Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Toplam Çıktı - Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. Toplam Gelir - Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Sunum transkripti:

Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI MONTESSORİ EĞİTİMİ I Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI

MONTESSORİ EĞİTİMDE DİL ETKİNLİKLERİ

Maria Montessori, dil eğitimini ve matematiksel zihnin oluşmasını okul eğitiminde odak nokta olarak görür. Dile hakim olabilmek kalıtsal bir olay değildir, ama çocuğun işitme ve konuşma potansiyeline bağlıdır. Maria Montessori bu konuda da bilinçaltında dili öğrenebilmenin emici zihnin bir sonucu olduğunu düşünür. ‘Dil doğal bir olay olarak doğal bir yaratmadır.’

DİLİ KONUŞMAK VE DİLİ ANLAMAK İNSANA MAHSUS BİR YETENEKTİR İnsanı hayvanlardan ayıran en önemi fark dile hakim olmasıdır. Bu konuda insan diğer canlılara göre daha fazla olanaklara sahiptir. Dil ; Dışa vurum olarak: Başka kişilerin düşüncelerini kavrayabilmek için iletişim olanağı sağlar. İçe yönelik olarak: Dil sadece duyusal olarak algılayabildiklerimizi sağlayan bir unsur değil, aynı zamanda iç dünyayı düzene koyma konusunda yardımcı olur ve şimdi, geçmiş, gelecek gibi soyut kavramları da algılayabilmemizi sağlar.

ÇOCUĞUN KENDİ BAŞINA ŞEKİLLENDİREBİLMESİ İÇİN DİLİ İŞİTMESİ GEREKİR Dille ilgili iki merkez vardır : Dili işiten merkez Dili şekillendiren merkez Bu iki merkez hem ruhsal hem organik olarak farklı zamanlarda gelişirler. Dili şekillendiren merkez daha geç gelişir. Montessori küçük çocuğun dil gelişimini iki aşamaya ayırır: 1.aşama: Sözcüklerin patlaması 2.aşama: Düşüncelerin patlaması(dilin şekillendiği aşamadır)

NEDEN YAZMAK OKUMAKTAN ÖNCE OLUŞUR ? Yazmak mekanik bir olaydır, çocuk burada kendi zihninden geçenleri yazar. Okumak daha soyuttur ve devreye farklı mekanizmalar girer. Montessori okuma evresinde; o anda çocuk için yazmayı önerir. Bir anısında, çocukların yazarken ona baktıklarını ve bir süre sonra konuştuğunda ağzından çıkan seslerin onlar için nasıl bir anlam ifade ediyorsa yazarken kağıda çizdiği işaretlerin de onun zihninden geçen düşünceler olduğunu keşfettiklerini, böylece de yazmanın iletişimde kullanılan başka bir ifade şekli olduğunu fark ettiklerini anlatır. Montessori genel inancın aksine okumanın, yazmayı öğrendikten sonra çok daha kolay öğrenildiğini ve ondan sonra ele alınması gereken bir çalışma olduğu sonucuna varmıştır.

YAZI DİLİ

YAZMA-OKUMA MATERYALLERİ Montessori’ye göre geleneksel okuma yazma yöntemi yeterince rasyonel değildir. Çocuğun yazmada çektiği güçlük alfabenin simgelerinin analizi sırasında onların yazılması için gereken fizyolojik mekanizmaların göz ardı edilmesindendir. Bir yandan hazırlanmış resimli sözcük kartlarıyla çocuğa anadilinde yeni sözcükler kazandırılırken, diğer yandan günlük hayat ve duyu materyalleri ile yazma parmaklarını güçlendirme, el bileğinin hareketlendirme çalışmalarına doğal fırsatlar tanınır.

YAZMAYA DOĞRU HAZIRLIK 1-Kalemin kullanılması-Çizim 2-Harfelerin Çizilmesi Çizim: Bu çalışma kalem kullanmak için el becerisi sağlar. Çizim ve yazıyı geliştirmek için metal kalıplar ve renkli kalemler kullanılır. Harflere Dokunma: Hem motorik hem de dokunsal olarak harflerin zihne kaydedilmesine yarar. Kabartma harfler; bu harfler sesli ve sessiz farklı renklerde ahşap zeminde zımpara kağıdı ile kabartılmış, farklı dokunma duyumu kazandıran tablalardır.

OKUMA Okuma tamamen soyut bir olaydır. Çocuğun başkasının düşüncesinden bir araya gelmiş sembolleri anlamlandırması gerekir. Okumada sembollerin yanında ayrıca kelime çeşitlerini ve cümlenin parçalarını da anlaması şarttır. Bu nedenle çocuğa önce yazma sonra okuma çalışması yapılır. Montessori , çocuk okumaya başladığında eline uzun süre kitap verilmemesini önerir. Tüm teşvik çabalarına rağmen çocuklar ellerine alıp okusalar da kitaptan okuduklarına anlam veremiyorlar. Montessori bu durumda beklenmesi gerektiğini söyler.

Okumada iki farklı aşama vardır: Okuma öncesi dönem Bütünüyle okuma dönemi Her iki aşama için kullanılan materyaller : Okuma materyalleri Kelime çeşitleri için materyaller Cümle analizi materyalleri

Okuma öncesi dönem Bu aşamada çocuklar; kabartmalı harfler ve hareketli alfabe ile çalışırlar. Çocuğun bu iki alfabedeki sesleri görsel olarak seslendirebilmesi ve çeşitli sözcüklerde düzenleyebilmesi şarttır. Böylece çocuk sözcüklerdeki seslerin analizini yapabilir ve yeni sentezler oluşturabilir. Okuma aşamasını tamamen çocuk belirler ve eğitimci bu noktada çocuğa sadece gerekli yardımı sunar.

Tam okuma aşaması Çocuk okumaya karşı ilgi gösterdiğinde eğitimci ona tamamen zaman tanıyarak, yavaş bir şekilde kabartma harflerdeki yazım şekline uygun olarak kısa bir ders verir. Okuma materyallerinin genel amacı çocuğun yazılı sembolleri anlayarak okumada sürat kazanmasıdır. Çocuk tam okuma aşamasına geldiğinde eline hazır bir kitap verilmeden, eğitimci o anda çocuk için yazar ve çocuk eğitimcinin yazdığı harfleri seslendirerek okur. Çünkü başkalarının yazdığını okumak, kalıp olarak gördüğü yazıya anlam vermek daha sonra gelişen bir beceridir.

Kelime çeşitleri için materyaller Okuma için 3 materyal grubu: Okuma materyalleri Kelime çeşitleri için materyaller Cümle analizi

A-KONUŞMAYA YÖNELİK SÖZCÜK DAĞARCIĞINI GELİŞTİRMEK 1-KONUŞMAYA YÖNELİK DİL VE SÖZCÜK DAĞARCIĞINI GELİŞTİRİCİ FIRSATLAR VE ALIŞTIRMALAR 2-GENEL OLARAK SÖZCÜK DAĞARCIĞINI GELİŞTİRİCİ ALIŞTIRMALAR 3-SÖZCÜK DAĞARCIĞININ GELİŞİMİNİ DESTEKLEME

RESİMLİ KARTLAR

B-YAZMAYA YÖNELİK ÇİZGİ ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMAK METAL KALIPLAR

C-YAZMAYA YÖNELİK SESLİ ÇALIŞMALAR MİNYATÜR CİSİMLERLE YAPILAN SES ALIŞTIRMALARI

D-YAZMAYA YÖNELİK KALEMSİZ VE KAĞITSIZ ETKİNLİKLER ZIMPARA KABARTMALI HARFLER

HAREKETLİ ALFABE-1

HAREKETLİ ALFABE-2

HAREKETLİ ALFABE-3 (BÜYÜK HARFLERİN SUNULMASI)

E-OKUMAYA YÖNELİK MATERYALLER VE ALIŞTIRMALAR MİNYATÜR CİSİMLERLE HAZIRLANAN OKUMA KUTULARI

ÇEVREDEKİ EŞYALARA AİT YAZILI OKUMA KARTLARI

GÖREV KARTLARI

YAZILI - RESİMLİ KARTLAR (SINIFLANDIRMA)

RESİMLİ OKUMA KİTAPLARI İLE ÇALIŞMALAR

TANIMLAMA

V

KAYNAKLAR Çakıroğlu Wilbrant, E KAYNAKLAR Çakıroğlu Wilbrant, E. Okul Öncesi Eğitimde Montessori Yaklaşımı, Kök Yayıncılık, 2012.