Engellerin farkında mıyız?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Toplam Çıktı - Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. Toplam Gelir - Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Sunum transkripti:

Engellerin farkında mıyız? Prof. Dr. Ayşegül Ataman YÖK Engelli Öğrenci Komisyonu Koordinatörü Gaziantep 07.Haziran .2010

Başarmak için Azim gerekir

Dans edebilmek birlikte çok güzel

Uygun iş imkanı herkes için

Ben de yapabilirim

Yüzmek için ne gerekir?

Yeteneğimi nasıl kanıtlasam?

Ortam düzenlemek yeterli

Yetersizliklere bakış

Engeli kim yaratıyor?

Kuramsal Yapı Engellilerin temel insan haklarının korunduğu ve topluma tam katılımlarının sağlandığı bir toplumun temelleri hem uluslar arası hem de ulusal yapıda oluşmaya başlamıştır. Engelli çocukların %85 i gelişmekte olan ülkelerde yaşamakta ancak bu çocukların yalnızca % 2 si bir okula devam etmektedir. Bütün ülkelerde engelli bireyler ayırımcılığa maruz kaldığı için uluslar arası güçlü insan hareketleri sonucu yeni yapılanmalar hızlı biçimde hayata geçirilmeye başlanmış bulunmaktadır

Konunun Tarihçesi Engelli bireylerin örgün eğitim olanaklarından yararlanmasının geçmişi ülkemizde 1950 li yıllara kadar uzanmaktadır. Öncelikle ayrı eğitim kurumlarına giden engelli öğrencilerin yüksek öğretime geçişleri çok sınırlı sayıda gerçekleşmiş engelli ancak zeki olan özellikle görme engellilerin üniversitelerin sosyal alanlarından mezun olarak hayata atıldıkları gözlemlenmiştir. Gerek 1961 anayasası ve bunu temel alan 222 sayılı ilköğretim yasası gerekse 1973 de yürürlüğe giren 1739 temel eğitim yasaları engellilerin eğitiminde önemli atılımları sağlamıştır.

Anayasa Anayasanın 42. maddesi, engelli çocukların eğitimi için devletin bütün düzenlemeleri yapmasını emreder.

Yasal Dayanaklar Özellikle 573 sayılı k.h.k. nin yürürlüğe girdiği 1997 yılından sonra ve buna dayalı olarak 2000 yılında yürürlüğe giren Özel Eğitim Hizmetleri yönetmeliği ile de engellilerin örgün eğitim kurumlarında Kaynaştırma eğitimi ile daha çok yaygınlaşmaya başladığını ve yüksek öğrenime girmek için ÖSS yi zorladığını görmekteyiz. 1985 yılında ÖSYM yayınlamış olduğu bu konudaki ilk kaynak özürlü adayların öğrenci seçme ve yerleştirme sınavlarındaki durumunu betimleyen bir çalışmadır. Bu tarihten itibaren yarım saatlik bir ek sürenin görme engelli öğrencilere verildiği gözlemlenmektedir.

Devam 20.06.2006 tarihinde yürürlüğe giren yönetmelikle birlikte üniversitelerimizde engelli öğrenci birimleri yapılanmaya başlamıştır. 2007 yılından itibaren yapılanma konusunda yapılan 4 çalıştay sonucunda yaklaşık 130 üniversitede etkin biçimde çalışan engelsiz üniversite birimlerinin yapılandığını görmekteyiz. Bu yapılanmada, WEB ortamında engelsiz üniversite platformu etkin biçimde oluşmuş ve üye sayısı her gün daha fazla artarak farkındalık açısından önemli katkılar sağlamıştır.

Farkındalığın kapsamı nedir?

İlk çağdan Modern topluma ötekilik/Farklılık ve Bir öteki beden olarak engellilik Öteki/Farklı, bilinenden sözü edilenden ayrı olan, diğer İki nesneden önem ve konum bakımından uzakta olan. “Ötekilik” ötekinin içinde bulunduğu durumdur. “Öteki” likte farklılık/farklı olma bağlamı ve “ben“ kavramı vardır. Ötekiliğin ortaya çıkışında ölçütlemenin toplumda doğurduğu etki vardır.

Farklı Olmanın Kuramsal temel Site vatandaşı olmama Siyasal/sosyal haklara sahip olmama Ekonomik mal varlığı olmama Bedensel ve akılsal kusuru bulunma Eski Yunan

Bedensel/ruhsal/zihinsel Ötekilik Bedensel/ruhsal/zihinsel Din Orta çağ

17.Yy Aydınlanma Dönemi Descartes Akıl ve beden Akıl ve akıl sahipliğini yüceltme NORMAL

Modern Toplum Biyo fizyolojik Normal Beden Normal Akıl Ötekileşenler Bedensel engeli bulunanlar Hiç ya da sınırlı üretimde olanlar(Kadınlar,Yaşlılar,Hastalar)

Modern toplumdaki bakış Tıbbın engelliliği betimlemesi;Bireysel,biyolojik- fizyolojik temelli bozukluk/işlevsizliklerle ortaya çıkan tıbbi durum Modern toplumun ötekileri; Bedensel engelliler,kadınlar/çocuklar,yaşlılar,hastalar

Post Modern Toplum 1970 den sonra gelişiyor Üreten toplumdan tüketen topluma geçiliyor Bedensel mükemmellik öne çıkıyor Ötekiliğin içeriği daha genişliyor Birinci sırada Bed/zihinsel engelliler sonra kilo problemi olanlar,Bedensel estetik kusuru bulunanlar ve yaşlılar. İçeriği farklı bir ötekilik kavramı Engelli olmada toplumu sorumlu tutuyor

Devam Engelli olma halinin içeriğinde fiziksel,mekansal vb koşullar ve sosyal tutumların bulunduğu ve bireyin engelli kılındığı ön plana çıkıyor.

Tüketim Toplumu Ötekileri dışlamıyor, onları da ticari ve sosyal mekanizmalar üreterek içine alıyor Engelliliğin nedenini bireyde değil toplumda arayarak toplumu sorumlu tutuyor. ABD’de “Engellileri sokakta görürsünüz, tiyatroda görürsünüz ve aklınıza şöyle bir soru gelir, ‘Yahu bir dünyanın engellisi Amerika Birleşik Devletleri’nde mi?’ Sonra döner ülkemize bakarsınız, ‘Oh ne güzel, güllük gülistanlık ortalıkta hiç engelli yok, demek ki benim ülkemde engelli yok’ dersiniz”.

Eski Türk toplumunda ötekilik Anadolu hoşgörüsü ve tasavvufu, Mevlâna, Hacı Bektaşi Veli ve Yunus Emre ile (1240-1321 ) o dönemde ışık saçmıştır. Yunus Emre, bir hümanisttir. O, hiçbir ayırım yapmadan insanları sever. Dar görüşlülüğün, dogma ve taassubun karşısındadır. Yunus Emre, bütün insanlar arasında kardeşlik bağlarının gelişmesinin gerekliliğini vurgular. Mevlâna ve Hacı Bektaşi Veli’nin başlattığı aydınlanmadan istifade eder ve ışığını bütün Anadolu’ya yayar. O, bir görev adamıdır. Yunus şöyle der: “Yaradılanı severim,yaradandan ötürü”

Devam Özel yetileri olduğuna inanılırdı Toplumda belli görevleri ve sorumlulukları vardı Üretime katkı yaparlardı. Ötekilik/farklılık büyük yerleşim merkezlerinde söz konusuydu.

Günümüz Türk Toplumu Korumacı anlayış, Sosyal dayanışmayı sağlıyor, Engelli bireylerin dışlanması söz konusu İstihdam olanağı sağlayamıyoruz.Günlük tedbir ve yardım “Bizim gelişmiş ülkelerden en temel farklılığımız, engellilerin görünebilirliğinin çok az olmasıdır. Çünkü onlar evde oturmaktadır.”

Farkındalık ne zaman gelişir Şöyle düşünebilirsiniz: “Hiçbir problemimiz yok, engelliler kendi alemlerinde yaşıyorlar, etrafımda dolanmasınlar”. “Benim istediğim, etrafımda benden farklı kişileri görmemek”. Eğer yetersizliğimiz yoksa, engelli değilsem ve de ailemde, yakın çevremde engelli bir birey de yoksa, genel olarak taşıdığımız mantık budur. Farklı kişilerin farkına varmak. Farklılık hepimizde var, hiçbirimiz aynı değiliz. Hepimizi biz yapan temel özelliklerimiz, bizim bireysel farlılıklarımızdır. Bazı farklılıklar bizi rahatsız etmez, çünkü bunlar normal sınırlar içinde olan farklılıklardır. Ama bazı farklılıklar var ki bizi rahatsız eder.

Gelişimi Yapılan çalışmalar çocuklarda farklı olana karşı olumsuz tutumların 5 yaşından sonra ana babalarının tutumlarını öykünerek geliştiğini göstermektedir. Engelli/farklı kişilerle yaşantı sağlanmadığında olumsuz tutumlar gelişmektedir. Şehir efsanelerine dayalı ön yargılarla olumsuz tutumlar gelişmektedir.

Olumsuz Tutumların etkisi Engellilere yönelik tutumlar üzerinde odaklaşan çalışmalar değişik öğretim kurum ve meslek gruplarındaki kişilerin engelli kişilere yönelik tutumlarının olumsuz, basmakalıp, önyargılı ve onları kabul etmeyen şeklinde olduğunu göstermektedir. Eğitim seviyesini yükselmesi, cinsiyet, tutumların farklı olmasına yol açmamaktadır. Ancak, engellilere ve eğitimlerine ilişkin bilgi alma ve onlarla etkileşimde bulunma onlara yönelik tutumların olumlu yönde değişmesini sağlamaktadır

Tutumları değiştirmenin önemi Engelli kişiler var oluşları, yaşamlarını sürdürme ve toplumla uyumlu bir şekilde yaşamalarında engeli olmayankişilerin kendilerine yönelik inançları ve duygularının belirleyici olduğunu vurgulamıştır. Engelli kişiler engeli olmayan kişilerin kendilerine yönelik tutumlarının toplumdaki uyumsal ve duygusal davranışlarını biçimlendirdiğini belirtmektedirler. Engelli kişilere yönelik olumsuz tutumların değiştirilmesi bu kişilerin insanca yaşayabilmelerinin önünü açması bakımından önemlidir

Üniversiteleri Nasıl Bir Yapılanma Bekliyor?

Yükseköğretim kurumları özürlü öğrenci birimlerinin görevleri MADDE 11 – (1) Yükseköğretim kurumları tarafından eğitim ve öğretimden sorumlu rektör yardımcısı sorumluluğunda, özürlü öğrencilerin akademik, idari, fiziksel, barınma, sosyal ve benzeri alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit etmek ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gerekenleri belirleyip, yapılacak çalışmaları planlamak, uygulamak, geliştirmek ve yapılan çalışmaların sonuçlarını değerlendirmek üzere, mediko-sosyal/ sağlık, kültür ve spor işleri daire başkanlığına bağlı özürlü öğrenciler birimi oluşturulur. Birimin çalışma usul ve esasları yükseköğretim kurumlarınca belirlenir.

Devam (2) Yükseköğretim kurumları özürlü öğrenci birimleri her yıl hazırlayacakları faaliyet ve değerlendirme sonuçlarını içeren raporu Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına bildirirler.

Yükseköğretim kurumları özürlü öğrenci birimlerinin görevleri: Madde 12 -(1) Yükseköğretim kurumları özürlü öğrenci birimlerinin görevleri şunlardır: a)Yükseköğretim programlarına kaydı yapılan özürlü öğrencilerin öğrenimlerini sürdürdükleri sırada öğretimsel, barınma, burs,soysal ve benzeri ihtiyaçlarını karşılamak ve karşılaşabilecekleri engeller ile bunlara karşı alınması gereken önlemleri belirlemek ve ortadan kaldırmak için çözüm önerileri sunmak, gerekli düzenlemeleri yapmak. b)Özürlü olan üniversite öğrencilerinin akademik, fiziksel, ve sosyal yaşamlarını engellemeyecek biçimde öğretim programlarını düzenlemek için hem özürlü öğrencinin devam ettiği eğitim ortamının düzenlenmesini sağlamak hem de özürlülere yönelik araç gereç temini, özel ders materyallerinin hazırlanması, özürlülere uygun eğitim, araştırma ve barındırma ortamlarının hazırlanması konularında kararlar almak.

Devam c)Yükseköğrenim düzeyindeki öğrenci ve öğretim elemanlarına yönelik yayın faaliyetlerinde bulunmak, öğretim görevlilerine engellilik ve özürlülük ile bunun getirdiği sınırlılıkları ve yapılması gereken düzenlemeleri anlatan bilgi veren doküman hazırlamak, bilinç düzeyini arttırmak, ilgililere danışmanlık hizmeti vermek, gerektiği durumlarda hizmet içi eğitim sağlamak. ç) Bu konularda program ve projeler geliştirmek. d) Birimin çalışma programını hazırlamak, yürütmek, yıllık bütçe tasarısı ve yıllık faaliyet raporunu hazırlayıp bağlı bulunduğu rektör yardımcısına sunmak. e) Seminer, konferans ve benzeri faaliyetler düzenlemek.

Devam f) Yükseköğretim kurumları özürlü öğrenci biriminin görev ve faaliyet alanına giren konularda konunun taraflarına yönelik yayın, doküman ve bilgilerin yer aldığı, üniversitelerde okuyan özürlü öğrencilerin sorunlarını ve isteklerini dile getirmelerine olanak sağlayan, ilgili birimle iletişimine de imkân veren bir web sitesi oluşturmak. g) Aldığı kararlar ve belirlediği stratejilerin  uygulanmasını denetlemek. ğ) Maddi güçlüğü bulunan özürlü öğrencilerin yardımcı araç gereçlerinin ücretsiz temini yönünde çalışmalarda bulunmak. h) Bütün öğrencilerin adil ve doğru bir şekilde ölçme ve değerlendirmeye tabi tutulması, fırsat eşitliğini sağlamak ve eğitim sürecini özürlü öğrenciler için de anlamlı hale getirmek için; özürlü öğrencinin sınavlarla ilgili süre, mekân, materyal, refakatçi okuyucu sağlamak ve engelin doğasından kaynaklanan farklılıklara göre alınacak gerekli tedbirleri almak, düzenlemeleri yapmak,

Devam ) İstihdam olanakları ve mesleklere ilişkin bilgilendirme yapan bilgilendirici kitaplar hazırlayarak/hazırlattırarak bunların özürlü öğrencilere ulaştırılmasını sağlamak. j) Yükseköğretim programlarını kazanan özürlü öğrencileri kayıt sırasında tespit etmek. k) Üniversite yerleşkesinin ve yerleşkede bulunan yapılar ile açık alanların özürlü öğrenciler için ulaşılabilir olmasını sağlamak

Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesinin Zorunlu Kıldığı Hususlar

24. Madde EĞİTİM Taraf Devletler özürlülerin eğitim hakkını tanırlar. Taraf Devletler, bu hakkın fırsat eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın sağlanması için bütünleştirici eğitim sisteminin her seviyede özürlüleri de içine almasını ve ömür boyu öğrenim imkanı sağlamalıdır. Bunun için aşağıdaki hedefler gözetilmelidir.   (a) insan potansiyelinin, onur ve değer duygusunun tam gelişimi ve insan haklarına, temel özgürlüklere ve insan çeşitliliğine saygı duyulmasının güçlendirilmesi; (b) Özürlülerin; kişiliklerinin, yeteneklerinin, yaratıcılıklarının, zihinsel ve fiziksel becerilerinin potansiyellerinin en üst derecesinde gelişiminin sağlanması; (c) Özürlülerin özgür bir topluma etkin bir şekilde bir şekilde katılımlarının sağlanması.

Devam 2. Taraf Devletler bu hakkın yaşama geçirilmesi için aşağıda belirtilenleri sağlamalıdır:   (a) Özürlüler özürleri nedeniyle genel eğitim sisteminden dışlanmamalı ve özürlü çocuklar özürleri nedeniyle parasız ve zorunlu ilk ve orta -öğretim olanaklarının dışında tutulmamalıdır; (b) Özürlüler yaşadıkları çevrede bütünleştirici, kaliteli ve parasız ilk ve orta öğretime diğer bireylerle eşit olarak erişebilmelidir. (c) Bireylerin ihtiyaçlarına göre makul düzenlemeler yapılmalıdır; (d) Özürlülerin genel eğitimden etkin bir şekilde yararlanabilmeleri için genel eğitim sistemi içinde ihtiyaç duydukları desteği almaları; (e) Özürlülere yönelik bireyselleştirilmiş etkin destekleyici tedbirlerin, özürlülerin eğitime tam katılımı/bütünleştirme hedefine uygun olarak akademik ve sosyal gelişimi artırıcı ortamlarda sağlanması.

Devam Taraf Devletler özürlülerin toplumun eşit üyeleri olarak eğitime tam ve eşit katılımlarını kolaylaştırmak için yaşamı ve sosyal gelişim becerilerini öğrenmelerini sağlamalıdır. Taraf Devletler bu amaçla aşağıda belirtilen uygun tedbirleri almalıdır:   (a) Braille ve diğer biçemlerdeki yazıların okunmasının öğrenilmesi, beden dilinin ve alternatif iletişim araçları ve biçimleri ile yeni çevreye alışma ve bu çevrede hareket etme becerilerinin öğrenilmesini, akran desteği ve rehberlik hizmetlerinin kolaylaştırılması; (b) işaret dilinin öğrenilmesine, işitme ve konuşma özürlülerin dilsel kimliğinin gelişimine yardımcı olunması; (c) Görme, işitme veya hem görme hem işitme- konuşma özürlülerin özellikle çocukların eğitiminin en uygun dille, iletişim araç ve biçimleriyle, onların akademik ve sosyal gelişimini artırıcı ortamlarda sunulmasını sağlamak.

Devam Taraf Devletler bu hakkın yaşama geçmesini sağlamak için, özürlü olanlar dahil olmak üzere, işaret dilini ve Braille alfabesini bilen öğretmenlerin işe alınması ve eğitimin her düzeyinde çalışan uzmanların ve personelin eğitimi için uygun tedbirleri alacaklardır. Söz konusu eğitim özürlülüğe ilişkin farkındalığın artırılmasını, alternatif iletişim araç ve biçimleri ile destekleyici eğitim tekniklerinin ve materyallerinin kullanılmasını içermelidir.

Devam Taraf Devletler özürlülerin genel yüksek okul eğitimine, mesleki eğitime, erişkin eğitimine ve ömür boyu süren eğitime ayrımcılığa uğramaksızın diğer bireylerle eşit koşullar altında erişimini sağlamalıdır. Taraf Devletler bu amaçla özürlülerin ihtiyaçlarına uygun makul düzenlemelerin yapılmasını sağlamalıdır.

Yasaların Yaptırımları 5378 sayılı özürlüler yasasının geçici 2 ve3. maddeleri, yasa ile yapılan değişiklikler ve düzenlemelerin bir yıl içinde başlamasını ve alt yapı hizmetlerinin yerel yönetimlerden başlayarak 7 yıl içerisinde engellilerin erişilebilirliği açısından düzenlenmesini emretmektedir. 2012 yılı bu sürenin sonudur. Üniversitemizin hızlı biçimde alt yapıda ki düzenlemeleri gerçekleştirmesi gerekmektedir. Birleşmiş milletler engelli hakları sözleşmesi, uygulamaları hayata geçiremeyen taraflar hakkında uluslar arası yaptırımlar uygulanacağını belirtmektedir.

Yapılanma Süreci Yönetmelikte de belirtildiği gibi her Akademik birimde, öğrenci işlerinden sorumlu Dekan /müdür yardımcılarının başkanlığında Engelsiz Üniversite birimleri kurulması gerekmektedir. Bu birimlerde akademik personelden gönüllülük esasına dayalı öğretim elemanlarının görev alması sağlanmalıdır. Bu birimler, her öğretim yılı başında programlara kayıt yaptırmış engelli öğrencilerle ilgili danışmanların atanmasını ve ihtiyaçların karşılanması için gereğini planlamaları, hayata geçirmeleri ve gerekli desteği üst komisyondan istemeleri söz konusudur. TÜM ALT YAPI DESTEĞİNİ Öğrenci işleri daire başkanlığında oluşturulmuş bulunan Engelsiz öğrenci biriminden almaları olasıdır.

Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim. Prof.Dr. Ayşegül Ataman ataman@gazi.edu.tr