DERS: TÜRKÇE İSİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Sunum transkripti:

DERS: TÜRKÇE İSİM

KÜRESEL SORUNLAR Çevre kirliliğinin son yıllarda baş döndürücü bir hızla artması ve sınır tanımaz özellikte oluşu, onu küresel bir sorun haline getirmiştir. Bu sorunun tam ortasındaki faktör de insandır. Öyleyse yapılacak ilk iş, bilgili ve bilinçli insan yetiştirmek olmalıdır. Bu ise ancak surekli, kaliteli ve planlı bir eğitim sistemiyle sağlanabilir. Dünya’nın düzelmesinin insan unsurunun düzelmesine bağlı olduğunu küçük bir öyküyle anlatalım. Bir baba, Dünya resmini yapboz haline getirmiş, parçalarnı ayırmış ve sonra çocuğuna vermiş. Bütün bunları yaparken çocuğun parçaları kolay kolay birleştiremeyeceğini düşünüyormuş. Çocuktan yapbozu birleştirmesini istemiş ve odadan çıkmış. Birkaç dakika sonra odaya geri döndüğünde gözlerine inanamamış. Çünkü çocuğun Dünya resmini eksiksiz olarak birleştirdiğini görmüş. Şaşkınlıkla ona bunu nasıl yaptığını sormuş. Çocuk cevap vermiş: “Dünya resminin içindeki insan resmini düzeltince Dünya kendiliğinden düzeldi!”

“Bir baba, Dünya resmini yapboz hâline getirmiş, parçalarını ayırmış ve sonra çocuğuna vermiş.’’ Fiil: ayırmış, getirmiş, vermiş İsim: baba, dünya, yapboz

İsim (Ad) Varlıkların, duyguların, düşüncelerin, kavramların ve çeşitli durumların karşılığı olarak kullanılan sözcüklere isim (ad) denir.   İsimler, 3 ana başlıkta incelenir:

1. Varlıklara Verilişlerine Göre İsimler 1.1Özel İsimler   Tek olan, diğer varlıklara benzemeyen varlıkları karşılayan adlardır. Bu isimler, varlıklara sonradan verilir. Verilen bu isim, özel ismin verildiği kişi veya varlık tanındıktan sonra söz konusu kişi veya varlığı zihnimizde canlandırır ve onunla özdeşleşir.

Özel isimler şu şekilde sınıflandırılabilir:   Kişi (şahıs) adları ve soyadları: Mustafa Kemal Atatürk, Cem Yılmaz, Tarkan, Arda Turan… Kıta, devlet, ülke, millet isimleri: Avrupa, Türkiye, Almanya, Türk, Yunan…

Bölge, şehir, köy, semt, cadde ve yer adları: İç Anadolu Bölgesi, İstanbul, Kadıköy, Ortaköy, Vatan Caddesi… Dil, din ve mezhep adları: Türkçe, İngilizce, İslamiyet, Hristiyanlık, Sünni…

Eser (kitap, dergi, gazete) isimleri: Safahat, Bilim Çocuk, Milliyet… Kurum, dernek, işletme isimleri: Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türk Dil Kurumu, Yeşilay Derneği, Atatürk Çapa Fen Lisesi, Güven Bakkaliyesi

1.2. Cins İsimler (Tür İsimleri) Aynı türden olan varlıkların ve kavramların ortak isimleridir. » ev, anne, sevgi, dergi, su, ceket, saat, mavi, daire, edebiyat… NOT: Bazı cins isimler özel isim olarak kullanılabilmektedir.

2. Varlıkların Sayılarına Göre İsimler Tekil İsimler Aynı türden varlığın bir tanesini karşılayan isimlerdir. » ağaç, öğrenci, asker, elma, pencere, insan, kuş…

2.2 Çoğul İsimler   Aynı türden olan birden çok varlığı karşılayan isimlerdir. Türkçede isimlere çoğul anlam “-lar / -ler” çoğul ekiyle kazandırılır. Bu eki alan isimler çoğul isimlerdir. » ağaçlar, öğrenciler, askerler, elmalar, insanlar, kuşlar…

2.3 Topluluk İsimleri   Çoğul ekini almadığı halde birden çok varlıktan oluşan bir grubu karşılayan isimlerdir. » orman, ordu, sınıf, millet, küme, deste, komisyon… Tekil : Ağaç, Asker… Çoğul: Ağaçlar, Askerler… Topluluk : Orman, Ordu…

3. Varlıkların Oluşuna Göre İsimler 3.1 Somut İsimler Beş duyu organımızdan en az biriyle algılayabildiğimiz; yani görebildiğimiz, duyabildiğimiz, dokunabildiğimiz, tadabildiğimiz veya koklayabildiğimiz varlıklara verilen isimlerdir. Rüzgâr, yağmur, soğuk, sıcak, ekşi, acı (tat), çiçek, gürültü, aydınlık, karanlık, mavi, koku, uzun, deniz…

Soyut İsimler   Beş duyu organımızdan herhangi biriyle algılayamadığımız kavramları ifade eden sözcüklerdir. Kin, iyilik, kötülük, nefret, kıskançlık, ayrılık, özlem, aşk, sevgi, acı (üzüntü), mutluluk, vicdan, umut, sevinç, keder…

ÖLÇME DEĞERLENDİRME Bireysel Öğrenme Etkinliklerine Yönelik Ölçme Değerlendirme "Arılar, çiçekten çiçeğe gezip duruyordu. "Bu cümlede aşağıdakilerden hangisi kullanılmamıştır?   A. Özel isim B. Somut isim C. Çoğul isim D. Cins isim Cevap: A

2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde cins isim, özel isim olarak kullanılmıştır?   A. Gül, güzel bir öykü yazmış. B. Hediyesini, ona ben vereceğim. C. Sınıfında sevilen bir öğrenciydi. D. Ali, çantasını okulda unutmuş. Cevap: A

3.Aşağıdaki metinde isimleri tespit ederek türlerini yazınız.   Dünyanın varlığını tehdit eden küresel sorunlar birer kıyamet senaryosu gibi insanlığın tepesindeki “Democles’ in kılıcı” gibi bekliyor. Aslında dini kaynaklarda var olan ve dünyanın sonunu tayin edecek olan kıyamet ilgili çeşitli senaryolar bulunmakta. Bu senaryoların gerçekleşme sürecini meydana gelecek büyük küresel düzeydeki doğal afetlerle özdeşleştirenler var.

4.Çoğul ekini almadığı halde birden çok varlıktan oluşan isimler …………………………. ismi olarak adlandırılır. Noktalı yeri uygun bir şekilde tamamlayınız. Cevap: Topluluk

5. Aşağıdaki tabloyu uygun bir şekilde doldurunuz.

Grupla Öğrenme Etkinliklerine Yönelik Ölçme ve Değerlendirme 1.Aşağıdaki tabloyu uygun şekilde doldurunuz.

2. İçerisinde özel, cins, somut, soyut, tekil, çoğul ve topluluk isimlerinin geçtiği bir paragraflık metin yazınız.

3.Aşağıdaki kutucukların içindeki kelimelerden somut olanları maviye, soyut olanları sarıya boyayınız. SU AHLAK İP KALEM ŞİŞE ÖZLEM YUMURTA ATEŞ KAŞIK HAVA MAKAS EKMEK GÜZEL BÖCEK ÖFKE TUTKAL KİN TİMSAH SEVGİ BİLGİ

4. Aşağıdaki özel adlarla bir cümle kurup yazınız.   Ömer :........................................................................... Akdeniz:....................................................................... Minnoş:........................................................................ Adana:.........................................................................

5. Aşağıdaki kavramları uygun bir şekilde eşleştiriniz. Kelimeler Telefon Üzüntü Ordu Çiçek Ahmet İsim Türleri Özel Soyut Cins Topluluk Somut

Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler ve İleri Düzeyde Öğrenme hızında Olan Öğrenciler İçin Ek Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri     1. Aşağıdakilerden hangisi özel isimdir? A. Kitap B. Çiçek C. Kalemler D. Osman E. Telefon Cevap: D

2. ‘’Ali yürüyor’’ cümlesindeki ismi ve türünü bulunuz.   3. Aşağıdakilerden hangisi diğerlerinden farklı bir isimdir ? A. Ev B. Araba C. Çanta D. Vazo E. Kitaplar Cevap: E

4. Aşağıdaki verilen bulmacada topluluk isimleri saklanmıştır 4. Aşağıdaki verilen bulmacada topluluk isimleri saklanmıştır. Onları bulalım. D A L Y E K R O Ş M S Ü İ T B U

5.Aşağıdaki isimleri özelliklerine göre gruplayınız.