Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “ŞUBAT AYI BÜLTEN”
Advertisements

Çalışma x Yetenek = Başarı
DOĞRU-DOĞRU PARÇASI-IŞIN-PARALEL
Ders Kitaplarında Tasarım
PERSPEKTİF PERSPEKTİF (İZDÜŞÜM) :Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek şekilde.
BİLGİSAYAR İŞLETMENLİĞİ
Çevremizde dokunduğumuz, gördüğümüz , kokladığımız birbirinden farklı varlık vardır. Az veya çok yer kaplayan her varlık madde olarak adlandırılır. Çiçekler,
EĞİTİM SETİ TANITIMI.
Geometrik Cisimler ve Şekiller
“a" sesinin verilmesi Canlandırma, tekerleme, şarkı, hikaye vb. etkinliklerle “a” sesi hissettirilmelidir. (Örneğin Karga ile Tilki adlı tekerlemeden yararlanılır,
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
ÇOKGENLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
MADDE Çevremizde dokunduğumuz,gördüğümüz,kokladığı- mız birbirinden farklı birçok varlık vardır. Az veya çok yer kaplayan her varlık madde olarak adlandırılır.
Görsel / Uzaysal Zeka.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
Sıfatlar Sıfatlar.
ARALIK-OCAK AYI PARTİMİZ
Geometrik Cisimler.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
KAS GELİŞİMİ YETERSİZ ÇOCUĞU OLAN AİLELERE ÖNERİLER
Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
BÖLÜM 6.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
OYUN ve OYUNCAK SEÇİMİ.
GÖZ KULAK BURUN DİL DERİ
OYUN ÖRNEKLERİ NAZAN ÜNAL.
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
TEMEL SAYFA YAPISI İŞLEMLERİ
SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİYLE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
PSİKOMOTOR AKTİVİTELER
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
Kazanım : Öğrenci renkleri tanır.
A2 SINIFLARI VELİ TOPLANTISI
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER ÜÇGEN VE DÖRTGENLER
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
GÖRSEL DİKKATLE İLGİLİ OYUNLAR
TEKNİK RESİM.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
FARKLI YAŞLARA GÖRE OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAKLAR
Ders 3 Kavramların sunulması
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
GÖRME ENGELLİLER.
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
Ders 14 Matematik becerileri
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
GÖRSEL SANATLAR DERSİ.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
GEOMETRİK CİSİMLER VE ŞEKİLLER
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
 Geometri, çocuklarda ispat ve muhakeme becerilerinin gelişimini sağlayan bir matematik alanıdır.  Geometri, geometrik şekillerin özelliklerini, geometrik.
Okuma-Yazmaya Hazırlık
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KURAM VE UYGULAMALARI MUSTAFA KILIÇLI SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS.
İlgili Kazanım: B.5. Duyduğu ince ve kalın sesleri ayırt eder
Eşleme becerilerinin özellikleri ve önemi
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
Sunum transkripti:

Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 1)Görsel Eşleme Nesne-Nesne Eşleme (2 seçenek–3 seçenek–4 seçenek) Nesne-Nesne Resmi Eşleme (2 seçenek–3 seçenek–4 seçenek) Nesne Resmi-Nesne Resmi Eşleme (2 seçenek–3 seçenek–4 seçenek) Şekil Eşleme (Nesne ve nesne resimlerinde) Büyüklük Eşleme (Nesne ve Nesne resimlerinde) Renk Eşleme (Nesne ve Nesne resimlerinde) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 2) Görsel ayırt etme Nesneler arasından farklı olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek) Nesne resimleri arasından farklı olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek) Renklerine göre nesne ve nesne resimlerini ayırt etme (3 seçenek–4 seçenek) Büyüklüklerine göre nesne ve nesne resimlerini ayırt etme (3 seçenek–4 seçenek) Şekillerine göre nesne ve nesne resimlerini ayırt etme (3 seçenek–4 seçenek) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 2) Görsel ayırt etme Aynı tip nesne arasından farklı ayrıntıya sahip olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek) Örn: 3 yeşil bardak ikisinde üç çizgi var birinde bir çizgi var Aynı tip nesne resimleri arasından farklı ayrıntıya sahip olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek) Örn:3 kırmızı kalem resmi ikisi çiçekli kalem biri noktalı Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 2) Görsel ayırt etme Aynı tip nesneler arasından eksik ayrıntıya sahip olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek–4 seçenek) Örn: 3 aynı renkte kupa birisinin kulpu yok Aynı tip nesne resimleri arasından eksik ayrıntıya sahip olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek–4 seçenek) Örn: 3 kalem resmi birisinin ucu yok Aynı tip nesneler arasından farklı konumda olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek) Örn: 3 aynı kalem birisinin ucu aşağı bakıyor diğerleri yukarı Aynı tip nesne resimleri arasından farklı konumda olanı gösterme (3 seçenek–4 seçenek) Örn: 3 aynı kalem resmi birisinin ucu aşağı bakıyor diğerleri yukarı Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 3) Görsel Sınıflandırma Aynı tip somut nesneler arasından aynı olanları bir araya getirme (2 seçenek–3 seçenek) Örn; 3 kalem/3 silgi (2 seçenek) 3 silgi, 3 anahtar, 3 kalem (3 seçenek) Aynı tip somut nesne resimleri arasından aynı olanları bir araya getirme (2 seçenek–3 seçenek) Örn; 3 kalem resmi/3 silgi resmi (2 seçenek) 3 anahtar resmi, 3 kalemtıraş resmi/ 3silgi resmi (3 seçenek) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 3) Görsel Sınıflandırma Aynı tip soyut nesneler arasından aynı olanları bir araya getirme Örn: 2 sarı kumaş daire, 3 yeşil kumaş daire, 2 kırmızı kumaş daire Aynı tip soyut nesne resimleri arasından aynı olanları bir araya getirme Örn: 3 kırmızı daire resmi, 2 yeşil daire resmi Aynı tip soyut nesneler arasından aynı ayrıntıya sahip olanları olanları bir araya getirme Örn: 3 çizgili sarı daire, 2 çiçekli sarı daire, 2 sarı noktalı daire Örn: 3 çizgili sarı daire resmi, 2 çiçekli sarı daire resmi , 2 noktalı daire sarı resmi Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 4) Görsel serileme İlerde harfleri modele bakarak yazmada önemli Nesnelerle örüntü oluşturma (1+1/ 2+1/ 1+1+1 / 2+2) Nesne resimleriyle örüntü oluşturma (1+1/ 2+1/ 1+1+1 / 2+2) Aynı tipte farklı büyüklükte nesnelerle örüntü oluşturma (1+1/ 2+1/ 1+1+1 / 2+2) Aynı tipte farklı büyüklükte nesne resimleriyle örüntü oluşturma (1+1/ 2+1/ 1+1+1 / 2+2) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 4) Görsel serileme İlerde harfleri modele bakarak yazmada önemli Aynı tipte nesnelerle renk örüntüsü oluşturma (1+1/ 2+1/ 1+1+1 / 2+2) Aynı tipte nesne resimleriyle renk örüntüsü oluşturma (1+1/ 2+1/ 1+1+1 / 2+2) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 5) Görsel Hafıza Saklanan nesneyi hatırlama (2 seçenek–3 seçenek–4 seçenek) Nesne resimlerinden saklananı hatırlama (2 seçenek–3 seçenek–4 seçenek) Kapalı kart eşleme ( 4 kart-6 kart-8 kart) Bir resimdeki ayrıntıları hatırlama (2-3-4 ayrıntı hatırlama şeklinde basamaklandırılabilir) Bu çalışmaların hepsi test sayfaları ile çeşitlendirilebilir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 6) İşitsel Algı Sese Yönelme/Sesin kaynağını arama Ses çıkaran nesnelerle ses çıkarma Ses ile kaynağını eşleştirme İşitsel eşleştirme (aynı olan sesleri bulma) İşitsel ayırt etme (farklı olan sesi bulma) Ritme göre tempo tutma Sesi taklitle ses çıkarma Alçak ses-yüksek sesi ayırt etme Sesli sessiz ses tonunu ayırt etme Basit yönergeleri yerine getirme Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 6) İşitsel Algı/ İşitsel Eşleme (Şimdi dinle. Bu sesin aynısını duyunca elini havaya kaldır) Çevresinde duyduğu farklı türdeki sesler arasından dinlediği insan sesi ile aynı olan insan sesini duyunca elini havaya kaldırır Çevresinde duyduğu taşıt sesleri arasından dinlediği taşıt sesi ile aynı olan taşıt sesini duyunca elini havaya kaldırır Çevresinde duyduğu farklı türdeki sesler arasından dinlediği doğa sesi ile aynı olan doğa sesini duyunca elini havaya kaldırır Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 6) İşitsel Algı/ İşitsel Ayırt Etme (Şimdi dinle. Farklı bir ses duyunca elini havaya kaldır) Çevresinde duyduğu aynı insan sesleri arasından farklı insan sesini duyunca elini havaya kaldırır. Çevresinde duyduğu aynı doğa sesleri arasından farklı tonda veya vurguda olan doğa sesini duyunca elini havaya kaldırır Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

7) Yönsel Motor Koordinasyon Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 7) Yönsel Motor Koordinasyon Örüntü oluşturma /serileme, sayma, kitap sayfası çevirme, kar eşleme, resimleri sayma, resimleri çizme vb hep soldan sağa doğru yaptırılır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okumaya karşı olumlu tutum geliştirme 8) Dil Gelişimi Okumaya karşı olumlu tutum geliştirme Resimleri etiketleme (Bu ne? Bu kim? Ne yapıyor?) Eleştirel dil (mantık yürütme, tahmin etme ) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

9) Motor Gelişim Hamur yoğurma, hamurla top, yılan yapma, kağıt yırtma, ipe bocuk dizme, küpleri üst üste dizme, takma çıkarma, çivi takma, makasla kesme, yap-boz becerileri vb. yazmaya hazırlığa hazırlık çalışmaları Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Okuma Yazmaya Hazırlığa Hazırlık 10) Dokunsal Algı Nesneye dokunma Nesnenin biçimini algılama (köşe, kenar vb) Nesnenin yapısını algılama (katı-sıvı, sert- yumuşak, sıcak-soğuk, düz- pürüzlü, ıslak, tüylü, vb) Benzer dokudaki nesneleri eşleştirme Benzer doku yapısındaki nesneleri gruplandırma Dokunduğu nesne yapısını tanımlama Gözleri kapalı sadece dokunarak nesneyi tanımlama Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yazmaya Hazırlığa Hazırlık Çalışmaları Kalemi tutma, Rastgele karalama yapma Yatay dikey ve dairesel karalamalar yapma Sınırlı boyama (görsel dokunsal olarak sınırlandırılmış alanları boyama, kalın çizgiyle sınırlandırılmış alan, tek çizgiyle sınırlandırılmış alan) Basit geometrik şekilleri boyama (Kare, üçgen, daire/ bu çalışmalar da yukarıdaki gibi aşamalandırılır) Basit resimleri boyama (ev, ağaç) Ayrıntılı resimleri boyama (Adam) Kompozisyon ifade eden resimleri boyama Son üç aşama yazmaya hazırlıkla paralel gider . Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yazmaya hazırlığa hazırlık çalışmaları (Başlangıç noktası okla belirtilmiş sık noktalı çizgi çizme/ başlangıç noktası okla belirtilmiş seyrek noktalı çizgi çizme/Başlangıç noktası belli geniş aralıklı çizgi çizme/ başlangıç ve bitiş noktası belirtilmiş çizgiyi çizme/başlangıç noktası belirtilmiş çizgiyi çizme/ İpucu olmadan çizgiyi modele bakarak çizme) Noktaları birleştirerek dik çizgi çizme Noktaları birleştirerek yatay çizgi çizme Noktaları birleştirerek daire çizme Noktaları birleştirerek zigzaglı çizgi çizme Noktaları birleştirerek dalgalı çizgi çizme Bu çalışmalar daha çok kurşun kalemle yapılır, pastel boya ile de yapılabilir Bu aşamalardan sonra yazmaya hazırlığa geçilebilir (Harf çizimine) Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret