özgün bir örüntü oluşturur.