GEMİ HIZI ÖLÇME CİHAZLARI (paraketeler)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LPG SİSTEMİNE AİT PARÇALARIN ARAÇ ÜZERİNDEKİ YERLERİ
Advertisements

HAREKET İlk konum = -10 m (x2) Son konum = +15 m (x1)
TEMEL ELEKTRONİK EĞİTİMİ
(Radio Detection and Ranging)
Hazırlayan: Onat Özçelik
HACETTEPE ROBOT TOPLULUĞU TEMEL ELEKTRİK-ELEKTRONİK DERSİ
KESİCİLER.
INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
Alternatif Akım Devreleri
GAZLAR.
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
Bir maddeyi diğerlerinden ayırmamıza ve ayırdığımız maddeyi tanımamıza yarayan özelliklere denir.
BORU ÇAPI HESABI Bölüm V.
İLKÖĞRETİM FEN BİLGİSİ 8.SINIF İLKAY UMUR
BASINÇ.
BASINÇ ALİ DAĞDEVİREN.
Manyetik alan kaynakları
SIVILARIN BASINCI.
ENDÜKTANS ÖLÇME.
MÜZİK ALETLERİNDEN ÇIKAN SESLER
BASINCIN İLETİMİ PASCAL PRENSİBİ
ATEŞLEME SİSTEMİ OM07B2_06 T.C. Eskısehir Osmangazi Üniversitesi
Atmosferin Katmanları
Kavrama ve Transmisyon
HAZIRLAYAN : SAKİNE SEVGİL KESİCİLER.
FEN ve TEKNOLOJİ / BASINÇ
SORU.
ANALOG/SAYISAL ÇEVİRİM
Sensörler Yrd.Doç.Dr. İlker ÜNAL.
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
AKIŞ ÖLÇÜMÜ.
Prof. Dr. Cem Şeref Bediz DEUTF Fizyoloji Anabilim Dalı
İLETİM Farklı özellikteki yayların birinden gelen atma bu iki yayı ayıran sınırda kısmen yansır, kısmen de diğer yaya geçer. Gelen atmanın diğer yaya geçmesine.
DALGALAR Ses ve Depram Dalgaları.
AŞIRI AKIM RÖLELERİ.
Y.Doç.Dr. Ertan ARSLANKAYA Doç. Dr. Eyüp DEBİK
Çıkarma İşleminin Sağlaması
Ölçme Tekniği Bölüm 16: Basınç Ölçümleri: Basınç Transduceri
AMORTİSÖRLER Bir araçta,sadece yay ile donatılmış bir süspansiyon olsa,araç herhangi bir yol sarsıntısı ile karşılaşınca sürekli olarak aşağı yukarı bir.
ELEKTRİK MAKİNELERİ VE
ALGILAYICILAR-IV MANYETİK SENSÖRLER
Kuvvet ve Hareket.
Antenler, Türleri ve Kullanım Yerleri
Ölçüler ve Ölçümleme (Measures and Measurement) Akın Şahin.
ÖLÇME TEKNİĞİ. EĞİM HESABI YAPMAK Herhangi bir cismin yatay düzlemle yaptığı açı eğim olarak tanımlanır. Tanımdan da anlaşılacağı gibi daha önce gördüğünüz.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
AKILLI HIZ KONTROL SİSTEMİ
Bölüm 7: Bobin Ekseni Boyunca İçine Sokulan Demir Çubuk İle Özirkitim Katsayısının Değişiminin İncelenmesi.
RÖLATİF BASINCIN ÖLÇÜLMESİ
AKINTILI SULARDA SEYİR (AKINTI SEYİR)
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ
DERİNLİK ÖLÇME CİHAZI (ELEKTRİKLİ İSKANDİL)
GEMİCİLİK DÜMEN DONANIMLARI.
AKIŞKANLARIN STATİĞİ (HİDROSTATİK)
Hızlı Can Kurtarma Botu Motorunun Çalıştırılması
AKINTI SEYİRİ.
DÜŞÜK BASINÇLI BORU SİSTEMLERİ
Temel kanunlardan bizi ilgilendirenler şunlardır:
DÜŞÜK BASINÇLI BORU SİSTEMLERİ
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
Doğrudan Kumanda Edilebilen Etmenler II – Pervane
NET 207 SENSÖRLER VE DÖNÜŞTÜRÜCÜLER Öğr. Gör. Taner DİNDAR
PLASTİK KÜTLE ŞEKİL VERME
Ototransformatorlar GİRİŞ
ELEKTRİKSEL YÖNTEMLERLE SEVİYE ÖLÇÜMÜ
BASINÇ.
Sesten teknolojide yararlanılabilir. 1. Tıpta 2. İletişim alanında 3. Sanayide 4. Uzay teknolojisinde Uzaklık ölçen cihaz engele ses dalgası gönderir.
DÜŞÜK BASINÇLI BORU SİSTEMLERİ
Sunum transkripti:

GEMİ HIZI ÖLÇME CİHAZLARI (paraketeler)

Parakete, geminin hızını ölçen bir cihazdır Parakete, geminin hızını ölçen bir cihazdır. Paraketeler, patentli paraketelerin dışında, dört türe ayrılabilir: Pervaneli parakete Basınçlı (dinamik-statik) parakete Elektromagnetik parakete Akustik parakete

PERVANELİ PARAKETE Bu tip paraketelerin en bilineni Chernikeeff adı ile anılan paraketedir. Chernikeeff pervaneli paraketesinin "Kılıç (Rodmeter)" diye adlandırılan parçası ile kılıcı denize indirip çıkarma mekanizması vardır. Gemi limanda iken parakete kılıcı, kılıç yuvası içine çekili durur ve bu sırada deniz valfı veya silüs valfı (sluice valve) kapalıdır

Parakete çalıştırılmak İstendiği zaman deniz valfı açılır Parakete çalıştırılmak İstendiği zaman deniz valfı açılır.Bu valfı açık veya kapalı olduğu el tekerinin altındaki göstergeden anlaşılır. Kılıç dışarı çıkarılır. Kılıç denize çıkarılmış durumda gemi hareket ederken, örneğin ileri gidiyor ise, baş taraftan gelen su kılıcın ucundaki kanaldan geçerek kıç tarafa doğru gider. Su kanaldan geçerken, oradaki pervaneyi döndürür.

Pervane şaftı küçük bir kutu içine girer, kutuda bir dişli mekanizması ve kontak yapıcı vardır.Geçen suyun etkisi ile dönen pervane kontakların açıp kapamasına sebep olur. Dişliler ve kontak yapıcı yağ içinde çalışır. Su kontak yapıcı tarafına giremez, çünkü kutudaki yağın basıncı yeterince yüksek tutulur ve pervane şaftı ile yağ arasındaki açıklığın (klerens) çok olmaması sebebiyle denize kaçan yağ kaybı önemsizdir.

Gemi bir mil gittiği zaman pervane 4500 devir yapar Gemi bir mil gittiği zaman pervane 4500 devir yapar. Pervanenin bir devrinde gemi yaklaşık 40 cm. ilerker. Pervanenin 11.25 kere dönüşü, kontak yapıcıda bir pals üretilmesine sebep olur. Bir pals , bir milin 400 de birinin karşılığıdır.

BASINÇ TİPİ PARAKETE (PİTOSTATİK PARAKETE) Bu Parakete, geminin denizde durduğu zamanki su basıncı ile hareket halindeki su basıncı arasındaki farkın gemi hızının karesi ile düz oranlı olması esasına dayanarak çalışır. P=k×v²

Bu parakete de kılıç, kılıç yuvası içine sokulup çıkarılabilir Bu parakete de kılıç, kılıç yuvası içine sokulup çıkarılabilir. Kılıç içerde iken deniz valfı kapalı tutulur. Kılıç çalışma durumunda iken gemiden dışarı 90 cm kadar çıkarılmış bulunur. Kılıcın (rodmeter) içinde iki su kanalı vardır. Kılıcın alt tarafında bu ince kanallardan birinin ucu geminin baş tarafına doğru açıktır, (i) ile gösterilen bu deliğe "basınç deliği (impact orifice)" denilir. Diğer kanal, kılıcın alt ucunda kılıcın iki yanından denize açılır, (s) ile gösterilen bu deliklere "statik delikler (static orifice)" denilir.

Bu iki kanal ince borularla geminin içindeki cıvalı bir düzene bağlıdır. B ile gösterilen iki tüpün ve A ile gösterilen merkez tüpünün içinde cıva bulunur. Bunların altları birbirlerine bağlı olduğu için birindeki cıva diğerine geçebilir, (i) v e (s) deliklerinden giren deniz suyu cıva tüplerine kadar boruları doldurmuştur. (i) deliğinden yapılan basınç, gemi ileri gidiyorken hız arttıkça artar,

(s) deliklerinden yapılan basınç ise değişmeden aynı kalır (s) deliklerinden yapılan basınç ise değişmeden aynı kalır. B tüplerindeki cıva, deniz suyu basıncı etkisi ile A tüpündeki cıvayı yukarı iter, A tüpünde yükselen cıva F röle kutusu içindeki D dişlisi aracılığı ile E dişli tekerleğini çevirir. Bu tekerleğin dönüşü bazı röleleri çalıştırır, röleler de "Hız Gönderici (Speed Transmitter) nin çalışmasını sağlar. Röle kutusu üzerinde hızın okunabilmesi için bir gösterge bulunur.

Göndericiden çıkan hız sinyalleri, bağlantı kutusu yolu ile mesafe göndericiye ve hız göstergesine gider. Mesafe göndericinin içinde elektrikle çalışan mekanik bir saat bulunur. Gelen hız sinyallerini geçen zamana göre değerlendiren mesafe göndericisi, mesafe sinyalleri üretir ve mesafe göstergesine gönderir.

ELEKTROMAGNETİK PARAKETE

Bir A bobininden doğru akım geçtiğini kabul edelim Bir A bobininden doğru akım geçtiğini kabul edelim. Bu akım bobin çevresinde magnetik bir alan üretir, magnetik alan bobinin çevresini saran BCDE iletkenini keser. Eğer iletken A bobinine göre hareket ediyor ise (örneğin V yönünde), iletkenin BC ve DE bölümlerinde bir elektrik voltajı meydana gelir.

Denize uzanmış olan kılıcın ucundaki Duyucu (sensor), yukarıda (a) paragrafında anlatılan A bobini ile F ve G elektrotlarını taşır. Elektrotlar arasındaki voltaj farkı, alternatif sinyaller şeklinde amplifikatöre gelir. Amplifikatöre gelen sinyalin voltajı her mil için yaklaşık 50 mikrovolttur.

Amplifikatör, duyucudan gelen küçük sinyali kuvvetlendirir ve hız/mesafe göndericisine gönderir. Burada saat devresi vardır, sinyaller hız ve mesafe göstergelerini çalıştırabilecek şekle sokulur.

AKUSTİK PARAKETE Deniz suyu içine ses dalgaları göndererek ve bunların dönen ekolarından yararlanarak geminin hızını ölçen paraketelere "Akustik Parakete" denilir. Akustik paraketeler büyük çoğunlukla Doppler prensibinden yararlanarak hız ölçerler. Bunlara Doppler paraketesi de denilir

AKUSTİK PARAKETE

Gemide A noktasında bulunan bir güç çevirici (transducer), gemi pruvası yönünde yaklaşık olarak su yüzeyinden 60 ° aşağı doğru (a açısı) ses dalgaları palsı gönderir. Bim genişliği (demet genişliği) (b açısı) yaklaşık 4° dir.

Dipte N noktasına çarparak geriye yansıdığında A noktasında alınan ekoların frekansı gemi ok yönünde ileri gittiğine göre, A dan gönderilen dalganın frekansından yüksektir (Doppler olayı).

Gemi hızı yükseldikçe, gönderilen dalgaların frekansı ile alınan eko dalgalarının frekansı arasındaki fark büyür. Bu esasa dayanarak cihaz içindeki kompüter gemi hızını hesaplar ve bulur.

Uygulamada, A noktasında ikinci bir güç çevirici bulunur ve bu da geminin kıç tarafına doğru,yüzeyden 60° aşağı bir yöne ses dalgaları gönderir.

Bu dalgaların ekoları A noktasında alınır Bu dalgaların ekoları A noktasında alınır. Doğaldır ki gemi ileri gitmekte iken, bunlar frekansları azalmış olarak alınır. Baş taraftan alınan ekoların frekansı ile kıç taraftan alınan ekoların frekansları arasındaki fark (f baş- f kıç) vurgu frekansı (beat frequency)dir. Cihazda, (f baş) ile (f kıç) karşılaştırılarak vurgu frekansı bulunur.

Aşağıdaki formül, geminin hızı V yi vermektedir. V: (f baş-f kıç) Aşağıdaki formül, geminin hızı V yi vermektedir. V: (f baş-f kıç).C/4f Cos a Burada, C = sesin su içindeki hızı, f= Gemiden baş ve kıç taraflara gönderiler ses dalgalarının frekansı, a açısı= Şekil de gösterilen açıdır. V= Geminin hızı Bütün bunlar ve vurgu frekansı belli olduğuna göre,cihazdaki kompüter, geminin hızı V yi bulur ve sayısal olarak gösterir.

Güç Çevirici Akustik paraketelerde güç çeviriciler çoğunlukla "piezoelektrik" tipidir. Kullanılan dalgaların frekansı 100 kHz ile 1 MHz arasındadır. Hemen hemen bütün güç çeviriciler, üzerinde deniz valfı bulunan bir yuva içinden denize doğru yaklaştırıldıktan veya dışarı çıkarıldıktan sonra çalıştırılırlar. Güç çevirici, bakım maksadı ile içeri alınmak istendiğinde evvela yuvası içinde yukarı çekilir.

Genel olarak, ses dalgaları 200-400 m Genel olarak, ses dalgaları 200-400 m. derinlikler arasında bulunan "derin dağıtma katmanı (DSL = deep scattering layer)" tarafından emilir ve dağıtılır. Bu sebeple bu paraketeler, 200 m. den daha derin diplerden eko alamazlar.

200 m. den daha derin olan yerlerde, dip ekosu alınamayınca,modern akustik paraketelerin çoğu, otomatik olarak, "Su izleme (Water Track)“ durumuna gelir. Bu durumda cihaz, ya derin dağıtma katmanından veya gemi omurgasının 10 ile 30 m. altındaki su kitlesinden alınan ekolara göre çalışır, yani hız ölçer. "Su" durumuna geçiş otomatik olmakla beraber el ile de yapılabilir.