HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

TASAVVUF Tuğba Deniz 10-B 535.
RUBAİ.
HALK VE DİVAN EDEBİYATI
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
DİVAN EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
HALK EDEBİYATI.
Divan Edebiyatı Şairleri
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
HALK EDEBİYATI.
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
HALK ŞAİRLERİ.
Nedim’in Hayatı.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
Bill Gates. Türk Edebiyatı İslamiyet Öncesi T.E İslamiyet Etkisindeki T.E Batı Etkisindeki T.E Türk Edebiyatı Sözlü Edebiyat Yazılı Edebiyat Destan Göktürk.
HALK EDEBİYATI.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
TÜRK ŞİİRİNDE YAPI.
Servet-İ fünun edebİyatI
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat.
Yusuf Emre Atalay Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi Aydın / Kuşadası.
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
BEYŞEHİR MESLEKİ TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ İSLÂMİYET ETKİSİNDE GELİŞEN
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
COŞKU ve HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER(ŞİİR)
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.

SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ Halk ozanlarınca ortaya çıkarılmış ve İslamiyet öncesi özellikler taşıyan bir edebiyattır. Nazım birimi “dörtlüktür(Nazım biçimi yazılış biçimi demektir.) Ulusal ölçü olan hece ölçüsü kullanılmıştır. Daha çok yarım uyak kullanılmıştır. Dini konuları işleyen şiir türleri de vardır.(Tekke) Koşuk- sagu- destanın uzantısı bir edebiyattır. Yazarları bilinenler Tekke ve Aşık edebiyatıdır. Kulak için kafiye anlayışı hakimdir,konu bütünlüğü vardır İSLAMLIK ÖNCESİ TÜRK ŞİİR BİÇİMLERİ KOŞUK(Halk edebiyatında koşmanın;Divan edebiyatında gazelin karışıklığıdır.) SAGU(Halk edebiyatında ağıtın;Divan edebiyatında mersiyenin karşılığıdır.)

2) ANONİM HALK EDEBİYATI (YAZARLARI BELLİ DEĞİL) MANİ , TÜRKÜ, TEKERLEME, NİNNİ, AĞIT, BİLMECE, MASAL, KARAGÖZ, ORTAOYUNU KAVUŞTAK  Türküde bulunur “nakarat” tir. BENT  Türküde asıl sözlerin bulunduğu bolum 3) AŞIK EDEBİYATI (11’li)KOŞMA (8’li)SEMAİ BUNLAR BİÇİMDİR (7,8’li)VARSAĞI(Hey,bre) (8,11’li)DESTAN KOŞMA VE SEMAİNİN TÜRLERİ GÜZELLEME: Sevgili , doğa, ya da herhangi bir varlığın betimlemesi yapılır. KOÇAKLAMA: Yiğitlik, kahramanlık gibi konuları işler. TAŞLAMA: Herhangi bir konuda yergi bildiren şiirlerdir. AĞIT: Bir kimsenin ölümünden duyulan acıları dile getiren türdür.

TEKKE EDEBİYATI ŞAİRLERİ İLAHİ  Allah’a olan sevgiyi dile getirir. NEFES  Bektaşi tarikat görüşleri. DEME  Bektaşi tarikatinin söyledikleri şiirler. NUTUK  Tarikata girenleri bilgilendirmek. ŞATHİYE  Allah’la şakalaşır gibi yazılan şiirler. DEVRİYE  Allah’tan geliş ve ona dönüş. TEKKE EDEBİYATI ŞAİRLERİ YUNUS EMRE (1250-1320) >>>Divan, Risalet’un Nushiye, lirizmin halk Temsilcisi. HACI BAYRAM VELİ>>>Bayramiye tarikatının kurucusu, medrese öğrenimi Görmüş. KAYGUSUZ ABDAL>>>15.yy>Alevi-Bektaşi şiirinin kurucusu-Budalaname: sofularla alay etmiş- hem hece hem de aruzla yazmış.

. EŞREFOĞLU RUMİ>>>Hacı Bayram’ın damadı-hem aruz hem de heceyle yazmıştır. PİR SULTAN ABDAL>>>16.yy-asılmış-Divan şiirinden hiç etkilenmemiştir. AŞIK EDEBİYATI SANATÇILARI KÖROĞLU>>>Koçaklamalarıyla Ünlü-16.yy-yiğitlik,aşk,sevgi konularını işlemiştir. KARACAOĞLAN>>>17.yy-çok gezmiş-çapkın-Divan ve Tekke şiirinden hiç etkilenmemiştir-koşma, semai şairidir. KAYIKÇI KUL MUSTAFA>>>17.yy-yeniçeridir-Genç Osman Destanı çok ünlüdür. AŞIK ÖMER>>>17-18.yy-Aşık edebiyatında en çok şiiri yazan odur.(1500’e yakın)dili ağır;çünkü aruzla da yazılmış birçok şiiri vardır. GEVHER>>>16-17.yy-divan edebiyatından etkilenmiş aruzla da şiirler yazmıştır. ERZURUMLU EMRAH>>>18-19.y-divan şiirini iyi bilir hecede daha başarılı. DERTLİ>>>18-19.yy halk şiirinin son üstatlarından ,aruzla da yazmıştır. SEYRANİ>>>18-19.yy Kayserili-taşlama denince akla o gelir DADALOĞLU>>>18-19.yy-Divan şiirinden hiç etkilenmemiştir-koşma ,destan,varsağı “Ferman padişahınsa, dağlar bizimdir.”ona aittir. BAYBURTLU ZİHNİ>>>19-20.yy-medrese-hece-aruz-sergüzeştname AŞIK VEYSEL>>>19-20.yy- DOSTLAR BENİ HATIRLASIN-SAZIMDAN SESLER .

DİVAN ŞİİRİ NAZIM ŞEKİLLERİ DİVAN EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ Saray, yüksek zümre, havas edebiyatı olarak da bilinir. Dili ağırdır, bu yönü Servet-i Fünun edebiyatına benzer. Söz sanatları çok sık kullanılır. Şair ve yazarları okumuş kişilerdir. Parça bütünlüğü önemlidir, konu birliği daha çok mesnevilerde görülür. Göz için kafiye vardır. “Mazmun”denilen kalıplaşmış sözleri vardır (Boy-selvi, kaş-yay, kirpik-ok) Roman, hikaye gibi uzun konular mesnevi nazım biçimiyle yazılmıştır. Düzyazı (nesir) şekli de vardır; ama şiir daha önemlidir. Arapça-Farsça tamlamalar çokça kullanılmıştır. DİVAN ŞİİRİ NAZIM ŞEKİLLERİ BEYİTLERLE YAZILANLAR: Gazel,(müstezat şekli de var) Kaside,Kıta,Mesnevi>>>Bunlar biçimdir. Tevhit, münacaat, naat, methiye, hicviye, cülüsiye, mersiye>> Bunlar türdür.

(gazelin en güzel beyti) yek ahenk(konu birliği olan gazel),Yek GAZEL>>>5-15 beyit- matla(ilk beyit)-makta(son beyit), beyt’ül gazel (gazelin en güzel beyti) yek ahenk(konu birliği olan gazel),Yek avaz(konu birliği ve tüm beyitleri aynı güzellikte)-aa, ba, ca … MÜSTEZAT>>>Gazelin her dizesine aynı ölçüyle dize eklemek KASİDE>>>33-99 beyit arasında yazılır-en güzel beytine beyt’ül kasid denir-aa, ba, ca… Bölümleri:Nesib-Teşbib, girizgah, Methiye, Fahriye,Tegazül,Dua KITA>>>2-12 beyit, uyak düzeni gazelle aynı anlam birliği görülür. MESNEVİ>>>uzun konular,-aa, bb, cc…,5 mesnevi bir hamse eder. .

DÖRTLÜKLERLE YAZILANLAR RUBAİ>>>aaba, Ömer Hayyam,tek dörtlük,her konuda yazılır. MURABBA>>>aaaa, bbba…, 3-7 bent, övgü, yergi,didaktik konularda Yazılır. TUYUĞ>>>Türkler bulmuştur-rubaiyle benzer özellikler taşır. ŞARKI>>>abab, cccb-3-5 dörtlük-Lale Devri-Nedim bulmuş

YENİ TÜRK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ BENTLERLE KURULANLAR (4’lü)MURABBA>>>Terbi, şarkı, bunun bölümleridir. (5’li)MUHAMMES>>>aaaaa, bbbba, cccca… a) Tahmis>>>Gazelde her beytin üzerine üç dize konur. b) Taştir>>>Gazelde her beytin arasına üç dize konur. c) Tardiye>>>İlk bendinin son dizeleri diğerleriyle uyaksız. TERKİB-İ BENT>>>5-10 bent-her bent 10-20 dizedir, vasıta beyti var.Baki’nin “Kanuni Mersiyesi” bu türe girer. TERCİ-İ BENT>>>10’ar beyitlik-12 bent-Ziya Paşa tanınmıştır. YENİ TÜRK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ İKİLİ>>>(aa,bb,cc,çç…) her beyit kendi arasında kafiyelidir TERZARİMA>>>üçer dizelik bentler-Tevfik Fikret getirmiştir DÖRTLÜ>>>çapraz sarmal kafiye- dörtlük seklindedir SONE>>>iki dörtlük iki üçlük (abba,abba…)Servet-i Fünun BAGIMSIZ BİÇİMLER: Serbest müstezat >>>düzenli düzensiz aruz hece

DİVAN EDEBİYATININ ŞAİRLERİ AŞIK PAŞA>>>(13.yy) Garipname (didaktik) ,Türklere tasavvufu öğretir.Bilinçli bir şekilde Türkçe’yi kullanmıştır. MEVLANA>>>(13.yy) Mesnevi,Divanı-ı kebir,Fihi Ma Fih, Mektuplar, Rubailer, Mecalis-i seba SULTAN VELED>>>(13-14)Mevlana’nın oğludur.İbtidaname, İntihaname, Rübabname HOCA DEHHANİ>>>(13.yy)1 kaside9 gazel-Selçuklu Şehnamesi Dindışı Divan edebiyatının kurucusudur. AHMEDİ>>>(14.yy) Divan, İskendername, Cemşid-i Hurşid eserleridir. KADI BURHANETTİN>>>Gazel ve tuyuğlarıyla meşhurdur.aynı zamanda hükümdardır. NESİMİ >>>Azeri Türkçe'si –Hurufilik(Evreni maddeye dayandırır) görüşü-Türkçe,ve Farsça divanlar. ŞEYHİ>>>Harname, Divan, Hüsrev-i Şirin SÜLEYMAN ÇELEBİ>>>Vesilet-ün Necat, Mevlid

ALİ ŞİR NEVAİ>>>Muhakemet-ül Lügateyn, Mecalüs’ün Nefais, Mizan’ül Evzan hamse sahibi ilk yazarlarımızdandır.Diğerleri Nevizade Atayi, Taşlıcalı Yahya’dır. AHMET PAŞA>>> “Kerem” redifli kasidesyle kendisini Fatih Sultan Mehmet’e affettirmiştir. Bir de divanı vardır. NECATİ>>>Yerli motifleri sıklıkla kullanmıştır.(1509) FUZULİ>>>Beng u bade, şikayetname, Leyla ve Mecnun, Hadikat!üs Süeda , Su Kasidesi BAKİ>>>Terkib-bent şeklinde yazdığı “Kanuni Mersiyesi” çok ünlüdür.şairin bir de Divan’ı vardır.Şairlerin sultanı ,unvanını almıştır. NEFİ>>>Hiciv denince o gelir akla, Siham-ı Kaza’sı ünlüdür. NABİ>>>Didaktik denince o gelir akla Hayriyye, Hayrabad, Tuhfet’ül Harameyn, Surname onun başlıca eserlridir. KATİP ÇELEBİ>>>Cihannüma,Fezleke, Tuhfet’ül Kibar,Keşf’i Zünun, Mizan’ül Hak genellikle düzyazı alanında eserler vermiştir. NEDİM>>>Mahallileşme akımını başlatmıştır, şarkıyı bulmuştur.Tasavvuftan hiç etkilenmemiştir. Bir Divan’ı vardır. ŞEYH GALİP>>>Hüsn-ü Aşk’ı çok meşhur, Sebk-i Hindi akımını kullanmış.