BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

Bilişsel Gelişim?.
PIAGET Bilişsel Gelişim Kuramı
Bölüm 4 Bilişsel Gelişimi.
BEBEKLER Giriş.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Gelişime Giriş.
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bilişsel Gelişim 1 J. Piaget.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
- Bilişsel Gelişim Kuramı
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Kültürel Tarihsel Kuram
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
GRAFİKLERİN KULLANIMI
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun çözme, kavramlar arası ilişkileri kurma ve düşünce gibi zihinsel işlevleri tanımlar. BİLİŞSEL GELİŞİM, yaşla birlikte bu süreçlerde olan değişimlerdir

BİLİŞSEL GELİŞİM Bireyin çevresindeki dünyayı anlamasını ve öğrenmesini sağlayan, aktif zihinsel faaliyetlerdeki gelişimdir. Bebeklikten yetişkinliğe kadar, bireyin çevreyi anlama yollarının daha kompleks ve etkili hale gelmesi sürecidir. Bireydeki akıl yürütme, düşünme, bellek, ve dildeki değişmeleri kapsar.

JEAN PIAGET ve BİLİŞSEL GELİŞİM

JEAN PIAGET ve BİLİŞSEL GELİŞİM Çocuk, dünyanın pasif alıcısı değildir. Değişik yaşlardaki çocuk ve yetişkinlerin dünyaları birbirinden farklıdır.

Piaget’e Göre Bilişsel Gelişimi Etkileyen İlkeler OLGUNLAŞMA: Bilişsel gelişimde ilerleme olabilmesi için organizmanın biyolojik olgunluğa erişmesi gerekir. Bazı bilişsel gelişimler olgunlaşma ile ortaya çıkar. Piaget’e göre genel insan zekası, dil öğrenme yeteneği gibi olgunlaşmanın sonucudur. YAŞANTI: Birey, çevresi ile etkileşimleri sonucu yaşantı kazanarak bilişsel gelişim sağlar. UYUM: Bilişsel gelişim bir denge kurma sürecidir. Bu dengeleme sürecinin kesintisiz ilerleyebilmesi için karşılaşılan yeni durum, olay, nesne ve varlıklara uyum sağlamak gerekir.

Piaget’in Kuramının Temel Kavramları ZEKA: Bireyin çevreye uyum sağlayabilme yeteneğidir. ŞEMA: Yeni gelen bilginin yerleştirildiği çerçevedir. Şemalar yoluyla birey çevreye uyum sağlar ve çevreyi organize eder.

Piaget’e Göre Bilişsel Gelişimi Etkileyen İlkeler ÖRGÜTLEME: Organizma, çevreye uyumu bir örgütleme içinde gösterir. Örneğin; önceleri bir nesneyi koordinesiz yakalama ve emme etkinliği gösteren bebek, sonraları daha sistematik davranışlarla nesneyi yakalayabilir.

Piaget’in Kuramının Temel Kavramları Uyum yaşam boyu devam eder ve iki yönü vardır 1. ÖZÜMLEME: Çocuğun karşılaştığı yeni durumu kendisinde önceden varolan bilişsel yapı içine alması sürecidir. 2. UYUMSAMA (DÜZENLEME): Çocuğun mevcut şemasını yeni duruma göre yeniden biçimlendirme sürecidir.

Piaget’in Kuramının Temel Kavramları DENGELEME: Bireyin özümleme ve düzenleme yoluyla çevresine uyum sağlayarak dinamik bir dengeye ulaşması sürecidir. Öğrenme, dengenin bozulmasına ve yeniden daha üst düzeyde kurulmasına bağlıdır.   “En üst düzey gelişim, özümleme ve düzenleme dengede olduğu zaman gerçekleşir; orta düzeyde dengesizlik veya belirsizlik yaratmak gerekir.”

Bilişsel Gelişimin Öğeleri DENEYİM: Çocuklar yaşantılar ve çevreyle etkileşimleri sonucunda gelişirler. Örneğin; çocuğun kelebeklere ilişkin bir şema geliştirebilmesi için kelebekleri görmesi gerekir. “Çocuklar kavrama olgusuna ancak kendileri keşfettikleri zaman ulaşabilirler ve onlara bir şeyleri çabucak öğretmeye kalkıştığımızda onları, kendilerinin bulma şansından yoksun bırakırız.”

DENGESİZLİK, öğrencinin karşılaştığı ile bildiği arasındaki uyuşmazlıktır. Dengesizlik bireyi yeni karşılaştığı şeyi zihnindeki şemaya uydurmaya veya bilişsel dengeyi sağlamak için yeni şema oluşturmaya zorlar. Piaget’e göre bu bilişsel aktivite öğrenmeye neden olur. Öğretmen öğrenmede bu dengesizlik avantajından yararlanabilir.

Bilişsel Gelişimin Öğeleri SOSYAL GEÇİŞ: Bazı bilişsel gelişimler sosyal geçişle oluşur. Birey kültürel yapı içerisinde bilgi paylaşarak bilişsel gelişimine katkı sağlar. Paylaşım arkadaşlar, anne-baba ile çocuk arasındaki şekliyle gayri resmi olabilir. Sosyal geçiş kişinin şemalarını değiştirebilir.

Piaget’e Göre Bilişsel Gelişim Dönemleri 1. DUYUSAL MOTOR DÖNEMİ (0-2) 2. İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM (2-7) Sembolik Dönem (2-4) Sezgisel Dönem (4-7) 3. SOMUT İŞLEMLER DÖNEMİ (7-11) 4. SOYUT İŞLEMLER DÖNEMİ (11 +) Birini atlayarak diğerine geçemez. Bireysel farklılıklar vardır.

DUYUSAL MOTOR DÖNEMİ (0-2 Yaş) Başlangıçta dış dünyayı duyuları ve motor becerileri ile anlama Kendisini dış dünyadan ayırt etme Refleksif davranıştan amaçlı davranışa geçme Nesnenin devamlılığını kazanma Deneme yanılma ile öğrenme Döngüsel tepkiler ortaya koyma Taklit ve oyunlar yapma

NESNE DEVAMLILIĞI

İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM SEMBOLİK DÖNEM (2-4 Yaş) Dil gelişiminde hızlanma Mevcut olmayan varlıkları temsil eden semboller geliştirme sopa-at kaşık-mikrofon Olay ve nesneleri sembollerle ifade etme Düşünce ve konuşmalar ben merkezlidir Tek yönlü sınıflandırmalar yapma (rengine göre veya biçimlerine göre) Toplu Monolog / Paralel Oyun / Animizm

Toplu Monolog Toplu monolog tipi konuşmada herkes kendine göre bir şeyler konuşuyordur. Arada bir birbirlerini dinlemiş ve karşılıklı konuşmuş gibi görünseler bile, çocuklar kendi kendilerine konuşuyor gibidirler.

Paralel Oyun Çocukların bu dönemdeki oyunları birlikte oyun olarak değil, daha çok bir arada oyun olarak değerlendirilebilir. Piaget bu tür oyuna paralel oyun demektedir. Başka bir ifadeyle çocuklar bir arada oynarlar, ama birlikte oynamazlar. Herkes kendi oyununu oynar.

Animizm Çocuğun çevresindeki eşyaları canlı saydığı dönemdir. Animizm dönemindeki çocuk, etrafındaki varlıklara; güneşe, suya, evlere hatta çakıl taşlarına bile hiç fark gözetmeden canlı ve şuurlu varlıklar gözüyle bakar.

İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM SEZGİSEL DÖNEM (4-7 Yaş) Problemleri sezgileriyle çözme Korunum gelişmemiştir “Uzun bardaktaki süt çoktur.” Tersine çevirme işlemini yapamazlar Küçük sayıları somut nesnelerle toplama ve çıkarma Ben merkezlilikte azalma Fikirlerini düzgün ve uzun cümlelerle ifade etme Tek yönlü düşünme (sıralamada problem yaşarlar)

KORUNUM İLKESİ-HACİM

SOMUT İŞLEMLER DÖNEMİ (7-11 Yaş) Mantıksal düşünme yeteneğinde gelişme İşlemleri tersine çevirebilme (Geriye dönebilirlik) Korunum kazanma Sayı (6 yaş), kütle (7 yaş) ve ağırlık (9 yaş) Problemi zihinsel olarak çözme Nesneleri farklı özelliklerine göre sıralama Üst düzey sınıflama yapma Ben merkezlilikten uzaklaşma Somut yollarla problem çözme

SOYUT İŞLEMLER DÖNEMİ (11 Yaş Üstü) Soyut düşünme Bilimsel yöntemle problem çözme Değer ve inanç sistemini yapılandırma Fikir dünyasıyla ilgilenme ve düşüncesini etkinliklerine yansıtma Varsayımsal, geleceğe yönelik ve ideolojik sorunlarla ilgilenme Atasözleri ve deyimleri anlama Yazılı dilini düzgün kullanma Hipotetik koşullara göre düşünme

Piaget’in Kuramının Eğitim Açısından Doğurguları 1. Eğitimin görevi bireyin sosyal çevresine uyumunu sağlamaktır. 2. Eğitim, gelişim teorilerine dayalı olmalıdır. 3. Konular dışardan sunulmamalı, çocuğun bilişsel yapılarını zenginleştirmesine fırsat verecek çevreler düzenlenerek rehberlik edilmelidir. 4. Okul yaşamın kendisi olmalıdır.

Piaget’in Kuramının Eğitim Açısından Doğurguları 5. Çocukların, özümleme ve uyumsamayı (düzenlemeyi) dengeli olarak yapabilecekleri ortamlar oluşturulmalı, hazırbulunuşluk önemsenmelidir. 6. Eğitimin planlanmasına çocuklar da katılmalıdır. 7. Sınavlar belleğe dayalı olmamalıdır. 8. Eğitim bireyselleştirilmelidir.

ETKİNLİK RAPORU Kullanılan Malzemeler: -2 adet Pinpon topu - Kartondan yapılmış topun geçebileceği genişlikte üç adet 30 cm uzunluğunda ve 5 cm genişliğinde ortası ve üstü boş yol. Ve iki sepet. Oyun: -ikişerli grup oluşturulur ve her grupta üçer kişi olur. -Grup üyeleri kartonları uç uca yapıştırıp yol yaparlar. -Öğretmen topları aynı anda kartona bırkır ve üyeler topları bir sonraki arkadaşlarının kartonuna bırakıp en sona geçerler . -Bitiş noktasında bulunan sepetin içine topu ilk yerleştiren kazanır.

Kazanım ve Göstergeler Bilişsel Gelişim Kazanım 1: Nesne durum ve olaya dikkatini verir. Gösterge: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Kazanım 10: Mekânda konumla ilgili yönergeleri uygular. Gösterge: Yönergeye uygun olarak nesneyi doğru yere yerleştirir. Motor Gelişimi Kazanım 1: Yer değiştirme hareketleri yapar. Gösterge : Yönergeler doğrultusunda koşar.

-Oyunda hangi materyalleri kullandık? -Materyallerin renklerini sayalım. -Materyallerin isimlerini sayalım -Materyalleri boyutlarına göre büyükten küçüğe doğru sıralayalım -Oyunu daha farklı nasıl oynayabiliriz? -Yaptığımız materyallerle farklı bir oyun oynayabilir miyiz?.... teşekkürler… Cihat AYSAL 140301031 Hakan SARIALTUN 130301071 Sefer AYDIN… 140301044